background="aaa.jpg" bgproperties="fixed">
İSLAM TASAVVUFUNUN MESELELERİ Yazar : Prof. Dr. Erol GÜNGÖR Yayınevi : Ötüken Yayınları Baskı : İstanbul / 1989 / 272 shf.
Önsöz - Bütün hareketlerin dini liderleri tasavvufi esaslara ama şeriatın rasyonel sistemine dayanmışlardır. Bütün tasavvufi hareketler toplumdaki olumsuzluklara karşı çözüm olarak içe dönüş hareketidir. - Batı düşüncesi ve ilmi hakimiyet karşısında, maneviyattan taviz vermeden ilim ve fene adaptasyon yolları aranmış. - İslam tarihinde Zahiri-Batıni tartışması. İranın siyasi islamı ve neticede tasavvufa karşı İ. Teymiyye ekolü - Tasavvuf = 15.yy
Giriş: Mistik ile başlangıç. Kendine ilahi bilgiler verilmiş konuşmaması gereken insan. Felsefede mistisizm “ aklın kavrayamayacağı şeylerle bilmek. Dinde “ ferdi tecrübelerin topluma maledilmesi.” * Tasavvufun tarifi: Zahirden çıkıp, batına yönelip masivayı reddetmek.
1-) Şarktan Haber: Vahdeti vücut - panteizm - Sihir - Hind Felsefesi - Çeşitli şeyler arası özdeşlik - Manken - iğneleme Çocuk-aslan terbiyesi - Nirvanaya ulaşma - Reenkarnasyonla temizlenme - Bedeni terkedip trans haline girme. - Budizm: 1) Elem evrensel 2) Elemin kaynağı 3) Elemin kadırılması 4) Kurtuluş yolu
2-) Batı Rüzğarı: Pitagoras ve ortak matematik tarikatı. Buluşlardan zevk duyan tanrılar ve tanrılarıyla birleşme sarhoşluğu - şarap - Orfus dini - Pitagor - ruh ebedi - dünya ebedi - zihin Eflatun - fenomenler ve ortak noktaları olan güzellik “ides “ felsefe fenomenlerden tanrıya ulaşmak. Mağara istiaresi - matematik - ölümsüzlükte hep Pitagor tesiri. Eflatundan sonra Filon - İdeler - Duyular - Ruh - beden ayrımı maddeye şekil veren akıl, dünya ebedi - yaratılış gayesi iyilik. Tanrı herşeydir ve herşeyde Tanrı vardır. Tanrı ebedi ışıktır. - İyiliğe ulaşmak için zühd ve ilahi lütuf. - Ruhun gayesi ilahi bir ruh gibi temiz ve saf olmak. Arzulardan sıyrılmak. -Dünyayı idare eden güç Tanrının koyduğu ilkeler ve melekler (Yeni Eflatunculuk - Pilatinos) Eserlerini öğrencileri yazmış. Enneadlar -Konusu ruh - oluşumu ve varacağı yer. Başlangıç noktası Eflatun dualizmi -Südur (emanation) - Akıl - Ruh- Madde Herşey bir öncesi alemin neticesi bir sonrakinin aslıdır. Tanrı ise herşeyin başlangıcıdır. -Herşey Tanrıdadır ve ona gider. Tanrı - akıl - ruh (Teslis - baba - oğul - ruhul küddüs ) Çocuk aklı önceden ruhu babadan alır vb. -Ruh dünyadaki herşeyin yaratıcısıdır. Pilatonus- akıl üstü vecdi ve onun kaynağı olarak aklı kabul eder. Vecdin yolu tefekkür - irade
3) İslam Tasavvufunun Yabancı Menşeleri:Oryantalistler çok uğraşır. Araplarda mistik kabiliyet yok dışarıdan tesir var derler. - Hallacı Mansurun Kuzey Hindistan seyahati. - El Biruninin 11.yy hint dinlerini anlatması. - İbrahin Bin Ethem - Buda - Hindin Yunana tesiri - Pilatinos - Mitra dini - Brahman Yunan farkı 1) akla yer yok 2) ahlak önemsiz 3) Brahman ve Ati varlıktan kopuk. -Pilatinos Şark ve Eflatun - Yunan - Doğu arası bir köprüdür. -Hıristiyan mistizmi St. Clement (Pilatinostan önce) marifet ve zühdü tarif eder. -Yeni Eflatuncu felsefe Hıristiyanlığa çok tesir eder. - Eflatunu yaşatan Farabi - İbni Sina olmuştur. - Muhyiddini Arabi İslama panteizmi soktu derler. Gazalide bile Tanrı - Akıl gibi südür var derler. - M. Arabinin Kuran yorumları -Neticede bu tesirler abartılmış her şey birbirine tesir edebilir. Enel Hak v. s. tektük örnekler.
