|
DOĞRU İŞE
DOĞRU ELEMAN Yazarı : John FINNIGON Yayınevi : Rota Baskı : İstanbul / 1995 / 153 shf. 1-BÖLÜM Tam Kullanılmayan Kaynak: İnsan Yönetim, sonuçlara ulaşılmak için kaynakların kullanımıdır.
İki çeşit kaynak vardır. Birincisi insan, para, makine vb. ikincisi de
fikirler, liderlik, ilham. Bunlar olmaksızın sizin sonuca ulaşmanız
imkansızdır. Bu kaynakları içinde de en önemli olan da insandır. Her bir
kaynak için belirli bütçeler oluşturulur ve bunlarla yönetimi en iyi şekilde
yapıp, amaca ulaşmak istersiniz. O halde en önemli kaynak dediğimiz insan
içinde bir bütçe ayrılmalıdır. Onun eğitimi, motivasyonu sağlanmalıdır. Sanayi ve iş kuruluşlarında en az saygı duyulan ve değeri en
az takdir edilen bölümlerden biri, personel bölümü olagelmiştir. Oysaki bu
bölüm iyi anlaşılır, personelle olan ilişki iyi kurulursa şirketin gelişmesi
ve kara geçmesi daha kolay olacaktır. Burada personel yönetiminin kilit
işlerine bakmakta yarar vardır. 1-İyi tanımlanmış işleri doğru zamanda
yapacak yeterli sayıda doğru elemanın sağlanması 2-İnsan kaynaklarının en etkili şekilde
kullanılıp geliştirilmesi 3-İnsanların performanslarını
değerlendirme, onları güdüleme ve ödüllendirme 4-Şirketin ortamının, bu kilit işlerde
başarıya ulaşabilmesi için uygun olduğunu sağlamak 5-İşe insan alınması zamanlarında
şirketin yasalar dahilinde hareket etmesini sağlama 6- Ulusal ve yerel anlaşmalarda
tanımlanan endüstriyel ilişkilere ve yasaların gerektirdiği prosedürlere
katılma Eğer doğru işe doğru kişiyi yerleştirme büyük ölçüde
personel yöneticisine bağlıysa, Personel yöneticisi gelecekte karşılaşacağı
işe alma doğru alanda istihdam etme sorunlarıyla başa çıkma sorunlarıyla
karşılaşacaktır. Personel yönetimi bölümünün başarıya ulaşmasını isteniyorsa
şunlara dikkat edilmelidir... a-Marjinal kalmaması; işin merkezine
yerleştirilmesi b-Her zaman kesin enformasyon
sağlayamasa da, insan gücünü planlaması c-Sağlanması çok güç ve değerli olan
enformasyon sağlaması d-Geleceğe yönelik planlama işlevi
görmeli e-Yaptığı bu işlerde bilgisayarı
kullanmalı; sosyoloji, psikoloji ve çalışma ortamları hakkında uzmanlara
ulaşabilmeli f-Değerlendirmeyi iyi yapmalı Bir iş merkezinin yöneticisinin en fazla önem vereceği şey
kardır. İnsana yapılan yatırım ile diğer şeylere yapılan yatırımdan alınan
karşılık aynıdır. Bölüm yöneticisinin gereksinimleri şunlardır...: a-Personel yöneticisi, bölüm
yöneticisini anlamalı ve her türlü personel ve eğitim etkinliğinde bunları
göz önüne katmalıdır. b-Şirketin ve ona bağlı çalışanlar
hakkında bilgi almak c-İşlerin, verilecek eğitimin en iyi
şekilde olmasının sağlanması için düşünülerek düzenlenmesi d-İnsan gücü geliştirme ve kullanma
planına sahip olma 2-Çalışma Koşullarının Düzenlenmesi İnsanlara bir yatırım yaklaşımı gerçekleştirirken, başlangıç
noktası iş çözümlemesi olmalıdır. Bu iş niye var? Amacı nedir ? Amacına bağlı
olarak nasıl yerine getiriliyor ? Amacına ulaşılıyor mu ? gibi temel
sorularla çözümlenmeli. Böyle bir çözümlemeye girmeden önce işle ilgili enformasyon
toplanması gerekecektir. Bu enformasyonun toplanma kaynakları ise ;
Bu enformasyon kaynaklarının kendi işlerine göre olumlu ve
olumsuz yanları olabilecektir. Müdürler ilk defa kendilerini böyle bir şey
içinde tartışırken bulabileceklerdir. Denetçiler ise, işçi ile ilk elden
teması olan kişilerdir. Bunları bilgi toplama sahasına çekmeli ve işle
temaslarını kesmeliyiz. İş çözümlemesi yapmadan önce çalışanlar bu konuda iyi
bilgilendirilmelidir ki bir sorun çıkmasın. İşte çalışanlar iş hakkında en
mükemmel enformasyon kaynağıdır. Bunun böyle olduğunun birçok yönetici
farkında değildir. Bu nedenle akıllı yöneticiler işçilerle sık görüşür ve
işlerin ilerleyişi hakkında ilk bilgileri almalıdırlar İşten ayrılanlar, personel ve bölüm yöneticilerinin ihmal
ettiği bir enformasyon kaynağıdır. İşten ayrılan kişiyle yapılan bir görüşme
eğer makul sınırlar içinde tutulabilirse iş yerinde işlerin nasıl gittiği personelin
birbiriyle kişisel ve yönetsel ilişkileri ve bunlar gibi bir çok bilgi elde
edilebilir. Bilgileri toplarken bir takım engellerle karşılaşılması
oldukça doğaldır. Sabırla bu engellerin üzerine gidilmeli ve kişiliklere
zarar verilmemelidir. Bu bilgi toplama işlemini yapan insan kişisel mizaçlara
yapılan yanlışlıklara takılmadan ve yılmadan enformasyon toplamaya devam
etmelidir. Yapılacak işlerin çözümlenmesinde bölüm yöneticileri doğru
kişiler değillerdir çünkü, buna uygun bir eğitimleri ve de zamanları yoktur.
