Yahya Kemal Beyatlı, bu türü ustalıkla kullanmıştır. Aruz ölçüsünün her kalıbı kullanılır. Dörtlüklerden kurulan musammat da denebilir.
Murabbaya benzer. 5 ya da 6 dizelik bentlerden de oluşabilir. Üçüncü dizeye miyan, dördüncü dizeye nakarat denir. Aşk, sevgili, ayrılık, içki ve eğlence konularında yazılır. Divan edebiyatının ilk şarkı yazarı Nail-i Kadim'dir. Lale Devri'nin en önemli temsilcisi
ise Nedim'dir. En çok şarkıyı Enderunlu Vasıf yazmıştır.
Müzikte,
türkünün karşıtı olarak, Şarktan gelen, doğuya ilişkin, özgü, tarzında anlamında
kullanılır. Dörder mısralık 2-5 bendden meydana gelir.
Birinci bendin 2. ve 4., öbür bendlerin yalnız sonuncu
mısraları hiç değişmeden tekrarlanır. Şarkının ilk örneklerine Divan edebiyatında 11. yüzyılda rastlanır. Bu edebiyatta şarkı özellikle 18. yüzyılda, Lâle
Devri'nde çok gelişmiştir. Divan edebiyatının en büyük şarkı şairi Nedim'dir. Halk edebiyatında da şarkı türünde eserler veren şairler yetişmiştir.
|