|
ZİRVEYE
GÖTÜREN YÖNETİM Yazarı: Doç. Dr. Nurullah GENÇ Yayınevi: Timaş Yayınları Eğer bir iş başarılı ise, yöneticileri başarılı demektir.
Yöneticisi başarısız bir kurumun başarılı olması ve başarısını devam
ettirebilmesi mümkün dahilinde değildir. Çünkü yönetici kurumun beyni,
yönetimde ana kumanda merkezidir. Yönetimin başarılı olması için bir takım noktalara dikkat
edilmesi gerekiyor. bunlar: A) Planlama: Neyin,
nerede, ne zaman, kim tarafından ve nasıl yapıla-cağının önceden
tasarlanmasıdır. Riski en aza indirmeye yardımcı olur. B) Örgütleme: Yapılan bir
planı gerçekleştirmek, istenen amaca ulaş-mak için gereken yapının
oluşturulmasıdır. Bu sayede yönetici, yapacağı işlerde daha rahat edecektir. C) Yön Verme: Planlama ve
örgütleme işi bittikten sonra sıra yönetici-den gelecek emire kalmıştır.
Amaca giderken onun komutlarına göre hareket edilecektir. D) Koordinasyon: Planlama,
örgütleme ve harekete geçirilen düzenin bütün unsurları arasında uyumun sağlanması
demektir. İhmali sonucunda uyumsuzluk ve uyumsuzluk sonucuda çatışma meydana
gelir. E) Karar Verme: İsabetsiz
karar veren bir yönetici diğer bütün mad-deleri yerine getirsede yine
başarılı olamaz. F) Motivasyon: Yöneticinin
çalışanları kurumun amacı doğrultusunda harekete geçirmedir. G) Yenilik Yapmak: Değişime ve
yeniliğe kapalı bir kurumun ayakta kalınması muhtemeldir. Çiçero der ki; " Bir örgüt, yöneticisini rasgele
seçerse, kaptanı yolcular arasından kurayla seçilmiş bir gemi kadar çabuk
batar. Bu yüzden lider bir yöneticinin bazı mühim özellikleri bulunması
gerekir. Bu özellikleri ile kendini takip eden kişilerden ayrılır ki bu
özelliklerde şunlardır. 1- Boy 2- Cinsiyet 3- Yakışıklılık 4- Olgunluk 5- Yaş 6- Başkalarına güven duyma 7- Kendine güven duyma 8- Güzel konuşma 9- Samimiyet 10- Doğruluk 11 Zeka 12- Bilgi 13- Kişiler arası ilişki kurma yeteneği 14- İleriyi görebilme yeteneği 15- İnisiyatif sahibi olabilme yeteneği 16- Hissi olgunluk 17- Kararlılık 18- Açık sözlülük 19- Dürüstlük Lider yönetici bu özellikleri bakımından yönettiği
insanlardan önde olmalıdır. Bu özelliklere sahip olmayan yeteneksiz ve
ihtiraslı kişilerin örgüt hiyerarşi sinde yer almaları sorumlulukları
altındaki grubu iyi yönetemedikleri halde üst kademelere göz dikmelerine
sebep olur. Bunlardan biri üst kademelerde yer ettikleri zaman örgüttü daha
da hastalıklı hale getirirler. Kendinden daha yetenekli kişileri tasfiye
ederler. İleride kendisine rakip olabilecek kimselerinde terfisine engel
olur. Yeteneksizliğini bütün örgüte hakim kılmaya çalıştığı içinde örgüt felç
olmayla karşı karşıya kalır. Yönetici bazı zorlukları yenmeden bazı problemleri
halletmeden kendini geliştiremez. Yeteneklerinin arttıramaz. Meksika’da Yukatan diye bir yer vardır. Burada dünyanın
tükettiği sisal bitkisinin büyük çoğunluğu yetiştirilmektedir. Sisal kenevire
benzeyen, büyük yapraklı, bol elyaflı, dokumada kullanılan bir bitkidir. Bu
bitki sert, taşlı, organik bakımdan fakir toprakta yetişir. Bir müddet önce bir Amerikan şirketi Florida'da sisal üretmeye
karar vermiş. Ve iyi bakılmış, mükemmel açılmış araziye sisal tohumunu ekmiş.
