| |
İçindekiler:
Simux Nedir?
SimuX (diğer adıyla Simulator X) bir raylı sistem simülatörüdür. SimuX
kullanılarak bir yada daha fazla hat üzerinde çok sayıda aracın aynı anda
hareketi simüle etmek mümkündür.
SimuX'un Kullanım Alanları Nelerdir?
SimuX'un pek çok kullanım alanı olmakla birlikte başlıca kullanım
alanlarını şu şekilde vermek mümkündür:
- Trafo merkezlerinin ve kesicilerin boyutlandırılması
- Katener sisteminin yeterliliğinin saptanması
- Bir trenin pantografındaki gerilim değerlerinin bulunması
- Enerji tüketiminin ve kayıplarının saptanması.
- Enerji tasarruf programlarının uygulamadan önce test edilmesi
- Regeneratif frenlemenin etkisinin belirlenmesi
- Ray gerilimi ve kaçak akım analizi
- Farklı besleme şekillerinin test edilmesi
- Kısa devre akım ve gerilimlerinin analizi
- Araç zaman çizelgelerinin iyileştirilmesi
Neden Simülasyon?
Raylı sistemlerin inşaatı son derece yüksek maliyetli olup tasarım sırasında
yapılacak hataları telafi etmek çok zordur. Önerilen tasarımın doğruluğunun
sınanması amacıyla simülasyon kullanılabilir. Bu sayede hem olası hatalar
en aza indirgenebilir hem de en ekonomik ve en uygun çözümler önerilebilir.
Ayrıca çalışan bir sistemde önemli değişiklikler yapılacağı zaman (örneğin
kullanılan araçların değiştirilmesi, trenler arası zamanların (headway) değiştirilmesi
gibi) simülasyon önerilen değişikliklerin uygunluğunun sınanması aşamasında
yardıma koşar. Simülasyon yardımıyla sistemlerde ufak değişiklikler
yaparak önemli enerji kazançları sağlamak mümkün olabilir. (Bu konuyla
ilgili çalışmalar yayınlar bölümünde yer alan
bilimsel makalelerde yayınlanmıştır.)
Simülasyonun Bileşenleri
Raylı sistemler temel olarak şu bileşenlerden oluşmuştur:
- Mekanik bileşen
- Elektrik bileşen
- Sosyal bileşen
- Sinyalizasyon
- Çevre şartları
Bu bileşenler arası olası etkileşimler aşağıdaki diyagramda gösterilmiştir:

