|
ZİRVEYE
TIRMANMA YOLLARI Yazarı : Neil R.SWEENEY Yayınevi : Rota Yayınları Baskı : İstanbul / 1989 / 195 shf. A) YARATICI FİKİRLERİ FARKETMEK VE GELİŞTİRMEK Geleceğin genel müdürü olarak, yaratıcı fikirleri geliştirme
ve bunu uygulayanları da fark etme becerisine sahip olmalısınız. Yaratıcı
fikirler üretmek için; gerekli bilgiye, hata yapmaktan korkmamak için
hatalara karşı esnek bir tutuma, önseziye sahip olmanız gerekir. Yaratıcılık
konusunda araştırmacı Roger Von Oech'in şu sözleri manidardır. "Kurallara karşı gelin, devrimci olun","Biraz
oyun oynayın" İyi fikirleri anlamakta en çok başarı gösteren yöneticiler
kulağa çok garip de gelse bu fikirleri oturup dinleyenlerdir. Yaratıcı ortam
kişiye ihtiyaçları olan gereçleri vermek, öne sürdüğü teklifleri ilgiyle
dinlemek, değerlendirip, derecelendirmektir. Ve bu projelerin ilk aşamada
gelecek vaat edip etmediklerini araştırma özgürlüğünü onlara tanımaktır. Yaratıcı işlem beş aşamadan oluşur. 1) Bilgi toplanması 2) Bilginin gözden geçirilmesi 3) Bilginin sindirilmesi 4) Aydınlanma noktasının aranması 5) Mükemmelleştirme B) TAVSİYE ARAMAK Akıl danışmak, üst düzey yöneticilik görevinin bir
parçasıdır. Tavsiye, uzmanların neyin, nasıl yapılması gerektiğini
anlatmalarından ibarettir. Tavsiye alma becerisi ise, ne zaman tavsiye
alınacağını, yapılan tavsiyenin nasıl değerlendirileceğini ve nereden
alınacağını bilmekten oluşur. Sonuçta tavsiye alma işlemi genel müdürün çok önemli
becerilerinden biridir. Beceri, ne zaman tavsiye alacağınızı bunu nereden ve
kim den alacağınızı ve hem tavsiyeyi, hem de veren kişiyi nasıl
değerlendireceğinizi bilmeyi gerektirir. C) ŞİRKET POLİTİKASIYLA İLGİLİ KARARLAR VERMEK Belirsizlik ortamında karar vermek gerçekten de bir çok
yönetici için farklı bir tecrübedir. Belirsiz koşulların ortak özellikleri
vardır. Sorunlar ve fırsatlar tam olarak belirlenemez. Kendi yargılarınız,
fikirleriniz ve inançlarınız tüm koşullardaki gözlemlerinizi etkiler ama
özellikle belirsiz durumlarda bunlar daha da önem kazanırlar. Tamamen
mantıklı olmaya uğraşmayın. Belirsizlikle başa çıkabilmek için mantık dışı
bir yaklaşım da gereklidir. Kendinizden emin bir karar vermek için gerekli tüm bilgiler
mevcut olmadığında, bir yönetici olarak gerilimle yaşamayı öğrenmelisiniz.
Hedefiniz gerilimi ortadan kaldırmak yerine orta dereceli bir gerilimle
yaşamak olmalıdır. Bir genel müdür olarak formüle ettiğiniz tüm politikaların
başarıyla sonuçlanması için elinizden geleni yapmalısınız. Ama yenilgi
olasılığını da kabul etmelisiniz. Yenilgi olasılığını kabul etmek olağan üstü
bir başarıya izin vermenin tek yoludur. D) ORGANİZASYONLA İLGİLİ SEÇENEKLERİ BİLMEK Bir organizasyonun yapısını kurmak, kimin hangi işi nasıl
yapacağına karar vermeyi ve kişilerin birbirleriyle ilişkilerinin neler
olduğunu saptamayı gerektirir. Organizasyonda iki kişi asla aynı işi ay nı
şekilde yapamaz; iki kişi aynı bilgiyi aynı şekilde kullanamaz. Geleneksel rapor ilişkisinde, bir kişi bir üste karşı
sorumludur. Buna komuta birliği denir ve organizasyonda herkesin sadece bir
kişiden emir alması gerektiği varsayımına dayanır. Öte yandan, matris
yöntemini uygulayan organizasyonlarda, bir kişi, iki yada daha fazla kişiye
rapor verir. Alt düzey yöneticiler, beş ila sekizden fazla kişiyi
yönetmemelidirler. Oturmuş ve tecrübeli bir örgütteki orta düzey müdürler, 12
kişiye kadar elemanı yönetebilmelidirler. Eğer rapor veren kişiler yeni ve
tecrübesizse, bu sayı beş ila sekiz arasındadır. Kenneth Louden bu konuda
şöyle diyor; “Genel müdür ne yapacağına karar verene kadar, aşağı düzeylerden
kimsenin ne yapacağı belirlenemez." E) ORGANİZASYONDA YENİLİK YAPMAK Yenilik bir organizasyonun kendini değiştirme işlemidir.