Vakit gelince bitki beklenenin üzerinde büyümüş. Amerikalılar sevinmişler. “Sisal ticaretinin Yukatalıların
elinden aldık” diye. Mahsülü biçmişler. Yukataların içinde bulunması gereken
elyafı aramaya başlamışlar. Fakat o büyük yapraklarda bir gram bile elyafın
olmadığını hayretle görmüşler. İşte o zaman mesele anlaşılmış. Hayatın
kolaylaştırılması sisali mahvediyor. Bir sisal bitkisi zorluklarla mücadele etmek suretiyle, gelişiyor,
olgunlaşıyor ve bekleneni veriyor. Sert toprak, soğuk rüzgar, sıcak güneş
ve bunlarla mücadele istiyor. Yöneticide yeteneklerini geliştirmek, başarılı
olmak istiyorsa bazı zorlukları terleyerekte olsa geçmek zorundadır. Yöneticide olması gereken önemli vasıflardan biride, güzel
konuşma yeteneğidir. Sesini çok iyi ayarlamasını bilmelidir. Ses tonu salonun büyüklüğüne göre uygun olmalıdır. Ses tonu
değişimi sağlanmalıdır. Yoksa dinleyicilerin uyuması mukadderdir. Coşku ve
endişe yüksek sesle, üzüntü yada vurdumduymazlık ise, alçak bir ses tonuyla
ifade edilmelidir. Bu dikkatin korunup devam etmesini sağlayacaktır. Konuşurken çok hızlı konuşmamak gerekir. Basit ve önemsiz
konular hızlı geçilse de önemli ve karmaşık konularda hız düşürülmelidir. Eğer bir yönetici, astlarına ve üstlerine kendini
sevdiremezse aşması gereken çok ciddi problemleri var demektir. Çünkü sevilmeyen
insanlar lider olamazlar. Bir yönetici yapacağı toplantılarda da dikkat etmesi gereken
konular var. Toplantıyı verimli kılmalı, hemde ne tür toplantı yaptığının
farkında olmalıdır. Zira toplantı amacına ulaşmayabilir. Bir yönetici
toplantıda hep kendi fikrinin kabul edilmesini beklememelidir. Zaten toplantı
yapılmasının amacı, konu hakkında fikir alış verişi yapıp, çoğunluk tarafından
kabul edilen kararlar almaktır. Beş tür toplantı çeşidi vardır. 1- Emir Toplantısı: Yönetici tarafından astlara belli bir
görev vermek yada bazı kuralları belirlemek amacıyla yapılır. 2- İstişare Toplantısı: Karşılıklı bilgi alış verişinde
bulunmak amacıyla yapılır. Bilgi alış verişinde bulunduktan sonra bu bilgiler
bir sonra ki aşamada verilecek kararlar çerçevesinde değerlendirilir. 3- Heyet Toplantısı: Aynı statü veya profesyonel bilgi ve
beceriye sahip kişiler arasında yapılır. Bu toplantıya katılan herkes, kendi
dalında profesyonel bir yeterlilik ve saygı kazanmıştır. 4- Kurul Toplantısı: Değişik grup temsilcilerinin ortak bir
konuda karar verebilmek için, bir araya gelmeleriyle gerçekleşir. Kararlar
oylamayla alınır ve çoğunluğun fikri benimsenir. 5- Pazarlık toplantısı: Kurul toplantısına benzer. Ama
kararlar oylamadan ziyade pazarlık ve bedel temeline dayanılarak alınır. Yöneticinin bir vasfı da bazı şeyleri aklında tutması
gereğidir. Hafızasın dan yararlanma onun kapasitesini arttıracaktır. Unutkanlığı
azaltmak için şu hususlara dikkat etmek faydalıdır. 1- Sistematik şekilde not almak 2- Kıssa notları devamlı olarak düzeltme. 3- Bir ajanda ve önemli konuları toplayabileceği bir dosta
kullanımı. 4- Günlük etkinliklerin dışındaki etkinlikleri not etme. 5- Uzun vade de kullanılacak notlar hazırlama. 6- Bilgilerin hafızada kalması için küçük hatırlatmalar
kullanma. 7- Kağıt harcamaktan sakınma. Bir yöneticinin dikkat etmesi gereken hususlardan biride,
