Lilypond

 

Frescobaldi

 

Nota Arşivleri

Osmanlı - Türk Mûsikî

Osmanlı - Türk Mûsiki Biçimleri

 

 

 

 

 

P e ş r e v

 

 

 

 

 

Acem Peşrev ( Müstakim Ağa )

FerahNak Peşrev ( Zeki Mehmed Ağa )

Acem Aşiran Peşrev ( Neyzen Salih Dede )

FerahNak Peşrev ( Zeki Mehmed Ağa ) ( Darülelhan )

Acem Aşiran Peşrev ( Tanburi Emin Ağa )

FerahNak Peşrev FerahNak Peşrev ( Kemani Ali Ağa )

Acem Kürdi Peşrev  ( Muallim İsmail Hakki Bey )

FerahNak Peşrev ( Eyyûbî Dervîş Neyzen Hüseyin Dede )

Arazbar Peşrev ( Eyyübi Mehmed Çelebi )

 

Arabân Bûselik Peşrev  ( Muallim İsmail Hakki Bey )

 

Bayati Peşrevi ( Şehzade Mehmed Seyfeddin Efendi )

Karcigar Peşrev ( Bolahenk Nuri Bey )

Bayati Peşrevi ( Rebabi Akif Efendi )

Müstear Peşrevi ( Çengi Said Efendi )

Bayati Peşrevi ( Çengi Said Efendi )

Müstear Peşrevi ( Kemençeci Nikolaki )

Bayati Peşrevi ( Neyzen Emin Dede )

Muhayyer Peşrev ( Dimitri Kantemiroglu )

Buselik Peşrev ( Dr Alaeddin Yavaşça )

Nevâ Peşrev (Tanburi Cemil Bey )

Buselik Peşrev ( Kemenceci Nikolaki )

Neveser Peşrev ( Neyzen Yusuf Paşa )

Çargah Peşrev ( Cinuçen Tanrıkorur )

Nihavend Peşrev ( Tiryaki Ali Dede )

Dilkeşide Peşrev ( Neyzen Emin Dede)

Nihavend Peşrev ( Hâfız Kemal Tezergil )

Dilkeşi Haveran Peşrev ( Hasan Fehmi Mutel )

Nikriz Peşrev ( Mu'min Ağa )

 

Nikriz Peşrev (  ElmasPare )

 

Nikriz Peşrev (  Kemal Batanay )

EvicAra Peşrev ( Yumni Dede )

 

EvicAra Peşrev ( Dilhayat Kalfa )

Rast Peşrev ( Neyzen Selim Dede )

EvicAra Peşrev ( Cinuçen Tanrıkorur )

Rast Peşrev (La Edri)

Evic Ara Peşrev ( Tanburi Vefik Ataç )

Rast Peşrev ( Farabi )

Ferahfeza Peşrev ( İsmail Dede Efendi )

Rast Peşrev - Du Şems ( Farabi )

Ferahfeza Peşrev (Tanburi Cemil Bey )

Rast Peşrev ( Kul Mahmud Dede )

FerahFeza Peşrev ( Zeki Mehmed Ağa )

Rast Peşrev ( Neyzen Yusuf Paşa )

 

Râhatü'l Ervâh Peşrev ( Alâeddin Yavaşca )

Hicaz Peşrev ( Refik Fersan )

Râhatü'l Ervâh Peşrev ( Sultan 2. Bâyezîd )

Hicaz Peşrev ( Aziz Dede )

Râhatü'l Ervâh Peşrev ( Sadettin Heper )

Hicaz Peşrev ( Nayi İbrahim Feyzi Dede )

Revnaknüma Peşrev (Tanburi Büyük Osman Bey )

Hicaz Peşrev ( Neyzen Salim Dede )

Sazkar Peşrev ( Dimitri Kantemiroglu ) (BMKV)

Hicaz Peşrev ( Lavtacı ANDON)

