|
İMAJ
FAKTÖRÜ Yazarı : Eleri SAMPSON Yayınevi : Rota Baskı : İstanbul / 1995 / 157 shf. İmaj Faktörü Nedir? Şirket içi tanıtımı ve daha iyi bir iş bulmayı etkileyen
kişisel imaj ve çalışma tarzına kadar uzanan geniş kapsamlı bir kavramdır. İnsanlar kişisel tarz, profesyonellik ve karizma
aracılığıyla ikna edilirler. Kişisel imajınız sizin resminizdir. Durduk yere
bir imaja sahip olamazsınız! İster sevin ister sevmeyin, başkalarının gördüğü
şey sizin onlara göstermeye yeğlediğiniz şeydir. Fiziksel özellikleriniz ve
yaratılışınız (huy, mizaç) size genlerinizden geçmiştir ve belli bir ölçüye
kadar değişmez niteliktedir. Yürüyüş, oturuş, duruş biçiminiz eğitimin,
yaratılışın ve koşullanmanın sonucunda ortaya çıkar; ancak giyiniş biçiminiz
kişisel seçiminizin sonucudur. Başkalarını görüşünüz hakkında yorumda
bulunmaktan alıkoyamazsınız. İmajınızın başkalarınca nasıl algılandığını bilmek
istiyorsanız, sizi tanıyan birisinden "sizi düşündükleri zaman akıllarına
gelen her şeyi " bir kağıda yazmalarını isteyin. İyi Görünmek Sizi İyi Kılar İyi görünmek yukarıya doğru tırmanan bir başarı sarmalını
harekete geçirir. Birlikte yola çıktığınız iyi duyguların çevrenizdeki
insanlar tarafından desteklenip durduğu son derece olumlu bir daire. Dr. Joyce Brothers (sanayii psikoloğu) "Gerçekten istediğim gibi giyinmeye başladığımda
kariyerim yükseli verdi." Sir Roy Strong (yazar ve giyim uzmanı) Başarı Spirali Basamakları İyi görünmek à Öz güveni arttırır à olumlu bir öz imaj oluşturur à ilişkileri geliştirir à performansı yükseltir à iyi görünme isteğini arttırır. Kişisel İmajın Öğeleri Kendimizi dış dünyaya sunma biçimimiz Kişisel reklamınızdır.
Görünüşünüz, konuşma kalıplarınız, tavır ve davranışınızın,
neler yapabileceğinizin dış göstergeleridir. Kişisel imajın öğeleri:
Görünüş, beden dili, ön duruş, iletişim tarzı (Konuşma tarzı, yazım tarzı,
dinleme tarzı, düşünme ve sunum tarzı ) İmajı genişletmek için araba, laptop bilgisayar, elektronik
ajanda, cep telefonu ve helikopter gibi modern iş yaşamını destekleyen öğeler
önemli olma, maddi başarı atılganlık gibi şeyleri simgelediklerinden
ağırlıklı niteliktedirler. Bazı kuruluşlar kalitelerini göstermek için şirket
kimliğinin bir parçasını oluşturan dosya, kalem, ajanda vb. şeyler
yaptırırlar. Bunları elinizden gelen en iyi kalite ve klasik versiyonlarından
seçmeli. Telefon: Açık ve güvenli bir
telefon tarzı saygı uyandırır. İyi bir nedeniniz varsa telefon açın,
görüşeceğiniz ana konuları önceden not edin ve konuşmayı kısa tutun.
Telefonda görüşürken arka planda fazla gürültü olmamasını sağlayın ve bu
sırada başkalarıyla konuşmaktan kaçının. Birisiyle birlikteyken telefona
sarılmak çok kaba bir davranıştır. Bu sizin önemli biri gibi görünmenizi
sağlamaz. Görgü Kuralları: İyi
davranışlar akılda kalmayabilir ama kötü davranışlar kesinlikle bağışlanmaz.
