|
YÖNETİMDE
BAŞARI İÇİN ALTIN KURALLAR Yazar : Dr. Mustafa GÜMÜŞ Yayınevi : Alfa Basımevi Dağıtım Baskı : Alfa ADALETLİ DAVRANMAK Personel arasında adaletli davranmak yöneticilerin ihmal
etmemesi gereken bir görevdir. Gerek işlerin yürütülmesi sırasında aynı
seviyedeki personele eşit oranda yetki ve sorumluluk vermek, gerekse hak ve
menfaatlerden eşit olarak yararlanmaları sağlanmalıdır. Kendisine adaletli
davranılmadığını sezen bir personel kuşkusuz görevini zevkle yapamaz.
Adaletli olmak eşit olmak manasına gelmez. İki personel arasında mutlaka
farklılıklar bulunabilir. Olmaması gereken yaklaşık ayrı özelliklere sahip
personel arasında verim ve kariyer özellikleri dikkate alınmadan yapılan
sübjektif değerlendirmelerde birinin kaydırılması durumudur. Adalet ve
eşitlik prensiplerine uyulmayan işletmelerde de çalışmak adeta işkencedir ve
istenilen verim elde edilemez. AKRABAYI İŞE ALMAK Akrabaları ve arkadaşları işe almak yararlı veya sakıncalı
olabilir. Ancak tecrübeler göstermiştir ki sakıncaları yararlarından daha
fazladır. İş verilen akrabanın çok iyi eleman olması önemli değildir. Sizin
ona farklı davranacağınız düşüncesi en güvendiğiniz adamlarınızın sizi terk
etmeleri ile sonuçlanabilir. ALÇAK GÖNÜLLÜ OLMAK Örgütlerde bencil olmayan hoş sözlü karşısındakilere saygı
gösteren ve fikirlerine değer veren insanlar herkes tarafından sevilmektedir.
Özellikle yönetici pozisyonunda bulunanların sorumlu oldukları personele
karşı sevgi ile itina ile alçakgönüllülükle yaklaşması onların çalışmalarını
olumlu etkiler. Yönetici mütevazı çok iyi bildiği konularda bile iddiasız
karşısındaki insanın belki daha iyi bir görüş öne sürebileceğini düşünerek
hareket etmelidir. Her şeyi yalnız ben bilirim, ben yaparım düşüncesi hoş
olmayan ve ekip çalışmasını engelleyen bir sonucu ortaya çıkaracaktır.
Çalıştırdığı insanlara sert davranan ve işyerini yaşanılmaz bir havaya sokan
yönetici iyi bir yönetici değildir. AMAÇLAR, PLANLAR, HEDEFLER Yöneticilikte başarılı olmanın temel şartlarından olan
amaçların belirlenmesi ve hedeflerin tespit edilmesi personelin enerjisini
aktif olarak yönlendirmede etkili olabilmektedir. Belirlenen hedeflere
ulaşabilmek için her şeyden önce gerçekçi bir plan çalışmasına ihtiyaç
vardır. Belirsiz hedefler amaca ulaştırmayacağından hedefler belirgin
olmalıdır. Genel olarak personelin önüne güç ancak erişilebilir hedefler
konmalıdır. Bir bilim adamına göre yobazlık amacımızı belirledikten sonra onu
bir kenara itip gelişigüzel, iki misli sonra dört misli daha sonra sekiz
misli enerji harcamaktır. Gerçekte ise hedefler dışında kalan herhangi bir
fikir yöneticinin kendi tarafından veya personelin ağzından kullanacak olursa
hemen orada o fikri etkisiz kılabilmek gereklidir. ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME Araştırma ve geliştirme yeni bilgiler elde etmek yada mevcut
bilgileri ortaya çıkarmak amacıyla yapılan ve bilginin sistematik olarak
toplanmasını, analizini ve yorumunu gerektiren bir çalışmadır. İşletmeler
varlıklarını sürdürebilmek için devamlı araştırma ve geliştirme eylemlerine
girişmelidirler. Araştırma ve geliştirmede işletmenin izleyeceği strateji
devamlı yenilik yaparak büyümeyi sağlamak olmalıdır. BAŞARI DEĞERLEME İşletmenin başarısının devamı, üyelerinin başarılarına
bağlıdır. Personelin her yaptığı çalışma başarılı veya başarısız olarak
nitelendirilir. İşletmelerde başarı değerleme; personelin işiyle ilgili
davranışların gözden geçirilmesi, terfisiyle ilgili bilgilerin sağlanması ve
maaş artışlarına baz olmak üzere yapılabilir. BAŞKALARININ İŞİNİ YAPMAMAK Yönetici bütün çalışanların görev yetki ve sorumluluklarını
tam ve kesin olarak belirlemeli ve yazılı olarak kendilerine bildirmelidir.
Her işin bir sorumlusu herkesin bir sorumluluğu olmalıdır. Bütün yetki ve
sorumlulukların tepe yöneticilere bırakılması büyük bir sorumsuzluktur.
Herkes kendi işine sahip çıkmalı. Başkalarının işine yardımcı olmak, ancak ilgili kişinin
talep etmesi halinde söz konusu olmalıdır. BİLGİ Elektronikteki gelişmeler kişi ve kurumların birbiriyle
haberleşmesini belirli merkezlerden bilgi ve haber alınmasını
kolaylaştırmıştır. Teknoloji o kadar ilerlemiştir ki yenilik getiren kendi
buluşunu rafa kaldıracak başka bir yenilikle karşı karşıya kalmadan ancak çok
kısa bir süre soluk alabilmektedir. Bu günü yarının koşulları içinde düşünmenin
gerekliliği teknolojinin hayati önemi dikkatsizliğe yer bırakmamaktadır. Yeni
yönetici kuşağının kazanacağı tek şey düşünmektir. CESARET İnsanların bilmediği şeylerden birisi de cesaretin
öğrenilebilir olduğudur. Örnek olarak pilotlar uçtukça korkularının gittiğini
görmelidir. İnsanlar çoğu hedeflerine ulaşmada başarısız olmaktadır. Çünkü
önlerindeki işlerden korkmakta ve onları aşabileceklerine inanmamaktadırlar.
