|
PERFORMANS
DEĞERLENDİRMELERİ Yazarı : Margaret J. PALMER Yayınevi : Rota Yayıncılık Baskı : İstanbul / 1993 / 179 shf. 1. BÖLÜM Performans Değerlendirmesi Sürecinin Tanımlanması Performans Değerlendirmesinin Amaçları Performans değerlendirmesi, bir yöneticinin, önceden
saptanmış standartlarla karşılaştırma ve ölçme yoluyla, iş görenlerin işteki
performansını değerlendirmesi sürecidir. Performans değerlendirmesi yapmanın iki amacı vardır. Bu amaçlardan
birincisi, iş performansı hakkında bilgi edinmektir. Bu bilgi yönetsel
kararlar alınırken gerekli olacaktır. Ücret artışlarına, ikramiyelere,
eğitime, disipline, terfilere ve başka yönetsel etkinliklere ilişkin kararlar
genellikle performans değerlendirmesinden elde edilen bilgilere dayanır.
İkinci amaç ise, çalışanların iş tanımlarında ve iş analizlerinde saptanan
standartlara ne ölçüde yaklaştığına ilişkin geri besleme sağlamaktır. Performans Değerlendirmesinde Görev Paylaşımı Çalışanlar performans hedeflerinin ve değerlendirme
ölçütlerinin saptanmasına katıldıkları, kendi kendilerini değerlendirdikleri
ve gösterdikleri performansı denetçilerle tartıştıkları zaman, organizasyonun
amaçları doğrultusunda ekip ruhuyla çalışmaya daha çok eğilimli olurlar.
Çalışanların kendi kendilerini değerlendirmesinin teşvik edilmesi, onlara,
tüm değerlendirme sürecine kendi yaptıkları katkının çok önemli olduğuna
ilişkin güçlü bir mesaj verir. Performans Değerlendirmesinde Sorumluluğun Paylaşılması Performans değerlendirmesi, yöneticilerin çalışanları
tanımasının, onlara önerilerde bulunup önderlik etmesinin ve organizasyonun
daha etkili bir şekilde işlemesi için onlarla omuz omuza çalışmasının tek
yoludur. 2. BÖLÜM Performans Değerlendirmesi Sisteminin Öğeleri Çalışanların performans değerlendirmesindeki rolü Birlikte çalışma sonucunda ortaya çıkacak sistem şu
özellikleri taşır: Anlamlı bir iletişim kurulması sayesinde yönetici / iş gören
ilişkilerini güçlendirir. Çalışanların kendi hedef ve standartlarını daha planlama
aşamasında tartışabilmesini ve üzerinde iş verenle anlaşmaya varabilecekleri
yeni fikirlerle sürece katılmasını sağlar. Herkese hedeflerini ve standartlarını yıl içinde yeniden
gözden geçirme fırsatı sağlar. Zıtlaşmaları azaltır. Örgütsel kararlara katılımı artırır. Planlamayla başlayan ve çalışanların katılımını içeren bir
performans değerlendirmesi genellikle değerlendirilen işin tam bir
manzarasını ortaya çıkarır. Katılımcı bir performans değerlendirmesinin bir
başka sonucu da, çalışanların iş talimatlarına karşı olumlu bir tutum
takınmalarıdır. Yapılacak değişikliklerin kararlaştırılmasına çalışanlar da
katıldığında, organizasyon daha çabuk büyüyüp gelişecektir. Performans değerlendirmesi hangi aralıklarla yapılmalıdır? Elindeki kadroyla varacağı hedeflerin saptamak isteyen her
yönetici, bu kadro hakkında bir değerlendirme yapmaya ihtiyaç duyar. Bu tipte
bir değerlendirme belli bir zaman ve yerle sınırlanmayıp her zaman devam
etmelidir. Performansı gözden geçirmenin üç ana tipi vardır. 1.Geri besleme:
Yöneticinin personelle ilişki içinde olması için biçimsel ve biçimsel olmayan
yöntemlerdir. Bu genellikle yöneticinin insanları işlerinin başındayken ya da
örneğin kahve içerlerken görüp konuşması şeklinde olur. 2.Yetiştirme: Sorunları
gidermenin sürekli bir yöntemidir. Bu yöntemde yönetici bir antrenör ya da
