|
İŞ
PLANLAMASI Yazarlar : EDWIN T. CREGO- JR. PETER D. SCHIFFRIN- RONALD A
GUNN- JAMES C. KAUSS Yayınevi : Rota Baskı : İstanbul / 1993 / 322 shf. 1. BÖLÜM: İŞ PLANLAMASINA GİRİŞ İş Planı Nedir: Bir şirketin
başarılı olabilmesi için yada en azından ekonomik bakımdan yaşayabilmesi için
neler yapması gerektiğini karar verme sürecine iş planı denir. İstikrarlı bir
iş çevresinde çalışan küçük firmalar için iş planı ve planlama süreci firmaya
ait az sayıda üst yönetici tarafından firmanın performansının gözden
geçirilmesinden ibaret sayılsa da firma büyüdükçe yada iş çevresindeki
istikrar azaldıkça iş planlaması süreci daha karmaşık hale gelir. İş planı
biçimsel hale gelir. İş planı sürecine çok sayıda uzman katılarak çok yönlü
ve uzun vadeye dayanan iş planları yapılır. İş Planının Hedefleri ve Kullanımı: İş planına ait farklı hedefler olabileceği gibi asıl hedef
planın kullanımıyla ilgilidir ve firmaya genel olarak mantıklı ve rasyonel
bir yön duygusu katar. İş Planının İç Kullanımı: İş
planı kullanılacağı firmaya, firmanın işlemlerinin zayıf ve güçlü yanlarıyla
yeni yada muhtemel problem alanlarını saptayarak performansının
iyileştirilmesi başta olmak üzere yönetim ve personele firmanın performansına
ve önceliklere ilişkin açık seçik beklentileri iletir. Ayrıca, firmanın
çeşitli bölüm veya birimlerine ait plan işlemlerin koordine eder, bunların
tutarlılığını sağlar. Dördüncü olarak iş planı firmanın tamamının veya
birimlerinin yada ayrı ayrı yöneticilerinin performansını ölçmek için sağlam
kıstas oluşturur. Son olarak iş planı ve ona ait geliştirme süreci, bir
firmaya ait nezaretçi yöneticileri eğitmek ve motive etmekte kullanılır. İş planının Dış Kullanımı: Firmanın dış partnerleriyle ilgili hedefleri yapısı ve
performansı ile ilgili bilgilendirmek bireysel yada kurumsal dış
yatırımlardan fon temin etmede kullanılır. Ayrıca iş planlamasının formüle edilmesi sonucu firma kendini bağlamış olur. Bu
bağlamda dış partnerlere açıklanarak firmayı etkileyecek olumsuz eylemlerin
önü alınmış olur. BİR İŞ PLANI NELERİ KAPSAMALIDIR: 1.Pazar Stratejisi: Firmanın
hangi ürünü ya da hizmeti satacağı, hedef müşterilerinin kim olacağı firmanın
ürünlerinin fiyatlandırılması reklam promosyon satış ve dağıtım politikaları
Pazar stratejisini oluşturur. Pazar stratejisinin geliştirilmesinde temel olacak analizler
ise şu özellikleri içermelidir: 1.Müşteri kesimlerinin tercih satın alma psikolojileri
zamanlama ve miktar. 2.Ürün ve hizmetin müşterilere yararı. 3.Ayni müşteri kesimleri için sektördeki rekabet derecesi. 2.Üretim Stratejisi: Firmanın
ürün ve hizmetinin üretim ve sunumunda kullanılacak proses ve teknoloji,
materyal donanım ve bina ihtiyaçları, çapları, yerleri, gerekli kadro sayısı
ve beceriler satış hedeflerini gerçekleştirmek için gerekli üretim programını
kapsar. Bu stratejinin geliştirilmesinde bazı temel analizler şunlardır:
1.Her bir ürün için sabit ve değişken üretim maliyetlerinin belirlenmesi ve
değerlendirilmesi.
3.Ar-Ge Stratejisi: Bu bölüm
iki kilit sorunla ilgilenir. İlki bir firmanın rekabetini sürdürmesi gereken
iş alanları hangileridir, ikincisi de Pazar eğilimleri ve çevre koşulları
altında firmanın rekabetini sürdürmek için ihtiyaç duyduğu yatırımların
miktarıdır. A/G stratejisinin gerekliliği ve çapı Pazar araştırmalarından
çıkar. 4.Organizasyon ve Yönetim Stratejisi: Beş kritik konuyla ilgilenir. 1.Yapılması gereken işlevler ve sorumluları. 2.Verimliliği, üretkenliği destekleyecek işlevlerin
örgütlenmesi. 3.Sayı ve nitelik bakımından kadro ihtiyacı 4.Firmanın genel işlerliğini motive ve kontrol etme
prosedürü 5.İç terfi görevlendirmeler ve kadro ihtiyaçlarının
karşılanması. 5. Mali Strateji: Üç nokta
ile ilgilenir.
