|
ZİRVEYE
GÖTÜREN YOL YÖNETİM Yazarı : Nurullah GENÇ Yayınevi : Timaş Baskı : İstanbul / 1995 / 207 shf. 1-Yönetimle ilgili yüzyıllara uzanan bir bilgi birikimin
varlığı, bu varlığı kullanırken gerekli olan yetenek, yeryüzünde pek çok
insanın yöneticilik yaparak geçimini sağlaması, yönetimin hem bilim ve sanat,
hem de bir meslek olduğunu ortaya koyuyor. İnsanlar vardır, bilgiye sahiptirler; fakat beceremezler.
İnsanlar vardır, becerirler, fakat bilgileri noksandır. İdeal olanı hem
bilmek hem de becermektir. Siz de bilgi ve becerilerinizi yoklayın. Noksan olan
birşeyler mi var? Mutlaka tamamlamalısınız. Yönetici misiniz?... Öyleyse kim olduğunuzu ve öneminizi
bilin! Siz, yönettiğiniz kimselerin beynisiniz. Onun bütün
unsurları size bağlıdır. Sizde meydana gelebilecek bir arıza, sistemi felce
uğratabilir. Bu nedenle kim olduğunuzu ve öneminizi unutmadan görevinizi
yerine getirmelisiniz. Bir yönetici sosyal bilimlere vakıf olmalıdır. Çünkü sosyal
bilimlerin yönetime kaydadeğer katkıları vardır. Psikolojiden ferdi, sosyolojiden grup, tarihten tecrübe,
antropolojiden kültür, ekonomiden büyüme, ekolojiden uyum felsefeden ise
kural bakış açılarını alan yönetimin, bunlardan yoksun kaldığı zaman hareket
edemeyecek kadar dar bir alana sıkışacağı açıktır. Buradan çıkan mesaj şudur: Yönetmeye talip olan, merdivenin
basamaklarını tırmanmak istiyorsa, bütün sosyal bilimlerden genel manada
haberdar olmak ve gerektiğinde onlara da müracaat etmek zorundadır. 2-Yönetim geçici ve anlık değildir. Bir yerde başlayıp bir yerde bitmez ve hep devam eder.
Birbirini tamamlayan faaliyetler ve davranışlar dizisidir. Fonksiyonlarıyla
yaşar. İnsanlar ve örgütler var oldukça, yönetim de var olacaktır.
Yönetim, insanlar ve örgütlerle birlikte yaşamaya devam eder. Çünkü o,
fonksiyonları ölçüsünde bir süreçtir. Yönetim fonksiyonları da ihmal edilmemelidir. Yönetimin fonksiyonları şunlardır: Planlama, örgütleme, yön verme, koordinasyon, kontrol, karar
verme, motivasyon, yenilik yapma. Yönetimin fonksiyonları ihmale gelmez. Bir örgütün daha verimli ve etkin hale getirilememesi
yönetimle ilgili bir meseledir. Yönetici örgütü verimli hale getirmek için
mevcut kaynaklarla en fazla ürünü elde etmesini bilmelidir. Bir örgütün üç temel kaynağı vardır. Fiziki kaynaklar, mali
kaynaklar ve insan kaynakları. Bu üç kaynağın da verimlilik üzerinde etkileri
vardır. Yönetici bu üç kaynağı en iyi şekilde kullanabilmelidir ki
verimliliği en üst düzeyde elde etsin. 3-Liderlik, yönetimin başarısı için gerekli bir unsurdur. Liderlikle buluşamayan bir yöneticilik, başarıyı simgeleyen
madalyonu çok zor kazanır. Liderlik bağı, kişiler üzerinde güç sahibi olmayı
değil onları etkilemeyi hatırlatır. Hiç kimse piyon olarak doğmaz. Her insanda liderlik
potansiyeli vardır. Önemli olan bu potansiyeli ortaya çıkarmak, işlemek ve
kullanılacak duruma getirmektedir. ‘Yöneteceğim’ diyorsanız. ‘Liderim’ de diyebilmelisiniz.
