|
İSLAM
HUKUKUNDA HISIMLIK NAFAKASI Yazar: Ruhi ÖZCAN Yayınevi: Çağlayan İSLAM HUKUKUNDA NAFAKA VE ÇEŞİTLERİ Bizden önceki insanların hayatını devam ettirebilmek için
ihtiyaç duydukları şeyler ile bugün bizler ve yarın gelecekteki nesiller söz
konusu olan hayati öneme sahip temel ihtiyaçlar , hiç şüphesiz nafaka
dediğimiz ve genel ifadeyle iaşe , giyim ve meskendir. Kitabımız Nafakayı İslam hukukunun ele aldığı hususlar
çerçevesinde üç kısma ayrılmış. a: Mülkiyet nafakası. ` b: Evlilik nafakası. c: Hısımlık nafakası. Bu üç çeşit nafaka üzerinde de durulmuş ancak kitabın
çoğunluğu ve geneli Hısımlık nafakası bölümlerinden oluşmaktadır. Nafaka bahsi bugün Çağdaş Hukuku’nda konusu olmuş ve bununla
ilgili meseleleri kanunlaştırmıştır. Ancak İslam hukuku fertlerin
birbirlerine karşı nafaka sorumluluklarını on-dört asır önce açıklamış ve
önemle Kuran ve Sünnet üzerinde durulmuştur. Nafaka Kelimesi Nafaka asıl itibariyle Arapça bir kelimedir.
"enfaka"fiilinin mastarı olan "infak" dan isimdir. Arap
dilcileri bu kelimenin aslının birden fazla mana ifade ettiğini söylerler.
Bunlar: a: Bir şeyin tükenip bitmesi. b: Ölmek. c:Çarşıda pazar
kurulmak. d: İnsanın fakirleşmesi. e:Yenecek yemek ,katık vb. Lügat manası: Şahsın kendisi ve aile fertleri için harcadığı
şeylerdir. Bu kelime Kuranda 70 den fazla yerde kullanılmaktadır ki bu
çok önemlidir. Terim olarak: Devam ve hidayetin sürdürülebilmesi için
ihtiyaç hissedilen şeylerin devamlı bir şekilde teminidir. Nafaka'nın Muhtevası (Şumülü) Fakıhlar bu meseleyi de daha teferruatlı ele almışlar ve
Nafakayla sorumlu olan şahıs ne ile yükümlüdür veya değildir diye bu konuda
teferruatlı bilgiler ortaya koymuşlardır. I- İaşe Maddeleri: Nafaka mükellefi nafaka alacaklısının her
türlü yeme içme ve maişetiyle alacaklı gıda maddelerinin temin ve alacaklıya
takdimle sorumludur. Yiyecek maddeleri kullanılabilir halde takdim
edilmelidir. Mesela: Ekmek verilecekken un verilmez. 2-Giyim eşyaları: Giyim eşyaları iki gayeye matuftur. Biri şahsi
diğeri umumidir; fakat ikiside dinidir. Sağlık ve örtünme gayesi ile. Nafaka
mükellefi; bulunduğu örf ve adetine göre evin içinde ve dışında giyilen giyim
eşyaları ve iç dış bütün beden kıyafetlerinden sorumludur. Bu giyim eşyaları duruma göre altı ay veya bir yılda bir
temin edilir. 3- Mesken: Nafaka mükellefi ,alacaklısına beşeri ihtiyaçlara
cevap verebilecek , mükellefin mali durumuna uygun bir mesken tedarik etmek
zorundadır. Fukuha mesken içinde çok önemli ve teferruata ait şartların
varlığından söz etmişlerdir. 4- Ev İçin Lüzumlu Eşya: Nafaka alacaklısının muhtaç olduğu
diğer bütün ev içi eşyalarını da temin etmek nafaka borçluluğundan
sayılmıştır. "yatak, yorgan, çarşaf,lamba,kömür..vb. 5- Hizmetçi Masrafları:Nafaka alacaklısı ihtiyaç duyarsa sorumlu
şahıs teminle mükelleftir. 6- Hidane Ücreti: Çocuğun bakım , görüm ve yetiştirme
masrafları. 7- Hekim,Tedavi,İlaç ve Bazı Yan Harcamalar Malikiler
dışındaki mezhepler bu harcamaları nafaka kapsamı dışında tutmuşlardır.