Nazik görünüşlü bir imaj şöyle oluşturulur: * Meslektaşlarınızın zaman, mekan mahremiyet ve
önceliklerine saygı göstererek * Eşit fırsat tanıma politikası güderek * Saldırgan değil onaylayıcı olarak * İkram edilmedikçe birşey kullanmamak * Kahve ve çay ikram etmek, oturacak yer göstermek,
paltolarını bir yere asmak vb * Dedikodudan kaçmak Belge Hazırlama: Eğer hala
sahip değilseniz, düzenli, açık, kısa ve doğru belgeler hazırlamak konusunda
bir ün edinmeye bakın. Yolculuk: Yolculuk
yaparken profesyonel imajınızın eksiksiz olmasına özen gösterin. Kiminle
karşılaşacağınızı asla bilemezsiniz. Her durumda giyiminiz uygunsa size daha
iyi hizmet sunulacaktır. Şunları deneyin: Önceden yer ayırtın, olanaklıysa
birinci mevkide yolculuk edin. Gereksindiğiniz konforu satın almaktan
çekinmeyin. Şirket bütçesi yetersizse gereksindiğiniz statü ve güvenliği elde
etmek için kendiniz para ekleyin. Kurallara Aldırmamayı Kim Başarabilir? *Çok güçlü Olanlar *Çok güzel olanlar *Çok zenginler -birşey kanıtlamaları gerekmez *Çok zor durumda olanlar- yitirecek birşeyleri yoktur. İletişim İletişim düşünce, fikir ve duyguların konuşma, dinleme,
yazma, eylemler, davranışlar, tavırlar, resimler, işaretler ve simgeler
yoluyla aktarılması olarak tanımlanabilir. Etkili iletişim açık, özlü ve
tamdır. İlk İzlenimler Ve Sözsel Olmayan İletişimin Gücü Araştırmalara göre insanlar birbiriyle ilk kez
karşılaştığında % 90 'ı ilk birkaç dakika içinde daha çok görünüşe (Fiziksel
özellikler, duruş, beden dili giysi ve üstbaşa dayanan bir yargıya
varmaktadır. Bu içinde yanlış yapma riskini barındıran ilk izlenimler %55
görünüş %38 ses %7 içerik Beden Dili Ve Duruş Zor durumlarda sinir uçlarımız doğal davranışların önünü keser.
"insanlar bir iş görüşmesindeki doğru oturuş biçimi konusunda benden
öğüt isterler. bacak bacak üstüne atmalımıyım? Burnumu kaşırsam insanlar ne
düşünürler? Bir biçimde yanlış yaparken görüleceklerinden kaygı duyarlar.
Kıpırdamadan oturmayı öğrenin, düzgün soluk alıp verin, olumlu düşünün ve
doğal davranmaya çalışın; hala verilebilecek en iyi öğüttür. Profesyonel Duruş: Gözler: göz teması sağlayıp
sürdürme özgüvenli görünmenizi sağlar. Gözleri aşağı indirmek kişiyi itaatkar
gösterir. Yüz: Yüz ifadesi yedi temel
duyguyu gösterebilir. Korku, öfke, şaşırma, iğrenme, mutluluk, acı. Kaş işareti: Birinin
bakışını yakaladığınızda kaşları bir iki saniyeliğine yukarı kaldırmak dostça
ve güven vericidir. Burun ucundan bakmak: Başınız
dik hafif geriye yaslanmışsanız burnunuzun ucundan bakıyor görüntüsü
verirsiniz. Onlara uzak duruyor yada üstünlük taslıyor izlenimi oluşturur. Duruş: Özgüvenli ve dik bir
duruş elde edilmeli. Jest: El sıkmak, kucaklamak,
öpmek, el sallamak gibi jestler bilinçli eylemlerdir. Kulak çekiştirmek ense
kaşımak bilinçsiz eylemlerdir. Bölge Ve Alan: (Dört Alan) Kişisel Alan:Yakın
kişisel alan 45-75 cm arasındadır. yakın arkadaşlara, eşlere ve arkadaş
toplantılarına ayrılır. Uzak Kişisel Alan: 75-120 cm
atmosfer daha resmidir. Sosyal Alan: 120-360 cm
seminer yöneticisi ile katılanlar arasındaki mesafe, yarı resmi iş
yapıldığını gösterir. Kamu Alanı: Üç metreden
daha ötesi. Tam olarak bir konuşmacının bir toplantıdaki sesleniş mesafesi. Dokunuş: İşyerinde
dokunuş çok duyarlık taşıyan bir konudur. Konuşurken karşısındakine
