|
|
|
|
|
|
sokrates/
erasmus programı kapsamında ülkemizde ve üniversitemizde bulunan kurumlar,
yetkililer ve kullanılan belgelerin tanımları ile programın gerçekleşme
sürecindeki yerleri aşağıda sıralanmaktadır. kurumlar: 1.
ulusal ajans: socrates-erasmus programı’nı avrupa birliği adına her ülkenin ulusal ajansı koordine
eder ve sponsorluğunu üstlenir. türkiye’de bu görevi tübitak’ın
socrates-erasmus ulusal ajans bölümü üstlenmektedir. ulusal ajans her sene
değişim burs hibesini yüksek eğitim kurumlarına tahsis eder. eğitim
kurumlarının belirli ofisleri ise öğrenci ile ulusal ajans arasında köprü
görevini görür. itü’nde bu görevi avrupa birliği
merkezi üstlenir. 2. avrupa birliği merkezi: itü
avrupa birliği merkezi üniversitemize ayrılan hibenin öğrencilere ve öğretim
elemanlarına tahsis edilmesi; kurumsal anlaşmaları koordine etmek; gelen ve
giden öğrencilerin ilgili enstitü-fakülte ve bölüm*-ana bilim dalı ile
koordinasyonlarını sağlamakla yükümlüdür. üniversitemiz öğrencileri arasında
erasmus programına ilgi ve talep çok yüksek olduğundan ve toplam erasmus
hibesinin taleple orantısız olmasından dolayı avrupa birliği merkezi
tarafından üniversite senatosu onaylı kısıtlamalar ve başvuru koşulları
getirilmiştir. başvuru koşullarını yerine getiren ve erasmus programı’na aday
olan itü öğrencileri avrupa birliği merkezi’nin her sene yayınladığı belirli
kriterlere göre seçim sürecinden geçerek asil ve yedek aday olarak belirlenmektedir.
yetkililer: 1. akts/de kurum koordinatörü:
üniversitenin erasmus charter ve avrupa kredi transfer sistemi’ne uyumunu
denetlemek, üniversite içindeki ve dışındaki çalışmaları koordine etmek ve
erasmus programı kapsamında üniversiteyi temsil etmekle görevlidir. ikili
anlaşmalar ve öğrenim sözleşmeleri kurum koordinatörü tarafından nihai olarak
onaylanır. üniversitemizde kurum koordinatörlüğü görevini prof. dr. lerzan
özkale yapmaktadır. 2. bölüm erasmus koordinatörü:
avrupa birliği merkezi ile öğrenciler ve öğretim elemanı arasında iletişimi
sağlamak, eğitim kurumları arasında yeni ikili anlaşmalar hazırlamak
(bilateral agreement), mevcut ikili anlaşmalar’ı yenilemek; giden
öğrencilerin uymakla yükümlü oldukları öğrenim anlaşmalarını hazırlayıp
onamak; dönen öğrencilerin intibaklarını gerçekleştirmek ve ıntensive program
gibi diğer erasmus olanaklarını koordine etmek üzere her bölümde bölüm
erasmus koordinatörleri (bilimsel
contact’ı) bulunmaktadır. giden öğrencilerin ders secimi, ders intibakı, dış kurumlara başvuru belgelerinin
hazırlanması, vize işlemlerinin zamanlanması, ders değişimi ve çıkan
sorunların giderilmesi konularında çoğu öğrencileri ve anlaşmalı kurumlarla
yakın ve yoğun ve mütemadi bir ilişki söz konusudur. bunun yanında bölüm
erasmus koordinatörleri diğer görevleri ise: ab merkezi adına gidecek ve
gelecek olan öğrencilerin seçimini yapmak; kurumsal bağları ve anlaşmaları
yenilemek ve ilerletmek; ve erasmus olanaklarının fakülte dahilinde öğretim
elamanlarına duyurarak öğretim elemanı değişimini teşvik etmek; erasmus
programı hakkında araştırma yapmak ve yeni olanakların tüm öğrenci
danışmanları ve öğretim elemanlarına sunmak; erasmus programı hakkında güncel
senato kararlarını takip etmek. aynı zamanda bölğm erasmus koordinatörleri
akts koorrdinatörğ görevini üstelenmektedir. bölüm akts koordinatörü, bölüm
derslerinin kredilerinin avrupa kredi transfer sistemi ile uyumu; ders
planının akts ile uyumu; seçmeli derslerin akts kredilerinin üniversite ve
fakülte düzeyinde koordinasyonu görevini üstrenir. aynı zamanda bir bilimsel
sorumluluk mercii olarak öğrenci erasmus öğrenim sözleşmelerini kontrol eder
ve onar; intibak komisyonuna destek olur. fakültemiz bölüm erasmus
koordinatörleri: y. doç. dr. aslıhan tavil ünlü (mimarlık), prof. dr. gülden
erkut (şehir ve bölge planlaması), y. doç. dr. şebnem timur öğüt (endistrü
ürünleri tasarımı), araş. gör. ebru erbaş (peyzaj mimarlığı) ve araş. gör.
