|
JAPON
YÖNETİM TEKNİKLERİ Yazar : Kazuo MURATA Yayınevi : Rota Baskı : İstanbul / 1995 / 105 shf. BÖLÜM 1 Japonya’yla Rekabete Giriş......: Japonya’daki Japon şirketlerini yenmek için belirlenen
stratejiler:
Sürekli kendini geliştirme maliyetleri düşürüp fiyatları
artırmaya yönelik baskı. Eğer rutin işlerin bütün zamanlarını aldığı gerekçesiyle
insanlar kendilerini ve çalışma düzenlerini geliştirmeye yönelmezse, sorunlar
sürüp gitmekle kalmayacak yeni sorunlar çıkarak maliyetin daha da
yükselmesine neden olacaktır Japon yöntemleriyle rekabet edebilecek kendi yönetim
sistemimizin oluşturulması: Rekabet, kendini geliştirmek için çok iyi bir fırsat sağlar.
Tıpkı sporda olduğu gibi: Rekabet olmazsa oyuncular yeteneklerini daha iyiye
götürmeyi başaramazlar. Tüm şirket çalışanlarının iş ortamında tatmin bulmaya teşvik
edilmesi önemlidir. Yeni yönetim tarzının amacı, tüm şirket çalışanlarını
işlerine ilgi duymayı teşvik etmek, işlerinden zevk almalarına yardımcı olmak
ve kendilerini geliştirmelerine olanak tanımak olacaktır. BÖLÜM 2 Personel Politikaları ........: Kötü alışkanlıkların bırakılması: Yöneticilerin öncülük
edeceği temel bir görev tüm şirkette “onlar ve biz” anlayışının yıkılmasını
sağlamaktır. Eğer şirket çatısı altında onlar ve biz anlayışı hakimse,
bireysel verimi artırmak asla mümkün olmayacaktır. Bu nedenle her şeyden önce
bu anlayışa dayalı ilişkilerin ortadan kaldırılması gerekir. Esnek çalışma uygulamaları yöneticilerle başlar. Çeşitli
işlevlerini yerine getirenler arasında diyalog teşvik edilmelidir.
İstekleriniz sürekli olarak iletilip ifade edilmelidir. İyi elemanların geliştirilmesi: insanlar değeri her yıl
artan birer varlıktır. Hedef disiplinli üretici insanlardır. Üst düzey
yöneticilerin kendi içlerinde sıkı bir disiplin sağlayarak iyi örnek
oluşturması çok önelidir. Kendini geliştirmeyi ödüllendirmek için şirket içinde terfi
uygulanmalıdır. “Mümkün oldukça içerden terfi politikası uyguladık.
Böylece elemanların kendini geliştirme ve yeteneklerini artırmaları
karşılığında ödüllendirileceklerini görmelerini sağladık.” İş ortamında eğitime ağırlık verilmelidir. İş ortamında
eğitim, iş dışında eğitimden daha iyidir. Üstlerin görevi, her iş gününün
sekiz saat boyunca bir eğitim zamanı olduğunu kavrayarak astlarının
gelişmesini sağlamaktır. Eğitim sırasında en çok öne çıkarılması gereken
noktalar problemlerin çözümünde ve kendini geliştirme konusunda öncülük
etmektir. Bunun sonucunda bütün çalışanlar iyi bir disiplin ve üretkenlik
kazanırsa, şirket de gitgide daha çok güçlenecektir. Sadece para için çalıştığınızda hayat çok yorucu, çalışma
hayatının kalitesi de çok düşük olur. İnsanlar durmadan aldıkları parayı
düşünür ve kendi çabalarıyla bir şey elde etmezlerse, kendilerini
geliştirmeyi ve çalışma yaşamlarından zevk almayı başaramazlar. BÖLÜM 3 Kendini Geliştirme.....:
BÖLÜM 4 İletişim.......