Şekil 1: Raylı sistem bileşenleri ve bunlar arası etkileşimler.
Günümüzde raylı sistem simülasyonu yaptığı iddia edilen programların
büyük çoğunluğu bu bileşenlerden bir veya ikisini göz önünde
bulundurmaktadır. Kullanım alanına bağlı olarak bu durum bazı durumlarda
yeterli olabilmekle birlikte gerçekçi bir simülasyon programının tüm bu bileşenleri göz önüne
alması gerekmektedir.
Şimdi tüm bu bileşenleri teker teker göz önüne alalım:
-
Mekanik Bileşen
Genel olarak sistem üzerinde hareket eden nesnelere (trenler) ilişkin
mekanik aksamları içerir. Bu aksamlara ilişkin temel denklemler Newton
kanunları ile belirlenmiştir. Ancak trenlerin nasıl hızlanması gerektiği
araç karakteristikleri, sinyalizasyon kıstasları (izin verilen maksimum hızlar,
trafik ışıkları vbg), elektriksel şebeke tarafından sağlanan güç, yol
ve hava koşulları gibi pek çok kritere bağlı olarak değişkenlik gösterir.
SimuX bütün bu detayları göz önüne alarak trenlerin hareketlerini simüle
eder. Trenler hat şeması üzerinde hareket eden kutcuklar olarak gösterilir
ve fare ile etkileşimleri sağlanarak özelliklerine erişilebilir. Tek hatlı
bir sisteme ilişkin hat şeması Şekil 2'de verilmiştir.
Şekil
2: SimuX'tan bir görünüm. (Şekil üzerine tıklayarak genişletilmiş görüntü
alabilirsiniz).
Hesaplar yapılırken araç dinamiklerindeki lineer olmayan unsurlar göz önüne
alınır. Her araçla ilgili temel karakteristik bilgiler kütüphaneler yardımıyla
saklanır ve böylece değişik simülasyonlarda bilgi paylaşımına olanak
verilmiş olur. Örneğin bir araca ilişkin cer kuvveti - hız diyagramları Şekil
3'te verilmiştir. Diyagramın hat gerilimine bağlı olarak değiştiği de simülasyon
programı tarafından dikkate alınmaktadır.
Şekil
3: Araç kütüphanesinden bir görüntü.
-
Elektrik Bileşen
Raylı sistemi oluşturan elemanlardan bir kısmı büyük bir elektrik şebekesinin
birer parçası olarak modellenebilirler. SimuX bu şebekenin tamamını sürekli
olarak oluşturur ve ortaya çıkan elektriksel denklemleri her örnekleme anı
için çözerek sistemin her bir noktasındaki akım ve gerilimleri sürekli
olarak hesaplar.
Elektriksel
sistemi oluşturan başlıca elemanlar şunlardır:
 |
Trafo
merkezleri |
 |
Katener ve ray
sistemi |
 |
Tren
dizileri |
 |
Paralelleme
elemanları (Jumperlar) |
 |
İzolasyon
elemanları (SI'lar) |
 |
Topraklama
ekipmanları vbg. |
SimuX bu elemanların
oluşturduğu elektrik şebekesine ilişkin denklemleri çözerken rejeneratif
frenleme ve trafoların blokaja girmesi gibi lineer
olmayan etkileri de göz önüne alır.
Sosyal Bileşen
Raylı sistemler (en azından şehir içi taşımacılıkta kullanılanlar)
insanları taşımak üzere yapılmışlardır. Haliyle bu sistemlerin sosyal
bir bileşene sahip olması kaçınılmazdır. Gün içinde değişik bölgelerde olan talep fazlalığı tren kütlelerinin
dinamik olarak değişmesine yol açar. Gerçekçi bir simülasyonda istenildiğinde
bu da göz önüne alınabilmelidir. Ayrıca gelişmiş demiryolu ağlarında
talebin artmasına bağlı olarak tren öncelikleri değişebilmekte yani
sinyalizasyon kısmı etkilenebilmektedir.
Sinyalizasyon
Tren hareketlerinde sinyalizasyon sisteminin önemi oldukça büyüktür. SimuX sabit blok (fixed block) ve hareketli blok (moving block) sinyalizasyon
sistemlerinin simülasyonuna olanak sağlamaktadır. Bu sayede sadece tahrik
sisteminin boyutlandırılması değil aynı zamanda sinyalizasyon sisteminin
yeterliliği ve iyileştirilmesi yönünde fikirler edinilebilmektedir.
İklim Şartları
Gün içinde değişen sıcaklıklar katener ve rayların gösterdiği
elektriksel dirençlerin değişimine neden olur, ayrıca hat üzerinde bazı bölgelerde
rüzgar dikkate alınması gereken bir faktör olarak ortaya çıkabilir. SimuX
istendiğinde tüm bu detayları dahi göz önüne alabilecek şekilde tasarlanmıştır.
Bilgi Girişi
Raylı sistemlerin simülasyonu pek çok parametreye bağlıdır.
Haliyle bu parametrelerin etkin ve doğru bir şekilde girilmesi simülasyonun
sağlığı açısından büyük önem taşımaktadır. SimuX'ta bu amaçla
pek çok diyalog kutusu geliştirilmiştir. Bu diyaloglar yardımıyla simülasyon
için gerekli olan parametreler istenilen ayrıntıyla ve hızlı bir şekilde
programa girilebilmektedir. Sisteme girilmesi mümkün olan nesnelerden bazıları
şunlardır:
- Hatlar
- Trafo merkezleri
- Trenler
- Paraleleme elemanları
- İzolasyon elemanları
- Topraklama elemanları
- Makaslar
- Depolar
- Trafik Işıkları
Şimdi bu nesneleri biraz daha ayrıntısı ile görelim.
-
Hatlar
SimuX kullanılarak istenildiği sayıda hattı olan bir raylı
sistem simüle edilebilir. Her bir hata ilişkin isimlendirme, metraj
bilgileri, katener ve ray sistemine ilişkin veriler, düşey ve yatay eğimler,
her iki yöndeki hız sınırlamaları, istasyonlara ilişkin isim, metraj,
bekleme süresi ve yolcu akış profili bilgileri, ray toprak arası
iletkenlik bilgileri, hat üzerindeki trafik işaretleri, bekonlar
(balisler), ray devreleri gibi sinyalizasyon sistemi ayrıntıları diyalog
kutuları yardımıyla programa girilebilmektedir. Çoğu durumda bilgi girişi
görsel etkilerle desteklenerek hata oranı en aza indirilmektedir (bknz Şekil
4).

