|
HUN
İMPARATORU ATTİLA'NIN LİDERLİK SIRLARI Yazar :
Prof. Dr. WESS ROBERTS Yayınevi : İlgi Yayıncılık Baskı : İstanbul / 1993 / 138 shf. 1- ATTİLA'YI ARARKEN"Büyük Hun Hükümdarı" - Attila'nın neş'et ettiği toplumun yapısı, daha çocukluk
devresinde iken mümeyyiz sıfatlara sahip olması anlatılıyor. - Romalılara esir düşüyor, amcası onun karşılığında Romalı
soylu bir çocuğu esir alıyor. - Attila, saraydayken Romalılara olan nefreti artıyor, daha
sonra mücadeleyi bırakıp onların iç ve dış politikasını öğreniyor. - Hunların arasına dönüyor, komutanlarla iyi ilişkiler
kurarak yükseliyor, onların kolay ganimet elde etme arzularını kamçılayarak
onların bağlılığını sağlıyor. - Attila'ya halk "Tanrının kılıcı" diyor. Hunların
başına geçiyor. - Hunlarla ortak hedefler tayin ediyor ve savaşlar dönemi
başlıyor. - Hayatında sadece bir yenilgisi var. - Bu yenilgiden ders alarak Roma üzerine yeniden yürür ve
harp başlamadan evvel Papa ile görüşür. Bu görüşmeden sonra savaş yapmaya
gerek duymadan ordusunu çeker. 2. ROMA SARAYINDA "Liderlik Nitelikleri" - Liderleri yetiştirmenin hızlı yolu yoktur. Hunlar
öğrenciliği asla bir kenara bırakmadan asla yeni görüşlerin, bildik
yöntemlerin üstünde olmadıklarını öğrenmelidirler. - Komutanların kendileri için birer yetenek haline
getirmeleri gerekli olan nitelikler. * Bağlılık-Bir Hun herşeyden önce sadık olmalıdır.
Başkalarıyla aynı fikirde olmamak sadık olmamak değildir. Umumi fikre
katılmayan bir Huna, herkesin yararı için kulak verilmelidir. * Cesaret * Arzu-Zayıf komutan, komutan olmak istemeyen kişidir.
Savaşçılarımız, görevlerini yerine getirmeye gönüllü olmadıkları mevkilere
getirmemeliyiz. * Duygusal Güç * Fiziksel Güç * Sezgi * Kararlılık * Tahmin * Zamanlama * Rekabetçilik ruhu olmayan lider zayıftır ve en ufak bir
sorun karşısında kolaylıkla pes eder. * Özgüven- sahip oldukları özgüveni aşan bir liderlik görevi
üstlenenler astlarına ve üstlerine bunu hissettirirler. O yüzden zayıf
liderler ve yararsız komutanlar olurlar. * Sorumluluk- kendisine ve astlarının davranışlarının
sorumluluğunu üstlenmeyi öğrenmek, liderliğin temelidir. * İnanılırlık * Israrcılık- Zayıf insanlar ancak işler kendi istedikleri
gibi gittiği zaman direnirler. Güçlüler, herkes kendilerini bıraksa da, yenilgi
ve cesaretini yitirme karşısında da direnir ve ısrar ederler. * Güvenirlilik- Bir komutanın tüm koşullarda
sorumluluklarını yerine getireceğine güvenmiyorsanız, bu sorumlulukları ondan
alın. BEN TÜM KOMUTANLARIMIN HAREKETENİ DENETLEYEMEM. Genç komutanlar üst ve
astlarının kendilerinin liderliğine güvendiğini bilmelidirler. Bu komutanlar
kendilerine sorumluluk verildiğini bilmeli ve kendilerine güvenildiğini
akıllarından çıkarmamalıdırlar. * Koruyuculuk- Astlara yol göstermeli, onları yetiştirmeli
ve çalışmalarından ötürü ödüllendirilmelidirler. Ceza ancak son çare olarak
düşünülmelidir. 3- LİDERLİK ARZUSU: " Baş Olmayı İstemelisiniz" * Liderlik etme arzunuz sabırsız zorlamalarla gerçekleşemez.