Şafiler evlilik nafakasında bunları nafaka kapsamına almamış ,Hısımlık
nafakasında nafaka kapsamına almışlardır. 8- Nafaka Alacaklısının Evlendirilmesi:İslam hukukçularından
Maliki ,Şafi, Hambeliler ve Zeydidiler evlendirme mükellefiyetini nafaka
kapsamına almışlardır. Hambeliler,Caferi ve bir kısım Zeydiler nafaka
kapsamının dışında tutmuşlardır. 9- Techiz ve Tekfin Masrafları: Ölenin geride bıraktığı
terikesi yoksa kefen ,yıkama taşıma ,defin gerekiyorsa kabir satın alma gibi
techiz masrafları geride kalan nafaka borçlusuna aittir. 1-MÜLKİYET NAFAKASI 1-Cansızların Nafakası: a-)Maliki tek şahıs olan mallar:Bu malların masrafları
sahibince karşılanacağında infak vardır. Ancak masrafları karşılamayan ma1
sahibinin karşılamaya zorlanıp zorlanmayacağı konusunda ihtilaf vardır. Mesela:Bahçesini sulamayan veya bağını budamayan çiftçi
gibi....Ekinini biçmeyen ziraatçi gibi...vb. b-)Müşterek mülkiyete mevzu olan mallar:Bu malların bakım ve
görümü ortaklar arasında müşterektir. Masrafa iştirak etmeyen taraf kardan
alamaz, Ma1 bölünebilirse herkes kendi tarafına masraf eder. 2-Canlıların Nafakası Hayvan nafakasıyla kast edilen hayvanlar için yapılması
gerekli her türlü mali harcamalardır. Muhtevasında yem, su, barınak gibi
harcamalardır. Ayrıca canlıların nafakası kısmında efendinin kölesine karşı
mükellefiyetleri de yer almaktadır. Nisa suresi 39. ayette sahiplerinin
kölelerine karşı ihsanda bulunmaları emredilmiştir. Hadis-i şerifte de
"Köleleriniz kardeşleriniz ve hizmetlilerinizdir. Yediğinizden yedirin,
giydiğinizden giydirin......"Kölenin nafakasından efendisi sorumludur ve
bu konuda icma vardır. 2-EVLİLİK NAFAKASI Kadın ve erkeğin bir nikah akdinde taraf olmaları, böylece
evlilik durumunun meydana gelmesi karı koca arasında hukukunu hasıl eder.
Sahih nikahın neticesi nafaka gerektirir . Evlilik devam ettiği müddetçe
(nikah) Nafaka da devam eder. Hukuki kaynakları : Kitap, sünnet , lama ve akıldır. (
Bakara 128,229,236,280-Nisa 19, 34-Maide 89-Talak 1,6,7...) Evlilik Nafakasının Hukuki Vasıf Ve Unsurları a: Evlilik nafakasıyla sadece koca mükelleftir. Mali durumu
ne olursa olsun sorumlu kocadır. b: Karı koca arasındaki Din ayrılığı veya birinin hür
olmaması evlilik nafakasını etkilemez. c: Evlilik nafakası bedel hükümlerine tabidir. Ödenmemiş
nafaka kocanın zimmetinde ödeninceye kadar devam eder. d: Evlilik nafakası alacaklının tesellümüyle mülkiyetine
geçer. e: Nafaka ihtiyaç maddeleri, kullanılmaya hazır bir tarzda
kadına takdim olunur. Evlilik Nafakası'nın Şartları -Salih bir nikahla evlenmiş olmak. -Kadının koca evine intikal etmiş olması gerekir. -Kocayla beraber olmaktan kaçınan kadına karşı nafaka düşer. -Kocasının rızası olmadan ücretli bir işte çalışan kadına
koca dilerse nafaka ödemez. -Nafakayı ödemeyecek durumda olan ( fakir olan) kocanın
malları satılıp kadına nafakası ödenir. Malları tükenirse kadın mahkemeye
başvurup boşanabilir. Evlilik Nafaka Hakkının Düşmesi a:Müşterek meskende bulunmaması, Kadının kaçırılması, Gasp
edilmesi, Evinden izinsiz ayrılması vb. Zevcesinin kocasına itaatsiz olması. c: Evlilik bağının kopması. III. HISIMLIK NAFAKASI İslam hukukunda fakir ve muhtaç şahısların nafaka