içgüdüselce dokunan sıcak ve cana yakın insanlar soğuk tiplere sıkıntı
verebilir. Acil bir durum yoksa iş dünyasında el sıkışmayla sınırlı
tutulmalıdır. İş Dünyasında El Sıkışma: İyi
el sıkışmak yaşamsal öneme sahiptir. Her uygun düştüğü anda "gülümseme -
göz teması - el sıkışma "alışkısını özgüvenle yerine getirdiğinize emin
olun. - Uygun gülümseme: İçten, aşırı sırıtmadan, af diler gibi
değil - Göz teması: Beş ile on saniye sürmeli. - Kuru avuç içi: Terli yada yapışkan, çok sıcak yada çok
soğuk olmamalı. - Yumuşak ten: Pürüzlü yada nasırlı olmamalı. - Sıkış sertliği: Kırarcasına yada tüy gibi olmamalıdır. - Süre: Ortalama iki ile beş saniye, sekiz ile dokuz
saniyeyi geçmemelidir. - Uygun sıkış tarzı: Karşılıklı tam kavrayarak düz eşit
sürülerek. - Duruş: Hafif öne eğilerek. Olumlu İşaretler Olumsuz İşaretler Mekanı iyi kullanmak Mekanı iyi kullanmamak Kıpırdamamak Sinirli tavırlar Rahat bir şekilde durmak Ele durmadan bir şeyler almak Asimetrik oturmak Fazla el kol hareketi yapmak Göz teması Yüze dokunmak Bakımlı avuç içleri Yumruklarını sıkmak Profesyonel Bir İmaj Oluşturmak Her zaman iyi giyimli ol, dilenirken bile. ( Hindu Atasözü) Profesyonel giyim yoluyla iletişim tarzı müşterilere uzanan
bir köprü de olabilir. Onlarla aranıza giren bir engelde " Eğer mesajı
taşıyanı sevmezlerse mesajı da almayacaklardır." Doktorların yaşamaya alıştıkları korkunun üç temel nedeni; 1-Dava edilebilir korkusuyla hataları için özür dilemeyi
başaramamaları. 2-Hasta başındaki tavırları- insanlarla ilişki ya da
iletişim becerileri çoğu vakada yetersizdir 3-Hastalara ve astlarına karşı kaba ve sert olan kibirli
mesafeli üst düzey doktorların kurduğu "rol modeli" genç
doktorların kendine örnek alması. Profesyonel Etki Yeterlik: Şunları analiz etmek yararlı olacaktır. Hangi
konuda üstünsünüz? Hangi konuda iyisiniz? Hangi konuyu az çok becere bilir
siniz? En çok ağırlık vermeniz gereken alan üstünlük taşıdığınız alandır. Güvenirlik: İşi yapabilecek gibi görünmek. Uzmanlık
alanınızın gerektirdiği dili ve terimleri doğru kullanıyormusunuz? Bunu
şaşırtmak, sıkmak kafa karıştırmaktan ziyade bilgilendirmek amacıyla mı
kullanıyorsunuz? Denetim: Duyguların, Huyların ve Göz yaşlarının
denetlenmesi. Öfkenizi sergilerseniz bir özgüven yoksunluğunu açığa vurur
başkalarının size duyduğu güveni yitirirsiniz. Özgüven: Özgüven insanın içinden gelir ve kendini dışarda
gösterir. Özgüvenin dik durmak ve rahat soluk alıp vermek gibi
fizyolojik işaretleri vardır. Tutarlık: Bir imajın etkili olabilmesi için tutarlı olması
gerekir. İmaj Kırıcılar: Üzerinde sloganlar olan rozetler, küçük tepe perukları,
sloganlı tişörtler, balıkçı kazaklar, spor ayakkabıları, deri veya süet
pantolonlar, ütü çizgisi bozuk pantolonlar, naylon gömlek altına çizgili
fanila, takım elbise ile spor ayakkabılar, bayağı kravat, yaka cebinde bir
dizi kalem, diz arkası iyice buruşmuş pantolon, çorap giymemek, rengi atmış
siyah giysi. Şunlar en bildik işten çıkarma sebepleridir: Özensiz traş,
yakadaki kepekler, aşırı sürülmüş parfüm, garip vücut kokuları, tamir
gerektiren ayakkabı topukları, saç traşı gelmiş olmak, bayağı görünüş,
boyasız ayakkabılar, kötü kokan nefes. İş Dünyasında Düzgün Giyim Stratejileri Düzgün üstbaş uğraşı temiz olmaya özen göstermekle başlar.
