|
İNSAN
KAYNAKLARI Yazarı : Margaret PALMER-Kenneth T.
WİNTERS Yayınevi : Rota Yayınları Baskı : İstanbul / 1993 / 208 shf. 1.BÖLÜM: Temel Amaç: Organizasyonun Verimliliği:
Verimliliği etkileyen faktörler organizasyonun kendine ait
ve çevre faktörleri diye ikiye ayrılıyor. Organizasyonel faktörler de yapısı,
teknolojisiyle ve ortamla alakalıdır. Çevre faktöründe ise yer aldığı çevre
onun verimlilik düzeyini etkiler. Yine değişik ekonomik koşullarda etkiler. Organizasyonlar amaçlarına elemanları sayesinde ulaşır.
Dolayısıyla organizasyonun verimi üzerinde en güçlü etkiye sahip olanlar
onlardır. Çalışanların yetenekleri ve motivasyonları da eğitim düzeyleri
kadar önemlidir. Bundan başka, politik,sosyal,kişisel ve dinsel inançları da
organizasyonun ilgi akanına girer. Maslow’un ihtiyaç teorisi ve Herzberg ve arkadaşlarının
çalışanların ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin bu görüşlerine Motivasyon
Hijenisi Teorisi adını veriyorlar. Bu teori iki tür faktör üzerinde duruyor.
Motive ediciler ve hijenik faktörler. Motive ediciler başarı, başarının kabul
edilmesi, saygınlık, ilin kendi doğası, ilerleme olarak incelemiş. Hijenik
faktörler ise şirket yönetimi ve politikası, teknik denetim, ücret, çalışma
koşulları, insan ilişkileri üzerinde durulmuş. Ayrıca kitapta bir sürü
teoriler üzerinde durulmuştur. X Teorisinde başlıca motive edici unsur
korkudur. Y Teorisi ise insana saygıya dayanır. Douglas McGregor’un bu
teorilerine Japonya’dan bir katkı yapıldı: Wiliam Ouchi’nin Z Teorisi. Bu
teori yöneticilere, insanların bir arada daha etkili çalışmasının yollarını
gösterir. Japonlar, verimin yükselmesinin daha çok çalışmaya değil,
bireylerin çabasının verimli bir şekilde koordine edilmesine ve çalışanların
uzun erimli bir bakış açısıyla bu yönde teşvik edilmesine bağlı olduğuna
inanır. Güven ve incelik, çalışanlara duyulan saygıyı gösterir.
Kendilerine saygı gösterilen elemanlarsa daha verimli çalışır. Başarılı bir organizasyon şunları kendisinde cisimleştirir.
İlişkide güven, katılım, iletişim, yüksek beklentiler. İnsan kaynakları yönetiminin iki temel hedefi vardır.
İnsan kaynakları fonksiyonun etkili olabilmesi,
organizasyonun diğer fonksiyonlarıyla tam bir işbirliği içinde olmasına
bağlıdır. İnsan kaynakları bölümü organizasyon içinde genellikle cephe
gerisindeki kurmay konumundadır ve uygulamaları fiilen yürüten bölümlere
yardımcı olur. İnsan kaynakları yöneticisinin yetkisi uygulayıcı yetki,
uzmanlık yetkisi, işlevsel yetkidir. Uygulayıcı yetki, astları yönlendirme ve gerektiğinde
ödüllendirmeyi ya da cezalandırmayı içerir. Uzmanlık yetkisi, diğer yönetim
fonksiyonlarına yönetsel yardım, danışmanlık, tavsiye gibi hizmetler
sağlamayı içerir. İşlevsel yetki, başkalarını kendi fonksiyonlardaki
performansla ilgili konularda yönlendirmeyi içerir. İnsan kaynakları yöneticisi, her düzeydeki yöneticilere
insanlarla ilgili konularda çıkan sorunların çözümü için yardımcı olan bir danışmandır.
Bu yardımını şu gibi alanlarda yapar. 1-Çalışanların moral, motivasyon verimlilik konularındaki
sorunlarını teşhis etmek ve bu sorunlarla ilgilenmek.