bahadır numan (iç mimarlık)’dır. belgeler: 1. ikili antlaşma: ikili anlaşmalar,
itü rektörlüğü ile avrupa birliği komisyonu'nun, üye ve aday ülkeleri
ile ab'ye üye ya da aday olmayan avrupa serbest ticaret birliği (efta)
ülkeleri (norveç, izlanda ve lihtenştayn) arasında yapılmaktadır. ab'ye
üye ya da aday olmayan ülkelerin (norveç, izlanda ve lihtenştayn) erasmus
hibeleri bu ülkelerin hükümetleri tarafından karşılanmaktadır. itü bölüm
erasmus koordinatörleri bu ülkelerdeki üniversitelerin ilgili erasmus
koordinatörleri ile yazışmak sureti ile ikili anlaşmalarda geçerli olacak
olan öğrenci ve öğretim elemanı değişimi sayıları ve sürelerinde mutabakata
varır ve kendi bölümleri ile anlaşma yapmak isteyen üniversite/bölümleri itü
avrupa birliği merkezi (abm), erasmus ofisine bildirirler. itü avrupa
birliği merkezi, erasmus ofisi iki üniversite/bölüm arasındaki
anlaşmanın resmi işlerini tamamlar. ikili antlaşmalar bir sene için
geçerlidir ve her sene bölümler ve fakülteler düzeyinde ulaşılan mutabakatlar
ışığında yenilenir. ikili antlaşmaları bazı kurumlar bölüm düzeyinde, bazı kurumlar
ise fakülteler veya okullar düzeyinde yapmaktadır. erasmus öğrencisi
olabilmek için igili üniversite/bölüm ile ikili anlaşmanın olması
şarttır. ikili anlaşma yapılmayan ab ülkeleri üniversite/bölümleri ile
erasmus değişimi yapılamaz. öğrencileri ve / veya öğretim
elemanları’nın telebi üzerine yeni kurumlarla anlaşma yapılarak kurumsal
ilişkiler ve değişim kontenjanı her sene ilerlemekte ve yükselmektedir. 2007-
2008 öğretim yılında yapılmış olan ikili anlaşmalar bölüm ve kontejan bazında
ek-b ve ikili anlaşma örneği de ek-d.1. de yer almaktadır. 2. öğrenim sözleşmesi (
learning agreement): öğrenim sözleşmesi, anlaşmalı kurumlarda öğrenim görecek
her giden ve ve itü’de öğrenim görecek her gelen öğrencinin erasmus
hareketinde (erasmus mobility) tabi olacağı öğrenim planını içerir ve
öğrencinin aldığı kredilerin geçerli olması ve erasmus hibesinin tahsisi için
esas teşgil eder. bu anlaşmayı ilgili kurumların bölüm erasmus koordinatörü
ve öğrenci birlikte hazırlanır. anlaşma iki karşılıklı kurumun da bölüm ve
kurumsal erasmus koordinatörleri tarafından onanır. itü senatosu tarafından
getirilen bir ek onay da giden erasmus hareketlrinde bu anlaşmaların ab
merkezi-kurumsal koordinatör tarafından onanmasından bölüm intibak komisyonu
üyeleri veya başka erasmus koordinatörlerinden oluşan üç yetkili ve daha
sonra fakülte-dekanlık tarafından onaylanmasıdır. anlaşmalı kurumların her
açtıkları derslerde her sene değişiklik söz konusu olduğundan, hemen her
erasmus hareketinde söz konusu öğrenim sözleşmeleri’nde değişiklik
gerekmekte, çoğu kez acil şartlarda çözümler üretilip faks aracılığıyla daha
sonra resmileşecek geçici çözümler ve onaylar sağlanmaktadır. öğrenim
sözleşmesi öğreni ek-d.2. de yer almaktadır. 3. diploma eki: diploma eki akademik ve mesleki niteliklerin tanınması
sağlamak ve uluslararası saydamlığı artırmak üzere yüksek eğitim diplomasına
eklenen bir belgedir. öğrencinin eğitim süresince başarıyla tamamladığı
çalışmaların doğası, seviyesi, konumu, içeriğini sağlayarak ve statüsünü eki
olduğu orjinal yetki belgesi/diplomayı desteklemek üzere tasarlanmıştır.