Çünkü yöneticiler aynı zamanda liderin niteliklerine sahip olur ve onların
yaptıklarını yapabilirse, ilerlemeye devam ederler. 4- Lider yönetici fiziki ve kişilik özellikleri yönüyle
izleyicilerden farklıdır. Üzerinde en çok durulan özellikler şunlardır: Yaş, boy, cinsiyet, yakışıklılık, güzellik, olgunluk,
başkalarına güven verme, kendine güven duyma, güzel konuşma, samimiyet,
doğruluk, zeka, bilgi, kişiler arası ilişki kurma yeteneği, ileriyi
görebilme, inisiyatif sahibi olma, hissi olgunluk, kararlılık, açıksözlülük,
dürüstlük... Lider yönetici yetiştirirken, bu özelliklere yönettiği
insanlardan daha fazla sahip olur. Üretken olan Lider yöneticinin özellikleri şunlardır: a-Direktifçi: Yetkindir ve kişilik gücüne sahiptir, sert ama
adildir. Hareketlendirici ve zorlayıcıdır, kararları kendisi verir.
Elemanlarıyla mesafelidir. Ödüllendirir. Göreve yönelik davranır. Çatışmaları
doğrudan kendisi göğüsler. b-İşbirlikçi: Grup kabulünü ister. Danışmacıdır.
Destekleyicidir. Ekip oluşturucudur. Kararlarda mutabakat sağlar.
Elemanlarıyla yakındır. Grup başarısına katılarak kontrol eder. çatışmalar
çözülürken görüşler birleştirilir. Hedeflere ulaşmak için işbirliği arar. c-Arkadaşça: Eşitlik taraftarıdır, meslektaşlarının kabulüne
önem verir. Birleştiricidir. Liderliği paylaşmadan yanadır. Etkili kararları
kabul eder. Karşılıklı saygıdan yanadır. Ekip başarısı için kişisel
sorumluluk ister. Çatışmaları üretken tartışmalarla çözmek ister. Çalışacak saha, yeteneğine uygun olduktan sonra, lider
yönetici tahammülü sayesinde karşısına çıkan bütün engelleri bertaraf eder ve
başarılı olur. Lider yönetici dayanıklı, engel ve zorlukların kıymetini
bilen, cesur kişidir. Yöneticinin dikkat etmesi gereken unsurlar vardır. Bunlara
dikkati ölçüsünde yöneticiliği hem devam eder hem de başarılı olur. a-Yönetici kendi üstleriyle uyum içinde çalışmayı
bilmelidir. b-Yönetici meslektaşlarıyla uyum içinde çalışmayı
bilmelidir. c-Yönetici astlarıyla da uyum içinde olmalıdır. Çünkü
yönetici astlarla iş görüşür. Yöneticinin başarısı onların bekleneni
vermesine bağlıdır. d-Yönetici, yapılan işi en az kendi astları kadar iyi
bilmelidir ki işlerde meydana gelen alışkanlıkların düzeltilmesinde etkili
olabilsin. e-Yönetici kendini aşabilen insan olmalıdır. Problemler
yöneticiden kaynaklanmamalıdır. Yönetici otoritesini iyi kullanmalıdır. Ancak
otorite sahibi olmak başarılı olmak için yeterli değildir. 5-Etkili lider, yönetici, hoşlanmasa bile, otoriteyi
örgütsel hayatın bir gerçeği olarak kabul eder. Kendisi astlarına karşı adil kullandığı gibi, amirlerinin
de adil kullanmasını bekler. Hele hele gerekmediği halde, otoriteyi atıl
bırakmaz. Fakat otoritenin de arkasına gizlenmez. Otorite, yöneticinin
kullanabileceği en etkili silahlardan biridir. Otoritenizi kullanın! Gücünüzü küçümsemeyin ve onu üretken
kılın. Güç, başkalarını etkilemede yetersizdir. Gücünüzle
birleştiremediğiniz bir otorite yetersiz kalabilir. Gücün temelleri şunlardır: Uzmanlık gücü, kanuni güç, ödüllendirme gücü, cezalandırma