Her şey hesaplanmalı gerçekler araştırılmalı ve başarı şansı varsa cesaretli
olup risk göze alınmalıdır. CEZALANDIRMA Cezalandırma en çok bilinen ve uygulaması en kolay olumsuz
teşvik unsurudur. Ceza tehdidi bazı insanları korkutabilir ama kimseyi motive
etmez. Yönetici çalışanları sevk etmek için olumlu motivasyon yöntemlerini
kullanmaya dikkat etmeli son çare olarak gerekiyorsa cezalandırmaya
başvurmalıdır. ÇALIŞKANLIK Kazandığımız sahip olduğumuz her şeyi çalışmaya bir enerji
efor sarf etmemize borçluyuz. Hayatta kaybettiklerimizin tamamı o ise gereği
gibi önem vermemizden kaynaklanmaktadır. Yılmadan, düzenli her gün kendimiz
gayeye yönelik çalışmalıyız. Japonların başarısının sırrı ciddi ve sistemli
çalışmakta yatmaktadır. Pıcasso’da “Çalıştığımda rahatlıyor ve dinleniyorum
beni esas yoran hiçbir şey yapmamak yada gelen anlayışsız misafirleri
ağırlamak oluyor.” demektedir. Çalışma ortamı etrafının çepeçevre kuşatan çalışma ortamı
kişinin verim ve morali ile yakından ilgilidir. İnsanoğlunun sadece %20
verimli çalışmaktadır. Gerçekte insan %20 gibi verimle çalışmak üzere
yaratılmamıştır. Bu verim düşüklüğünün bir kısım insanın kendi gelişimi ile
ilgili iken , önemli bir kesimi de çalıştıkları ortamla ilgilidir. Personelin
çalışmalarını sınırlayan etkileri ortadan kaldırma imkanı sonuçların
şaşırtıcı derecede düzeldiği görülmüştür. Bundan dolayı yöneticiler
işletmelerini kapalı kapılar ardından yönetmemeli iş alanını dolaşmalı ve
işletmenin gidişatı , iş ve işlemlerin yapılışından haberdar olmalıdır. Çalışma Sözleşmesi İşletmemize aldığımız personelin dosyasına, işe alma
döneminde karşılıklı olarak anlaşılan görev ve sorumlulukları gösteren bir
sözleşmeyi de koymak gerekir. Bu durumda her iki tarafta yetki ve
sorumluluklarını bilecek ve örgütün amaçlarını gerçekleştirmesinde daha etkin
katılım söz konusu olacaktır. Çatışma ve Çözümü İşletmelerde elemanlar arasındaki görüş ayrılığının bir yere
kadar faydası vardır. Bu durum zeki insanların var olduğunu gösterir. Bu
fikir ayrılığı tartışmalara neden olduğu zaman yöneticiler olaya müdahale
etmelidir ve bütün tartışmalar yüz yüze olmalıdır .Çatışma ve tartışmalı
işletmeye zarar vermeden gerçekleştirilmelidir. İşletmelerde tartışmaların
bitmesi için her iki tarafta dinlenmelidir. Çevrenin Analiz edilmesi Çevrenin analiz edilmesi stratejik bir yönetimin bize
sunduğu bir fonksiyondur işetmemizin içinde bulunduğu dünya sistemi ülkenin
ekonomik politik siyasi ve diğer şartlar ayrıca çevre dediğimiz pazarımız
müşterilerimizin değişmesi ile ilgili değişme ve gelişmeler devamlı olarak
incelenmelidir. Çevrenin sürekli değişmesi işletmelere iki seçenek sunmaktadır
.Fırsatlar ve Tehditler Çevredeki değişme ve gelişmeler bir fırsat mı teşkil
ediyor yoksa bir tehdit mi teşkil içeriyor bunları ancak devamlı bir inceleme
ile anlayabiliriz. İşletmeler öncelikle rekabet edebilecek istenilen endüstri
alanının şu anki ve gelecekte ki durumunun araştırmalıdır. Çevre çok hızlı
geliştiğinden ve değiştiğinden hiçbir belirti ve işaret vermeden yeni bir
buluş yeni rakip işletmelerin önüne geçebilir. Bunlara karşı hızlı hareket
ederek doğru önlemleri almak en iyi çözüm yollarından biridir. Değişim ve Dönüşüm Yönetim süreçlerinde üretim, pazarlama ve finansman ve
faaliyetlerimizle ilgili her konuda takip etmekte güçlüklerle karşılaştığımız
değişiklikler yaşanmaktadır. İşletmeler çevreden etkilenen açık sistemlerdir.
Çevremizdeki değişime işletmede bir dönüşüm yaparak karşılık vermeliyiz. Aksi
takdirde etkin rekabet edemeyeceğimiz gibi belkide personelimizi dahi tatmin
edemeyebiliriz. Değişimin yöneltilmesinde her örgüt kendisine ait iki
sistematik uygulama yerleştirilmelidir. Öncelikle her yaptığı işte sürekli ve
düzenli iyileştirmelere ihtiyaç vardır. İkincisi her örgüt kendi azalarından
yararlanmalı yani onlardan bir şey öğrenmeli ve yeni uygulamalar
gerçekleştirmelidir. Denetim Denetim faaliyetlerinin en önemli amacı işletme amaçlarının
gerçekleştirilmesinde rasyonellik sağlamaktır. Denetim ; örgütlerin faaliyet
sonuçlarını amaçlar, politikaları planlar ve stratejilerle karşılaştırılarak
kabul edilebilir sınırlar içinde tutulması olarak tanımlanabilir. Denetim
sürekli bir baskı altına getirilmemelidir. Bu hem ekibin hem sizin moralinizi
ve sağlığını bozabilecektir. Denetim ceza vermek için bir araç haline
getirilmemelidir. Dürüstlük ve şeffaflık Yöneticiler sözleri ve davranışlarında dürüst oldukları süre
personelin sevgi , saygı ve güvenini kazanır. Çağdaş yönetim şeffaf
olmalıdır. Daima açık samimi davranışlar huzurlu bir ortamın belirleyicileri
olmaktadır. Eğitim ve geliştirme İnsan yaptığı şey her ne olursa olsun öğrenmeyi sürdürürse
kendisini geliştirebilir .İşletmeler içinde benzeri bir durum söz konusudur.