Mali stratejinin geliştirilmesi için de belli temel
analizlere gerek vardır. Giderlerin gerçekleşmesiyle, gelirin elde
edilmesiyle alakalı enformasyon. Satıcıların ve alıcıların ödeme ve
tahsilatlarla ilgili politikaları. Kilit mali gelişmelere ilişkin firmanın performansı Aktif ve pasiflerin mali yükümlülükleri kapsayacak şekilde
bileşimi Aktiflerin değeri ve şu anki istihdam Dış kaynaklardan gelen fonların imkaniyeti İŞ PLANI NASIL HAZIRLANIR ? Birinci Adım PLANLAMA
SÜRECİNİN ÖRGÜTLENMESİ: Firma yöneticisi planlama uğraşını ciddiye
aldığını açık olarak ilan etmelidir. İkinci nokta planlama sürecine ilgili
bütün taraflar katılmalıdır. Üçüncüsü planın geliştirilmesiyle ilgili
sorumluluklar kesin olarak tanımlanmalı ve planı hazırlamak için gereken süreçlerin
zamanları ayarlanmalıdır. Bu noktalara yeterince özen gösterilirse sonuçta
yüksek kaliteli bir iş planlaması ortaya çıkar. İkinci Adım DURUM
TEŞHİSİ: Bu analizin iki boyutu vardır. Birincisi firmanın kapasitelerini
bilmesi. İkincisi dış pazardaki gelişmelerin firma üzerindeki
etkilerinin değerlendirilmesi. Firmanın benimseyeceği yaklaşım: dış
kaynakların ve gelişmelerin firma performansını ne ölçüde etkileyeceğine
bağlıdır. Üçüncü Adım HEDEFLERİN
BELİRLENMESİ: Hedef belirlemede şunlar dikkate alınmalıdır. Birincisi her
stratejide performansın geliştirebileceği alanlar için hedef belirlenmelidir.
İkincisi bütün stratejilerde hedefler birbirlerini desteklemelidir. Üçüncüsü
varsayımlarla firmanın alternatif hedef ve strateji geliştirmesi gerekir. Dördüncü Adım YÜRÜTME
PLANLARININ GELİŞTİRİLMESİ: İş stratejilerinin her biri pazarlama, üretim,
araştırma ve geliştirme, organizasyon ve yönetim stratejileri için yürütme
planlarının geliştirilmesi gerekir. Amacı, genel hedefler dizisinin firmanın
her bir bileşeni için somut hedef ve stratejilere dönüştürmektir. Beşinci Adım MALİ PLANIN
GELİŞTİRİLMESİ: Mali planın geliştirilmesi, her bir bileşenin performans
hedefleri ve stratejilerinden çıkar. Bu hedef ve stratejiler gelir ve gider
tahminleri sağlar. Proforma çizelgeler iç yönetim ve dış kullanıcılar için
asgari bir gereklilik olan standart muhasebe belgeleridir. Üç tür proforma
çizelge vardır.
Altıncı Adım İŞ PLANI
BELGESİNİN HAZIRLANMASI: Plan belgesinin hazırlanmasının üç hedefi vardır.
Birincisi planlama sürecini sona erdirir. İkincisi planlama sürecinin ve
varılan sonuç stratejilerinin ciddiyetini belirler. Son olarak planlama
belgesi izleyecek etkinliklerin, başarı ve fırsatların değerlendirilmesi için
elle tutulur bir çerçeve sunar. Genel olarak plan belgesi ne kadar uzun
olursa ve ne kadar çok söz içerirse o kadar alınmış kararlardan çok alınmamış
kararları yansıtır. Asıl önemli olan belgeyi yazmak değil, planlama sürecini tamamlamaktır. İş planını etkili kılan kilit unsur, planı firmanın
işlemlerini yönetmek için kullanmada o kadar ciddi ve istekli olduğudur. 2.BÖLÜM Firmayı ve İş Çevresini Anlamak: Firmayı anlamak niçin önemlidir?: Bir firmanın iş çevresinin, yapısının ve doğasının gerektirdiği gibi anlaşılması iş planlaması sürecinin durum teşhisi aşamasının yapılabilmesinin ön şartıdır. Durum teşhisinin amacı; bir firmanın güçlü ve zayıf yanlarını ve gelecek performansına ilişkin imkan ve tehditleri belirlemektir. |