kurumların devamlı birbirleriyle mücadele içinde olduğunu unutmamasıdır. Bu
mücadele içinde yönetici ye düşen görev, kurumu ayakta tutmak ve daha ileriye
götürmektir. 1970' lerin başında İsviçre saat sanayi, saat pazarındaki
gelişmeleri neredeyse saat pazarından silinecek kadar yanlış
değerlendirmiştir. Mekanik saatlerde dev üretim yaparak, maliyete tasarruf
sağlayan önder ASUAG ve SSIH şirketleri elektronik saat akımına uymamayı
kararlaştırdılar. Oysa elektronik saatlerin maliyeti, mekanik saatlere oranla
çok daha ucuza mal edilebiliyordu. Elektronik saatlerle piyasaya girmeyi
başaran çok sayıdaki rakip firma, fiyatları büyük oranda düşürdü. Modayla
becerisiyle nerdeyse kullanıldıktan sonra atılacak kadar ucuz oluşuyla
pazarda dev bir pay meydana getirdi. 1983 yılında İsviçreli saat şirketleri,
yalnızca eskimiş kanaatleriyle pazar paylarının % 70' ni modayı takip ve ucuz
mal üretmesiyle pazar oluşturan diğer saat şirketlerine kaptırdılar. Bir insan iyi bir yönetici olmak istiyorsa, etrafındakiler
tarafından sevilmesi lazımdır. Bir kişi astlarına ve üstlerine karşı kalbinde
dostluk yolu aşmamışsa onu yine sorunlar bekliyor demektir. Çünkü sevilmeyen insanlar lider olamazlar. Çünkü; yaşanılan
günler hep geniş günler olmayacak, kurumun maruz kalacağı bir bunalımda, bir
kriz esnasında, sadakatinden bir şey kaybetmeyecek astlara ihtiyaç
duyacaktır. Bunu yapacak insanlara ancak gönülden bağlı insanlardır. İnsanlarla geçinebilmek ve onları üzmeden darıltmadan, uygun
olmayan davranışlarını değiştirmek veya tamamen terk ettirebilmek çok
mühimdir. Onlarla geçinebilmenin ilk şartı dinlemesini bilmektir. Yetenekli bir yönetici, konuşmaktan çok dinleyen kişidir.
Dinlemek asıl problemlerin su yüzüne çıkmasına neden olur ve yönetici,
insanlarla iyi geçinebilmek ve aynı anda amaçlarına hizmet ettirebilmek için
atması gereken adımların ayarlanmasında yardımcı olur. Son olarak, bir yöneticinin hiç unutmaması gereken bir kaç
kuralı zikretmek gerekir. 1- Alın teri olmadan hiç bir şey olmaz. Başarının sırrı alın
teridir. 2- Yetenekli astlar ve yardımcılar birer rakip olarak kabul
edilmemelidir. Başarı elde edilirken onların büyük faydaları görülecektir. 3- Bir lider liderlik ettiği kişilerden, bir karşılık
beklemeden onlara karşı gerektiğinde fedakarlıkta bulunmalıdır. 4- Yönetici tabii davranmalıdır. konumunun sahte gururuna kapılmamalıdır. 5- Kişi hatalarının olabileceğini kabul etmeli, başarılı
olabilmek için hergün bir önceki günden daha çok çalışmalıdır. 6- Astların amaçsız kalmamasına dikkat edilmelidir. 7- Astlar arasında sağlıklı bir rekabet ortamı
oluşturulmalıdır. ama bunun yıkıcı bir hal almasına izin verilmemelidir. 8- Bir kurum için en büyük tehlike moral ve
disiplinsizlikten yosun olmaktır. 9- Bir yönetici temiz ve mümkün mertebe iyi giyinmelidir. 10- Yönetici kendi hareket ve ilgisini gerektiren iş ve
sorumlulukları bir başkasına asla yüklememelidir. 11- Herhangi bir asta onun için değerli olmayan bir ödül
asla verilmemelidir. 12- Yönetici astlarının çalışmasına ilham kaynağı olmalıdır.
Yaptığı işi severek yapmalıdır. 13- Arkadan gelen kişinin yönetici olması mümkün değildir. Bu yüzden bir lider her tutum ve davranışıyla örnek ve önde olmalıdır. |