Güne bir duş ya da banyo yaparak başlamak konusundaki kuralın istinası
yoktur. Saç: Hem kadınlar, hem erkekler için saç her zaman sahip
oldukları bir aksesuardır. Onun iyi mesaj gönderdiğine emin olmak için para
ve zaman harcama-maktan çekinmemek gerekir. Erkeklerin Bıyık ve Sakalı: Temiz traşlı bir görünüm bir iş
adamı için en kabul edilebilir nitelikte olanıdır, ancak akademik alanlarda
bıyık bırakıldığı da olur. Dişler: Bakımı düzenli olmalı, iyi fırçalanmalı, kahvaltı
izi kalmamalı. Eller ve Tırnaklar: Eller temiz olmalı, ağır iş bahçe veya
ahşap işleri izi bulunmamalı. Tırnak temiz olmalı, uzun olmamalı. Parfüm: Herkes aynı kokulardan hoşlanmaz. Önemli bir
toplantıya giderken parfüm kullanmayın. Giysiler Ve Kişilik Başarılı giyinen bir kişi yaptıklarına uygun ve kişiliğinin
doğru bir yansıması olan ayırıcı bir giyim tarzı bulur. Bu bir kez
geliştirildi mi her duruma uydurulabilir. Çok basitmiş gibi görünüyor ama
uygulaması hiç de kolay değildir. Yansız Giyinenler: Ayarı bozuk bir benlik duygusuna
sahiptir. Çoğunlukla gençliklerinde veya ilk çocukluk çağlarında belki yatılı
okulda, koruyucu ya da düş gücü zayıf bir anneden öğrenilen bir reçeteye göre
giyinirler. Dışavurumcu Giyinenler: Giysilerden zevk alırlar. Onlar için
giyinmek ve ne giyeceğini seçmek keyifli bir uğraştır. Olumsuz Giyinenler: Giysiler üzerinde kafa yormaktan hiç
hoşlanmazlar. Kılıksız ve uyumsuz görünebilirler. Giysileri temiz, bakımlı
veya ütülü değildir. Politik Giyinenler: Giysilerini sosyal ve profesyonel bir
ifade oluşturmakta kullanırlar. Ekonomik Giyinenler: Kelepir olmadıkça kendilerine bir giysi
almaya asla kalkışmazlar. Olabildiğince az harcamak uyum ve kaliteden
öndedir. Vücudunun Bilincinde Giyinenler: Dramatik Giyinenler: Üstün gelmek için giyinirler. Rahat İçin Giyinenler: Bu kişilerde seçimde ilk kural bütün
elbiselerin fiziksel açıdan rahat olmasıdır. Renk Ve Kişilik Küçük bir renk grubundan insanlara en sevdiği ve en
sevmediği rengi seçmesi istenir. Bu alıştırma giydikleri egemen rengin
kişiliklerini temsil edip etmediğini belirlemeye yardımcı olur. Dizayn Ve Kişilik Durum ne olursa olsun seçtiğimiz şunlara uygun olmalı: * Kişiliğinize uymalı * Rahatlık hissi vermeli * Amaca uygun olmalı * Estetik açıdan güzel olmalı, iyi dizayn kurallarına uymalı Bazı Aksesuarlar: Şapkalar, eşarplar, gözlükler, güneş
gözlükleri, küpeler, kemer, düğmeler, kemer tokaları, saat, el çantası, evrak
çantası, cüzdan, para kesesi mendil, çoraplar, ayakkabılar, eldivenler,
şemsiye, ajanda, kalem, hap kutusu. Düzenleme Ve Planlama İmaj Taraması: Gülümseme: Uygun zaman
ve yerde içten bir gülümseme büyük bir servettir. Gözlerdeki Pırıltı: Bir mizah
duygusu, enerji ve coşku yansıtıyor mu? Yüz İfadesi: İnsanların çoğu yüz ifadeniz hakkında yorumda
bulunuyor ve şu tür şeyler mi söylüyorlar. Geçmiş olsun ne oldu? Bir şeyin mi