Bir işte ustalaştığına inanç getirildiği , konuyla ilgili her şeyin
öğrenildiğini sanılıp mücadele bırakıldığı takdirde rakipler sizin önünüze
geçeceklerdir. İşletmelerde personeller kongreye veya seminerlere katılma
fırsatı verilmelidir. İşletmeler personellerini en az bir yöne uzmanlaşmış
şekilde yetiştirilmek zorundadır. İşe almadan önce bir eğitim programından
geçirmelidir. Eğitim başkalarının deneyimlerinden birşeyler öğrenmenin yolu
olarak söylenebilir. Tabipler sıkı bir eğitimden geçmeden bizi tedavi etmeye
kaksalar çok canımız yanardı. Başarılı yöneticiler her elemanı sistematik
olarak geliştirirler bunu sadece onları düşündüklerinden değil, işletmeye
yararlı olacağı için yaparlar. Eğitimli yöneticiler ve elemanlar eğitim
görmemiş rakiplerini kolayca geçmektedirler. Eğitim hızlandırılmış bir deney
olarak düşünülmelidir. Eğitimin sonunda elde edilen sonuçlar
değerlendirilmelidir. İstenilen başarılmış mıdır? Başarılmamışsa nedeni
nedir? Eğitime başlamadan, eğitim devam ederken, ve eğitim tamamlandıktan
sonra personelden bilgi alınmalı ve gelişmeler kontrol edilmelidir. Eleştiriler ve eleştirilere değer vermek Kişinin kendini bir eleştiriyle doğruya yönlendiren insanlar
nezaketle ve anlayışla karşılaması, olgunluğunun belirtisidir. Bizim kolay
kolay elde edemeyeceğimiz bir bilgi veya hiç düşünmediğimiz bir husus
eleştiriler vasıtasıyla ortaya çıkabilir Esneklik: İnsan yönetimde başarılı olabilmesi için esnek
davranabilmeli. Amaçlara ulaşmada da bir çok yol vardır. Eğer tek yolda ısrar
edilip bürokratik yapım sıkı tutulursa insanlar rencide olur. Bu sebeple
programlar sık sık gözden geçirilmelidir. Yönetenler kararlarının şartlar değişirse değiştirmeyi
bilmelidir. Tek strateji ile hareket tek vitesli araba gibidir. Etkin Olmak: Etkinlik kalıtsal değil öğrenilebilen bir konudur. Doğru
şeyler yaptırma yapma geleneğidir. Yöneticinin etkin olması, kaliteli kadro
kurması, ise plan ile değil zamanının gerçekte neye harcadığını bulması
gerekmektedir. Yöneticinin bilinen en büyük başarısızlığı ise bir konumun
gereksinimlerine göre kendini değiştirmemesidir. Etkin yönetici olabilmek için P. Arucher’in beş zihin
alışkanlığı; 1.O zamanını neye harcadığını bilir. 2.Çabasını çalışmaktan çok sonuç almaya
yöneltir.
Eyleme Geçmek: Eylem harekete geçmektir. Alvin Totler bürokrasinin değişen
çağda yetersizliğinden , insanların bürokrasiyi bilmemesinden yakınmaktadır.
Bunu aşmak lazımdır. Aşılmazsa eylemsizlik ortaya çıkar. Büyük şirketlerde
yüzlerce kurmay kalın , sıkıcı raporlar hazırlar. Bunlar düşüncelerin
sıkılmış suyudur. Yöneticiler satış, üretiş, pazarlayış işlerini görmeyip
bilmediklerinden bu raporları gerçek zannederler. Böyle raporlardan çok zor
“yenilik” çıktığından da şirkette durgunluk oluşur. Buda kötüdür bu yüzden
akıcı bir yapıya ihtiyaç vardır. Bu konuda bilinmesi gereken bir kaç şey
vardır;
Fiyatlandırma: Fiyat teşekkülünün bir çok nedeni vardır “geleneksel
fiyatlandırmada “da fiyatı girişimi belirler.”Rekabet sistemin”de duruma göre
fiyat ne kadar düşükse o kadar iyidir. Maliyet düşünen ayakta kalır. Genelde
fiyat belirleme karmaşıktır. Kimi insanlar fiyatı bilmediklerinden , aynı
fiyat bazılarına pahalı bazılarına ucuz gelir. Ancak tekrarlı alımlarda
kalite ve güven istenir. Fiyat belirlemede bazı kurallar vardır.
Geri Bildirim: Sonuçların değerlendirilmesi ve bunlarla değişikliğe
gidilmesinden geri bildirim denir. Hatalı ürün varsa ilgili mekanizmaya
bildirilir. Hatalar önlenir. İşletme faaliyetlerinden sonuç elde edilir. Sonuç arzu
edilen yada edilmeyen bir şekilde olabilir. Sonuç almamak başarısızlık değil
geri beslemedir. Tecrübeyle daha verimli hale gelebilir. Geri bildirim genel
olarak kontrole benzese de dinamik süreç olması özelliğiyle ondan ayrılır. Girişimcilik: Girişimci mal ve hizmeti üretmek ve/veya pazarlamak üzere
sahip olduğu üçüncü şahıslardan elde ettiği sermayeyi riske atarak faaliyette
bulunan,, sürekli güven hissi oluşturduğu için önemini çevresine anlatan tez
canlı olma,sorun çıkmadan çözüm bulmaya çalışan, gündemini belirleyen işlerin
gelişme hızını ayarlayan , Şirket yönetimine ağırlıklarını koyan , her işe
yalnız girişip kimsenin işine burnunu sokmasına izin vermeyen, sermaye
sahibinin sermayesinden sorumlu olan kişidir. Çağdaş işletmecilikte girişimcilik ve yöneticilik
birbirinden gittikçe uzaklaşan iki daldır. 20’yy da bu kuralı en iyi bir
şekilde uygulayan ve şirketlerini küçük özerk yapıya büründürenler ayakta
kalacaktır. Güven Güven insanlar arası karşılıklı prensiplerin sadece
birisidir. Samimiyeti gerçekleştiremeyen toplumlar asla rahat ve mükemmel bir
ortam oluşturamazlar. Bir örgütü yöneten kişi astlarının güvenini kazanmışsa
işler ahenkli olur. Formalitelerde ortadan kalkar. Formaliteler azalınca
tasarruf artar. Güven karşılıklıdır “Güvenmiyorsanız çalışmayınız “ sözü
yerindedir. Gözlem ve Analiz Yöneticilerin masa başında politika ürettikleri dönem
bitmiştir. İnsanın vazifesi ne olursa olsun sorunlara her bakışında, değişik
açıdan bakmasını bilmelidir. Daima başarısız olanın başarılı olana bakıp
örnek olmamalıdır. Daima yenilikte kar vardır. Herkesin kendisiyle yarışması
gerekir. İşlerimizde birinci basamak izlemek; ikinci basamak eylemdir. Böyle
yaparsak büyük ihtimalle başarırız. Başarısız olarak izleyeceğimiz son yol
elde ettiğimiz neden sonuç ilişkisiyle hatalarımızı en hızlı şekilde
gözlemleyip analiz etmektir. Halkla İlişkiler Halkla ilişkiler örgütün kendi çevresiyle ilişki kurmasıdır.
