|
YETKİ DEVRİ Yazar : Ronald G.WELLS Yayınevi : Rota Yayınevi Baskı : İstanbul / 1993 / 205 shf. 1.BÖLÜM YÖNETİMDEKİ YETKİ VE GÖREV DEVRİMİNİN ÖNEMİ İlginç bir zamanda yaşıyoruz. Sürekli yeni değişimler ve eğilimler
içindeyiz. Bazı belirgin eğilimleri dikkate
almak, günümüz yönetim kademelerinde bulunan ve yarın bu eğilimlerle başa
çıkmak durumunda kalacak olanlara yararlı bir çerçeve sağlar. Yetki ve görev
devrinin öneminin artmasında Rekabet ve Üretkenlik, Ekonomik değişiklikler,
Demografik değişiklikler ve değişim hızı sayılabilir. Görev devri nedir? Görev
devri, operasyonel ya da yönetsel karakterde bir yada birkaç anlamlı görev
yada sorumluluğun bir yada birkaç asta verilmesidir. Görev devri ne değildir? Yetki
ve görev devri, bütün sorumlulukların önceden belirlenmiş olduğu, bütünsel
olarak planlanmış görevlerin devri değildir. Görev devrinin farkı nedir? Etkili karar alma başarılı yönetimin özüdür. Yetki ve görev
devredip etmeme, ne zaman devretme, neyi devretme ve kime devretme gibi
sorular, yöneticilerin aldığı en kritik kararlar arasında yer alır. GÖREV DEVRİ VE YÖNETİME İLİŞKİN YANLIŞ AÇIKLAMALAR 1.Yanlış anlama: İyi
devrediciler iyi yöneticilerdir. 2.Yanlış anlama: “Yöneticiler
mümkün olan her durumda yetki ve görev devretmelidir”.Bir yönetici, ancak
organizasyona pratik bir katkı yapacak, gerçek bir yarar sağlayacak ve
yarardan çok zarar getirmeyecekse yetki ve görev devredilmelidir. 3.Yanlış anlama: “Karar alan
ne kadar üst düzeydeyse karar o kadar iyi olur. Bunun doğru olup olmaması
tamamen kararın karakterini ve karar alıcının niteliklerine bağlıdır. 4.Yanlış Anlama: Yetki ve
görev devri denetim azalmasını içerir. 5.Yanlış Anlama: Yetki
devri yetkiden vazgeçmektir. GÖREV DEVRİ VE MOTİVASYON TEORİSİ Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi: Abraham Maslow insan motivasyonuna ilişkin bir teori
geliştirmiştir. Bu teorinin özü insanlar çok çeşitli ve değişik ihtiyaçlarını
tatmin etmek için motive olduğu ve bu ihtiyaçların önermelerine göre bir
hiyerarşi oluşturma eğiliminde olduğudur. Maslow’un alt düzey ihtiyaçlar
dediği (güvenlik, fizyolojik) bazı ihtiyaçlar, tatmin oluncaya kadar öteki
ihtiyaçları bastırır. Bunlar tatmin olduktan sonra üst düzey
ihtiyaçlar(kendini geliştirme, saygınlık, toplumsal ihtiyaçlar) önem kazanır.