Çok amaçlı şirket gezileri:
“Fabrika gezileri yaklaşık bir saat sürerdi. Üretim
bölümündekilerin canlarını sıkan bir sorun olduğunda, daha bana şikayetlerini
bildirmeden anlayabiliyor ve sonuçta da sorunları kendileriyle görüşüp
sıkıntılarını hafifletebiliyordum. Herkesle selamlaşıp her sabah sohbet etmek
bizi birbirimize yakınlaştırdığı gibi, karşılıklı saygıyı da artırdı.” BÖLÜM 5 Bakım......: Engeller ortadan kaldırılmalıdır. Şikayetler kabul edilmez. Biz, üretim bölümünde ortaya çıkan
bütün sorunların en azından üretim personeli tarafından paylaşılması
gerektiğini açıkça ortaya koyduk. Operatörlerin, kendi yaptıkları işle ilgili
sorunları başlarından savıp suçu ilgili servise bölümüne yıkmaktan vazgeçmesi
çok önemlidir. Operatörlerin, makinelerde ortaya çıkan sorunlar konusunda
bakım uzmanlarına şikayet etmekle yetinmesine izin verilmez. Ancak,
makineleriyle ilgili olarak çıkan sorunları açık biçimde ortaya koyup, bakım
personelinin bu konuları düzeltmesini isteyebilirler. Sorunların ne ölçüde ciddi olduğunu belirlemek amacıyla
hekim/hasta kartları uygulanır. Bu sistem tıpkı hekim/hasta ilişkisine benzer; söz konusu
ilişkide, hasta hekimin tavsiyelerine uymadıkça hekimin hastaya yardımcı
olması imkansızdır. Hekimin görevi ise hastayı gözetim altında tutup sağlıklı
bir duruma doğru ilerleme sağlanıp sağlanmadığını kontrol etmektir. Hasta
kendi durumu hakkında hekime bilgi vermezse bunun mümkün olmayacağı açıktır. Sanayide insanların duyarlılığa ve sorunları gidermede
insiyatif alma yeteneğine sahip olacak şekilde yetiştirilmesi son derece
önemlidir. Kolay bir iş değildir bu ama kusursuz insanlar yetiştirmek de
kusursuz bir şirket için en büyük yatırım ve değerdir. Şirketin geleceği,
doğrudan doğruya, çalışanların geleceğe yönelik tutumuna bağlıdır. BÖLÜM 6 İşletme Yönetimi ve Yönetim Tarzı....: .Kurallara uyulmaması, adil değildir. Üretim işinde
kurallara uymanın hayati önemi vardır. Yöneticilerin, adaletin işletme
kültürünün bir parçası haline gelmesi için uğraşması çok önemlidir ve
herkesin de birbirine karşı adil ve doğru davranmaya teşvik edilmesi gerekir.
İş ortamında adilliğin sağlanması için baskı uygulamak, yönetimin görevleri
arsındadır. Disiplin üretim şirketinin özüdür. Disiplini
koruyabilirseniz, kalite düzeylerini de aynı şekilde koruyabilirsiniz.
Disiplinin temel noktası, insanların kurallara uymasıdır. Çalışma ortamında
kurallar bir kez konulduğunda insanlar buna uymak zorundadır. Ama yeterli
kurallar olmadığı görülürse, bu sorunun temel noktası saptanıp çeşitli
prosedürler uygulanarak kuralın geliştirilmesi gerekir. Yönetim ve elemanlar,
sorunlu bir noktayı açıklığa kavuşturduktan sonra her zaman üretim ve işleme
standartları geliştirmeye hazırlıklı olmalıdır. Şikayetleri kabul etmemeli,
insanların kötü sonuçların suçunu kötü kurallara yıkmasına izin
verilmemelidir. Buradaki ilke, gelişme adına şikayetleri değil, her zaman
sadece açık biçimde ifade edilen sorunlu noktaları kabul etmek gerektiğidir. Üst düzeydeki kişilerin gerektiğinde sertlik uygulaması çok
önemlidir. Her kuruluşun başında bulunan kişi uzun vadede çalışanlarının
mutluluğunu sağlamak için o kuruluşu geliştirmekten sorumludur. Üst düzey
yöneticiler, fikir üretme ve altlarındakilere sorunları gidermede yardımcı
olma konularında yeteneklerini göstererek, her zaman iyi bir örnek
oluşturmalıdır. Altlarında yer alanlar da zamanla kendi gelişmelerini görecek
ve sertlikteki tatlılığın farkına varıp yöneticilerini takdir edecektir. “Şirkette çoğu zaman yapmak istediklerimi açıklamak da
sporla benzerlik kurmanın son derece yaralı olduğunu gördüm. Sadece rugby
oyunu bile kendi başına pek çok olanak sunmaktadır.” Spor sevgisi ve takıma bağlılık bütün oyuncuların ortak
özelliğidir. Topu ele geçiren oyuncu, takımın maçtaki pozisyonunu daha
ileriye götürme konusunda büyük bir sorumluluk duyar. Kendi bireysel becerilerinizi geliştirmeyi hedeflemek
zorunda olduğunuz açıktır. Oyuncular zorlu anları hep büyük bir başarı duygusuyla yada
ders çıkarılması gereken durumlar olarak anımsar. Oyuncuların birey birey olarak ayrı kişilikleri olsa da,
maçın kazanılması ancak ekip çalışmasıyla mümkündür. Şirket geliştikçe, aşamalar halinde “tam zamanında” ilkesi
yerleştirilmelidir. (Tam Zamanında; Japonların geliştirip yetkinleştirdiği
felsefenin ve onu destekleyen üretim tekniklerinin Batı’da aldığı biçimdir.