Şekil
4: Bir hat için düşey eğimlerin girilmesi.
-
Trafo merkezleri
Trafo merkezleri sisteme enerjinin sağlandığı ana noktalar olarak düşünülür.
Trafo merkezinin isimlendirilmesi, nominal gerilimi, topraklama sistemine
ilişkin veriler, varsa her bir hat üzerindeki bölge izolatörüne ilişkin
veriler, her bir hat ve yön için fider kablolarına ilişkin bilgiler
programa girilebilmektedir. fider kablolarının trafo merkezinden uzak
noktalara bağlanmış olması durumları, ve bunlardan bir yada bir kaçının
kesime gitmesi durumunda yaşanabilecek senaryolar SimuX tarafından göz önüne
alınabilmektedir. Ayrıca simülasyonun her hangi bir anında istenen bir
trafo merkezi servis dışı bırakılarak trafo merkezindeki aksaklıkların
sisteme olan etkileri gözlenebilmektedir.
-
Trenler
Trenler araç dizileri olarak düşünülür ve araç kütüphanesinden
çekilen istenilen sayıda aracın ard arda bağlanmasıyla elde edilir. Bir
trendeki yolcu sayısı, trenin konum, hız ve ivmesi, hareket modu,
pantograf gerilimi gibi pek çok özelliği diyalog kutuları yardımıyla
izlenebilmekte ve değiştirilebilmektedir. Ayrıca her bir trene ilişkin
zaman çizelgesi (uğraması beklenen istasyonlar, istasyonlardaki bekleme süreleri,
trenin rotası, en son gidilecek nokta gibi) belirlenebilmektedir (bknz Şekil
5). Trenler sisteme teker teker eklenebilecekleri gibi depolar yardımıyla
toplu olarak ta eklenebilirler.

Şekil
5: Bir trene ait zaman çizelgesinin belirlenmesi.
-
Paraleleme elemanları
Raylı sistemlerde belirli noktalarda hatlar arasında katener veya
raylar üzerindeki gerilim farklarını yok etmek amacıyla paralelleme
elemanları (jumper) kullanılabilir. Bu elemanlara ilişkin bilgiler SimuX
tarafından diyalog kutuları yardımı ile sisteme dahil edilmektedir.
-
İzolasyon elemanları
Bir hat üzerinde katener yada ray üzerinde elektriksel izalasyon yapmak
amacıyla bölge izolatörleri (section insulator) kullanılabilir. SimuX
benzer şekilde bunlara ilişkin bilgileri de diyaloglar yardımıyla
sisteme dahil eder.
-
Topraklama elemanları
Bazı raylı sistemlerde ray gerilimlerinin tehlikeli seviyelere ulaşmasını
engellemek amacıyla ray gerilimi sigortaları ya da ray gerilimi kontrol
ekipmanları (rail potential control device) kullanılır. Ray gerilim
analizi yapılacağı durumlarda en basitinden en karmaşığına kadar bu
ekipmanlara ilişkin bilgiler SimuX'a girilebilmektedir.
-
Makaslar

Makas bölgelerine ilişkin isimlendirme, konum, zamanlama ve anklasman
bilgileri sisteme girilebilmektedir. Makas bölgelerini kullanarak trenler
(rotalarına bağlı olarak) bir hattan diğerine geçebilirler.