var? Birisi size böyle bir şey söylese başka birinin de fikrini alın. Kimi
insanlar böyle bir şeyi sırf laf olsun diye söylerler. Duruş: Dik duruyor ve bir
özgüven havası mı veriyorsunuz? Kilo: Boyunuza ve yapınıza
göre çok düşük veya fazla ise siz de bunun bilincinde iseniz, bunu olumlu
yanlarınızı yansıtacak bir giyinme duruş ve oturuş şekliyle dengeliyor
musunuz. Gözlükler: İyi
oturuyor mu? Size yakışıyor mu? Günün modasına uygun mu? Temiz mi? Giysilerin Uygunluğu: Zarif bir
bolluk taşıyan giysiler, tarzları ne olursa olsun uygundur. Giysinin
uygunluğu sizin için doğru kesim olduğunu yansıtmalı. Bir ceketin ölçüsü
uygun ama kesimi yanlış olabilir. Ceketler sırta, omuzlara ve göğüs kafesine
iyi oturmalıdır. Cep ve pileler çekik ve esneyip açılmış şekilde
durmamalıdır. Gömlek yakaları çok dar olmamalıdır. Parmağınızı yakanızla
boynunuz arasına rahatça sokabileceğiniz bollukta olmalı. Giysilerin Kalitesi: Kaliteyi
her zaman fiyat etiketinden anlamak mümkün değildir. Bazı pahalı giysiler hiç
de iyi değildir. Yün, ipek, pamuk, keten gibi doğal ipekli kumaşlar hem daha
iyi görünür hem de daha uzun süre dayanır. Giysilerin Bakım ve Temizliği: Bir bakım kontrol listesinde şunlar olmalı: Bütün
giysilerin temiz olup olmadığı, ütüden veya kuru temizlemeden geçip
geçmediği, leke ve ter izleri olup olmadığı, eksik düğme, kıvrılma, sökük
ilik veya çekik iplik olup olmadığı. Giysilerin Yaşı: Mevcut
modayla temasınızı kaybetmiş iseniz, insanlar düşünüş biçiminizin ve
fikirlerinizin birazcık geçmişte kaldığı sanısına kapılacaklardır. Ayakkabılar: Hala
kişinin karakterine ayakkabılara göre değerlendiren insanlar vardır.
Profesyonel imaj ayakkabılarınızı temiz iyi cilalanmış veya fırçalanmış
tutmak, rahat ama şık ve iyi oturan örnekler seçmek konusunda özenli olmak
demeye gelir. Üstbaş: Başarılı ve üstünü
başını düzgün tutan insanlar geçmişteki zayıf kişisel sunumlarını anlamakta
güçlük çekerler. Bunun yanında aksesuarların konumu göze çarparlığı hatta iç
çamaşırların bile uyumu son derece önem arz ediyor. Renk Analizi: İyi bir
danışman saç renginizi, göz renginizi ve teninizin tonunu analiz ederek sizin
kendinize özgü renk profilinizi çıkarabilir. Renk Düzenleri: * Koyu renk saç + koyu cilt tonu + koyu renk gözler = koyu
ve koyuya uyumlu renkler giyin * Açık renk saç + açık renk gözler = açık ve açığa uyumlu
renkler giyin * Koyu renk saç + açık ten + parlak gözler = koyu +açık
giyin * Orta tonda lacivert takım + yumuşak beyaz gömlek + turkuaz
ve yeşim rengi kravat * Mercan rengi bluz + filenel gri ceket + koyu gri etek Giysiler çoğu zaman öncelikle renginden dolayı seçilir. Tarz
ve işlev bunun ardından gelir. İnsanlar içgüdüselce kendilerine uyabilecek
veya uymayabilecek olan özel bir renge ya da renk grubuna yönelirler. Kimi
zaman renkler fiziksel uygunluk yerine psikolojik uygunluğa göre seçilirler.