Mc Gregor’un X ve Y teorileri: X teorisine göre örgütsel hedeflere katkılarını sağlamak
için, insanları kandırmak, yönlendirmek, tehtid etmek, zorlamak ya da başka
bir şekilde kontrol etmek gerekir. X teorisi ayrıca insanların fazla insiyatif
ve hırs sahibi olmadığını, öz yönetimden çok yönelmeyi ve en başta güvenliği
tercih ettiğini kabul eder. Y teorisi ise, insan doğasına çok daha geniş ve
olumlu bir yaklaşım temsil eder. Y teorisi insanların yanlış fizyolojik ve
güvenlik ihtiyaçları değil, aynı zamanda başarı, kabul görme, çalışma zevki
katkı duygusu, yeni meydan okumalarla başa çıkma gibi ihtiyaçlar tarafından
motive olduğunu varsayar. Görev devri ve örgütsel yapı: Etkili denetim alanını azamiye çıkarma ve örgütü ayakta
tutmak için gerekli yönetici sayısını en aza indirmede yetki ve görev devri
esastır. Görev devri ve örgütsel yenileme: Bir organizasyonun uzun vadeli başarısı artan ölçüde geniş
rol ve sorumluluklar üstlenmeye yetenekli yöneticiler geliştirme kapasitesine
bağlıdır. Görev devrinin pratik önemi: Alınan kararların ve atılan adımların ne kadar etki olduğu
aynı zamanda pratik bir sorundur. Çoğu kez alt elemanlar durumun daha iyi
farkındadır ve daha iyi karar alabilme olanaklarına sahiptir. Bunun geçerli
olduğu durumda etkili yetki ve görev devri daha etkili kararlar getirecektir. 2.BÖLÜM GÖREV DEVRİNİ OLANAKLI KILAN FAKTÖRLER Etkili görev devrini temel gerekli olarak görülebilecek bir
dizi faktör vardır. 1.İşgücü planlaması: İş gücü
planlaması yönetimin personel kaynakları üzerinde sahip olabileceği denetimi
de arttırabilir. Organizasyonu uygun yetenekli insanlara sahip olmasını
güvence altına alır. Personel planlaması yetki devri sürecine, daha da
önemlisi organizasyonun uzun vadeli başarısına büyük katkılarda bulunur. 2.Eleman devşirme: Her türlü
devşirme çabasının amacı organizasyonun doldurmak istediği konumları
doldurabilecek kadar kalifiye adayı mantıklı bir sayıda üretmek olmalıdır. Bu
içeriden veya dışarıdan devşirme şeklinde olabilir. 3.Seçme: Seçme 2
şekilde yapılır. İç adayları ve dış adayların seçimi İç adayların seçimi: İçeriden
terfi ettirme bir çok organizasyonda neredeyse kutsal bir uygulama
olagelmiştir. İç adayların seçiminin en önemli avantajlı organizasyonu,
bölümün ve şefin zaten tanıdığı elemanların kullanmanın sağladığı operasyonel
avantajdır. Ayrıca terfi olanaklarının bir çok elemanın gözünde motivasyonu
artırıcı rol oynamasıdır. Dış adayların seçimi: Eğer bir
örgüt sürekli içeriden terfi ettirme yoluna gidiyorsa bu durgunluğa yol
açabilir. Yönetimin çok fazla iç kaynaklı olduğunda, değişim ihtiyacının
bilincine varılması da zorlaşır. YÖNLENDİRME VE EĞİTİM Yönlendirme: Yönlendirme,
organizasyonun bireylerden ne beklediği ve buna karşılık onların neler
bekleyebileceği konusunda net bir fikir vermesidir. Eğitim: Eğitimin önemi açıktır.
İş görenleri düzgün bir şekilde eğitmek, yönetici ve nezaretçilerin en temel
görevleri arasında yer alır, almalı ve eğitimde amaç her çalışanı iş ile
ilgili bir uzman haline getirebilmektir. PERFORMANS ENGELLERİNİ ORTADAN KALDIRMAK Çalışanların performansının önünde engel oluşturabilecek bir
çok sorun ve uygulama vardır. Bunların ortadan kaldırılması görevlendirmeyi
olanaklı kılan diğer bir faktördür. Zamanlamanın etkisi: Mevcut iş
gerekleri altında ezildiği bir sırada bir elemana ek bir sorumluluk devretmek
bir performans engeli olarak işlev görecektir. Yol göstermenin etkisi: Gerekli
rehberlik ve yol göstericiliği yapamamakta bir performans engeli oluşturur. Doğru davranışla ödüllendirmek: Koşula bağlı yada iyi düşünülmemiş yöneticilik uygulamaları
sık sık yanlış davranışı ödüllendirerek performansın önüne engel diker. Seçilmiş eleman: Performansı
etkileyen sıkça rastlanan bir uygulamada görevlerin tekrar tekrar seçilmiş
bir iki kişiye devredilmesidir. YÖNETİM DESTEĞİ SAĞLAMAK Yönetim desteği sağlamanın doğası görevin devrine bağlıdır.