Tanımı b”bir örgütün kendi, amaç politika ve faaliyetlerini tanıtmak, buna
karşılık ilgili kişi ve grupların güç ve desteğini sağlamak amacıyla
çevresiyle karşılıklı ilişki kurması ve bu ilişkiyi geliştirerek sürekli
kılması için giriştiği sürekli ve planlı çabaların maharetle uygulanması
sürecidir.”şeklindedir. Halkla ilişkiler karşılıklı etkileşim sürecidir. Asla reklam
değildir. Reklam ücretle satış yapmak; halkla ilişkiler de karşılıklı
etkileşim sürecidir, İşletmenin imajını güçlendirmedir. Hizmet Anlayış ve Tutkusu Hizmet tutkusu eşittir başarıdır. Hizmet tutkusu müşterinin
problemini 24 saat içinde çözmek ve cevap vermektir. Yüzde elli kabiliyeti
olan insan yoğunlaştırılınca başarı sağlar. İlgilenmede devamlı haberleşme
başarı getirir. Hoşgörü Olma, Zaman Tanıma Yunus ; “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.” Demiştir.
Herkesin çok iyi veya yapamadığı konular vardır. İnsanın yapamadıklarına
tolerans gösterilmeli ama bir daha olmaması şartıyla. Unutulmamalıdır ki hata
yapanı yerden yere vurmak onu kötü durumun en alt tabakasına atmaktır. Bu
problemleri çözmez. Konuşarak problemin kaynağına inilmeli, gerçekçi çözümler
getirmeli, sevgi beslemeli, hizmet atmosferi çekilmez hale getirilmemeli,
kalpler kazanılmalı, kendimizin de aynı hale düşebile-ceğimizi düşünmelidir.
Yenilik için başarısızlığa uğrama yeteneği lazımdır. Hayat insanı kendi güç
ve kapasitesiyle aşabileceği bir iş değildir. Asmanın çaresi hoşgörüdür.
Toplumsal problemler hoşgörüsüzlükle başlar. Başarısızlığın verdiği en büyük ders; Başarısızlıktan
korkmamadır. (Öldürmeyen herşey güçlü kılar.) Hata yapılıp ders almak
lazımdır, ancak bununda bir sınırı vardır. Astlara hata yapabilme imkanı
tanınırsa gelecek için güçlü yöneticiler yetiştirilmiş olur. Siz kibarsanız
ekibinizde kibar olacaktır. Personelin başarıları takdir edilirse hatalarında
da eleştiri yapabilme imkanı olur. Kabul edilemez davranışlara karşı açıkça
konuşmak lazımdır. Ekibin elemanını değerlendirirken ona açıkça ondan nefret
etmediğiniz hissettirmelisiniz. Çünkü konu onunu kişiliği değil iştir. Hiç
yanlış yapmadığını savunan dar görüşlü kendisiyle sınırlı insanlarla iş yapılmaz. İş Birliği, Ekip Çalışması, Takım Ruhu Bu konuda şunu bilmek yeterlidir sanıyorum: “Bir zincir en
kuvvetli halkası kadar değil, en zayıf halkası kadar güçlüdür. Verimli bir
işbirliğinin şartı ahenkli bir gruptur. Ekip kuran yöneticiler daha
başarılıdır. Örgüt herşeyden önce gelir. İnsanlara saygı ve sevgi besleyenler
mükemmel bir ortam ve işbirliği sağlar. Başarının sırrı, insanlara saygı ve
sevgidir. Makinanan uyumlu çalışması hayat için öucudun sağlıklı olması,
insanlardan ne istediğini açıkça belirtmek, ekip çalışmasının teşvik
edilmesi, ekip çalışanlarına zor zamanlarında yardımcı olmak, kin ve nefret
beslememek diyaloğlarda sen ben değil, siz-biz ifadesi kullanmak, ekip
toplantılardında, başarılı olanların haklarını vermek, ekibe teşekkkür etmek,
başarıların üste iletmeyi ihmal etmemek, sakin tavırlı olmak, hoş bir çalışma
ortamı sağlamak, beceriye göre adam kullanmak lazımdır. İletişim Etkileşimde kullanılan bir araçtır. En az iki birimin
birbiriyle alış-verişidir. Hedef birimin cevabına geri iletim denir.
Mesajların gidip geldiği yolam kanal denir. Ne kadar çok duyu organı varsa
kanal verdır demektir. İşletmenin başlıca iki hedefi vardır: 1-Olup bitenler
hakkında bilgi alıp vermek, 2- Kişilerin tutumunu etkilemek. İmaj İmaj, bir kişi veya kurumun diğer kişi ve kurumların
zihinlerinde isteyerek ve istemeyerek bırakmış olduğu, hizçmetle ilgili
personel, kullanılan araç gereçler çevresi hakkındaki fikirler, anlayış ve
değerler şeklinde ifade edilir. Kuvvetli ve kalıcı bir imaj oluşturulmasında şirketin
kendisi hakkındaki öz düşüncesi önemlidir. İmaj sadece müşterileri değil
işletmede çalışanlarıda etkilemek için kullanılır. Başarılı olmanın kaliteden
sonraki şartı: imajdır. İnsanları Anlamak Bir insanı etkili ve verimli yaptırabilmek için onu tanımak
gerekirdi. İnsan çok yönlü ve bütünüyle anlaşılması zor bir varlıktır.