Önce değişimin gerekli olduğu kabul edilir. Ardından değişimi gerektiren
nedenler sıralanır. Bu nedenler tanımlandıktan sonra, değişiklik de saptan
malıdır. Yapılacak değişiklikle, organizasyon yeni koşullara uyum
sağlayabilmelidir. Yeniliğin sorumluluğu genel müdüre aittir. Bir yenilikçinin becerileri şunlar olmalıdır; 1)Ne zaman yenilik yapacağını bilmek, 2)Ne kadar değiştireceğini bilmek, 3)Değişikliğe karşı gösterilen duygusal ve zihinsel
tepkileri bilmek, 4)Bir organizasyonda en az kargaşa ile değişiklik yapmayı
becerebilmek. Organizasyonda yapılacak değişiklikler için gerekli bir
başka beceri de, değişikliklerin doğuracağı duygusal tepkileri fark etmektir.
İnsanlar eleştiri anlamına geldiği için, değişikliğe karşı koyarlar. İşleri
yapış biçimlerinde yanlış bir taraf olduğunu düşünürler. Bilinmeyene karşı
bir korku uyandırdığı için, değişikliğe karşı konur. Değişiklikten sonra
işlerin yoluna gireceğinden emin olamazlar ve işlerin daha da kötüye
gidebileceği duygusu uyanır. Değişiklik aynı zamanda alışılmış düzeni de
bozar. Farklılaşan işlemler de kişilerin daha fazla çaba göstermesini gerektirecektir.
Eski iş arkadaşlarının yerini başkaları alır, yeni ilişkilerin geliştirilmesi
gerekir. İnsanları genellikle başkalarının kendilerine zorla değişikliği
kabul ettirmeye çalışmalarından hoşlanmazlar. Değişim işlemi sırasında
katılımı sağlamak, muhalefeti azaltır ve değişikliğin kabul edilmesini
kolaylaştırır. "Sıkı denetim, esnek olmayan kontrol ve katı
standartları olan organizasyonlar yıkıcı yenilik biçiminde karşıt görüşleri
yaratır ve teşvik ederler."Scott Myers. F) KOMİTELER KURUP TOPLANTILARI YÖNETMEK Aslında toplantıların genel müdürün asıl görevi olduğu bile
öne sürülmüştür. Toplantılara katılmak işlerini bölmez, tam aksine işlerin
bir parçasıdır. Toplantılardan önce programın saptanıp dağıtılması
gerektiğini savunuyorlar. Böylece toplantıya katılacak olanlar hazırlıklı
gelirler. Bir toplantının amacı bilgi vermek ve bilgiyi açıklığa
kavuşturmaksa en uygun yöntem, önce güzel bir konuşma yapmak, ardından soru
ve cevaplar almaktır. Toplantıyı yöneten kişi toplantıda olup bitenleri
özetlemeli. Uzmanlar toplantının 60 ila 90 dakika arasında sürmesi
gerektiğini belirtiyorlar. Zamanı böyle kısıtlamanın nedeni, düşüncelerin 90
dakikadan sonra "dağılmasıdır. Toplantı bundan fazla sürecekse, iki ayrı
gün yapılmalı ve her iki günde de amaçlar ayrı ayrı belirtilmelidir. G) STRATEJİK PLANLAR YAPMAK Stratejik planlama taktik planlamadan farklıdır. Taktik
planlama, şirketin o gün yaptıklarıdır. Oysa stratejik planlama şirketin
gelecekte yapacaklarını planlar. Taktik planlama günlük işlemlerle ilgili
kararları içerirken, stratejik planlama daha kapsamlıdır. Planlama, bir işi yapmadan önce ne yapacağınıza karar
vermektir. O yüzden tüm planlama, geleceği düşünmeyi gerektirir. Genel müdür
olarak siz de gelecekteki varsayımları düşüneceksiniz ve zaman kapsamınız iki
üç yıl olacaktır. Geleceği tahmin edebilmenin yolları; 1)İşin geçen beş yılını inceleyin 2)İş dalındaki güncel eğilimleri göz önünde tutun 3)Uzmanların tahminlerini düşünün. Stratejik planlama işlemi bir şirketin, bilinmeyen geleceğe
tutsak olmasını engeller. Bu, şirketin, gelecekteki koşullarla başa çıkmayı
ve ayakta kalmayı temin etme çabasıdır. "İş, bir yönüyle savaş gibidir; Temel stratejisi
doğruysa çok sayıda taktik hatası olsa da girişim başarıya
ulaşır."Robert Wood H) ETKİLEYİCİ KONUŞMALAR YAPMAK Bir genel müdür olarak yaptığınız konuşmalar lider olarak
etkinliğinizin bir ölçüsüdür. İyice planlanmadan yapılan konuşmalar kişileri
ne değiştirir, ne etkiler, ne de yönlendirir. Temelde bir konuşma yazmak, akla gelenleri kağıda not
almakla başlar. Taslak hazırlamak diğer bir aşamadır. Bütün notlarınızı
