|
BİLGİNİN
İSLAMİLEŞTİRİLMESİ Yazar: İsmail Recai FARUKİ PROBLEMİN TEŞHİSİ: İslam dünyası asırlardır en büyük gücü olan; haçlı
ordularını ve daha pek büyük kuvvetleri defettiği “ruh gücünü” Rabbiyle (cc) irtibatını
güvenini, şevkini ve fikri istikametini yitirmiştir. Bunun için Allah (cc)
onu hasımları gözünde küçültmüştür. Müslümanlar yobazlık, gerilik, ilkellik
ve terörizmle anılır olmuşlardır. Ümmet paramparça güçsüz, başsız ve bütün
saldırılara karşı savunmasız bir haldedir. Bu problemlere yıllarca çözüm
arayan bir grup insan nihayetinde problemin fikir sahasında çözüleceğine
karar vererek ABD Müslüman Talebeler Bilginleri Cemiyeti paralelinde Müslüman
Sosyoloji Bilginleri Cemiyetini oluştururlar.1976 yılında Avrupa'da
yapılan toplantıyla çağdaş ve doğru fikirler oluşturabilmek için ciddi ve
ihlaslı ıslah çalışmalarına girişmek ve dünyanın dört bir yanına bunu yaymak
için Uluslararası İslam Düşüncesi Enstitüsü kurulur. İki hedef belirlenir: 1-İslami düşünceye uygun bilginin oluşumunu teşvik ederek
herkesi yardıma davet. 2-Mevcut çok büyük problemleri çözerken köklü ve çok
gayretli çalışmalar yapma fikir krizi ümmete iki açıdan girmiştir. a- Emperyalizm ve Batının kültür patlaması kendi sosyal
müesseselerini ve ilimlerini oluşturmuştur. Kültürün sosyal ve insani
bilimlerin İslama göre yeniden yorumlanması lazımdır. b- İslam kültürü ile bağ koparılıp marşlar seviyesine
indirilmiştir. Bu kültür yeniden fonksiyonel hale getirilmelidir. (Bu kitabın hedefi hastalıkları teşhisin yanında yeni
tedaviler üretebilmektir. Kitap 7 bölüm ve 4 ekten oluşmaktadır. Yazar l950
yılının Mayıs ayında şehit edilmiştir.) l. SORUN: A) BUNALlM B) SEBEBLERİ C) BUNALIMI BESLEYEN DAMAR * Bunalım: İslam Milletleri dünyada en geri konumda ve hasta adam
durumundadır. Problemlerin sebebinin İslam olduğu, yanlış imajı verilmeye
çalışılmaktadır. * Bunalımın sebepleri: 1) Siyasi Sebep: İslam
ülkeleri arasına menfi milliyetçilik suni düşmanlıklar ve cetvelle sınırlar
çizilmiştir. Devletlerin başına batı kafası taşıyan idareciler getirilmiştir. 2) Ekonomik Yönden: Sömürülmüş,
cahil bırakılmış, atılım yapabilme ve büyüme yolları kesilmiştir. Fakirliğe
maddi manevi razı edilmiştir. 3) Dini - Kültürel Yönden: Cehalet, batıl inanışlar, teslimiyetçilik ve 9-10 asırdır
ilmi araştırmalar ihmal edilmiştir. Kendine geldiğinde ise panik yapmış,
eline yanlış reçeteler tutuşturulmuştur. Yeniden Kur’ana, Sünnete, İslamın
kültür ve medeniyetine, yani selefi salihine güvenmek ve dönmek lazımdır.