Bu felsefeye göre parçalar ancak gerektikçe bir sonraki işleme aktarılır,
böylece kusursuz imalat işlemlerine ait parçalar giderek daha sıkı biçimde birbirleriyle
bütünleştirilebilir. Tam zamanında, fabrikaya aşağıdaki bakış açılarını
kazandıran önemli bir sistemdir.
BÖLÜM 7 Düşünme Üzerine......: Uzun vadede iyi şirket, yüksek potansiyele sahip iyi
insanların bulunduğu şirket demektir. İyi eleman, disiplinli ve üretken
elemandır. Disiplinli insanlar kurallara ve standartlara saygı gösterir, tüm
kuruluşla doğru iletişim kurabilirler. Üretkenlik için gözlem, analiz, kilit
noktayı saptama, fikir geliştirme ve bunları işi daha iyiye götürecek şekilde
uygulamaya koyma yetileri gerektirir. Bunu başarabilen insanlar her kuruluşta
ve her pozisyonda iyi çalışacaktır. Yani her zaman işlerini keyifle
yapacaktır. İnsanlar bir şirketin en değerli varlığıdır. Performansını incelemek amacıyla bir şirketi ziyarete
gittiğinizde insanların gözlerindeki parlaklığa ve fabrikanın ne derece
düzenli olduğuna bakın. İnsanların gözlerindeki parlaklık, üreticiliklerine
dair iyi bir göstergedir. Fabrikanın düzenli oluşu ise orada çalışan
insanların disiplin derecesini gösterir. Bazen bu göstergeler şirketin
performansına dair belgelerden daha önemlidir. İyi bir sanayi geliştirebilmek
için o topluluktaki herkesin çabasına ihtiyaç vardır. Gelişebilmek için denetim altına alınması gereken çok sayıda
değişken vardır. Doğa bilimlerinin yasalarına uymazsanız, fazladan tek bir
ürün kalemi bile üretemezsiniz. Aynı şekilde, insan bilimlerini görmezden
gelirseniz işletmeyi yönetemezsiniz. En iyi üst düzey yöneticiler, çok sayıda bölümde çalışma
deneyimi kazanmış olanlardır, bireysel verimin nasıl artırılacağı konusunda
bir sezgi geliştirmişlerdir. Gelecekteki işletme tarzı, Batılı ve Japon yaklaşımlarının
birleşimi olacak ve daha çok bireysel üretkenliğe dayanacaktır. 21. Yüzyılda
daha fazla bilgi sistemi geliştirilecek, bilgiler bütün şirket yöneticilerine
açık hale gelecektir. Kendi çalışma sistemimizi kendimizin geliştirmesi, oturmuş
bir sistemi uygulamaya koymaktan daha keyiflidir. Hazır bir sistemi
uygulamaları istendiğinde insanların motivasyonun bozulması olağandır. Bu
kendi üretkenliklerinin azalmasına ve kendilerini geliştirme yeteneklerini
artıma şanslarının yok olmasına yol açabilir. Kendi çalışma sistemimizi
kendimiz oluşturmaya başladığımız zaman başka sistemleri değerlendirme
yeteneğimizi de geliştirir böylece de başka sistemlerin olumlu yönlerini
kolayca alıp uygulayabiliriz. Bu açıdan önemli yönetim sistemlerini
uygulamaya koymadan önce, disiplinli ve üretici elemanlar geliştirilmesi
gerekir. Kusursuz bir şirketin temelinde, niyet ve düşünme ile
gelişmiş, üretkenlik ve disiplin bulunan hedefleri belirli kadrolar olduğu
görülür. Japonya’da başarılı olmuş yöntemlerin, Batı kültüründe
başarı sağlayacak yöntemler haline dönüştürülmesi:
|