işleri kolalaştıran biri gibi davranır, olumlu ve verimli uygulamaları teşvik
eder. Performansı gözden geçirmek üzere yapılan biçimsel görüşmelerin
tamamlayıcısıdır. 3.Karşılıklı görüşmeler:
Organizasyonun yapısına bağlı olarak üç ayda bir, altı ayda bir ya da yılda
bir yapılacak biçimsel değerlendirmelerdir. Bu biçimsel uygulama, önceki
performans değerlendirmesinde saptanan amaç ve hedeflerin ne ölçüde
gerçekleştiğini gözden geçirmek üzere düzenlenir. Bu yöntemlerin her birinin kendine özgü işlevleri vardır. Bu
işlevleri iş görenlerin ihtiyaçları, değerlendirmeyi yapan yönetici ve
performans değerlendirmesine ilişkin daha önce alınmış organizasyonel
kararlar belirler. Organizasyonun performans değerlendirmesi için saptadığı
zaman aralığı ne olursa olsun, bir yönetici kendi personelinin
ihtiyaçlarından her zaman haberdar olmalıdır. 3. BÖLÜM Performans Değerlendirme Teknikleri Performans Değerlendirmesinde Karşılaşılan Sorunlar 1.Tek ölçüt: Tipik olarak, bir elemanın yaptığı iş bir kaç
görevden oluşur ve bunlar iş tanımlarında sıralanır. Bu yüzden yönetici bütün
değerlendirmesini tek bir ölçüte dayandırırsa, ortaya bir sorun çıkar. İşin
başarıyla tamamlanması için bütün görevlerin yerine getirilmesi gerektiği
halde bu yönetici en göze çarpan göreve ilişkin tek bir ölçütle yetinir.
Sonuç olarak da, tercih edilen ölçütle diğer faktör arasındaki ilişki
bulanıklaşır. 2.Müsamaha: Müsamaha ya da "değerlendirme
enflasyonu" bir yöneticinin, bir elemanın performansını gerçekte
olduğundan daha yüksek değerlendirmesidir. Yöneticiler bazen, iş görenleri
suçlamak için bir neden olmadığını düşünerek onları belli ölçütlere göre
olduklarından daha yüksek değerlendirir. Ya da iş görenleri teşvik edeceğini
düşünerek, onların performansını olmasını istedikleri düzeydeymiş gibi
değerlendirirler. Müsamaha iş performansının hoşa gitmeyecek taraflarını
tartışmanın da gerekli olduğunu gözden saklar. Gerçekleri görmezlikten gelir
ve gelişme için doğru geri beslemenin önemini unutturur. Müsamahanın tersi
katılıktır. Katılık, çalışanlar hak ettiklerinden daha düşük düzeyde
değerlendirme eğilimidir. Performansı küçümser, daha çok çalışanların
hatalarına, zayıflıklarına ve eksikliklerine dikkat eder. Bu değerlendirme,
çalışanları küçük düşürür ve gelişme heveslerinin kırar. 3.Hale etkisi: Hale etkisi, bir yöneticinin bir elemanı,
belli bir iş alanındaki mükemmelliğe bakarak değer alanlarda da olduğundan
yüksek değerlendirmesidir. Hale etkisi terste işleyebilir. Bir eleman için
bütün yönlerinde başarılı olduğu halde bir tek yönde etkili değilse bu
başarılı olmadığı yönün öne çıkarılması "boynuz etkisi" diye
bilinen durumu ortaya çıkarır. Hal ve boynuz etkilerine dayanan
değerlendirmeler, çalışanların gelişmelerine yardımcı olmaz. Diğer sorunlar ise: Objektif olmama ve ön yargılardır. 4. BÖLÜM Performans Değerlendirmesi Görüşmesi Çalışanlar genellikle işlerini iyi yapıp yapmadıklarını
bilmek isterler. Değerlendirme yoluyla çalışanlara bu bilgiyi sağlamak
yöneticilerin görevleri arasındadır. Daha öncede söylediğimiz gibi
çalışanların performanslarının değerlendirmesi süreci hiç aksatmadan, düzenli
olarak yapılmalı ve hem biçimsel hem de biçimsel olmayan iletişim kanallarını
içermelidir. Değerlendirme Görüşmesinin Hedefleri 1.Performans hedefleri üzerinde uzlaşma sağlamak. 2.Görüşülen elemanın özellikle güçlü olduğu yönleri