Hazırlıklı ve deneyimli olmak, liderlik arzularınıza gem vurmanızı
gerektirir. * Alın teri daima ilhamdan önce gelir. * Sorunlar ve muhalefet karşısında bile ısrarlı olmalısınız. * Yetenekli rakiplerinizin ya da astlarınızın mevkiinizi
tehdit ettiğini düşünmemelisiniz. Tam tersine zeki davranıp, bir komutan
ancak güçlü astlar yoluyla başarıya ulaşacağını düşünerek,yetenekli
yardımcılar seçmelisiniz. * Başarılı olma ihtirasınız olmalıdır. * Doğal davranmalı, mevkiinizin size getirdiği sahte bir
gurura kapılmamalısınız. 4- LİDERLİK MEVKİİ: "Liderliğin Sorumlulukları" Attila, görünüşte çok basit olan ilkeleri uygulayarak
dağınık kavimleri güçlü bir ulus haline getirdi. * Liderler, emirlerindeki astlar arasında morali, dürüstlüğü
ve adaleti sözlerle değil de hareketleriyle yerleştirirler. * Liderler, astları ve üstleri arasında yüksek bir güven
duygusu oluşturmalıdır. * Liderler, görevine bağlı olmayan kişilere asla hoşgörü
göstermemelidir. * Komutanlar ve astları, üstlerine düşeni bilmelidirler. Bu
bilgi olmaksızın onlardan görevlerini yerine getirmelerini nasıl bekleyebilirim? * Komutanlar, başarılan şeylerin beklenen işler olduğunu
anlayabilmek için sık sık Hunları denetlemelidirler. * Başarı, her çeşit düş ve cesaret kırıklığını yenen muazzam
zorlu bir çalışmanın sonucundur. Başarıya karmaşık strateji ve taktiklerle
değil, ancak görevinizi sürekli yerine getirerek ve liderliğin
sorumluluklarını uygulayarak ulaşabilirsiniz. 5- OBADA HUZUR: "Moral ve Disiplin" * Disiplin baskı değildir. Hunlardan beklenen doğru
davranışların kendilerine öğretilmesidir. * Hunlar her zaman disiplini hoş karşılamayabilirler. * Disiplin kişiliğin kaybı anlamına gelmez. * Akıllı komutanlar gereksiz derecede sert ya da fazla esnek
disiplinin Hunların moralini bozacağını bilirler. 6- AQUİLEİA'DAKİ KEHANET"Kararlılığın Temeli" Harekete geçmenin en uygun anını sabırla beklemek kaderin
tecelli etmemesini sağlar. * Akıllı bir komutan, astlarına kendi düzeylerine uygun
kararları verme ayrıcalığını tanımalıdır. * Kararsızlık, mevkiin sorumluluğunu kabul etmemek ve
yenilgi anlamına gelir. * Mükemmel karar çok azdır. En iyi kararlar, mantıklı
seçenekler arasından sağduyuya en yakın olanıdır. * Kararınız için destek ararken karşınızdakini gereğinden
fazla ikna etmeye çalışıyorsanız, kararınız genellikle kötüdür. * Karar vermenin belki de en önemli öğesi zamanlamadır. * Kuşku,olgunlaşmamış kararlar vermede önemlidir. Komutan,
kararını veremiyorsa meseleyi yeniden tartmalıdır. * Komutanlar, astların vermesini istedikleri kararı onlara
bırakmalıdırlar. Astları adına karar veren komutanlar, genç komutanların
öğrenme ve deneyim yoluyla gelişmelerine engel olurlar. * Zayıf komutan, yöneleceği korkusuyla karar verirken
duraksayandır. * Kapasitelerini aşan mevkiiye yükselmiş komutanlar
genellikle karar verirken kuşkuya düşer ve kararı ertelerler. * Komutanlar verilmiş bir kararın doğruluğunun zamanla