gücü, zorlayıcı güç, kişilik gücü, ilgi yoluyla güç v.b. 6-Yönetici örgüt içindeki grupların farkında olmalı ve
gruplardaki kişilerin ilişkilerine vakıf olmalı böyle bir yönetici adeta
grubunun bir üyesi gibi düşünebilir. Ve bu da
grubun yönetimi hususunda ona büyük avantajlar sağlar. Grup liderini
etkileyebilen yönetici grubun örgütün amaçlarının gerçekleşmesi için yapılan
faaliyetlerin bir parçası haline getirebilir. 7-Ehliyetli bir lider yönetici astlarını teşvik etmesini
bilmelidir. İnsanlar genellikle fizyolojik ve
psikolojik ihtiyaçları giderilerek başarılı olma, güç kazanma, bağlanma,
inanç, tutum ve isteklerin desteklenerek teşvik edilebilirler. Astlarını
teşvik eden yönetici onları motive etmiş sayılır. 8-Örgüt içerisindeki grupların ya da fertlerin münasebetleri
bazen çatışmalara dönüşebilir. Bunları
önlemek ve olmaması için çareler aramak yöneticinin vazifeleri arasındadır. Bugün artık çatışmaların bir örgüt için kaçınılmaz olduğu
bilinmektedir. Bu durumda önemli olan bu çatışmaların nasıl yönetileceğidir. Çatışmaları etkili bir biçimde çözmek istiyorsanız şunlara
dikkat etmeniz gerekir: a-Çatışma gerçeğini kabul edin. b-Çatışmanın kaynağını belirleyin. c-Diğerleriyle konuyu tartışın. d-Tartışmak amacıyla toplantı yapın. e-Uzlaşmak için fikir birliği sağlayın. f-Yardımlaşma isteyin. Çatışmalar zararlı bir noktaya varmadıkça örgütünüz mutlu
bir aile görüntüsü verir. 9-Lider yönetici amaçlara göre yönetmeyi
gerçekleştirebilmelidir. Amaçlara göre yönetim, yetki ve sorumlulukları güçlendiren,
birey ve örgüt amaçlarını birbirine yaklaştıran ve ekip çalışması oluşturan
bir süreçtir. Bu sürecin dört safhası vardır: 1-Amaçların belirlenmesi, 2-Faaliyetlerin planlanması, 3-Özkontrol, 4-Değerleme. 10-Lider bir yönetici olmak için gereken unsurlardan biri de
konuşma sanatını iyi bilmektir. Lider
yönetici kalpler güzel konuşmasıyla girebilir. Bu nedenle konuşma tarzı
fevkalade önemlidir. Konuşmanın dikkat edilmesi gereken altı önemli öğesi vardır: a-Ses hacmi: Konuşurken sesiniz rahatça duyulabilmelidir. b-Hız: Gerektiği yerde hızlı, yavaş veya coşkulu konuşma
ayarlanabilir. c-Ses perdesi: Gerektiği yerde sesin alçaltılması veya
yükseltilmesinin ayarlanmasıdır. d-Kalite: Sesin kendine has durumudur. Ses aygıtları,
fiziksel durumlar ve duygusallık, ses kalitesini etkiler. e-Tonlama ve telaffuz: Tonlama, çıkarılan seslerin yapısını,
kalınlığını ve inceliğini anlatır. Kelimelerin gerçek şekilleriyle
seslendirilmesi iyi bir telaffuzun varlığına bağlıdır. f-Lehçe ve tarz: Konuşmanın dil kurallarına en uygun lehçe
ile yapılması konuşmanın başarısına büyük katkıda bulunur. 11-Lider yönetici fertlerin bilinmeyen yönlerini (ferdin de
farkında olmadığı yönlerini) açığa çıkarmasına yardımcı olur. Lider yönetici için olaylara bakış açısı iki şekilde
olmalıdır: a-Olaylara farklı boyutlardan bakabilmek. b-Olaylara bir bütün olarak bakabilmek. Lider yönetici kendinden ve başkasından azami derecede
istifade eden kişidir. Bunu yapabilmesi için de kendisini ve elemanlarını