İnsanını hareketleri sadece göründüğü gibi değerlendirimemelidir. İnsanları
anlamak için gözlem gücü ve o insanın değer yargıları bilinmelidir. Herkes
için para önemli olmayabilir. Bu yüzdenede güven sağlamak gereklidir. İş Değerleme İş değerleme, yapılan işlerin ayrıntıl analiz ve tnımını
yapıp kendi aralarındaki tanımını da yaparak, aralarındaki farklılıkların
kolaylık ve zorluk esasına göre nesnel olarak ortaya konmasıdır. Önce işlerin
analizi yapılmalıdır. Bilimsel ücret düzenenide iş değerlemeden yararlanılır. İşe Göre Adam mi? Adama Göre İş mi? Yöneticinin başarısı işe alıp çalıştirdiği iyi elemanla
oratlııdır. Bu sebeple kadro seçerken dikkat edilmelid. Ekibiniz iyi ise
sizde iyisinidir. Değer hükümleri sarsılmış, değerleri sarsılmış, bir sisteme
sahif olamamış, mevki ve makamlard*** hak etmeyenlerce adeta talan edildiği
ülkelerde bilgiye ve bilgili insana önem verilmez. Böyle ülkelerde herkes
birbirinden şikayetçidir ve oturup serzenişte bulunurlar. Sonraları ise
felakettir. İş ve hizmet yerleri insana toplumun emanetidir. O emanet emin
ellere verilmezse çarçur edilir. Toplum kaynayan kazana dönüşür, ehil olanlar
safdışı bırakılır. Mücadele etmeleri dahi engellenirse o ülkede kıyamet
kopmuştur. İşlerin Öncelik Sırası Herşey zamanında yapılmalıdır. Zamanında yapılmayan iş
yanlıştır. Aylık yıllık, günlük planlar, programlar yapılmalı işleri öneme
göre sıralamalıdır. Ortaya konulan pek çok fikir kötülüğünden değil hatta iyi
icra ve ifa edilmemesinden değil kötü zamanlamadan dolayı istenilen sonucu
vermez. İşletme-Örgüt İşletme herşeyden önce mal ve hizmet üreten iktisadi bir
birimdir. Organizasyon belirli amaçları gerçekleştirmek için oluşturulmuş
sosyal bir gruptur, mekanik bir araç değildir. Yapı organizasyon ortak amacı
doğrultusunda bireylerin ilişki kurmasını sağlayan çevredir. Kuruluş bir
insanlar grubudur. İşletmede aşırı örgütlenme olmamalı , sıkıntıya sebep olan
hiç kimse Honda’nın nasıl bir örgüt yapısına sahip olduğunu bilmez. Sadece
bir çok araştırma grubu vardır. Yenilikçi ve esnektir. Ekibin yapacağı hedef belirleme, organizasyon hedefe
ulaşmadır. İşi Ehline Sormak, Uzmanlara Danışmak Kendini yetiştirmiş ve alanında söz sahibi olmuş bir insana
danışmak , insanı yanlışlardan korur. İstişarenin önemi insanlık tarihinde ne
kadar önemli , büyük iş ve hadiseler meydana gelmişse hepsi ortak bir düşünce
ve tecrübenin ışığında olmuştur. Kendinize daha akıllı bir danışman bulup ona
danışın. Bir çok insanla uğraşan ilk insan siz değilsiniz. Bilen bir
insana danışın. Her şeyi kendi başına yapmaya çalışmamalısınız, ve potansiyel
kaynaklardan mahrum olmamalıyız. Kalite Çemberleri Kalite çemberleri personelin yaptıkları işle ilgili çeşitli
sorunları kaynakları ve sebeplerini birlikte çalışarak ve çeşitli toplantılar
yaparak araştıran, bulan ve tepe yönetimine rapor eden gönüllü kişilerden
oluşan bir gruptur. Kalite çemberlerinin 5 grubu vardır.1. Yürütme komitesi
2. Grup rehberi 3.Kalite grup lideri 4.Kalite grup üyeleri 5.tepe yönetimi ve
onun yaklaşımı. Kalite çemberlerinin en önemli özelliği tasarrufu
sağlamasıdır. Kalite Tutkusu Müşterilerde ilişkilerde hiçbir şey kusurlu maldan daha
yıkıcı olamaz. Müşteriden kalite konusunda yorum istenmeli ve bu yorumlar
çerçevesinde değişiklikler yapılmalıdır. Eğer mallarınız kalitesi sebebiyle
alınıyorsa kaliteniz düştüğü anda kaybedersiniz. Kararlılık Samimiyet; Heyecan İnsanların davranışları arasında ki farkın sebebi
problemlere karşı insanların farklı tepki vermesidir. Bir işe başlamadan önce
kuvvetli bir arzu ile başlanmalıdır. İleriye bakmalı ve geri dönmek imkanını
elinden geldiğince güçleştirmelidir. İnanç; Yaşama anlam kazandıran ve yön veren yönlendirici bir
itikat yargı, hırs yada prensiptir. İnançlar amacımıza giden yol haritamız
pusulamız ve amacımıza ulaşabilmeyi garantileyen aracımızdır. İnançlar, ne
istediğinizi görmenize ve onu elde etmenize yardımcı olacaktır. Karar Verme Başarılı yönetici hızlı karar vermenin cazibesine, zamanına
göre, kapılmaz. Başarılı yönetici kararın ne zaman bir ilkeye dayanması ve ne
zaman durumunuzu iyi ve kötü tarafları göz önünde tutularak ve pragmatik
biçimde (izlenecek yol, yöntem) verilmesi gerektiğini bilir.
Kapınız Her Zaman Herkese Açık mı? *Öğrenilmesi gereken ilk dil tatlı dildir.(Barış Manço) *Herkes saygı bekler. Siz saygılıysanız onlarda size karşı
saygılıdır ve onu etkilersiniz. *Bir insanın kalbine girmenin yolu kendisinin iyi yönlerini
bilmek ve saygılı olmaktır. *Hiç bir çalışanınızın, size söylemek istediği şeyi sizin
tavırlarınızdan dolayı söylemekten vazgeçmemelidir. *Kapı açık olarak yönetim ama alelade gelenleri engelleme Koltuğu Bırakabilmek *Normal bir insan hangi mevkide olursa olsun vazifesinin
hakkını veremiyorsa vazifeyi teslim etmeyi bilmeli yoksa daha kötü sonuçlara
azledilir. *En uygun hareket tarzı, yapamayacağı vazifeyi en uygun
şahsa teslim etmek. *Emekli olduktan sonra kılavuzluk sırası sizdedir. Bunu
ziyan etmeyip kullanmalısınız. Sizden sonraki insanların işlerini
kolaylaştırmak kadar iyi bir miras az bulunur. Koordinasyon *Koordinasyon; örgüt üyelerinin çabalarını birleştirmek,
zaman açısından uyumlu kılmak amaca varmak için iş ve eylemleri birbiri
ardına getirmek ve birbirini tamamlamak için en önemli fonksiyondur. *Örgütün
bölümlerinin birbiriyle uyumlu çalışması şarttır. Yoksa bozulur ve geriler.
