Lilypond

 

Frescobaldi

 

Nota Arşivleri

Osmanlı - Türk Mûsikî

Osmanlı - Türk Mûsiki Biçimleri

 

 

 

 

M u r a b b a

 

 

 

Eviç Murabba ( Ta Ezelden Derdi Aşka Müptela )

M â h u r Murabba ( Ta Bekey Sinemde Ca İtmek Cefa Vü Kineye ) ( Dilhayât Kalfa )

 

Uşşak Murabba

 

 

 

 

Dörder mısralık nazım birimiyle kurulmuş bir nazım şeklidir. Üç – yedi dörtlükten oluşur. ( a – a – a – a / b – b – b – a ) şeklinde kafiyelenir. Son mısralar nakarat olabilir. Konu olarak gazele benzer. Murabba aynı ölçüde dörder dizelik bendlerden oluşan nazım şeklidir.

Murabbalarda ilk bendin dört dizesi birbirleriyle, sonraki bendlerin son dizesi ilk bendle uyaklıdır. Son dizenin her bendin sonunda aynen yinelendiği murabbalara ”Mütekerrir Murabba” denir.

Her bendin son dizesi ilk bendle yalnızca uyak açısından benzeşiyorsa ”Müzdeviç Marabba” diye tanımlanır. Murabbaların uzunlukları 4 - 8 bend arasında değişir. Konuları çoğunlukla aşk, dinsel ve didaktiktir.

Murabbanın Özellikleri : İran edebiyatından edebiyatımıza geçmiş olup 4 dizelik bentlerden oluşur. Bent sayısı 3 - 7 arasında değişir. Murabbanın uyak düzeni koşmanınki ile aynıdır. Bazı murabbalarda 1. Bendin son mısrası diğer bentlerin sonunda tekrar edilir. Övgü, yergi, dini ve didaktik konular işlenir.

Türk edebiyatı tarihinde cumhuriyetten sonra Yahya Kemal Beyatlı murabba türünde güzel örnekler yazmıştır.