çeşitli açılardan tutarlı bir şekilde tanımasına bağlıdır. Bir yönetici
bilmeli ki herkesin yedek kuvvetleri vardır. Etkili dürtüler olmadan, bu
yedek kuvvetlerin cepheye sürülmesi pek mümkün değildir. 12-Lider yönetici, olumlu eleştirilere duyarlı olmalı ve
gerektiğinde görüşlerini değiştirmeyi
bilmelidir. Lider yönetici bilir ki, insanın kendisi, hatalarının
tamamının farkına varamayabilir. Bu yüzden kulaklarını başkalarına
çevirmelidir. Gelebilecek eleştirileri dinlemeli, tarafsız bir muhakemeyle
değerlendirmeli ve doğru hususlarda mutlaka dikkatli davranmaya ve hatayı
yeniden tekrarlamamaya çalışmalıdır. 13-Lider yönetici astlarının performansını objektif bir
şekilde değerlendirmelidir. Bunu da
aşağıdaki konuları düşünerek yapabilir: Ücret artışları, ikramiyeler, eğitim,
disiplin, terfiler. Performans değerlendirmesi, esasında dikkate alınabilecek
ölçüler üç ana başlık altında toplanabilir: a-Kişisel nitelik, çalışma ve iç tutumuna ilişkin ölçüler. b-Kişiliğe ilişkin ölçüler, c-Potansiyele ilişkin ölçüler. 14-Lider yönetici gerektiğinde yetki ve sorumluluklarını
astlarına devretmesini bilmelidir. Bu,
örgütün başarısını arttıran bir unsurdur. Lider yöneticinin mutlaka yapması
gereken sorumlulukları vardır. Bunlar: a-Uygun yetki ve sorumluluklar, görevi en iyi şekilde yerine
getirecek olan en yetkili astlara verilir. b-Lider yönetici, görev verdiği elemana yetki ve sorumlulukta
verir. c-Lider yönetici, astlarına daima verdiği görevden sorumlu
tutar. d-Lider yönetici görevlerin bir kısmını astlarına vermiş
olsa bile kendi üst yöneticisine karşı tüm sorumluluğu üstlenir. e-Lider yönetici kendisine yüklenen bir sorumluluğu elinden
geldiğince yerine getirmeye çalışan bir astını asla cezalandırmaz. f-Etki ve yeteneklerini ancak yetki verme sanatı yoluyla
geliştire-bileceğine bilir. 15-Lider yönetici gerektiği zaman vazifelerin yerine
getirilmesi için yüksek performanslı ekipler kurmalıdır. Bu ekipleri kurarken dikkat etmesi gereken özellikler
vardır. Bunlar: a-Ekibin her üyesi ekip hakkında bir sahiplik ve kontrol
duygusu taşımalıdır. b-Ekip üyeleri arasında karşılıklı mutabakata dayalı anlaşma
olmalıdır. c-Ekip faydalı çatışmalara açık ve yenilikçi fikirleri
geliştirmeye müsait olmalıdır. d-Ekipte etkili bir haberleşme sağlanmalıdır. e-Örgüt üst yönetimi, ekibe rahat hareket edebilmesi için
yetki vermeli, ekip üyeleri de kendi üyelerine yetki ve destek vermelidir. 16-Lider yönetici okuma ihtiyacı duyan bir kişidir. Çünkü lider yönetici bilir ki okumayan insanın dünyası
tektir; okuyan insanın önüne de hergün yeni dünyalar açılır. Lider yönetici
okuduğu kitaplardan en iyi şekilde istifade etmelidir. Bunun yolları da
Şunlardır: a-Amaç belirlenmelidir. b-Okunacak şey isabetli tespit edilmeli ve yönetici gereksiz
bilgilerle oyalanmamalıdır. c-İyi bir okuma ortamı sağlanmalıdır. d-Dikkatini sadece okuduğuna yöneltmelidir. e-Önemli bilgileri not etmelidir. f-Öğrendiklerini unutmamalıdır. Okuma gerçekleştirilirken üç husus aynı anda
