Lilypond

 

Frescobaldi

Nota Arşivleri

Osmanlı - Türk Mûsikî

Osmanlı - Türk Mûsiki Biçimleri

 

 

 

Ş a r k ı

 

 

 

 

 

Acem Aşiran Şarkı ( Hoş gelirdi câna bezm-i ülfetin ) ( Bezmi Şen )

Segah Şarkı ( Dil Harabi Aşkınım ) ( Tanburi Ali Efendi )

Bestenigar Şarkı ( Çaresaz oldum yeter artık bu bath-ı kareden ) ( Mardik Efendi )

Segah Şarkı ( Olmaz ilaç Sine-i Sad-Pareme ) ( Hacı Arif Bey )

Bayati Şarkı ( Benzemez Kimse Sana ) ( Fehmi Tokay )

Şehnaz Şarkı ( Gönül Durmaz Su Gibi Çağlar ) ( Dede Efendi )

Buselik Şarkı ( Dün Gece Bir Bezm-i Meyde ) ( Şerif Içli )

Şehnaz Şarkı ( Feryad ki feryadıma imdad edecek yok ) ( Tanburi Cemil Bey )

Evc-Ârâ Şarkı ( Reşk-i sûz-i firkat ettim yanmada pervâneyi ) (Haşim Bey)

Şehnaz Şarkı ( Süzdükçe Güzel Gözleri ) ( Udi İbrahim Efendi )

Ferahfeza Şarkı ( El Benimçün Seni Sarmış Biliyor ) ( Dede Efendi )

 

Hicaz Şarkı ( Yüzünü Görmeyeli ) ( Şevki Bey )

Suz’nak ŞARKI (Bir Günah Ettimse ) ( Selanikli Ahmed Bey )

Hicaz Şarkı ( Bülbüller Gibi Çiler Mutlu Gönül Şen Gönül ) ( Sâdettin Kaynak )

Suz’nak ŞARKI ( Sonbahar goncası mı göğsünün üstündeki gül ) ( Mustafa Nafiz Irmak )

Hüzzam Şarkı ( Küşade tali'im hem-bahtım uygun ) ( Şevki Bey )

Suz’nak ŞARKI (Hasretle yanan kalbime yetmez gibi derdim ) ( Emin ONGAN )

Hüseyni Şarkı ( Gözlerime Bakmasaydın ) ( Şekip Ayhan Özışık )

Suz’nak ŞARKI ( Pek Revâdır Sevdiğim Ettiklerin ) ( Ahmet Râsim Bey )

Hüzzam Şarkı ( Her Gece Yollarda ) ( Kasım İnaltekin )

ÜMC Suz’nak ŞARKI ( Gel Seninle Yine Bir Aşka Giriftâr Olalım ) ( Ahmet Râsim Bey )

Hüzzam Şarkı ( Dîl-hûn Olurum Yâd-ı Cemâlinle Senin Ben ) ( Bîmen Şen )

Suz’nak ŞARKI ( Ahû bakışlım ey dil-pesendim ) ( Nâyî Baba Raşid Efendi )

Hüzzam Şarkı ( Gül Olsam Ya Sünbül Olsam ) ( Neveser KÖKDEŞ )

 

 

Rast Şarkı ( Esti nesim-i nevbahar ) ( Münir Nurettin Selçuk )

Muhayyer Kürdi Şarkı ( Ne Çıkar Bahtımıza ) ( Gündoğdu Duran )

Rast Şarkı ( Yine Bir Gül Nihal ) ( Dede Efendi )

Muhayyer Kürdi Şarkı ( Veda Busesi ) ( Yusuf Nalkesen )

Uşşak Şarkı (Gamzedeyim) ( Tatyos Efendi )

Mahur Nakış Yürük Semai ( Aklım Gider Ol Cazibe-i Hali Görünce ) ( Ebubekir Ağa )

Uşşak Şarkı ( Ömrün Şu Biten Neş'vesi ) ( Dede Süleyman Erguner )

Nikriz Şarkı ( O Güzel Saçlarına Hercai Tak Demedim ) ( Emin Ongan )

Uşşak Şarkı ( Mübtelâ-yı gam olan rahat-ı dünyâ bilmez ) ( Şevki Bey )

Nihâvend Şarkı ( Bir İpek Çarşafa İşlendi Gönül ) ( Ahmed Yektâ Madran )

Uşşak Şarkı ( Reng i Ruhsârına Gülgûn Dediler ) ( Şevki Bey )

 

 

 

 

 

 

Yahya Kemal Beyatlı, bu türü ustalıkla kullanmıştır. Aruz ölçüsünün her kalıbı kullanılır. Dörtlüklerden kurulan musammat da denebilir. Murabbaya benzer. 5 ya da 6 dizelik bentlerden de oluşabilir. Üçüncü dizeye miyan, dördüncü dizeye nakarat denir. Aşk, sevgili, ayrılık, içki ve eğlence konularında yazılır. Divan edebiyatının ilk şarkı yazarı Nail-i Kadim'dir. Lale Devri'nin en önemli temsilcisi ise Nedim'dir. En çok şarkıyı Enderunlu Vasıf yazmıştır.

Müzikte, türkünün karşıtı olarak, Şarktan gelen, doğuya ilişkin, özgü, tarzında anlamında kullanılır. Dörder mısralık 2-5 bendden meydana gelir. Birinci bendin 2. ve 4., öbür bendlerin yalnız sonuncu mısraları hiç değişmeden tekrarlanır. Şarkının ilk örneklerine Divan edebiyatında 11. yüzyılda rastlanır. Bu edebiyatta şarkı özellikle 18. yüzyılda, Lâle Devri'nde çok gelişmiştir. Divan edebiyatının en büyük şarkı şairi Nedim'dir. Halk edebiyatında da şarkı türünde eserler veren şairler yetişmiştir.