|
|
|||||||
|
||||||||
|
|
|
|
|||||
P e ş r e v |
||||||||
|
|
|
||||||
|
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Şehnâz Aşîrân
Peşrevi ( M. Hakan Alvan ) |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
|
|||||||
|
|
|
||||||
Klasik
Türk müziğinde bir saz eseri şeklidir. Yalnız sazlarla çalınır. Güftelisi
olmaz. Dört bölümden meydana gelir. Bölümlerin uzunluğu birbirlerine eşittir. Peşrev baş taksiminden sonra çalınır. Ayrıca dini pevreşler de vardır. Farsça "önde giden" demek olan pişrevden bozmadır. Tek çalgı veya umumi fasıl başlarında çalınır. Klasik
Türk müziğinin en tanınmış olan saz eseri şeklidir. Genel olarak, 4 hane (bölüm )den
yapılmıştır; yalnız sazlarla çalınır, güftelisi olmaz. Her hane «mülazime» denen bölümle son bulur; bir çeşit nakarat olan bu mülazime, her hanenin sonunda aynen
tekrarlanır. Mülazimenin parlak nağmeli, eserin bestelenmiş olduğu makamı karakterlendirecek şekilde olmasına dikkat edilir. Her
hanenin uzunluğu birbirine eşittir; yani aynı sayıda ölçüyü içine alır. 3. haneye «miyanhane» denir, burada büyük makam geçkisi
yapılır; bu hane, peşreve
adını veren makamdan başka bir makamda olur. Peşrevlerde hem küçük, hem de büyük usuller (ölçüler) kullanılmıştır. Klasik fasılda, baş taksiminden sonra peşrev çalınır. Dini peşrevler de vardır; bunlar eskiden Mevlevi ayinlerinde çalınırdı. |
||||||||