herhandi bir değerlendirmeden ve eşdeğerlik ifadesi ve önerisinden hariç
olmalıdır. zaman maliyet ve işgücünden tasarruf yapmak üzere tasarlanmış
olarak hazırlanmış bir araçtır. yerel ihtiyaçlara uyarlamalara yetkindir.
birleşik avrupa komisyonu - avrupa konseyi – ve unesco çalışma grubu
tarafından test ve rafine edilen bir şablona uygun bir şekilde ulusal
ajanslar tarafından hazırlanmıştır. diploma eki sekiz bölümden oluşur
(yetkiyi/kalifikasyonu taşıyan kişiyi tanımlayan bilgi, yetkiyi/kalifikasyonu
tanımlayan bilgi, yetkinın/kalifikasyonun seviyesi üzerine bilgi, içerik ve
kazanılan sonuçlar üzerine bilgi, yetkinin/kalifikasyonun işlevi hakkında
bilgi, ek bilgiler, ek’in tasdiki, ulusal yüksek eğitim sistemi hakkında
bilgi). diploma eki örneği ek-f yer almaktadır. sokrates/erasmus
programı – diğer olanaklar 1. erasmus ıntensive programme
(ıp): bu program öğrencilerin erasmus değişimi ile başka kurumlarda bir veya
iki yarıyıl boyunca eğitimlerine devam ederek kredi alabilmeleri dışında,
yoğun modüller halinde gerçekleştirilen çalıştaylarda da yoğunluğa ve yüke
bağlı kredi alabilmelerini öngörür ve koordine eder. bu çalıştayların üçten
fazla kurumun katılımıyla uluslararası gerçekleştirilmiş olması ve katılan
kurumların biri tarafından koordine edilmesi ve yayınlanması gerekmektedir.
bu programda, normal erasmus öğrenci değişimi koşulları, öğretim sözleşmesi ve intibak süreci
geçerlidir. 2006-7 bahar yarıyılın’da endüsti ürünleri tasarımı bölümü,
belçika kortrijk-hogeschool west-vlaanderen ünivesitesi tarafından organize
edilen ve itü dışında 6 avrupa ünivarsitesi işbirliği ile organize edilen
ınnovation2007 ıntensive programı’na katılmıştır. 3 endüstri ürünleri
tasarımı bölümü öğretim elemanı’nın yanısıra, 9 itü öğrencisi belçika’da 14
gün boyunca yaptıkları ‘innovation management techniques’ konulu
çokdisiplinli yoğunlaştırılmış çalıştaya katılmılardır. program öğrencilere
erasmus hareket hibesi sağlamış, ve daha sonra her öğrenci tarafından süreç
ile ilgili teslim edilen rapor ile çalışmaları itü öğretim planlarına 1
seçmeli ders karşılığı kredi olarak sağılmasını sağlamıştır. 2. curriculum development
programme (cd): erasmus curriculum development programme, erasmus programına
bağlı olan avrupa kurumları arasında deneyimlerin paylaşılması ve eğitim
planlarının geliştirmesini destekler ve bir proje halinde bir avrupa birliği
ülkesi’nin kurumu önderliğinde yürütülür. program kapsamında yapılacak proje
kapsamında ortaya çıkacak olan kitap ve emeğin maaliyetini karşılamak üzere
maddi destekte bulunur. 2006-2007 akademik yılı’nda resmileşen ve faaliyete
geçen ımıad iç mimarlık uluslararası yüksek lisans programı bir curriculum
development projesi çerçevesinde geliştirilmiştir ve ab tarafından 9000 avro
kadar bir destek görmüştür. 3. leonardo: öğrenci ve öğretim
elemanı değişikliği dışında socrates programının sağladığı bazı olanaklar
aşağıdaki gibidir. yüksek eğitimde geçerli olan socrates-erasmus programı
gibi meslek okulları ve örretim görevlilerini kapsayan socrates-leonardo
programı mevcuttur. bu program çerçevesinde fakültemiz bünyesinde çalışan
memur ve zanaatkarların yurtdışında eğitim görmeleri, karşılıklı değişim
yapmaları |
|
|
|
copyright © 2007 – itü içmimarlık
bölümü website design & webmaster numanba@itu.edu.tr |
|