*Örgüt büyüdükçe kompleksleşir ve haberleşme zorlaşır. (Dikkat
lazım).*Koordinasyon fonksiyonun duyarlı ve düzenli yürüyebilmesi için temel
ilkeleri 1-Sorumlu kişilerin yüz yüze görüşmelerinin sağlanması 2-Çeşitli
bölümlerin bir problem hakkında uzlaştırılması 3-Koordinasyon fonksiyonun
sürekli uygulanması *Büyüyüp kompleksleşen örgütlerin işlevlerinin kaybetmemesi
için yapılacaklar: 1-İyi ve yalın örgüt kurulmalı 2-Plan ve programlar uyumlaştırmalı. 3-İyi bir iletişim düzeni kurulmalı, 4-Örgütte işbirliği anlayışı geliştirmeli 5-Çalışanların koordinasyona gönüllü katılımların
sağlanılması. Kriz Kriz çözmede yararlı sorular: Durum ne kadar kötü?
Olabilecek en kötü şey nedir? Bu karmaşanın ana etkenleri ne? Seçenekler ne?
Elimizdeki seçeneklerin hangileri aynı anda geçerlidir. Krizin çözümü için
takip edilecek dokuz aşamalı süreç. 1 Problem öğrenilmelidir. 2 Problem öngörülen amaç çerçevesinde belirlenmelidir. 3 Soru sormalı ve veriler toplanmalıdır. 4 Eldeki veriler titizlikle incelenmelidir. 5 En uygulanabilir seçenekler ortaya çıkarılmalıdır. 6 Bir deneme çözümü seçilmelidir. 7 Çözümün işlerliği pilot bir noktada denenmelidir. 8 Son çözüm biçimi hazırlanmalıdır. 9 Çözümün önerisi uygulanmalıdır. Kusursuzlaşma, Mükemmelleşme Çoğu kişi kendisi istemediği için yöneticilikte başarılı
olamaz. Yöneticilikte başarılı olmak için gerekli şartlar sonradan
kazanılabilir, geliştirilebilir, mükemmelleştirilebilir. Kusursuz yenilikçi şirketleri diğerlerinden ayıran 8
nitelik: 1-İşin üstesinden gelebilmek için eylemden yana olmak 2-Müşteriye yakın olmak, 3-Özerklik ve girişimcilik, 4-İnsanlar aracılığıyla verimlilik, 5-İşin içinde olmak insanlara yönelmek, 6-En iyi beceriler işe bağımlı kalmak, 7-Yalın biçimli ve az kurmaylı kalmak, 8-Gevşek ve sıkı yapı özelliklerinin bir arada bulunmasını
sağlamak. Maliyetlerimiz İşletme kar getirmiyorsa o işten kurtulmak lazım. İşletme
bütçesi düzenlemekle aile bütçesi düzenlemek arasında çok benzerlik var. Azıcık hata çok masraf demektir. Artan masraf ise mutlaka
kar demek değildir. Ekibi kontrolünü mutlaka, tamamen muhasebeye bırakılmalıdır. Maaşlar Ücretler Her yıl astların maaşlarının adilliği kontrol edilmeli maaş
tespit edilirken geçim şartları gözden geçirilmeli. Herkese fazla ödeme
yapılabilir. Ama o ileriye yatırımdır. Ücretlerden yapılan kesinti sıkıntı
veya kar değildir. İyi eleman kim fazla verirse onun yanında çalışır. Misyon Örgütler birtakım amaçları gerçekleştirmek için
faaliyetlerde bulunur-lar. Tanımı yapılmayan, analiz edilmeyen ve üyelerince
benimsenmeyen örgütün amaçlarını gerçekleştirmesi güçtür. Kişilerin ve işletmeler
amaçla-rı kişiliği ve tarzı misyonla açıklanır. Herhangi bir amacı
gerçekleşmeyi isteyen örgüt strateji belirlemeli. Bir hafta, beş hafta, bir
yıl, on yıl sonra ne olacağı tanımlanmalı ve çaba sarfetmeli. Misyon (Kelime Anlamı) Bir kişi veya topluluğun üstlendiği özel görevdir. (Terim anlamı): Örgüt üyelerine bir istikamet vermesi ve
anlam kazan-dırması maksadıyla belirlemiş ve örgütü diğer benzer örgütlerden
ayırma-ya yarayacak uzun dönemli görev veya araçtır. Modelleme Modelleme iç temsilcilerin sırasını ve bir kişinin bir
görevi başarmasının sağlayan davranışları keşfetme sürecidir. Bir şeyi yapmak
yada başarmak için herşeyi yeniden keşfetmeye gerek yoktur. Deneme yanılma
bir şeyin dışında iyi bir yöntemdir. Motivasyon Motivasyon insanların başarılı olmalarına kişisel tatmine
ulaşmalarına yardımcı olmaktır. Yöneticiler her ekip elemanını işlerinden
bekleneni bulmalarına yardımcı olmak zorundadırlar. Yanımızdaki insanların
neyin mutlu ettiğini bilip onları mutlu etmelidirler Personeli cesaretlendirip
takviye etmek ona değer verildiğine hissettirmek takdirlerinizi
meslektaşlarınız arasında yapmanız gereklidir. Muhasebe Bütçeler hiç bir zaman en alt kademedekilerin yöneticiler
tarafından hazırlanıp alt kademedekilere dağıtılmamalıdır. -Bütçe ile ilgili
bilgiler ve görüşler herkesin kolayca anlayacağı bir dilde olmalı. Her yeni
harcamaya göstermelik mi gerekli diye bakılmalı. -Muhasebesi mazeretçi ise
dikkatli olunmalı. - Sonsuz sayıda muhasebe sistemi vardır. Biri seçilmeli ve
değiştirilmemelidir. -Muhasebeci imzaladığı her evrakı anlamış ve doğruluna
inanmış olmalıdır. -Muhasebeye o işin kurdu olan birini istihdam etmek
lazımdır. Müşteri Odaklı Olmak İşletmeler hizmet ettikler insanlardan 7çok şey
öğrenir.-Başarılı olmak isteyen işletmeler müşterilerine yakındır. -Müşteriyi
anlamayan için de anlayamaz. Başarılı işletmeler çok iyi dinleyicilerden.