4) İslam Tasavvufunun Tarihi Gelişimi: Tasavvuf hayat tarzı olarak başlamış sonra sistemleşmiştir. Ebu Zer Gifari - Huzeyfetül Yemani. -Sufi H.2.yy O(sav)’na Allah’a(cc) derin irtibatın eseri çokca ibadettir. Kullukta derinleşmek denirse İslamla aynı manada. -İlk dönem sufilerde ifrat yok. H. Basri Huruc ale-s Sultan - kitman meseleleriyle devletlede ilgilidir. h. 9. Yy kadar vecd, aşk, gözyaşı çok fakat sistemsiz. Yaşayışları ile kitleleri cezbetmişler. Söylediğini yaşama. * 9 yy sonrası mistizm ağır basıyor. H. Muhasibi 781-837 Mistizm - Müsbet bir hedefte birleşmezse tadsız bir hayat olur. -Çağdaşı Ahmed bin Hanbelle problemi yok. -zühdün (861) Beyazıt (875) cüneyd (910) Tırmizi (898) panteizm ve şatahat v. b. vecd, sekr, hal, makam, sistemleşir. İ. Halduna göre kendi aralarında kullandıkları terimleri vüzuha çıkarmak için tasavvuf sistemleşir. *Tarikat şeriat birleşmesi çalışmaları Tüsteri - Harraz yani suflilerden gelir. Ulemanın zındık suçlamalarına karşın, tarikat dini temellerini izah eder. -Ebu Nasr - Serrac - Kitabu-l Umma fi-t tasavvuf - Kuşeyri - Risaleler ilk yazılan eserlerdir. -Tasavvufta en önemli dönüm noktası İ. Gazali - Fıkhı bırakmış tasavvufa geçmiş. Onun en büyük yanı ikisini birleştirmesi. Gazaliye göre tasavvuf dinin hareketlerine nüfüz için en iyi yoldur. 11. Yy islam dünyası onunla hamle kazandı. -Gazaliden önceki ihvanı Safa (ismail) fitnesi. Hakikat - Zahir - Batındır. Peygamberler - Veli kıyasları v. b. hangisi üstündü tartışmaları. Suhreverdi tasavvufu tam sistemleştirmiş. Vecd - sezgi. İşrakiye - Suhreverdi Zerdüşt dinini yaymaya çalışır. - İ. Gazaliden 50 yıl sonra i. Arabi - Zahir- Batın - sembollerle anlatır. İnsanı kamil, Hatemul evliya - M. Arabi = Gazali zıt. -M. Arabi felsefik, muğlak fakat realiteye nüfüzü zor olan dar alanda bir sistem Gazali ise hiç elden düşmez, anlaşılabilir bir sistem koyar. - İ Teymiyye İ. Arabiye hücum eder. Tasavvufu şeri çizgiye çekmeye çalışır. Sezgi- kesif - kabul eder ama kabri şerifi ziyareti bile red eder.