Önemli bir sorumluluk yüklenmiş bir elemanın bazı rutin sorumluluklardan
kurtarmak kadar basit olabilir. 3.BÖLÜM NİÇİN HERKES DEVRETMİYOR Şimdiye kadar söylenenlerden her zaman görev devredilmesi
bir sonuç çıkarılmamalıdır. GÖREV DEVRİNİN ÖNÜNDEKİ ÖRGÜTSEL ENGELLER Devredecek kimse bulamama: Görev devretmemenin en geçerli nedenlerinden biri budur.
Yetişmiş eleman azlığıdır. Ne var ki çoğu kez eleman vardır. Ama görevle başa
çıkabilmek için gerekli bilgi ve becerisi yoktur. Politika ve prosedür yetersizlikleri: Elemanlara yol göstermek ve onları hazırlamak, onlara ne
yapılması gerektiğini ve bunun nasıl yapılacağını açıklamak için gerekli
zaman yetki ve görev devrinin önündeki potansiyel engeldir. Rolün açık seçik olmaması: Yöneticiler yetki ve sorumlulukların kapsamı ve üstlerinin
kendilerinden beklentileri konusunda emin değillerse, görev devretmeğe
çekingen yaklaşırlar. GÖREV DEVRETMENİN ÖNÜNDEKİ YÖNETSEL ENGELLER Yönetsel “Rahatlık alanları “nı koruma: Belirsizlik karşısında görece daha yüksek hoşgörü
düzeyine sahip yöneticiler, muhtemelen daha başarılı devredici olurlar. Elemanların yetersizliği korkusu: Organizasyonun bütün düzeylerindeki elemanlara ne kadar
daha iyi rehberlik, eğitim ve yönlendirme sağlanırsa, yöneticiler görev
devretme sürecinde o kadar az çekingen davranacaktır. Her şeye kadir yönetici efsanesi: Görev devrinde önemli bir etkendir. Yöneticinin en önemli
vazifesi, işin mevcut yetenekli elemanlar tarafından güvence altına almaktır. Yöneticinin kendine güvensizliği: Rahat bir şekilde görev devredecek güvene sahip olmayan
yöneticiler vardır. Bunlar kendi bilgi, yetenek ve konumuna güvenmezler. Aktivite tuzağı: Görev
devrinin en önemli yararlarından biri de yöneticiyi rutin işlerden kurtaracak
daha önemli işler için zaman kazandırılmasıdır. Kontrolü kaybetme korkusu:
Genellikle fazla veya iki kez çaba harcamaya yol açar. Elemanlardan kaynaklanan engeller: Elemanın verilen vazifeyi yapacak bilgi, beceri ve
kapasiteye sahip olmamasıdır. Ayrıca verilen vazifeye karşı ilgisizlik önemli
bir faktördür. 4.BÖLÜM ETKİLİ DEVREDİCİNİN NİTELİKLERİ Etkili devredici olabilmek için yöneticilerin belirli
becerilere sahip olması gerekir. Bunların içinde en önemlileri analitik
yetenek, iyi gelişmiş insanlar arası ilişkiler ve iletişim becerileridir. İYİ GÖREV DEVRİ ETKİLİ İLETİŞİM GEREKTİRİR Ne yazık ki iletişimdeki problemler evrenseldir. Aşağıdaki
basit dizeler bu durumu çok güzel özetliyor. Sorunlarımızın yarısı İletişimsizlikten kaynaklanıyor Öteki yarısı ise, ne yazık ki İletişim içinde olmaktan Görev devri problemlerinin bir çoğu iletişim probleminden
kaynaklanır. Etkisiz bir iletişimci iyi bir devredici olamaz. İLETİŞİM ENGELLERİ İletişim önündeki aşılması en zor engeller algılama