gerçekleştirilmeli ki beklenen fayda temin edilmiş olsun. Bunlar: Okumak,
öğrenmek ve unutmamaktır. 17-Lider yönetici herhangi bir başarısızlık durumunda
‘Keşke!’ yerine ‘Gelecek sefere’ diyen kişidir. Çünkü ‘keşke!’ kaybolan ümitleri ‘Gelecek sefere’ ise yeni
ümitleri sembolize eder. Lider yönetici ise ümidini yitirmeyen kişidir ve
lider yönetici aynı zamanda hatalarından ders alan ve onları tekrarlamayan
kişidir. Tekrarlanmayan hatalar fayda sağlar. Tekrarlanan hatalar ise
öldürücüdür. 18-Lider yönetici, zamanını iyi ayarlayan kişidir. Zamanı denetlemenin yolu, insanın kendisini denetlemesinden
geçer. Zaman kaynağını harcayan şeyin kendisi olduğunu bildikten sonra,
harcamayı fazla yapan odak noktayı tespit etmiş demektir. Artık kendisini
denetlemekle zamanı denetleyecektir. Fakat pratik gösteriyor ki, pek çok yönetici zaman konusunu
ihmal etmektedir. Sırf zamanı kötü kullandığı için faaliyetlerinden olumsuz
sonuçlar alan yöneticiler bahaneyi hep başka kaynaklarda aramaktadırlar. Bütün mesele, yöneticinin önce kendisini tutarlı olarak
yönetmesine bağlıdır. Kendinizi yönetmezseniz, başkalarını da yönetemezsiniz.
Kendi zamanınızı denetleyemezseniz, başkalarının zamanlarını asla. 19-Yetenekli bir yönetici, bir lider yönetici konuşmaktan
çok dinleyen kişidir. Dinlemek, asıl
problemlerin su yüzüne çıkmasına neden olur ve yönetici insanlarla
geçinebilmek ve aynı anda da amaçlara hizmet edebilmek için atması gereken
adımları iyi ayarlayabilir. İnsanlarla geçinebilmek ve onları üzmeden,
darıltmadan yer değişiklikleri yapabilmek için yöneticinin yapması gereken
önemli unsurlar vardır. Bunlar: a-Takdir edin ve övün. b-Hataları doğrudan değil de, vasıtalar kullanarak gösterin.
c-Başkalarının gururlarını koruyun. d-İnsanları başarıya sevk edin. e-Onlara değer verin. f-Yanlışların kolayca düzelebileceğini gösterin. g-Yaptırmak istediğiniz işi sevdirin. 20-Yönetici liderin yöneticilik becerisine en fazla kriz
anlarında ihtiyaç duyulur. Çünkü kriz
acil durumu ifade eder. Çözülmesi gereken bir veya birden çok problem, örgüt
hayatını tehlikeye sokar ve kısa süre içinde çözülmeleri gerekirse, bir krize
girilmiş demektir. Herhangi bir kriz anında yönetici, önce durumun niteliğini
ve boyutlarını belirlemek zorundadır. Zamanında ve yerinde sorular sormak,
genellikle problemin çözümünde kilit rol oynar. Bir kriz anında aşağıdaki
gibi sorular sormak mümkündür: a-Durumun kritiklik seviyesi nedir? b-Olabilecek en kötü şey nedir? c-Bu karmaşanın ana etkeni nedir? d-Alternatif çözüm yolları nelerdir? e-En fazla kimin moralinin bozulma ihtimali var? f-İlgili kişilerin en çok suçlayacağı kişi kim olacaktır? g-Durumdan yararlanmaya kalkacak kişiler var mıdır? h-Herşey bittikten sonra hangi gruplar birbirine güvensizlik
duyabilir? Krizlerin meydana getirdiği olumsuz etkilerin giderilip,
örgütü tekrar harekete geçirmenin üç ana kuralı vardır: a-Verimli çalışmayı engelleyen engelleri ortadan kaldırmak. b-Örgütün hedeflerini yeniden ve eskisinden daha güçlü olarak