Ve bu seçim estetik olmaktan çok yaratılış ve kişiliğin dışa vurumudur. Eğer
giysilerimizi dar bir renk grubundan seçer ve sınırlı sayıda desen
kullanırsanız, olasılıkla birbiriyle giyilebilir nitelikte giysilerimiz
olacaktır. Tamamlayıcı renkler: Giyim için
etkileyici renk bulmanın yollarından biri de göz renginizi belirleyip bunun
tamamlayıcı zıddını aramaktır. Belirlediğiniz renkte bir bluzu giymeyi
seçerseniz bu renk olasılıkla göz renginizi ön plana çıkartacak ve yüzünüzü
canlandıracaktır. Deneyip sonucunu görmeye ne dersiniz. Erkekler bunu yeni
bir kravatla, kadınlarsa etkileyici bir bluz ya da yüze yakın takılacak bir
eşarpla deneyebilirler. İşte bazı örnekler: Göz Rengi Tamamlayıcı Zıddı Parlak açık mavi Sarı portakal Yeşil mavi Mercan rengi Ela Hakiki mavi, mavi, mor Açık kahverengiTurkuaz, yumuşak lacivert Koyu kahverengiÇam yeşili, orman yeşili Başarılı bir renk düzeninin sırrı sevdiğiniz renkleri değil
size benzeyen renkleri seçmektir. Yaşam Tarzı: Bazı insanların her etkinlik için ayrı giysileri vardır. Eve
gelir gelmez iş giysileri çıkarılır ve spor bir takım veya tişört veya
eşofman giyilir. Giysileri çıkarmak kimi zaman iş zamanıyla dinlenme zamanını
ayırmak için yapılan simgesel bir jesttir. Yaşam tarzınız ne olursa olsun işiniz yoksa onu sürdürmek
olanaksız olur. Bunun anlamı da uygun bir gardırop aracılığıyla imajınızı
korumak için zaman, çaba ve para harcamaktan kaçınmanız gereklidir. Bu işi
zorlanarak gerçekleştiriyor olsanız bile, gardırobunuza yatırım yapın.
Aslında geleceğinize yatırım yapıyorsunuz. Alışveriş yapılacağı zaman uygun renk düzenine karar verin.
Hangi temel nötrler., hangi vurgulayıcı renkler. Bütçenizi saptayın. Bir
zaman cetveli hazırlayın. Araştırmanızı yapın. Beden ölçünüze neyin uygun
olduğunu, fiyatları, tercih ettiğiniz tarzı en iyi renkleri olası markaları
saptayın. Alışverişi ister küçük bir dükkanda ister büyük bir mağazada
yapıyor olun bu işi doğru dürüst yapmak için zaman ayırın. İş Gardırobunuzu Daha Etkili Kılmak İçin On Yol İyi düzenleme, az giysi barındırma ve gereken işi görmeyen
giysiler karşısında acımasız olmadır. Diğerlerinden daha sık kullandığınız
8-10 giysiyi gözden geçirin. Onları bu kadar tercih edilir kılan ne. Çok sık
hatta hiç giymediğiniz parçalara göz atın, bunların her biriyle sıkıntınız
ne? Bunları olasılıkla şu nedenlerden biri dolayısıyla giymiyorsunuz:
Üstünüze oturmuyor, rengi yanlış, gerçek sizi yansıtmıyor, modası geçmiş,
ondan artık hoşlanmıyorsunuz ama atılamayacak kadar iyi bir giysi, onu en iyi
an için saklıyorsunuz. Onları gardırobunuza asılı tutmayın. Bunu para
harcadığınız için suçlu hissetmenize ya da böyle bir yanlıştan dolayı
kendinizi budala gibi görmenize yol açıyorlar. Kurtulun onlardan. Hayır bir
daha moda olmayacak. Olursa da hiç mi hiç böyle görünmeyecek. Yinelemeyi sürdürdüğünüz şu yanlışları fark edin ve