2.BÖLÜM: İnsan Kaynaklarının Planlanması Etkili bir insan kaynakları planı, organizasyonun
başarısının temel taşıdır. Planlama, bir organizasyonun amaç ve
beklentilerine ulaşmasını kolaylaştıracak karaların alınması sürecidir. Ortak
amaçlarına ulaşmak için birlikte çalışan organizasyon üyelerine bir rehber
hizmeti görür. Sistematik bir planlama yapılması gereken ilk şey,
organizasyonun hedef ve amaçlarının saptanmasıdır. Bir organizasyon değişen
koşulları ne kadar iyi anlarsa, uygun bir planlamayla kendisini bu
değişiklere adapte etmesi o kadar kolay olur. İnsan kaynakları planı, organizasyonun hem içindeki hem de
dışındaki değişimlere karşı duyarlı olmalıdır. Teknolojik yenilikler, emek
pazarının durumu, yeni yasalar ve mahkeme kararları gibi konularda, değişen
koşullara çabucak cevap verebilmelidir. İnsan kaynakları planı, organizasyonun her parçasıyla
ilişkili olmalıdır. İşe yeni elemanlar almanın ve onları eğitmenin maliyeti,
yeni makineler ve demirbaş satın almanın, işyerinde tadilat yapmanın vb.
maliyetinden önce düşünülmelidir. Şirketler yasaların lafzının olduğu kadar ruhunu da dikkate
almalıdır. Toplumun organizasyona karşı tutumu çok önemlidir. İşten
çıkarmalar insanların organizasyona olumsuz bir gözle bakmalarına yol açar.
Bu ise çoğu kez yerinde tahminler yaparak ve elemanları işten çıkarmak yerine
yeniden eğiterek önlenebilir. Amaç ve hedeflerin belirginleşmelini de içeren ayrıntılı bir
plan oluşturulmadan önce, eldeki enformasyona dayanarak bir çerçeve çizilmelidir.
Herhangi bir anda insan kaynaklarıyla ilgili bir plan yapılırken,
organizasyondaki elemanların hangi becerilere sahip olduğunu bilmek
önemlidir. Kitapta ayrıca yöneticiler için terfi tablosu
gösterilmiştir. Tahminde bulunurken göz önünde tutulacak en önemli şey,
organizasyonun amaç ve planlarıdır. İnsan kaynakları plan ve tahminlerinin
başlıca kullanım yeri, organizasyonun amaçlarına ulaşmak için gelecekte
ihtiyaç duyacağı insanların bulunmasıdır. İnsan kaynaklarının planlanması, organizasyonun amaç ve
hedeflerinin mevcut ve gelecekteki personel ihtiyacına tercüme edilmesi
sürecidir. 3.BÖLÜM: İş Analizi Ve Performans Standartları Yeterli bilgi olmadan, uygun yönetsel kararların
alınamayacağı açıktır. İş analizi, bir işin en önemli yönlerini ortaya
çıkararak o işi tanımlama ve çözümleme sürecidir. İyi bir iş analizi, işlerin incelenmesiyle başlamaz. Analiz
organizas-yonun kendisinin, felsefesinin, görev ve amaçlarının ve her birimin
organizasyon içindeki stratejik rolünün iyice anlaşılmasıyla başlamalı ve bu
doğrultuda sürdürülmelidir. İş analizinde en çok kullanılan yöntemler şunlardır.