Mimari, sanat, musiki, edebiyat, din,. ahlak büyük bir seviyesizlik
yaşanmaktadır. * Bunalımı besleyen damar:
2.Görüşsüzlük: Batının
modeli değil, karikatürü alınmıştır. Cehalet, tembellik, ilgisizlik,
taklitçilik canına okumuştur. Batıya gidenlerde ilmi sindirememişler. Sadece
unvanla geri dönmüşlerdir. Bilim adamlarının ve aydınımızın İslami ilimlere
ilgisi ve inancı yoktur. 2.GÖREV: A) İki. eğitim sistemini birleştirme B)İslami görüş aşılama 1- Zorunlu İslam medeniyeti dersi 2- Modern bilginin islamileştirilmesi A) Devletin imkanları ile Batı eğitim sisteminin müspet
yönleri alınmalıdır. Öğrenci sayısı sınıfların ayarı v. b. (Bu teoriklere
göre bizim okullardan ve üniversite hazırlık kurslarından çok yeni ve pratik
şeyler öğrenilebilir.) B) İslami görüş din, ahlak hukuk tarih ve İslam kültürü
sahasında net verilip ikilik kaldırılmalıdır. (Resmi Tarih, Resmi Din, Resmi
Hukuk v. b.) - Bizdeki İlahiyat veya İmam Hatipler Batıdaki Şarkiyat
Liselerinin kötü bir taklididir. Her Müslüman en az bir ilahiyatçı kadar (şu anki) dinini
bilmelidir. - Öğrenciye ilk yıl İslam Medeniyetinin özü, ikinci yıl
İslam Medeniyetinin zaman ve mekana göre başarıları, üçüncü yıl İslam
medeniyetinin öz ve tezahürlerinin diğer medeniyetlerden farkı, dördüncü yıl
İslam medeniyetinin günümüzdeki Müslim-gayri Müslim insanların problemlerine
getirdiği çözüm anlatılacaktır. 3. BİLGİNİN İSLAMİLEŞTİRİLMESİ: Aldığı dersler ve şuurla kendine güveni yenilenen gençliğin
yürüyebilmesi dünyevi bilgi ve disiplinlerde şarttır. Bu gün ilimlerin önderi
Batı görünmektedir. Müslüman ilim adamlarının bu ilimleri tam öğrenmesi ve
egemen olması şarttır. Bu bilimleri kimi bölümlerini aynen, kimini
yorumlayarak kimini değiştirerek, İslami kültürle birleştirmek lazımdır. Esas problem İslami disiplinlere uygun ders kitapları
oluşturmaktır. Şu ana kadar bu hususta ciddi kafa yoran İslam alimi azdır.
Batı bilgisiyle, İslami esaslar arasındaki çelişki üniversitelerde İslam
gençliğinin iğfalini getirmiştir. ( Üstadın Kastamonu’da lise talebeleriyle
olan konuşması. ) O halde İslam düşüncesi karargahı olacak fikir üretip, esen
verecek bir akademi lazımdır. Burada lisans ve lisans üstü eğitim denenecek,
dünyanın her yanından bilgi ve çözüm arayışları aranacaktır.(Akademinin
fonksiyonu) Dünyanın bütün bilgi mirasını İslami görüş, hayat, hakikat düşüncesiyle
yorumlamalı, bilgiyi islamlaştırmalıyız. Yani onu yeniden tanımak,
temellerini, neticelerini yorumlayarak davamıza hizmet eder hale
getirmeliyiz. İslama göre gerçeğin birliği, hayatın, gayenin, bilginin,
insanlığın birliği ve insanların Allah(cc)'a boyun eğmesinin zorunluluğunu
ilan etmeliyiz. İslamın günümüz meselelerine çözümlerini, kahramanlık, züht,
fazilet, takva örnekleri göstererek tebliğ ve temsil etmeliyiz. 4. GELENEKSEL USÜL AKSAKLIKLARI 1.Fıkıh - Fakih içtihat 3.Düşünce - Eylem 2. Vahiy - Akıl tartışması 4.Kültür ve Din A-Geleneksel Usul. 6. ve 7. Yy Moğo1 ve Haçlı istilaları İslam alemini
teyakkuza ve paniğe sevketti, bu hücumlar içtihat ve ilim meselelerinde
tefrit getirdi. Koruma psikolojisiyle her yeniliğe karşı çıkıldı. şeriat kurallarına
harfiyen uyulması baskısı, katı bir anlayışla beraber içtihat kapısının
kapandığının ilan edilmesiyle sonuçlandı. Tasavvuf ve tarikatlar nispeten
nefes aldırılıp evrensel mesajlar verse de Batıya karşı ilmi gerilemeye engel
olamadılar. Son iki asırdır İslam ülkelerinin batılılaşma çabaları hep hüsran
oluyor. 1) Fıkıh - Fakih: İçtihat için Arapça ve Kur’an ilmi şarttır. İslami bilgi
demek olan “fakahe” ve “'tefakkahe” kelimelerinin Kur'ani, anlamları, yani
hayatın içinden çözümler üretme yerine dar anlamıyla ele alıyorlardı. Oysa
İslamın büyük hukukçuları İ. Azam Fıkıhı vb. Usül-u Fıkıh olarak ele
alıyorlardı. İlk dönem fakihleri bile tıptan astronomiye tam bir ilim deryası
idiler. İslami hukukun temel felsefesi diyebileceğimiz “hikmet” yönünü yani “Zevki
Şer’i” ni anlamış ve hayat içinden çözümler üretebildikleri esnek bir İslam
anlayışına sahiptirler. Sonraki yıllarda toplumdan kopuk ve İslamın
meselelerine bigane davranan medrese talebeleri içtihat şartlarını temsil
eden müçtehid pozisyonuna gelince geçmişte verilmiş fetvaları yarmalamaktan
öteye geçemediler. Yeni bir İslami usul ve fetva anlayışı lazımdır. İ.