5) Manevi İktidar ve Maddi Teşkilatlar: Daire misali. Seyyid Hüseyin Nasr - Veliler bizim bilmediğimiz alemle irtibatlıdırlar. Şeyhsiz hedefe varılamaz, bu da otorite. - Kutbun - manevi otorite -Veli - peygamber mukayesesi Keramet mucize -Evliya menkibeleri H. 8. yy Tekke / Dergah / Hankah / sufi tekkesi Manastırlar gibi değil dünyaya açıktır. -Allah (cc) murakabesi esastır. Mezarları evlere yakın yaparlar. * Sufinin farkı, hayatı aşmış ahireti yaşıyor, Allah (cc)la beraber. Harrazın Peygambere (sav)’e şatahatlı sözleri. Bazıları gerek yok demiş. - İlham- vahiy farkı. Kitabın standartları yerine kalp ilhamları konulunca Kuzey Afrikada din kaymış, yanlış bir din anlayışı oluşmuş. * Ulema asık yüzlü, şeyhleri baba ve vicdanlara müftü derler. -Halk tasavvufu, şeyh isyanlarını getirmiş. -19 yy 2. Yarısındaki tarikatların bozulması toplumun bozulmasıdır. Dilenci ve memur gibi (Üstadın tavrı) 6) Bilgi Meselesi - Zahir bilgi ve sezgi farkı. Mistizm - Zahir - Batın akıl ve sezgi farkı -felsefede Kant katıksız empirike sezgi der. Discursive- diskursif - sezgi bilgisi bir ve aynı anda, düşünce bilgisi peşpeşe eylemlerle olur. Duyu sezisini kabul eder akıl sezgisini kabul etmez. *Mistizm bilgisi Pitagorasa kadar gider. Eflatun diyalektikle idelere ulaşır. Tanrıya varır. Eflatunda sezgici ve kavrayıcı düşünce vardır. *Yeni Eflatunculuk - Pilatinus Sudura göre manevi-hayvani- cismani üç bilgi. 1. Manevi- sezgi 2. hayvani - istidlal 3. Cismani - duyularla idrak. Pilatinos akıl üstü ideler aleminin varlığını kabul eder. Mistisizm ve rasyonalismi birleştirmeye çalışır. - İslam tasavvufu = Uluhiyet içerisinde mistik vahdet var. Sezgi - akıldan üstün -Akıl üstü sezginin Plotinusa Brahmanizmden geldiği söylenir. Bilgi Tanrıyı bilmektir. Onunla birleşmektir. Plotinus 4 defa vecd hali yaşar. *İslamda insan - Allah(cc) alakası - Vahdet-ül vücud -(A. Kerim Cili - İnsan-ı Kamil) - Zühd - mistik felsefe - Ebu Talib mekki - / Akıl ve kıyas sezgili bilgi dışlandı. -Mekki ve Muhasibi rasyonalistlere ve gevşekliğe tepki gösteriler. Bilgiyi yakini esas alırlar. 1. Kur’an hadis batını manası 2. Davranış 3 İman da toplarlar. * Mistik bilgi nasıldır. tarifsizdir. Allah(cc) bilinebilir mi? 1.Görüş: O(cc)nu bilmek bilememek 2. Görüş: vahdet-ül vücut şuhut - keşif - keramet -İ. Gazalide - mistik bilgi müşahhaslaşır. İlham ve vahiy - ilham ve bilgi farkı- yolun ilham olması ruhun derecesine yükselme -Felsefede mutlak bilgi yok. Onun için vasıtasız sezgi - kavramayı tarifsiz bulup kabul etmezler. / düşünüyorum o halde varım. Sözü -Bergsonda sezgi insiyaktır. Kesin bir bilgidir. Bazen zekasından üstündür. -Netice mistisizm ile ilmin birleşmesidir. 7) (Vecd) - Şuursuz özel bir idrak ve zevk hali. Dini olması şart değildir. -Aşkla kendinden geçme vecd, vasıl olma vücuttur. Tevacüd. -Vecd vasıtadır. Sarhoş ama başka bir şuur halidir. Mürşidin görevi bütün halleri Kur’an ve sünnete uygunluk yönü ile kontroldür. -Birliğe varmanın sebebi mükemmel ulaşma iştiyakıdır. -Vecdin şekli - Hz. İsanında görülmesi - uyuşturucu v. s. -Sezgi kriterleri W. James: 1 İç aydınlık 2. Mantıki tatmin 3. Pratiklik ve verimlilik -Vecdin psikolojik mekanizması ve tekabül etmekte olduğu ne? Kur’an ve hadiste teyit edilmezse şeytanidir.