Bu yöntemlerden ilk ikisi kolay ve hızlıdır, ama elde
edinilen bilgi kesinlikten uzak ve eksik olabilir. Gene de yararlı olabilse
de, bu yöntemlerin sağladığı bilginin kısmi olduğu unutulmamalıdır. Üçüncü yöntemin uygulanması, analistin işi yapan elemanla ve
onun yöneticisiyle işbirliği yapmasını gerektirir. Bu yöntem, yapılan iş
hakkında en sağlam ve güncel bilginin elde edilmesini sağlar. Sınıflandırılmış eleman için iş tarifi örneği verilmiştir. İş nitelikleri, belli bir işi yerine getirmek için gerekli
yetenek ve becerileri tanımladığından gerçekte bir eleman tarif namesidir Kadrolu elemanlar için performans değerlendirmesine yer
verilmiştir. Suthern Maıne Üniversitesi Eğitim-dışı personeline bir iş tarifi
incelenmiş. Yine Southern Maine Üniversitesi, yöneticiler için performans
değerlendirmesi rehberine yer verilmiştir. 4.BÖLÜM: Araştırma Ve Seçme İyi bir insan kaynağı yöneticisi, nitelikli adayların
bulunmasını sağlayacak bir araştırma sisteminin oluşturulmasının ve işler
halde tutulmasının önemini bilir ve bunun için gerekli kayıtları tutar,
uygulama yetkisine sahip yöneticilerle bir işbirliği ve iletişim ortamı
yaratır. Organizasyon dışında sürdürülen araştırmanın başarılı
olması, dış etkiler, organizasyonun ihtiyaçları, adayların beklentileri ve
kişisel tercihlere bağlıdır. Boş işlerin yarısının içeriden terfi yoluyla, yarısının da
dışarıdan yeni eleman alımıyla doldurulması, genellikle uygun bir denge
oluşturur. Yeni elemanlar işletmeye yeni yaklaşımlar ve taze fikirler
getirir. Hızlı teknolojik değişimin yol açtığı sorunlar da dışarıdan eleman
alınmasını zorunlu hale getirebilir. Yeni becerilere ihtiyaç duyulduğunda,
gerekli bilgi ve deneyime sahip elemanların organizasyon dışında aranması
gerekebilir. Organizasyonun imajı, o organizasyon adayının başka
beklentilerine cevap verse bile, adayı işe girmekten vazgeçirebilir. Ama iyi
bir araştırmacı, organizasyonun görünümünün arkasında yatan özelliklerini
sergileyerek bu güçlüğün üstesinden gelebilir. Adayların seçilmesi: Gerekli niteliklere sahip elemanların
araştırılması, işe alma sürecinin yalnızca ilk adımıdır. Organizasyon, açık
işler için başvuran elemanları gözden geçirip en uygunlarını seçmekte
kullanacağı teknikler geliştirmelidir. Seçme sürecinde, her adayın yasal
haklarına büyük bir dikkat gösterilmelidir. Ayrıca, seçim yapılırken gereksiz
yere zaman ve para hazırlamaktan kaçınmak gerekir. İşe alınacak elemanlar seçilirken, hem işin hem de elemanın
özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır. İnsanlar kendi kişisel özellik ve
becerilerine en uygun işlere yerleştirilmelidir. Bu, söylenmesi gerekmeyecek
kadar açık bir şey gibi görülebilir ama aslında öyle değildir. İşler,
organizasyonlar, çevre ve insanlar dinamik faktörlerdir. Elemanlar ve işler
karşılaştırılırken buna dikkat gösterilmelidir, insanlar bütünlükleri içinde
değerlendirilmelidir. Bir eleman işe alınırken, tüm güçlü ve zayıf
yönleriyle, kişisel sorunlarıyla, olumlu ya da olumsuz motivasyonuyla
bütünlük oluşturan bir insan işe alınmaktadır. Çalışma ortamı insanları
motive eden bir ortamsa, elemanlar güçlü yönlerini geliştirerek zayıf
yönleriyle telafi edebilir. Bundan da hem organizasyon, ham de çalışanlar
yarar görür. Adaylarla yapılan görüşmenin başarısı, görüşmeyi yapan
kişinin becerisine bağlıdır. 5.BÖLÜM: Ücret Ve Maaş Yönetimi: Çalışanlara adil ücretler ödenmesi ve eşitlik ilkesinden
uzaklaştırılması önemlidir. Ödemeleri etkileyen faktörler üzerinde
durulmuştur. Etkili bir ücret ve maaş programı şunları sağlar.