farklılarıdır. İnsanlar hakkında sınırlı bir bilgi temelinde aceleci
genellemeler yapma eğilimindeyiz. Bu bilgiler ilk izlenim olur. Çoğu kez ilk
izlenim son izlenim olur. Diğer bir engelde yöneticilerin seçtikleri elemanın
bilgi ve becerilerini olduğundan fazla saymasıdır. ETKİLİ İLETİŞİMİN YOLLARI Bireysel farlılıkların bilincinde olmak: Kimi bireyler anlamada hızlıdır, yeni yaklaşımları sezgisel
olarak kavrar ve ayrıntılı açıklamalara fazla ihtiyaç göstermezler. Başkaları
yeni yaklaşımları kavramada o kadar hızlı değildir, yada doğaları gereği ince
eler sık dokurlar. Etkili iletişimin güvencesi: İletişimci mesajın alınmasının ve anlaşılmasının
sorumluluğunu taşımalıdır. Anlama ve kabul etmeyi planlama: Etki iletişim planlaması zamanı ve zamanlamayı da dikkate
almayı gerektirir. Bir mesajın ne zaman ve nasıl iletileceği, çoğu kez neyin
iletileceğinden daha önemlidir. İYİ DEVREDİCİLER KENDİNDEN EMİNDİR Kendinden emin yöneticiler görev devriyle bağlı riskleri
üstlenmeye daha isteklidir. Bunlar yetkinlik sayesinde kazanılan öz güvene
sahiptirler. Başkalarına davranışlarıyla güven verirler. Astlarına yönetme
özgürlüğü verirler. Organizasyona katılımı yüreklendirirler. İYİ DEVREDİCİLER SONUÇLAR ÜZERİNDE YOĞUNLAŞIR İyi devrediciler süreçten daha çok sonuçlarla ilgilenir.
Başarının burada ölçüleceğini bilir. Hedeflere göre yönetim sergilerler.
Hedeflerin kalitesini belirlerler. Öncelikle hedefler anlaşılır olmalı ve her
iki tarafta aynı anlamalı. Ulaşılabilir hedefler seçilmeli. Hedefler
ulaşılabilir olmanın yanı sıra kabul edilebilir olmalıdır. 5.BÖLÜM GÖREV DEVRİ İÇİN OLUMLU BİR ORTAM OLUŞTURMAK Bir örgütün ortamı iş görenlerin örgüte karşı tutumunu, rol
benimsemelerini sorumluluk üstlenme ve inisiyatif kullanma istekliliklerini
ve bir dizi başka davranışı önemli ölçüde etkiler. ÖRGÜTSEL ORTAM VE GÖREV DEVRİ Görev devri etkisel örgütlerde muhtemelen daha çok ve daha
etkili olur. Tepkisel örgütlerde yetki ve sorumluluk devri yöneticilerin
üstlenmeye istekli olduğundan daha büyük risklerle bağlı olabilir. Burada
kesinlik ve güvenlik, görev devrinin bütün potansiyel yaralardan daha güçlü
ve özendiricidir. ÇATIŞMALARI YÖNETMEK Çatışma konusundaki kimi görüşler: Bazı çatışma türleri organizasyonun verimliliği üzerin de
yıkıcı etkiler yapar, bazıları ise çok yararlı olabilir. Genellikle duygulara
yada kişisel farklılıklara dayalı çatışmalar yıkıcı olur. Buna karşılık fikir
ayrılığına dayalı çatışma, her iki tarafı da problemli durumu daha yakından
incelemeye zorlayarak son derece yapıcı olabilir. Görev devri ve çatışma:
Devredicinin dikkat etmesi gereken bazı potansiyel çatışma alanları
şunlardır.