Teymiyye - İ. Kayyim 2) Vahiy- Akıl Çelişkisi İddiası: Bunu Mütekellimun’dan ilk ortaya atan Farabi’dir..
Hıristiyan, Yunan vb. Böyle olabilir ama İslam öyle değildir. İlham ve
akıl(Tasavvuf - Nakil vb.) tartışmalar. 3) Düşünce Eylemi: İlk yıllar lider düşünürdü, düşünürde lider. İmam, fakih,
vaiz, general, çiftçi, hafız, muhaddis vb. Evsafı haizdi. Yetersiz kaldığında
ise çekinmeden herkes yardımına koşuyordu. İsarı zirvede yaşayan, refahı en üstün zekalarca düşünülen,
problemlere çözüm bulan ve hemen uygulayan mutlu ve müreffeh bir toplum
vardı. Sonraları düşünce ve eylem koptu. Lider ve idareciler akıllı
adamlardan uzaklaşınca başları dertten kurtulamadı. Akıllı vatandaşları
soğuttular. Liderler daha çok hata yaptı. Düşüncelerde ideale yöneldi. 5iyasete katılan düşünürler
işkence gördüler. Kutuplaşma düşünce ve eylem adına yıkım oldu. Düşünce hayattan soyutlanıp deneysel gerçekliği terk etti.
Tasavvuf dünyayı terk ve ruhbanlık zannedildi. Zalim sultanların önü açıldı.
İdareye gelebilmek için kanlı yollar bile seçilir oldu. Halk tasavvufa
sığındı. Böylece: İslam düşüncesi hukukta tutucu lafza bağlı, tefsirde ve
dünya görüşünde tahminci, ahlak ve siyasette dünyaya değer vermez, tabii
bilimlerde batıni bir hal aldı. Din otoriteleri ve veliler, idare ve eyleme
tiksintiyle baktılar. Dünyaya karşı önce direndiler, sonra onu reddettiler.
Hz Peygamber(sav)in örneğini verdiği kişisel ve kamu değerleri dengesi
kaybedildi. (Risalelerin Metodu) 4) Kültürel ve Dini İkilik: İslami hayat dini ve dünyevi diye ikiye ayrıldı. Tarikatlar
İslama aykırı bir iç dönüşe yöneldi. Sistem İslami özünü kaybedince ahlaki
özü kalmadı ve vadini doldurdu. (Üstadımızın yolu) Hükümet kendini yüceltmenin ve halkı sömürmenin baskı aracı
oldu. İslami ülkeler istilaya sömürgeye açık ve direnişsiz oldu. Sömürge
yönetimleri bile benimsenip ona karşı cihat ilan edilmedi. (Hüruc alessultan) 5) İslami Usülün Temel İlkeleri 1.Allah’ın birliği 8. İlahi emanet 2. Hilkatin birliği 9. Hilafet 3. Kozmik düzen l0.Kapsamlılık 4. Hilkat 11. Beşerin birliği 5. İnsanın halifeliği l2. Vahiy ve ilim tekamülü 6. Hilkat ve bilginin birliği l3. Metod ve araçlarda
Kapsamlılık 7. Hayatın birliği * İslam zanni felsefeye ihtiyaç duymayacak kadar kolay
anlaşılır. * İnsan eğer sonuç almak için sebebe sarılmazsa hilkate olan
ilgisini kaybeder * Allah(cc)'ın emrettiği tarzda onu değiştirme çabasından
vazgeçer. * Kant “ Yapmalısın, o halde yapabilirsin” der. * İnsanın itaati meleklerinkinden değerlidir. * Hayat kutsal ve seküler olmak üzere ikiye ayrılmaz. İyilik
esastır. * Siyaset(İslami manada) hayatın esasıdır. Kültür ve
medeniyet inşası için şarttır, * İslam yeme, içme, selamlaşma vb. gibi mendup, müstehap
hayatı kapsar. * İslam cinsiyet ve ırkçılık ayrımlarını şirke yakın tutar.