saptamak. 3.Düzeltilmeye ihtiyaç gösteren performans alanlarını
saptamak. 4.Görüşülen elemanla birlikte performansın daha iyi hale
gelmesi için plan yapmak. 5.Gelecek değerlendirme döneminde o elemandan nasıl bir
performans beklendiğini ortaya koymak. Performans Değerlendirme Görüşmelerinin Tipleri 1.Dolaysız Yöntem: Çalışanlara önceden saptanmış soruların
yöneltildiği ya da açıklamaların yapıldığı resmi bir görüşme yöntemidir. 2.Dolaylı Yöntem: Daha çağdaş bir yaklaşımdır. Esas olarak
çalışanlarla üstleri arasında geçen, konuları önceden sınırlanmamış bir
tartışmadır. 3.Planlama: Değerlendirme görüşmesini dikkatle ve her
yönüyle planlamak çok önemlidir. Yöneticinin görüşmeden önce bazı notlar
alması çok yararlı olur. Yol gösterici ya da hatırlatıcı bir işlevi olan bu
notlar yöneticinin elden geldiğince objektif olmasına yardım eder. Kişisel
özellikler ancak üretkenliği azaltıyorsa ya da performans sorunlarına yol
açıyorsa tartışma konusu edilmelidir. GÖRÜŞMENİN YÜRÜTÜLMESİ Samimi Bir Hava Oluşturmak Görüşmeden önce kısaca hal hatır sormak yararlı olur. Bu
konuşmayı fazla uzun tutmamak ve işle ilgili konulara doğru yönlendirmek
gerekir. Yönetici yapılacak görüşmenin önemli olduğunu hissettirecek bir
atmosfer oluşturmalıdır. Hedefleri Ortaya Koymak Yönetici ile çalışan arasında samimi bir hava
oluşturulduktan sonra, yönetici hedefleri ortaya koyup gündemi açıklayarak
performans değerlendirme görüşmesini başlatmalıdır. Bu noktada yönetici
görüşmenin nasıl yürütüleceğini de belli etmelidir. Elemanın Öz Değerlendirmesi Elemanın kendi performansını - bütün ana görevlerini,
işlevlerini, ve yükümlülüklerini - sözlü olarak değerlendirmesi, görüşme
gündeminin ilk maddesi olmalıdır. Yöneticinin Değerlendirmesi Elemanın öz değerlendirmesi sona erdikten sonra yönetici
onun sözlerine cevap vermelidir. Elemanın söylediklerine katıldığını
bildirmek tartışmaya başlamanın iyi bir yoludur. Etkili İletişim Bir performans değerlendirmesinin yararlı sonuçlar vermesi
için gerekli becerilerden biri de iletişimdir. Performans değerlendirme
görüşmelerini kolaylaştırabilecek bazı iletişim teknikleri vardır. Dostça bir
ortam oluşturmak, yanlış anlama ihtimallerini ortadan kaldırmaya çalışmak,
görüşmenin kesintiye uğramamasını sağlamak, açık uçlu sorular sormamak ve
sorulara dürüstçe cevap verilmesini cesaretlendirmek. Yönetici, elemana ilk adıyla hitap ederek, kahve ikram
edere, ya da hatta oturacakları koltukları uygun bir şekilde düzenleyerek
rahat ve resmiyetten uzak bir ortam oluşturabilir. Performans Görüşmesi İçin Kilit İletişim Becerileri Destekleyici olun. Yargılayıcı olmayın. İşbirliğini teşvik edin. Katılımı teşvik edin. Değerlendirmeye yön verin,. Gelecek İçin Plan Yapmak. Performans değerlendirmesinin belgelenmesi gerekir. Görüşme
sonrasında görüşme formunun doldurulması faydalı olur. 5.BÖLÜM Kariyer Geliştirme / Performans Yükseltme Planı Çalışanlara performansları hakkında geri besleme sağlamak,
performans değerlendirme sistemlerinin başta gelen amaçlarından biridir. Başarılı Bir Performans Yükseltme Planının Gerekleri Üst yönetimin gayreti Hiçbir büyük örgütsel program, üst yönetim işi ciddiye alıp
tam bir destek vermedikçe başarılı olamaz.
İletişim Dikkatli Planlama Kariyer geliştirme ve sorumlulukları Organizasyonların Sorumlulukları
Bireyin sorumlulukları.
|