TARİHİ-SOSYOLOJİK DURUM: Dünya hayatı çekilmez olunca tasavvufa sığındık. -Pilatinos devri 204-270 Romada kriz devri herkes kutarıcı arıyor. *Hasan Basride lüks ve sefahate tepki var. 728 halk ve yüksek tabakada tezadın çok olduğu Şam - Basra - Küfede İ. Sirin. Şakık, Hatem, Bişr, Fudayl Fakrı övmüşler. -813 El Memun - Rasyonalist Mutezile - 9-10-11 yy da El Verrak, Cevzi, Raziye tepkiler var. Peygamberlere Razi sihir der. Felsefecileri tutar. -11yy Gazaliye kadar tasavvuf hep tepki ve şüphe görmüş. -Gazali sonrası cahil halk dervişler, çok karışık fikirler çıkınca medrese bunlara karşı çıkmış. Genede Anadoluyu İslam yapan Türkmen dervişler. -Türklerin Anadolu birliği sağlamasında dinin, dervişlerin birleştirmeciliği, Selçukluda medrese-tekke- iken sonra zıtlaşma olur. -Tasavvufun Sünnilikle birleşmesi Şii siyasetini kırmıştır. 11yy sonrası nüfuzları azalmış. Bunun üzerine Şii-Batını terörü başlamış. *Sünni müslümanlık olan yerlerde Türk devleti - halk tasavvufu olan yerlerde Şiiler hakim Kızılbaş isyanları - İran tesirleri. *Tasavvuf 9-11-14 yy çöküşlerin sonucu mu - sebebi midir? İkisinede karşı reaksiyondur. *Rasyonalizm öne geçerse tasavvuf mistik, siyaset çatışmalarına karşı halveti, hülasa koruyucu homeostasis sistemi gibi. Birlik sarsılınca temin ediyor. -Tasavvuf tembellik değil birleştirici bir manevi reaksiyondur. *Mevlana - Yunus - Hacı Bayramı Veli söz ve şiir üstadı. Alim devlet adamı sufi yok. Tasavvuf kaliteli ve parlak zihinleri halvete yollamış. İ. Gazali ve Mevlana gibi. -Süfli dünyayı pis sayar. İlme itibar etmez. İdareye iltifat etmez. Makamı şer sayar. Tasavvufun hatarları çoktur. -İbin Haldun tasnifine göre sufi ifadeler 1.Zevk - vecd 2. Arş, kürsi müşahede ancak vecd ve zevkle anlaşılır. 3. Keramet - tasarruf 4: Şathiye - Erol Güngör keramet tartışılır diyor. Reddi zarar vermez ? -Tasavvuf ifrat ve tefritsiz ele alınmalı. Din veya dünya dışlanmamalı. Dünyaya hakim olmama yanlışlığı.(Afganistan) 9) Günümüz ve Tasavvuf: Rastonalizm - müsbet ilim fitnesi Materyalist müsbet ilim toplum tarafından artık dışlanıyor. -Aşk ve iman olmayan cemiyet ve sistem yaşayamaz. Rasyonalist zihniyet yetersiz kaldığı için din şimdilerde yerini alıyor. -Toplumun ihtiyaçlarına din vaatleri ile cevap veren siyasiler. -Gençler arası sımsıcak sarıcı tasavvufa yönelişler. 1.Tarikatın istilara karşı koysa bile ortaya koyacağı bir sistem yoktur. 2.Objektif din kıstaslar yerine kalbi bağlılık ve şeyhsiz iş yapmamama var. -Oysa İslam dünyasının ihtiyacı İslami ölçülere uyan liderlerdir. -Gençler tefrit tasavvufla heder edilmemeli. Perhiz - inziva artık yol değildir. Kerametler yol değildir. - Tasavvufa içtimai müesseseler kurma ve dünya hakimiyeti elde etme rolü kazandırılmalı. (Tekke- Zaviye - Mektep - Medrese) -Şeri hükümler aklidir tenkit ve tashih mümkün tasavvufi bilgiler ise ancak müşahade ile ispat edilir. Bu ise mümkün değildir. *İÇTİHAT potansiyeli heder etmemek için şarttır. |