(Risaleler'deki Tesettür ve Menfi Milliyetçilik konuları) * Romantizm batıda Kasizme tepki olarak çıkmıştır.
Irkçılığın teşvikçisidir. Batının toplum, düzen, hayır, şer düşünceleri hep
kendisi kaynaklıdır. * Dünya haritasını bile kendi ülkelerini merkez olarak
çizerler. * İslam geniş aileden yanadır. 6) ENSTİTÜNÜN ÇALIŞMA PLANI l. Ümmetin şuurlandırılması (fikri krize karşı) 2. Çalışmanın adımları a. Şuurlandırma b. İslami düşünce kavram ve metodlarının hareket noktalarını
izah etme c. Kültür mirasının elde edilmesi. d. Çağdaş bilimin elde edilmesi. e. İlmi Usül Kitapları
f1) Usül İlmi f2) Pedagoji disiplinleri f3) Eğitim ve siyaset f4) İktisat, idare, reklam, sanat
h1)
İImi gayeli tatil(kamp) h2) Öğretim gayeli tatil h3)Yüksek lisans h4)Üniversite h5)Akademik usül ve önemi h6)Öğrenci bursu ve ilmi inşirah 1) Ümmetin Şuurlandırılması.: a) Düşünce ve usulü b) Müesseseler c) Vasıtalar d) Düşünce ufku e) İslamın kapsamlığı f) İslami usul g) Sosyal bilimler h) Kataloglar 2.Çalışmanın Adımları: 1. Şuurlandırma: Batılılaşma, modernleşme yerine İslamileşme
kavramı konmalıdır. 2. Batı ve İslami ilimleri bilenler yetiştirilmeli. 3. Temel İslami kavramlar çağdaş bilgide yorumlanmalı. - İslami birikim üç kaynakta incelenebilir: 1-Usulü İslam metinleri:Kur’an ve sünnet 2-Selefi salihinin asarı, biyografileri, düşünceleri ve ilmi
metotları. 3-Asırlara malolmuş düşünceleri kapsayan ansiklopedik tefsir
ve hadis Şerhleri:Siyaset-i Şeriye ve El Ahkamü-s Sultaniyeler. *Kültürel mirastan yararlanmak için ıstılahların, nas ve
delalet açısından açıkça yorumlanması *İslami metinlerden oluşmuş 'İslami birikim ansiklopedisi' l. Bölüm: Bilgisayarın kullanım kolaylıkları 2.Bölüm: Hadis ilmi - fıkıh - usül ilmi - İslami tarih usulü
ıstılahları. 3.Bölüm: Örnek metinler alınması: 4.Bölüm: Her kitabın yeri, tanıtımı, müellifi, asrı, metodu,
ilgilendiği sorunlar, üstünlükleri, yetersizlikleri, konu, metod, sonuç
olarak tenkitler. 5.Bölüm: İhtisas eserleri oluşturma. Redakte, fihristleme, konu alma ve şerh gibi alanlarda
yapılacak ilmi ve metodlu çalışmalarda aydın üç önemli soruya cevap vermeli. a-İlmin ortaya çıkardığı konuya, konulara Kuran-ı Kerim’de
Müslüman mücedditlere kadar İslami kültür mirasının katkısı nedir? b-İslami kültür mirasının bu ilmin verileriyle mutabakat ve
çelişkileri. Bu ilmin seviye ve ufkuna nerede varılabilir. İhtilaf-ittifak
noktaları. c-Modern ilimlerde iyi bir duruma gelinmesi ve bu bilimde
istenen tadilatı yapmak ve İslami görüşün hedefine ulaşması için
Müslümanların gayretleri hangi yöne kaydırılırsa daha verimli olur7