-Müşterilerin başarılarımızı bilmeleri lazımdır. -Müşterileri elde tutmak
için onlardan hatırlanmayı ve başkalarına tavsiye edilmesi istenmeli. Müzakere Günümüz dünyasında en çok karşılaşılan insanlar arası ilişki
biçimidir. - Müzakere; çıkarları birbiri ile çatışan en az iki yada çok
kişinin yada grubun söz konusu çıkan çatışmasına neden olan konu üzerinde
nasıl bir davranışta bulunacaklarına iliştin ortak karar verme sürecidir.
-Müzakerede arzulanan sonuca ulaşmak için ön hazırlık. Objektiflik İfadelerde yanlış anlaşılması muhtemel sözler kullanmazdı.
-Olaylardaki sıkıntıları başka olaylara yansıtılmamalı. -Duygularla değil
akıllı hareket etmesi. -Peşin hükümlerden kaçınılmalı. Organik Yapılar Organik yapıdan emir komuta zinciri denen şey anlaşılır.
-Organik yapılar insan ağırlıklı yapılardır. -Organik yapılarda maliyetle
değil nitelikte odaklaşmadır.-Organik yapılarda yönetim eğlencelidir. Oto Kontrol Oto kontrol genel olarak bütün yaşamımızda, özel olarak iç
yaşamımızda ne yapmak istediğimize karar vermek ile başlar. Oto kontrol
problemleri: 1. Hergün yapmamız gereken şeyler nelerdir? 2-Periyodik olarak
yapmamız gereken şeyler nelerdir? 3-Arada sırada yapmamız gereken şeyler
nelerdir? -Ama ve hedeflere ulaşmak için zaman, değil yapılanları düzene
koymak lazımdır. ÖDÜLLENDİRME: İnsanlar zaman zaman örgütten bir şeyler bekler işini iyi
yapana teşekkür önemsiz bir ödüllenme iyi kullanılırsa mali ödüllerden daha
etkilidir. Hijyen faktörleri ; çalışma şartlarının niteliği etkili denetim
eşitliği gösteren şirket politikaları adil yönetimdir. Bunların eksikliği
motivasyonu düşürür beklenmeyen aralıklı ödüller daha etkilidir.
Ödüllendirmeye alakalı sistem kurmaya çalışmalıdır . ÖNDERLİK: Herhangi bir konuda birikimimiz ve bilgimiz arttıkça
güvenimiz de artar. Önderlikte böyledir. Karizma; Kesin şekilde belirlenmiş
hedefe varmak için güçlü bir istek ve kararlılık ve gruplarla iletişim
kurabilme ustalığının karışımıdır. Gerçek önderler kendilerini değişik duruma
uyarlamasını bilenlerdir. Önderlik; sabır dikkatli bir şekilde dinlemek sık
sık cesaretle konuşmak, inandırıcı eylemlerle sözleri pekiştirmek zamanında
sert olmaktır. ÖRGÜT GELİŞTİRME: Örgüt bir çevre içinde faaliyet gösteren ve pekçok alt
sistemlerden oluşan bir bütündür. Örgütün çevresi sürekli değişir ve gelişir.
Kendilerine hayat veren bir çevre içinde yaşarlar. Bu çevre son yıllarda
karmaşıklaşmıştır. Bu da gelişimi zorlar. ÖRGÜT KÜLTÜRÜ: Örgüt kültürü; kurallar politikalar adet ve gelenekler gibi
resmi yapı ve kişiler arası ilişkilerde açıklık, güven, kabul etmeme grup
süreçlerine katılma gibi birtakım değerler ve tutumlardan meydana gelir.
Her örgütte bu kültürler farklıdır. bir örgütün stratejisi
ve kültürü uyum içinde ise yönetim kabiliyeti yüksek olur. Pazarlama Pazarlama işletme amaçlarını gerçekleştirmek, mevcut
potansiyel müşterilerin istek ve arzularını tatmin etmek için mal ve
hizmetleri üreticilerden tüketiciye yönlendiren faaliyetlerin tümüdür.
Pazarlama faaliyetleri üretimden önce başlar ve satış faaliyetlerinden sonra
da devam eder. Personel Çıkarmak İşletmedeki ortamı cehenneme çeviren elemanlar kovduklarımız
değil kovamadıklarımız ve kovmadıklarımızdır. Personel çıkarmaya yöneticiler
tatsız bir iş olduğundan, girişmek istemezler ancak işletmenin yararı için bu
lazımdır. Personele Değer Verme Personelin kıymetini bilmek gerekir. Bir sanayici iflas
etmiş ise; a)Elemanları yok olmamışsa en az üç senede toparlanır b)Elemanları gitmiş ise artık onun ömrü yetmez Personele Özerklik ve İnsiyatif Tanımak: Bir işletmenin verimi bütün çalışmaların toplamıdır.
Personele ne yapılacağı söylenmelidir. Astların inisiyatifini ortadan
kaldırmak gelişmelerini ve sorumluluk üstlenmelerini engeller. Planlama Nereye gideceğinizi bilmiyorsanız hiç bir yol sizi oraya
götürmez. Planlama yöneticinin geleceğe bakmasına ve uygun olan hareket
yollarının incelenmesini sağlayan süreçtir. İyi bir planın belli başlı
özellikleri; Açıktır, Kesin ve geçerli bir amaca yöneliktir, en az giderle
yapılır. Problemlerin Çözümü Yönetici problemi çözen kişi demektir başarılı işletmelerin
temel özelliklerinden birisi karmaşık öğelerin oluşturduğu baskıya karşı
işleri basite indirmeleridir. Problemleri çözme sorumluluk ister. Personelin
sadece şikayetini dinlememeli çözüm istemelidir. Profosyonel Düşünmek Diğerlerini bilenler akıllıdırlar ama kendini bilenler daha
akıllıdır. Profesyonel düşüncede işin incelenmesidir. İşçilerle ortak olarak
yapılması bile en azından onların düşünceleri alınarak yapılması şarttır.