okuyup konuyu anlamlı bir biçimde düzene sokun. Taslak konuşmanın kaba iskele
tini oluşturur. Dinleyicilerin hemen tüm dikkatlerini size vermelerini bekle
yemezsiniz. Bunu sağlamak için vurucu bir açılış yapın. Dikkat çekme
tekniklerinden birisi de şaşırtıcı bir şey söylemektir. Kanıt göstermeyen
konuşmacı inandırıcı olamaz. Espriler, ciddi bir konuda verilen mesajı süsler, dinlemeyi
kolaylaştırır ve mesajı kabul edilir hale getirir. En etkili şakacılar, yeri
geldiğinde hafif yollu şaka yapanlar, insanlarla alay etmeyenler ve çok az
ayrıntıya girenlerdir. Konuşmayı dramatik şekilde bitirin. Konuşma hazırlandıktan sonra, okuma egzersizi yapılmalıdır.
Bunun bir yolu, konuşmayı bir aynanın önünde yapıp teybe almaktır. Böylece
konuşmayı hem görsel, hem de işitsel açıdan değerlendirebilirsiniz. Konuşma esnasında, kağıttan metni okumak yerine, metni
hatırlatacak sembol ve küçük notları önünüzde bulundurmalısınız. Bu yaklaşım
duruma göre konuşmada değişiklik yapmasını sağlar. Konuşmanın yapılacağı
sahne doğru düzgün hazırlanmazsa, çok iyi yazılıp okunmuş bir konuşma bile
etkisini kaybedebilir. I) OLAĞANÜSTÜ YÖNETİCİLER SEÇMEK Doğru kişilerin önemli yerlere getirilmesi, üst düzey
yöneticisinin en önemli iki sorumluluğundan biridir. Şirketin çoğu alanında
kararlar oldukça hızlı verilebilir. Ama harcadığınız zamanın karşılığını
aldığınız tek alan, personel seçimidir. Öteki alanlarda yapılan hatalar
pahalıya mal olsa da telafi edilebilir. Ama yönetici seçerken yapılacak
hatalar felaketle sonuçlanabilir. Genellikle üst düzey yönetici seçmek için üç ölçüt
kullanılır 1) Meslek sicili 2) Kişisel özellikler 3) Yöneticilik
becerileri. Bu ölçütler kullanılılarak yönetici kişi seçilmeli. Bu kişi,
geçmişte hızla yükselmiş, olağanüstü zekaya sahip, baskı belirsizlik
karşısında dengesini kaybetmeyen, çalışmayı seven ve başarıl bir meslek
hayatına bağlı, liderlere liderlik yapmasını ve onları teşvik etmesini bilen,
gelişmiş planlama, problem çözme ve karar verme yetenekleri olan, yöneticileri
seçmiş geliştirmiş kişidir. Kişisel bilgi formu, mülakat sorular (karşılıklı görüşme)
uzmanların görüşleri kişileri tanıma kullanılan tekniklerdir. İ) OLAĞANÜSTÜ YÖNETİCİLER YETİŞTİRMEK Genel müdür düzeyine gelmiş yöneticiler değişik niteliklerde
insanları yetiştirmekle sorumludurlar. Olağanüstü yöneticiler yetiştirmek
için kişilere önemli görevler verin, randımanlarını değerlendirin ve
becerilerinin geliştirilmesinde yardımcı olun. Öğretmenlik yaparak, kurslara
göndererek, özel görevler vererek yardımcı olunabilir. en önemli eğitim şekli
ise onlara örnek olmaktır. Genel müdür bir kuruluşta kişilerin olmak istediği
kişiyi temsil eder. davranışlarına hayran olunur, becerileri taklit edilir. J) GÖZARDI EDİLEN SORUNLARI SAPTAYIP ÇÖZMEK İşler yolunda gitmez de şirkette hiç kimse sorunları fark
etmezse, bir genel müdür olarak sorunu saptamak sizin görevinizdir. Sorun
belirlendikten sonra, nedenleri ve çözüm yolu bulunmalıdır. Çözüm yolu
geliştirdikten sonra, uygulanmasını sağlamalısınız. Etkin bir genel müdür
gözardı edilen sorunları saptamak ve halletmek için gerekli beceriye
sahiptir. Gözardı edilen problemleri saptayıp çözme becerisi, kritik
noktaları bulmanızı bunları ölçme yollarını geliştirmeniz ive üst düzey
yönetim ekibine bunları ölçmede yardımcı olmanızı gerektirir. K) BÖLÜMLERARASI ÇELİŞKİLERİ HALLETMEK Genel müdür olarak çelişkinin nasıl halledileceğini
biliyorsanız, bir kuruluşta çelişki yararlı olabilir. Çelişkileri çözümleme
becerisi, yıkıcı çelişki olasılığını azaltmak ve çelişkiyi yapıcı bir biçimde
halletmeyi gerektirir. Karar vermeden önce astlarınızdan bilgi alırsanız yıkıcı çelişki olasılığını azaltırsınız.