gelecekte bunlardan kaçının: Asla giymeyeceğiniz ucuz bir mal kilo verince
giyerim dediğiniz elbise, başka birinin üstünde çok güzel duran bir ceket,
ihtiyaç anında acele ile alınmış bir giysi, laf olsun diye aldığınız bir
giysi. Küçük değişiklikler yapmaktan çekinmeyin. Gömlek ve
pantolonlar genişletilip daraltılabilir. Etek boyları uzatılıp
kısaltılabilir. Gardrop Bakımı Her şeyi tam olarak temiz ütülü, katlı ve düzenli tutun. Bu
şekilde daha çok seçim olanağınız olacaktır. Yerleştirme: Her şeye yeterince yer ayırın. Kırışıp
buruşmasın. Askılar: Giyim türleri için doğru askılar alın. Takım elbise
ceketi için sağlam bir tahta ya da takviyeli askı gerekir. Tamirat ve kuru
temizleme için bütçe ayırın. Cildinize doğrudan temas eden her giysi tekrar
giyilmeden önce yıkanmalıdır. Kalite Kontrolü İçini gözden geçiren dikiş payları en az 1.5 cm. olmalıdır.
Dikiş bitimlerinde uygun renkte bir iplikle zikzak ya da overlok sürfile
dikiş olmalıdır. Küçük delikli dikişlerden veya içe katlanmamış elbise
eteklerinden sakının. Birleşim yerleri düzgün ve kırışıksız olmalı. Çekip
esnetmeye gerek kalmadan düz görünmelidir. Elbise etekleri uygun renkte
iplikle dışarıdan görülmeyecek bir şekilde bastırılmış olmalı. İyi kalite
etek, pantolon ve ceketlerin en az yarı uzunluğu kadar astarları vardır. Şu
testi uygulayın. Bir yan dikişi hafifçe kavrayın ve yavaşça yukarı çekin.
Eğer dikiş aralarında büyük boşluklar varsa fazla geniş dikişler kullanılmış
demektir. Elbise uzun ömürlü olmaz. Dışını gözden geçirin. Hiçbir yerde gevşek veya sarkık iplik
olmamalıdır. Üst dikişlerin hepsi düz ve muntazam olmalıdır. Cepler düzgün
durmalıdır, dikişleri de düz olmalıdır. Düğmeler iliklere uygun olmalı
kumaşla iyi bir renk uyumu içinde olmalıdır. Etek ve pantolonlar bir kemerle
sergilenirse daha çekici hale gelir. Niye Giyiniriz? Flügel'in 1930'larda yayınlanan "Giysilerin
Psikolojisi" adlı yapıtında giyinmenin temel motifleri açıklanmış. İşte
bazıları ; *Sergileme: Çoğu sosyal durumdan başkasının eli ve yüzü
dışında vücudunun fazla bir bölümünü göremeyiz. Vücutla değil giysiler
yoluyla yapılan sergilemeye karşılık veririz. *Sosyal doğruluk: Bir düğünde ne giymemiz gerektiğini
biliyorsak kuralları biliyor oluşumuzdan dolayı üstünlük hissederiz. *Karşı cinsi çekebilmek. *İffet:Vücudun açıkta kalan yerlerin sosyal ve kültürel
geleneklerimize göre utanç verici ve yakışıksız durum oluşturmaması gerekir. *Cinsel kimlik: Kadınlığımızı ve erkekliğimizi algılama
biçimimizi belirler. *Büyü ve Ruhlardan korunma. *İyi şans için. *Dünyanın hiçte dostça olmayan tavrına karşı korunmak için:
Üstümüzdekilere sıkıca sarılmanın rahatlatıcılığı fiziksel ve duygusal
güvenlik hissi kazanmamızı sağlar. *Ahlaki tehlikeden korunma. *Doğa unsurlarından korunma. *Düşman çevreden korunma. *Grup kimliği. *Ulusal kimlik . *Moda ve antimoda. *Meslek. *Yasa gereği. *Statü. *Refah. *Bir silah olarak giyinme. |