Profesyonel düşünceye sahip olanların en büyük rakibi kendileridir., Proje Takımları Oluşturmak Çeşitli nitelikteki personelin bir araya gelip grup
çalışması yapmasıdır. Başarılı birer organizasyon olurlar. Rekabet Aynı amaca ulaşmak isteyenlerin birbirleri arasındaki
mücadeledir. Rakiplerin güçlü ve zayıf tarafları bilinmelidir. Reklam Potansiyel tüketicinin dikkatini çekmek için yürütülen
faaliyetlerdir. Önemli olan nokta cazip bir özellik
ortaya çıkarmaktır. Sabır Sabır bizde olaylara karşı uyanan direnme gücü insanın belli
bir yaşa olgunluğa ve seviyeye gelmekle elde edebileceği kuvvettir.
Kendiliğinden ortaya çıkmaz. Satın Alma Alırken kazanmak lazımdır. Önemli olan aynı kalitedeki malın
daha iyi şartlarda nasıl alına bileceğidir. Satın alma işini ne kadar
uzatırsanız. Okadar yararlıdır. Satışlar Bazı insanlar doğuştan satıcıdırlar. Cazip satışlar yapmaya
çalışmalıdır. Satış için bazı kurallar:
Stratejik Yönetim Stratejik yönetim algılanabilmesi ve gerçekleşe bilmesi için
beş evreli model
Strateji Geliştirme Strateji geliştirmek için sorulacak sorular.
Stres Stres insan vücudunda yer lan kimyasal bir süreç olmakla
beraber aynı zamanda vücudun çevreden gelen baskılara uyum sağlamasının
normal bir sonucudur. Tecrübe ve Deneyim İnsanların hata yapması onların doğal zayıflığı bunları bir
daha yapmamak tecrübedir. Deneyim kusursuz bir öğretmendir. Temizlik ve Düzen Temizlik ve düzen imaj toplar. İşletme içindeki müşterilerin
iş takibini kolaylaştırmak için yerleştirilmiş olan yön levhaları pırıl pırıl
mekanlar örgütün tekrar tercih edilmesinde ölçüdür. Teslimat ve Sunum Teslimatı zamanında yapmak şirketin imajı açısından çok
önemlidir. Genel olarak malların tüketiciye ulaştırılmasına teslimat,
hizmetin tüketiciye ulaştırılmasına ise sunum denir. Teşekkür ve Takdir Teşekkür ve takdir gönülleri alır ve içi ısıtır. Başarılı
olan yöneticileri takdir edersek onu vazifesine bağlamış oluruz. Terfi Terfi genel olarak ileriye doğru yükselme olup personelin
örgüt içinde daha üst kademedeki bir işe atanmasıdır. Personelin gördükleri
ve öğrenim düzeyi vefaları, samimiyetleri, deneyimleri, başarabilme durumları
kontrol edilmeli ve çıkan sonuca göre de terfi yapılmalıdır. Toplam Kalite Yönetimi Günümüzde kalite şirketleri rakipleri karşısında üstünlük
sağlamakla birlikte ayakta kalmalarını sağlar. Kalite yönetim programı şu
aşamalardan geçmelidir:
Toplantı Sanatı Toplantılar bazen zaman israfına yol açan etken olmaktadır.
Buna dikkat edilmelidir. Toplantılar insanlar için yönetilir. Ona insanlar
katılır. Tüketiciye Saygı ve Korunması Hedef yalnızca kendi amaçlarını gerçekleştirmek olamamalı
bulundu-ğumuz toplumda hizmet etmeliyiz. Tüketici korunmasında üç önemli
husus vardır; Üretici, tüketici ve devlettir. Vizyon Vizyon, realist güvenli bir örgüttür. İnsan grupları
tarafından benimsenmiş bir idealdir. Doğru bir vizyon personeli eyleme
geçirir. Yeni Fikirler Daima yenilikler peşinde koşmak kar getirir. Bir işletmede
farklı fikirlerin ortaya atılması hayal gücünün gelişmesi için gereklidir.
Yeni fikirlerin ortaya çıkmasını engellememek lazımdır. Yeterince Personel Mükemmel bir işletme yönetimi en az çalışanla en büyük
imkanı sağlayandır. Yetki Devri İşletmede faaliyetlerin sürdürülmesi için personelin uyumla
ve bir düzen içinde yaşamasıdır. Yetki devri yönetimin olmazsa olmaz
şartlarından biridir. Personelin işine karışanlar yanılırlar. Başarı olursa
sahiplenilir olmazsa işler iyi gitmez. Yerimize Geçecekler Var mı? Alternatif eleman yetiştirilmelidir. Bir kadro için birden
fazla eleman yetiştirilmeli 1-5-10 yıllık planlar yapılmalıdır. Yönetici Yönetici genel olarak bir iş veya bir işletmenin veya bir
bölümün belirlenmiş amaçları etrafında yönlendirilmesi , faaliyetlerin
sonuçlarının değerlendirilmesi görevini yürüten kişidir. İyi bir yönetici
insanlarla diyalog kurmalı problemleri ile ilgilenmeli çözüm için elinden
geleni yapmalıdır . Yönetim Yönetim faaliyeti insanın var olmasıyla ortaya çıkan bir
olgudur. Yönetim insanların tek tek gerçekleştiremeyecekleri amaçlarına
ulaşabil-mek için yürüttükleri grup faaliyettir. Karmaşık ve çok aşamalı bir
süreçtir. Yönetime Katılma İşletmeler ve bunların nasıl yönetilmesi gerektiği üzerinde
durmaktadır. Kararlar da rol oynayacak kişilerin oluşturduğu bir grup
yönetimi türüdür. Yönetim katılma dört türlü olmalıdır.
Zamanın Yönetimi Zaman hiçbir ayrım yapmadan bütün insanlara etki eden yegana
kaynaktır. Zamanın etkili olarak kullanılabilmesi için
|