Karalarınızı satmak da çok önemlidir. Çelişkiyle ilgili kişilerin öfkelerini
açıkça ifade etmelerine izin vererek ve her iki tarafça kabul edilecek bir
çözüm yolu bularak, çelişki halledilebilir. Böylece, verimli, mücadeleci ve
mutlu bir aileniz olur. L) MÜMKÜN OLAN EN İYİ ANLAŞMALARI YAPMAK Bir genel müdür pazarlık yapabilme becerisine sahip
olmalıdır. Pazarlık yapacak tarafların birbirlerine bağımlı olduğu gerçeği
bilinmelidir. Karşı tarafın kaybı pahasına, kazanma arzunuz varsa bunu bir
kenara bırakmalısınız. Bir pazarlıkçının becerileri arasında soruları
kullanmak, güç ve bilgiyi iyi zamanlamak ve duygusal ağırlıklı konuları de netim
altında tutmak vardır. Bu becerilere ek olarak, pazarlık işlemi iyi
bilinmelidir. Bu işlem, kaybedip kazanmaktan çok soru sorarak ve bilgi alış
verişinde bulunarak, karşı taraftan taviz alırken, kendinizden de bir şeyler
vermektir. M) BAĞLILIĞI SAĞLAMAK İmaj önemlidir. İmaj organizasyonunuzdaki kişilerin sizi
algılayış biçimidir. Personelde bıraktığınız izlenim, onların sorumluluk ve
bağlılığını belirleyecektir. Genel müdürlük imajı, çekicilik ve gücü yapıcı
olarak kullanma gibi etkenler dayanır. Yaratılan imajlar, sizin yapıp
söylediklerinizin bir sonucudur. Şirket raporu şirketin amaçlarını ve iş
yapış biçimiyle prensiplerini açıklar. Bu amaç, şirketin elemanlarının
inandığı bir slogana dönüştürüldüğünde duygusal çekicilik kazanır. N) ÜST DÜZEY EKİBİNİ ÖZENDİRMEK Bir şirketin genel müdürü olarak teşvik çalışmalarınızın
odak noktası, en yakın çalıştığınız kişiler, genel müdür yardımcıları, bölüm
şefleri, danışmanlar ve yönetim kurulu üyeleri olmalıdır. Bu insanları
çalışmaya özendirme biçiminiz, kuruluşunuzdaki öteki kişileri özendirme
tarzıyla yakından ilgilidir. Siz örgütünüzün tümündeki özendirme tarzını
benimsersiniz. Bir genel müdür olarak işlerin yapılmasını istiyorsanız,
sizinle çalışanların en güçlü ihtiyaçlarıyla ilgilenmelisiniz. Bu ihtiyaçlar otonomi,
başarı ve güç ihtiyaçları olabilir. Aynı zamanda onların orta yaş
endişelerini, özgürlük ve tek başına iş yapma gereksinimlerini de
anlamalısınız. Genellikle bu, genel müdür olarak, serbest liderlik tarzını
bilmeniz anlamına gelir. O) ÖNEMLİ SORULAR SORUP BİLGİ AĞLARI KURMAK Önemli sorular sormak ve etkin bir dinleyici olmak, soruları nasıl, ne zaman ve kime soracağımızı bilmeyi ve bilgi kaynağı olarak kimi kullanacağınızı saptamayı gerektirir. Bir genel müdürün sorulara vereceği cevaplar, aldığı bilginin miktar ve içeriğini etkiler. Anlamlı bilgiler istiyorsanız, çok düzeyli, çok sayıda bölümü içeren bilgi ağları kurmalısınız.... |