Eksikliklerin ikmali medeni seviyeye varmak ve İslami ufkun genişlemesi için
yapılacak çabalar. d-Çağdaş bilimin elde edilmesi: Batı siyasi, eğitsel
iktisadi, askeri ve teknolojik üstünlükle madde medeniyeti kurarak İslam
dünyasını sömürmektedir. Acziyetimizden kurtulmak için batı uygarlığını gaye
ve felsefe alarak tenkitçi bir gözle değerlendirip ne körü körüne kabul, ne
ret yoluna girmeden yararlılarını alıp, bilgi ve imkana sahip çıkarak daha
iyisini ortaya kaymalıyız. Çağdaş kültürü elde etme planı: 1. Bin sayfa hacminde her sosyal disiplin için üç kişinin
yazı hazırlaması. 2. Bir alimin nüshaları karşılaştırarak özet bir nüsha
yazması 3. shf’1ık bir ilmi dosya hazırlanıp kütüphanelere
gönderilir. 4. Mütehassıs bir alim ilmi yönleri de özetleyerek 150
sayfaya indirir, basılır ve diğer dillere tercüme edilir. 5. Müslüman alimlerden hür düşünceye dair makaleler alınır. 6. Batı uygarlığını bir bütün olarak ele alan 200-250
sayfalık bir eser yazılır. *Yine en önemli bir konuda geleneksel sömürü güçlerinin
başkentleri olan Londra, Paris ve, ABD' ye giden öğrencilerin
şuurlandırılması. 1. Öğrenci yetiştirecek öğretmenlerin yetiştirilmesi ve
desteklenmesi. 2. Başarılı öğrencilerin madden ve manen mutlak manada
desteklenmesi (Hocamızın teklifleri) 7) MALİ İHTİYAÇLAR -VAKIF: Vergi muafiyeti esas alınıyor (himmet mefhumu bilinmiyor) 8) ZORUNLU AÇIKLAMALAR 1.İslamilik: İslamileşme “Çağdaşlaşma ve modernleşme” nin ta
kendisidir ve krizlerle boğuşan dünyayı Rabbani bir medeniyete çağırmadır. 2.Bilginin İslamileştirilmesi: Siyasi, iktisadi, askeri,
ilmi, sosyal vb. Hiçbir alanı boş bırakmadan vahiy destekli, akıl yörüngeli,
fıtri, kapsamlı, kontrollü bir alan oluşturmaktır. 3.Öncelikli çalışmalar: Usul ve nefis, tarihi birikim,
sosyal ve çağdaş uygulamalar yanında İslami görüş ve kavramlar iyi bilinerek
ibdaya başlanmalıdır bu da iki merhaleden geçerek olur. A)Birinci merhale: Modern bilimlerin iyice öğrenilmesidir. İslami birikiminde
tam kavranmasıdır. B) İkinci merhale: 1. Önemli problemleri belirleme 2.İbda (Taklit etmeden yapma) ve İslami mübadere (acele etme
koşuşturma) EK 1- II. Uluslararası toplantının çalışma raporu Tebliğ hazırlama usülü: 1.Tarih 2.Yol 3.Muhteva ve sorunlar
4.İslamın bu branşla ilgisi EK 2- 3. Uluslararası Toplantının Çalışma Raporu EK 3- 4. Uluslararası Toplantının Çalışma Raporu EK 4- Batı Uygarlığı Hakkında * Eser bu sıkıntılı dönemi aşmak için gerekli olan uygulamanın pratik yollarını ve sistemini vermektedir. SİSTEMLİ ÇALIŞMAYA İYİ BİR ÖRNEKTİR. |