ihtiyaçlarını hısımlarının giderme mecburiyetleri vardır. Akrabalara mali
hükümlülük vardır. Muhtaç duruma düşen insanın nafaka gideri en yakınına
düşer. Hısımlık Nafakasının Kaynakları 1-Kitap ayetlerle füru hısımlarının usul hısımlarına karşı
gerekirse nafaka sorumlusu olduğuna delil olmuştur. Bakara suresi 233. ayeti çok geniş hükümlere ışık tutmuş ve
fukuha için hısımlık nafakasının tesbitinde önemli kaynak olmuştur. 2-Sünnet: Hz. Peygamber(s.a.v.) efendimiz " Sen ve
malın babanınsınız" hadisi fukuha için kaynak olmuştur. Bunun gibi
birçok hadis hasımlık nafakası düzenlemiştir. Başka bir hadiste "Mali
imkanlarını önce kendin için, sonra annene, sonra babana, kız kardeşine erkek
kardeşine sonrada yakınlarından başlayarak diğer hısımlarına et" Kaynak
olan diğer bir hadis "Hind hadisi" dir. Meşhurdur. 3-İcma: Hısımlık nafakasının cari olduğu hususunda bütün
fukuha ittifak etmiştir. 4-Akıl: İnsan aklı da yakınlara yardım etmeyi lüzumlu kılar. HISIMLIK NAFAKASININ HUKUKİ VASIFLARI A) Nafaka alacaklının vasıfları 1- Nafaka ancak ihtiyaç halinde takip edilir. 2-Nafaka alacağı asli ve temel ihtiyaçlardandır.
Haczedilmez. 3-İşlemeyen nafakalar için alacaklının terikesine rucu
edilmez. 4-Alacaklı razı olmadıkça nafaka takas edilemez. 5-Usul-Furu nafakası aslen sabittir. Civar hısımları
nafakası bu vasfı takdirle kazanır. 6- Nafaka şartlarının varlığına bağlı bir alacak hakkıdır. 7- Bede1 alınmadan ve sabit olmadan nafakadan feragat
edilemez. 8- Ana nafaka talep hakkı mürüru zamana tabi olmamakla
beraber periyodik nafaka alacakları zaman aşımına uğrarlar. B) Nafaka borcunun hukuki vasıfları 1- Nafaka borçluluğu taraflar arasında karşılıklıdır. 2- Nafaka borçluluğu alacaklının sadece şahsi ihtiyaçlarına
karşıdır. 3- Nafakanın ifa ve tadiyesi nafaka cinsi mallarla olur. 4- Hısımlık nafakasıyla mükellefiyet evlilik nafakasından
sonra gelir. C) Nafaka alacak ve borcunun müşterek vasfı Nafaka alacak hakkı veya borcu taraflardan birinin vefatı
halinde hiçbir şekilde varislerine intikal etmez. NAFAKA MİKTARI İFA ve TEDİYESİ A-Miktarı: Hanifiler
ve diğer fukuhalara göre yetecek kadar olması esastır. Mükellefin gücü
tamamına yetmiyorsa diğer mükelleflere pay edilir. B-Ödeme şekli: 1- Nakdi olarak ihtiyaç sahibine vermek. 2-Aynı mal olarak ödemek. 3-Veya mükellefin alacaklıyı yanına alıp bakması şeklinde
olabilir. HISIMLIK NAFAKASININ BAŞLANGICI VE SON BULMASI Hanifilere göre başlangıcı nafaka takdir tarihidir. Bu
takdir tarafların anlaşmasıyla veya mahkeme kararıyla olabilir. Son bulması: Gerek alacaklı, gerekse borçlunun birinin ölümü
halinde nafaka akdi sona erer. Ölen alacaklı ise kabre konana kadar ki techiz
ve tekfin masraflara aittir. Ayrıca alacaklıya ait bir sebepten dolayı nafaka akdi sona
erebilir. Bunlar: 1-Fakirliğin sona ermesi. 2-Acizliğin sona ermesi. 3-Erkek alacaklının erginleşmesi. 4-Kız veya kadın alacaklının evlenmesi. Borçluya ait bir sebepten dolayı da mükellefiyet sona
erebilir. 1-Zenginlik halinin sona ermesi. · 2-Çalışıp kazanma imkanının son bulması. 3- Ön sıradaki borçluların tediye gücü kazanmaları.
|