Çatışmayı Yönetme Stratejileri
6 .BÖLÜM BAŞARILI GÖREV DEVRİ Bu noktaya kadar görev devrinin yönetimdeki teorik ve pratik
önemini, önündeki kimi yaygın engelleri, etkili ve etkisiz devredicinin
sergilediği bazı nitelik ve becerileri tartışmış bulunuyoruz. Bu bölümde
neyin devredilmesi ve neyin edilmemesi, ayrıca kimlere görev devredileceği,
kimlerin bunlar için iyi aday olduğu üzerinde duracağız. NEYİ DEVRETMELİ? İlk ilkemiz çok açıktır. Organizasyona yararlı şeyleri
devredin. Kendi performansınızı iyileştirecek görev ve sorumlulukları
devredin. Elemanların görevlerini zenginleştirecek şeyleri devredin. Yapmaya
alışık olduğunuz şeyleri devredin. Rutin görev ve sorumlulukları, düzenli
olarak çok zaman gerektiren işleri, yöneticinin hoşlanmadığı ayrıntıları,
yöneticinin zamanı yokken hemen yapılması gereken işleri devredebilirsiniz. NEYİ DEVRETMEMELİ? İyi tanımlanmamış faaliyetler ve salt yönetime özgü sorumluluklar
devredilmemeli. Personelin Hareketlerini Kontrol Etmek Mi, Liderlik Sağlamak
Mı? “Başarılı liderlik” insanlar
liderin istediğini ya da kendilerini yönlendirdiği şeyi yaptığında söz konusu
olur. “Etkili liderlik” ise etkilenen insanların liderin arzu ettiği
şeyi isteyerek ve başarı ile gerçekleştirmesi demektir. Görevin kime devredileceği üzerine kimi düşünceler Kapasitesi olana, etkililik ve verimlilik amacıyla, adil bir
iş dağılımı personelin gelişimi için problemleri çözmek, özel ilgilere sahip elemanlara
devredin 7.BÖLÜM KONTROLU YİTİRMEDEN DEVRETMEK İnsanda hem kontrol edilmeye karşı doğal bir tepki vardır,
hem de kontrolü kaybetmeden korkarlar. Bizi ilgilendiren genel olarak denetim
ya da kontrol etmek değil, somut görev sorumluluklar başkalarına
devredildiğinde bir kontrol duygusunun nasıl sürdürüleceğidir. Kontrol ve
kontrol sistemlerini oluşturmada ideal olan, bireylere mümkün olan yerde
özdenetim uygulama olanağı veren ve böylece nezaretçinin kontrol ihtiyacını
en aza indiren prosedürleri kuramsallaştırmaktır. Bu hem eleman açısından
iyidir, hemde yönetim uygulaması açısından etkilidir. Beklentileri tanımlama,
hedef ve amaçlar aracılığıyla kontrol etme iyi bir devir şeklidir. AMAÇLARI İŞLERLİ KILMAK Amaçlar ancak onları belirleyen kişinin arzuladığı şekilde
davranışları gerçekten etkilerse işlerli olur. Amaçları somut olarak
tanımlamak gerekir. Hedefe ulaşmak için bir zaman çerçevesi oluşturun.
Amaçları ulaşılabilir kılın. Gerçekçi olun. 8.BÖLÜM BAZI GÖRÜŞLER VE SONUÇLAR Bu kitapta bir dizi genel ilke ele alınmıştır. Bu ilkeler
kitapta vurgulanan kilit fikir ve yaklaşımları gözden geçirme ve
pekiştirmekte yararlı olacaktır.
12. İlke: Sorumluluğu devredebilirsiniz ama hesap vermekten kurtulamazsınız. Nihai sorumluluk yöneticidedir. Gerek kendi gerekse elemanlarının eylemlerinin hesabı ondan sorulacaktır. |