Saba Peşrev ( Tanburi Büyük Osman Bey )

 

Segah Peşrev ( Neyzen Yusuf Paşa )

Hicaz Hümayun Peşrev ( Veli Dede )

Segah Peşrev ( Tanburi Büyük Osman Bey )

Hicaz Hümayun Peşrev ( LaEdri )

Segah Peşrev ( Farabi )

Hicaz Hümayun Peşrev ( Tanburi Büyük Osman Bey )

Segah Peşrev ( Derviş Piyâle ' C a m u s ' )

 

Suznak Peşrev ( Tatyos Efendi )

HisarBuselik Peşrev ( Kemal Batanay )

Suznak Peşrev ( Neyzen Emin Dede )

HüseyniAşiran Peşrev ( Katip Çelebi )

Suznak Peşrev ( Tanburi Emin Ağa )

Hüseyni Peşrev ( Neyzen Salih Dede )

Suznak Peşrev ( Tanburi Emin Ağa ) ( Dârü’l-Elhân 127 )

Hüseyni Peşrev ( Osman Paşa )

Şeddi-i Araban Peşrev ( Tanburi Cemil Bey )

Hüseyni Peşrev ( Lavtacı Andon )

Şehnaz Peşrevi ( Kemani Ali Ağa )

Hüseyni Peşrev (Sultan III.Selim )

Şehnâz Aşîrân Peşrevi ( M. Hakan Alvan )

Hüzzam Peşrev ( Tanburi Büyük Osman Bey )

Şehnaz Bûselik Peşrevi ( Kemani Ali Ağa )

Hüzzam Peşrev ( Seyfeddin Efendi )

ŞevkEfza Peşrevi ( Numan Ağa )

Hüzzam Peşrev ( Gazi Giray Han II )

 

 

Uşşâk Peşrev ( Neyzen Salih Dede )

Isfahan Peşrev ( Tanburi Cemil Bey )

Uşşak Peşrev ( Farabi )

Isfahan Peşrev ( Neyzen Emin Dede )

Uşşak Peşrev ( Tanburi Büyük Osman Bey )

Isfahan Peşrev ( Rebabi Yusuf Dede )

Uşşak Peşrev ( Küçük Kanbos )

Isfahanek Peşrev ( Kemani Ali Ağa )

Uşşak Ruy-i Nikriz Peşrev ( Dimitri Kantemiroglu )

 

 

 

 

 

 

Klasik Türk müziğinde bir saz eseri şeklidir. Yalnız sazlarla çalınır. Güftelisi olmaz. Dört bölümden meydana gelir. Bölümlerin uzunluğu birbirlerine eşittir. Peşrev baş taksiminden sonra çalınır. Ayrıca dini pevreşler de vardır. Farsça "önde giden" demek olan pişrevden bozmadır. Tek çalgı veya umumi fasıl başlarında çalınır.

Klasik Türk müziğinin en tanınmış olan saz eseri şeklidir. Genel olarak, 4 hane (bölüm )den yapılmıştır; yalnız sazlarla çalınır, güftelisi olmaz. Her hane «mülazime» denen bölümle son bulur; bir çeşit nakarat olan bu mülazime, her hanenin sonunda aynen tekrarlanır. Mülazimenin parlak nağmeli, eserin bestelenmiş olduğu makamı karakterlendirecek şekilde olmasına dikkat edilir.

Her hanenin uzunluğu birbirine eşittir; yani aynı sayıda ölçüyü içine alır. 3. haneye «miyanhane» denir, burada büyük makam geçkisi yapılır; bu hane, peşreve adını veren makamdan başka bir makamda olur.

Peşrevlerde hem küçük, hem de büyük usuller (ölçüler) kullanılmıştır. Klasik fasılda, baş taksiminden sonra peşrev çalınır. Dini peşrevler de vardır; bunlar eskiden Mevlevi ayinlerinde çalınırdı.