Bir ücret ve maaş programının öğeleri şunlardır. 1.Adım : Ödeme politikasının saptanması. 2.Adım : İş analizleri, tarifleri, nitelikleri ve iş
sınıflandırması. 3.Adım : İş değerlendirmesi, işlerin derecelendirmesi, 4.Adım : Ücret ve maaş yapısının oluşturulması. 5.Adım : Ücret ve maaş araştırmaları. 6.Adım : Sonuçların analizi, ücretlerin saptanması, yapının
arıtılması. 7.Adım : Yönetim prosedürleri ve dökümanları. 8.Adım : Performans planlaması ve değerlendirmesi. 6.BÖLÜM: Yan Ödemeler Başlıca dolaylı ödeme türleri: A-Sağlık ve güvenlik 1-Yaşam,sağlık ve kaza sigortası:(Yaşam sigortası, kazaen
ölüm ve işsizlik sigortası, kaza ve hastalık ödeneği, hastane, cerrahi
müdahale ve hamilelik ödeneği, diğer tıbbi ödenekler, hıfzısıhha
kurumlarıdır.) 2-Yan ödemeler. 3-Hastalık izni. 4-Emeklilik programları. 5-Sosyal sigorta. 6-İşsizlik sigortası. 7-Garantili yıllık gelir ve iş garantisi ödemeleri. 8-Kıdem tazminatı. B-Çalışılmayan zamanlar 1-İzinler. 2-Tatiller. 3-Mazeret bildirerek işe gelmeme.
4-Protesto ve pazarlıklar. 5-Eğitim izni. 6- Hafta sonu tatili. C-Servisler 1-Tasarruf programları. 2-Hisse satın alma programları.
3-Kredi birlikleri. 4-Yolluklar. 5-Eğitsel fırsat ve yardımlar. 6-Şirket
arabasından yararlanma. 7-Otomobil sigortası.8-Park yeri. 9-Yemek servisleri.
10-İş giysisi. 11-Mal satın alma. 12-Yılbaşı armağanları. 13-Hizmet ve kıdem
ödülleri. 14-Hukuki hizmetler. 15-Danışmanlık. 16-Sosyal etkinlikler ve
eğlence. 17-Kefil olma. 18-Evlatlık edinme. 19-Çocuk bakımı. 20-Ödüllü spor
karşılaştırmaları. 21-Referans ödülleri. 22-Acil durumlarda ödünç para.
23-Uçak gezileri. 24-Organizasyonun kullanılmış malzemelerini alma. Yasaların gerektirdiği yan ödemeler. Sosyal sigorta:Emeklilik,
ölüm, sakatlık ve sağlık hizmetleridir. Bu giderler işverenlerle iş
görenlerin eşit miktarda ödediği vergilerden karşılanır. İşsizlik sigortası: İşsizlik
sigortasının giderleri sadece işverenlerden alınan vergilerden karşılanır ve
primin miktarı elemanın çalışma süresine göre saptanır. İş tazminatı: İşveren
tarafından karşılanır. Geçici iş göremezlik tazminatı:İşle ilgili olmayan yaralanma ya da hastalık gibi durumlarda
(altı aydan az olmak üzere) çalışanlara ödeme yapılması gerekir. Bunun
giderleri, yetkili sigorta şirketine ya da ilgili devlet dairesine ödenen
primlerden karşılanır. Gönüllü ödemeler. Güvenlik ve sağlık hizmetleri, çalışılmayan günler için
yapılan ödemeler, Hizmetler. Toplu sözleşmeler ve yan ödemeler. 7.BÖLÜM: İnsan Kaynaklarının Eğitimi Ve Geliştirilmesi: Yöneticiler için geliştirme programları ve yönetim
geliştirme teknikleri üzerinde durulmuştur. Eğitim programının başarılı olması için şu hususlara dikkat
etmek lazımdır.
Eğitim programı yapmanın aşamaları şu şekilde özetlenebilir.