değişebileceğini bilirler. * Başkalarının kararlarını eleştirmek değil kendi kararınızı
savunmak cesaret ister. * Bazen en iyi kararlar sorunun getirdiği duygusallığa
kapılmadan verilendir. * Bir komutan görev olmaksızın zor durumlarda ne yapacağını
bilemez
" Komutanlar Kendi Hunlarına Hasıl Görünüyorlarsa
Öyledirler." * Bir komutanın giysileri, geleneksel ve hafifçe ayrıcalıklı
olabilir. * Yabancılarla görüşürken ya da obanızı yönetirken barışçı
giysiler içinde olmanız uygundur. * Gösterişli görüntüler nefrete sebep olur. * Soylu görünen bir komutan, hem hunlar, hem de düşmanlar
tarafından soylu bir davranış görür. 8- SAYGI: "Saygı Göstermek ve Görmek" Bir komutan Hunlarından ve düşmanlarından saygı görmüyorsa,
zayıf sayılır ve sahip olduğu rütbeyi haketmiyordur. Saygı korkudan doğuyorsa, hizmet etmekte isteksizliğe neden
olur; otoriteye ve amaca karşı pasif direnişle sonuçlanır. * Saygıyı hak eden komutan, onu sadece ayrıcalığı için
istemeyendir. * Kendinize de, başkalarına da sabır gösterin. * Astlarınıza gereken ilgiyi gösterin. Onlara karşı bunu
yapmazsanız onlardan saygı göremezsiniz. 9-BİR HUN OLMAK: "Gelenekler" Gelenekler kişilere değil, uluslara aittir. * Tek ataya ve ırka dayanan bir ulus zayıftır. * Asla kendimiz için anıtlar dikmemeliyiz. 10- SEYİSLER: "Yetki Verme Sanatı" * Komutanlar doğrudan kendi hareket ve ilgilerini gerektiren
sorumlulukları asla başkalarına yüklememelidirler. * Bir komutanın devredebileceği uygun sorumluluklar, göreve
en iyi çözüm getirecek en yetenekli asta verilmelidir. * Akıllı komutanlar, görev verdikle kişiye aynı zamanda
yetki ve sorumluluk da verirler. * Değerli komutanlar, görevlerinin hepsinde, bu görevler
astlara bile vermiş olsa, hükümdarına karşı tüm sorumluluğu üstlenirler. * Bir astınıza bir görev verdiyseniz, onların yetki ve
sorumluluklarına karışmayın. Buna yetki vermek dendiği gibi, böylesine
göstermelik bir yetki, astlarda öfkeye de sebep olur. * Görevlerinizin tüm sorumluluğunu tek başınıza
taşıyamayacağınızı kabul edin. * Başarılı bir komutan, astlarını yetiştirmek, görevini
yerine getirmek astlarına güvendiğini gösterip onların bağlılığını sağlamak
için en deneyimsiz astına bile yetki verir. * Komutanın çevresinde, yetki verirken kendini rahat
hissedeceği astlar olmalıdır. Yoksa, hem kendisinin hem de onların
görevlerini yapmaya başlar. * Bir komutan kendisine verilen sorumluluğu elinden
geldiğince iyi yapmaya çalışan bir astını asla cezalandırmamalıdır. * Astlarınızı, verdiğiniz görevleri nasıl yerine göstererek
yetiştiremezsiniz. * Akıllı bir komutan etki gücünü ve yeteneklerini ancak
yetki verme sanatı yoluyla geliştirebilir. 11. GANİMET: "Hunlarınızı Ödüllendirirken" * Bir Hunu kendisinden beklenenin daha azını gerçekleştirdiği
zaman asla ödüllendirmeyin. * Hunlarınızı doğru yaptıkları her iş için de
