|
|
|||||
|
||||||
|
|
|
||||
M u r a b b a |
||||||
|
|
|
||||
M â h u r Murabba ( Ta Bekey Sinemde Ca İtmek Cefa Vü Kineye ) ( Dilhayât Kalfa ) |
||||||
|
||||||
|
|
|
||||
Dörder
mısralık nazım birimiyle kurulmuş bir nazım şeklidir. Üç yedi dörtlükten oluşur. ( a a a a / b b b a ) şeklinde kafiyelenir. Son mısralar nakarat olabilir. Konu olarak
gazele benzer. Murabba aynı ölçüde dörder dizelik bendlerden oluşan nazım şeklidir. Murabbalarda
ilk bendin dört dizesi birbirleriyle, sonraki bendlerin son dizesi ilk bendle
uyaklıdır. Son dizenin her bendin sonunda aynen yinelendiği murabbalara Mütekerrir Murabba denir. Her
bendin son dizesi ilk bendle yalnızca uyak açısından benzeşiyorsa Müzdeviç Marabba diye tanımlanır.
Murabbaların uzunlukları 4 - 8 bend arasında değişir. Konuları çoğunlukla aşk, dinsel ve didaktiktir. Murabbanın
Özellikleri : İran edebiyatından edebiyatımıza geçmiş olup 4 dizelik bentlerden oluşur. Bent sayısı 3 - 7 arasında değişir. Murabbanın uyak düzeni koşmanınki ile aynıdır. Bazı murabbalarda 1. Bendin son mısrası diğer bentlerin sonunda tekrar edilir. Övgü, yergi, dini ve didaktik konular işlenir. Türk
edebiyatı tarihinde cumhuriyetten sonra Yahya Kemal Beyatlı murabba türünde güzel örnekler
yazmıştır. |
||||||