belirlemek. c-Kriz boyunca yapılan başarılı çalışmaları değerlendirmek
ve gerekirse ödüllendirme yoluna gitmek. 21-Bir yöneticinin daima hatırlaması gereken ve gerekirse
çerçeveletmesi lazım olan veciz sözler şunlardır: *Kişisel olarak farkedilme arzusu taşımalı ve bunu kazanmak
için çalışmalısınız. *Talihsizlikleri, cesaretsizliği, reddedilmeyi ve hayal
kırıklıklarını yenme isteğine sahip olmalısınız. *Sabırsız zorlamalarla lider yönetici olamazsınız. Hazırlık
ve tecrübe çok önemlidir. *Görev başarınızın çok çalışma hevesinize bağlı olduğunu
unutmamalısınız. Alın teri, ilhamdan önce gelir. *Yetenekli astlarınızın ya da rakiplerinizin varlığını
tehlike gibi düşünmemelisiniz. Tam tersine, lider bir yönetici ancak güçlü
astlar, yetenekli yardımcılar vasıtasıyla başarıya ulaşır. *Liderlik ettiğiniz kişilere, karşılık beklemeden
fedakarlıkta bulunabilmelisiniz. *Tabii davranmalı ve mevkinizin sahte gururuna
kapılmamalısınız. *Hatalarınız olabileceği gerçeğini kabul etmeli ve başarılı
olabilmek için her gün bir önceki günden daha fazla çalışmanız gerektiğini
bilmelisiniz. *Astlarınızın arasında morali, dürüstlüğü, adaleti
sözlerinizle değil, davranışlarınızla yerleştirmelisiniz. *Astlarınızın amaçsız kalmasına izin vermemelisiniz. *Astlarınıza, kendilerinden neler beklediğinizi
öğretmelisiniz. *Gücünüzü asla kötüyü kullanmamalısınız. Sıkıntılı anlarda
önce astlarınızı düşünmelisiniz. *Astlarınız arasında sağlıklı bir rekabet ortamı
oluşturmalı, ama bunun yıkıcı bir hal almasına izin vermemelisiniz. *Bencil ilişkilere girmemeli ve astlarınızdan yararlanmaya
kalkmamalısınız. *Moral ve disiplinden yoksun olmak, örgütünüze gelebilecek
en bulaşıcı hastalıktır. *Anlamadığınız konularda asla karar vermemelisiniz. Karar
vermede cesaretin kılavuzu sağduyudur. *Temiz ve mümkün mertebe güzel giyinmelisiniz. *Ününüz size bağlıdır. İnsanlardan, insanların sizden
övgüyle bahsedecekleri biçimde bahsedin. *Kendi hareket ve ilginizi gerektiren sorumlulukları asla
başkalarına yüklememelisiniz. *Çevrenizde, yetki verirken kendinizi rahat
hissedebileceğiniz astlar olmalıdır. *Herhangi bir asta, onun için değeri olmayan bir ödül asla
vermemelisiniz. *Yaklaşılabilir olmalısınız. *Herkesin sizinle aynı fikirde olmasını beklememelisiniz. *Hiç kimseyi küçümsemeyiniz. *Geleceğinizi, geçmişin gücü üzerine kurunuz. *Kendinizi aşırı ciddiye almayınız; hatalarınızı
göremeyebilirsiniz. *Yanlış soru sorarsanız, daima yanlış cevap alırsınız. *Astlarınızın çalışmalarına ilham kaynağı olmalısınız. *Arkadan gelirseniz, asla lider bir yönetici olamazsınız. *Meşgul gibi görünmekle, çalışmayı birbirinden
ayırabilmelisiniz. *Şansa asla güvenmemelisiniz. Sonuç olarak etkili bir örgüt yönetimi, baştan buyana işaret edildiği gibi, örgütün insani yönünün en verimli bir şekilde yönetilmesine bağlıdır. Yöneticilerin veya yönetici olmak isteyenlerin bu gerçeği hiçbir zaman unutmamaları ve yönetimle ilgili elde edebildikleri diğer kaynakları da sabırla incelemeleri, kendi menfaatlerinedir. |