ödüllendirmeyin. * Kolay görevler için küçük ödüller verin. * İyi Hunlara vakit ayırıp onları övün. * Hunların aileleri ile ilgilenin, dükkanlarının durumunu
sorun, size sadık ve ihtiyacı olanlarla zenginliklerinizi paylaşın. Bir gün
gerekirse, sizin peşinizden cehenneme bile gideceklerdir. * Asla bir Huna sizin için kişisel değeri olmayan bir ödül
vermeyin. 12- İÇ SAVAŞLAR: "Kavimlerdeki Hile ve Şeytanlık" * Hunlara çok fazla boş vakit tanımayın, bu boş zamanlar
huzursuzluklara neden olur. * Suçsuzları asla suçlamayın, yenilgiyi onların omuzlarına
yüklemeyin. * Başkalarının başarılarından ilgisi olmayan kişilerin pay
koparmalarına asla izin vermeyin. 13- "Düşmanınızı Akıllıca Seçin" * Hükümdar bile olsanız, herkesin sizinle aynı fikirde
olmasını beklemeyin. * Sizinle hemfikir duruma getiremeyeceğiniz kişilerle
duygusal enerjinizi boşuna harcamayın; onları daha etkili yollardan fethedin. * Astınıza yetki verip sonra o görevi kendiniz yapmaya
kalkışmayın. Aksi halde astınızı kendinize düşman edersiniz * Mantıklı bir neden olmadan öfkelenip sinirlenmeyin. 14- YENİLGİDEN SAĞ ÇIKMAK: "Yarın Yeni Bir
Gündür." " En değerli amaçlara çok zor ulaşıldığını unutmayın.
Zafer kolay kazanılıyorsa kendi isteklerinizin değerli olup olmadığını
sorgulamalısınız. 15- ATTİLA VE PAPA: "Pazarlık Sanatı" * Asla hakem tayin etmeyin; bu üçüncü bir kişinin sizin
kaderinizi belirlemesidir. Böyle bir seçim zayıfın yararına olur. 16- GEÇİP GİDEN KERVANLARIN KALINTILARI: "Alınan
Dersler" Hiçbir radikal değişiklik kolay değildir. Böyle bir
değişiklik geleceği tahmin ederken geçmişi değerlendirmediğimiz zaman
gereklidir. * Geçmişimizin beceriksizliğini bir kenara bırakırken
karşımıza çıkacak tehlikelerin en büyüğü, tüm hunların iyiliği için yeni bir
yol çizen hükümdarınıza tüm kalbinizle destek olmamanızdır. 17- GERİYE KALAN: "Soylu Bir Elveda" Göreve geldikten bir süre sonra yeni komutan astlarının,
üstlerinin ve kendi düzeyindeki arkadaşlarının gözlerinde ya büyür ve da
küçülür. Komutan yetkisini iyi kullanırsa, bir bağlılık ruhu gösterirse tüm
sorumlulukların yerine getirilmesini temin ederse yücelir. * Akıllı bir komutan, zamanın dolup yerine yeni birinin
geleceği gün için hazırlık yapar. * Ayrılan komutan, kendi yerine gelen Komutanın Hunlara iyi
hizmet edeceğine inandığını dile getirmeli, belki de geçmişe geçmişe kıyasla
daha iyi olacağını belirtmelidir. * Ayrılan komutan asla geri dönüp bir zamanlar hizmetinde
olan Hunları etkilemeye çalışmamalıdır. Hunlardan böyle bir istek gelse bile
böyle bir hareketin sıkıcı sonuçları olabilir. Bu çeşit istekler geri
çevrilmeli, eski komutan Hunlara yeni komutanlarından yardım istemelerini
söylemelidir. * Eski komutan ne tür koşullar altında görevinden ayrılırsa ayrılsın, yeni lider onun hakkındaki konuşmalara izin vermemelidir. Durum ne kadar şerefsiz olursa olsun bitmiştir. Kötü sözler söylemek geçmişteki olayları değiştirmez. |