Şekil
6: Makas bölgesi bilgilerinin girilmesi
-
Depolar
Depolar trenlerin hata girme ve çıkma noktaları olarak düşünülebilir.
Depolar kullanılarak hangi trenin hangi hatta ne zaman çıkması gerektiği
belirlenebilir. Ayrıca trenlerin hat üzerine düzenli aralıklarla çıkması
sağlanarak değişik trenler arası sürelerin (headway) sistem üzerindeki
etkisinin araştırılmasına olanak sağlanır.
-
Trafik Işıkları
Trafik ışıkları bir yada birden fazla demiryolu hattının karayolu
ile karşılaştığı noktaları gösterir. Trafik ışıklarının yeşil
ve kırmızı yanma süreleri belirlenebildiği gibi demiryoluna öncelik
tanıyan trafik ışıkları da sisteme girilebilmektedir.
Raporlama
Raylı sistem simülasyonu gibi binlerce değişkenin söz konusu olduğu bir
ortamda sonuçların etkin bir şekilde raporlanması büyük önem taşır.
SimuX kullanıcının simülasyon sonuçlarını en rahat şekilde gözleyebilmesi
için çeşitli mekanizmalar sunmaktadır. Bu mekanizmalardan bazıları şunlardır:
- Ana bilgi ekranı
- Skoplar (Scopes)
- Mesaj Tahtaları
- Bilgi Kutuları
Şimdi bunları teker teker görelim.
-
Ana bilgi ekranı
Ana bilgi ekranı sürekli olarak güncellenerek trenlerin konumları,
sinyalizasyon sisteminin durumu, trafoların blokajda ya da iletimde olması
gibi bir takım kritik bilgileri görselleştirmektedir. Ayrıca bu ekran üzerinde
bulunan opsiyonel tablolar yardımıyla sistem hakkındaki bazı önemli
veriler (trafolardan çekilen maksimum güçler, max. fider akımları gibi)
sürekli olarak göz önünde bulundurulmaktadır.

Şekil
7: Ana bilgi ekranı (Ayrıntılı resim için tıklayınız)
-
Skoplar (Scopes)
Simülasyon sırasında hangi değişkenlerin zaman içindeki değişmlerinin
kaydedileceği kullanıcı tarafından belirlenebilir. Skoplar kullanılarak
bu değişkenlerin değişimi grafik olarak ekrana yansıtılabilir. Aynı
anda birden fazla skop izlemek mümkün olduğu gibi aynı skop içinde
birden fazla değişkeni izlemek te mümkündür. İstenildiğinde değişkenlerin
birbirine göre olan değişimleri de (örneğin bir trenin hız - yer grafiği)
skoplar yardımıyla görüntülenebilmektedir. Ayrıca skoplar üzerinden
Matlab, Mathematica ve Excel gibi uygulamalara veri aktarmak mümkündür.

Şekil
8: Bir skop örneği (Ayrıntılı resim için tıklayınız)

Şekil
9: Skop demo (Video için tıklayınız ~4MB).
-
Mesaj Tahtaları
Mesaj tahtaları simülasyon sırasındaki bazı önemli olayları haber
veren yazı ağırlıklı haberleşme kanalları olarak düşünülebilir.
Her nesne kendisiyle ilgili olan olayları (örneğin bir trenin bir
istasyona varması ya da bir istasyondan hareketi gibi) bir mesaj olarak gönderir.
Mesaj tahtaları kullanılarak bir nesnenin gönderdiği mesajlar ya da gönderilen
tüm mesajlar incelenebilir.

Şekil
10: Bir trene ait mesajların gösterildiği bir mesaj tahtası (Ayrıntılı
görüntü için tıklayınız)
-
Bilgi Kutuları
Bilgi kutuları bir nesne hakkında anlık bilgileri içerirler. Örneğin
bir trene ilişkin bilgi kutusuna bakarak yeri, hızı, ivmesi, bir sonraki
istasyona olan uzaklığı gibi pek çok önemli değişkenin değerini bir
bakışta görebiliriz.

Şekil 11: Bir
trene ilişkin örnek bilgi kutusu.
Demo
SimuX demosu için tıklayın
(Dikkat video dosyası ~8MB büyüklüğündedir)
|