8.BÖLÜM: İnsan Kaynakları Yönetimiyle İlgili Hukuki Ve Ahlaki Sorunlar. Hiç kimse ahlaki davranışın ilkelerini yalnızca kendisinin
bildiğini savunamaz. Birisi için doğru olan, bir başkası için doğru
olmayabilir. Bu yüzden ahlaki konularla ilgili standart uygulamalar önermek
yerine, ilgili taraflar arasında bir mutabakat sağlayabilecek yöntemler
geliştirilmiştir. Özel hayat da bu konular arsındadır. Elemanların seçimi ve terfisi konusundaki 1964 yurttaşlık
hakları yasası, terfi ve kıdem sistemleri, cinsiyete dayanan ayrımcılık,yaşa
dayanan ayrımcılık, ayrımcılığa karşı diğer yasalar ve eşit ücret konusundaki
yasaların neler olduklarını açıklıyor. Bu açıklamalar Amerika ahlaki
uygulamalarından bahsediyor. 9.BÖLÜM: İş Görenlerle Olumlu İlişkiler. İş görenlerle olumlu ilişkiler kurma çabası, bütün
yöneticilerin işbirliğini gerektirir. Bu çabanın yönelmesi gereken önemli
öğelerden bazıları şunlardır: İş güvenliğine ve karşılıklı güvene dayanan bir
çalışma ortamı, karışık olmayan bir yönetim sistemi, açık seçik bir yönetim
felsefesi, stratejisi, politikası ve uygulaması, çalışanlara işlerinde
gelişme fırsatı. İş görenlerin sendikayı çekici bulmasının çeşitli
sebeplerini şu şekilde özetleyebiliriz.
İşyerinde tescil edilmiş bir sendika varsa, yönetim
ücretler, çalışma koşulları iş saatleri vb. gibi konularda bu sendikayla
pazarlığa oturmak zorundadır. Toplu pazarlık, tarafların kendilerini
etkileyen koşulları müzakere edip anlaşmaya varmaları süreci olarak
tanımlanabilir. Toplu pazarlığın ideal koşulları, iki tarafın sorunlarını
çözmek ve ortak hedeflere varmak için işbirliği yapmasıdır. Resmi toplu
sözleşmeler her yıl ya da iki yılda bir yapılır. Bir zamanlar bazı organizasyonlarda insan kaynakları
yönetimi örgütsel işlevlerin bir eklentisi gibi görülürdü. Günümüzde ise
organizasyon yapısının yaşamsal bir parçasıdır. Üst yönetim kurulunun bir
üyesi olan günümüzün insan kaynakları yöneticisi, çalışanların ihtiyaçlarının
karşılanması ve verimlerinin yükseltilmesi konusunda sorumluluğu diğer
yöneticilerle paylaşır. Bu kitap çağdaş insan kaynaklarını fonksiyonunun genel bir
görünümünü vermek ve onun geleneksel personel bölümünden başlayan gelişimini
özetlemek için yazıldı. Günümüzdeki şekliyle insan kaynakları yönetiminin bir
portresini çıkarmaya çalıştık. İnsan kaynakları yönetiminin organizasyon
içinde uyması gereken ilkelerini vurguladık. İnsan kaynakları yönetiminin önündeki en önemli sorun,
çalışanların ihtiyaçlarının karşılanmasının ve verimin yükselmesini
sağlayacak politika ve pratikleri hazırlayıp uygulamaktır. İhtiyaçların
karşılanması ve verimlilik, organizasyonun ulaştığı etkililik düzeyini
belirler. Bir organizasyonun insan kaynakları konusundaki politika ve
pratikleri, o organizasyonun yönetim felsefesine ve üst yöneticilerin
istediği ortama uygun olmalıdır. Politikalar, pratikler, felsefe ve ortam, en
alt düzeyden en üst düzeye kadar yönetim sistemiyle bütünleşmelidir. Bunları
sağlayan insan kaynakları yönetimi, organizasyonun verimli ve karlı olmasında
en önemli rollerden birini oynar. Test, pratik, sınav ve okuma parçasıyla kitaba son verilmiştir. |