Aynı zamanda işin içindedirler ve tarafsız yaklaşamayacakları gibi kendileri
sorunun bir parçası da olabilirler. Çalışanlar bölüm yöneticisine
yaptıklarını değil de, onların görmek istediklerini görmek isterler. Bu
nedenle dışarıdan bir uzmana ya da personel yöneticisine yaptırılmalıdır.
Bulguları iyi değerlendirmek için yöneticiler iş yeri ilke ve hedeflerini
bildirmelidirler ki çözümlemeyi yapacak olan kişi kilit noktaları
saptayabilsin. Daha sonra örgütsel yapı şeması incelenmelidir yoksa oluşturulmalıdır.
Çözümleyici enformasyonu çok dikkatli toplamalıdır ki bilgiler toplanırken
içerisine insan doğasından kaynaklanan duygular, uyuşmazlıklar girmesin.
Toplanan bu bilgilerle, zaman israfı, etkinliklerin çakışması, insanlardan
yetersiz yararlanma gibi kusurların giderilmesiyle yeniden örgütlenme
sağlanabilir. Yapıdaki yanlış ya da eksik elemanlar belirlenir. Yeni kişileri
işe alama ya da işten çıkarma varsa bu gereksinim öğrenilir. 3 -Arz Kaynakları İş ve personel tarifi tam yapılmasa da iş çözümlenmesine
gidilmese de bir bölüm veya işletme için doğru elemanı bulmak gerçek bir
sorundur ve büyük mali bir yük getirir. Doğru eleman şirket içindekilerden
seçilebileceği gibi dış kaynak olarak okullardan, üniversitelerden, işletme
okullarından ve iş gücü piyasasından bulunabilir. Bölüm yöneticisi için bordroya yeni birisini eklemektense
şirket içindeki yetenekleri değerlendirmek daha uygundur. Bununla birlikte
yöneticiler okullarla, üniversitelerle içli dışlı olmalı ve genç yetenekleri
şirketinin geleceği adına şirketine kazandırmalıdır. Kendisi bizzat bu işleri
yapamıyorsa personel yöneticisinden bu konuda faydalanabilir. Son yıllarda
çoğunlukla ihmal edilen bir kaynakta kadınlardır. Genç kadınların istihdam
etmemenin eski nedeni kısa süre sonra evlenip işten ayrılacak olmalarıydı
artık bu neden geçerli değil. Bu kaynaktan yeterince faydalanılması gerekir. 4 -Doğru İnsanı Seçme - 1 Eleman seçme işinde deneyim edinmemiş bölüm yöneticileri
dışarıdan bir uzmanın yardımına başvururlar. Yardım alınsın veya alınmasın
her yöneticiye yeni eleman alırken uymak zorunda olduğu bazı ilkeleri
göstermek mümkündür. Buradaki ilkeler ilan ilkeleriyle aynı olup şu
şekildedir; İlan Verme a - İlan dikkat çekici olmalı. b - Yanıt verme arzusu uyandırmalı. c - Eyleme geçmeye tahrik etmelidir. Yanıtların Çözümlenmesi Başvuru mektupları sınırlı bir enformasyon sağlar. Bunu daha
fazla geliştirmek için ayrıntılı anketler hazırlanabilir. Değerlendirmeler
objektif bir şekilde yapılmalıdır. Yapılan bu değerlendirmelerden sonra tespit
edilen bu adaylar için görüşme hazırlıkları yapılır. Başarılı bir görüşme
başarılı bir hazırlığa bağlıdır. Yapılan görüşmeler istenilirse kaydedilir. 5 -Doğru İnsanı Seçme - 2 Doğru insan seçiminde ek yöntemlerde kullanılabilir. Testler
böyle bir ek yöntemdir. Çeşitli türde testler vardır: zeka testleri, yetenek
testleri, kişilik testleri ve mizaç testleri. İşin gereksinimine göre
bunlardan faydalanılabilir. Yapılan bu yöntemler bireylerin kişisel
yönleriyle ilgiliydi. Oysaki iş koşuları genellikle insanların gurup halinde
çalışmasını gerektirir. Bundan dolayı işe alınacak kişinin gruplara uyumu da
önemlidir. Ayrıca doğru insan seçiminde kullanılan diğer bir yöntemde
grafoloji (el yazısı çözümlemesi) dir. Oldukça önemli kişisel faktörler
hakkında bilgi verir. Bütünlük, başkalarıyla ilişkiler, koşullara verilen
tepkiler, davranışın düzenlenmesi ve takım ruhu bu faktörlerdendir. 6 -İnsanları İşlerle Eşleştirme Başarı ancak işlerle insanları dikkatli bir şekilde
eşleştirmenin ardından gelecektir. Yönetici insanlara neden çalıştığını çok
iyi bilmek zorundadır. İnsanlar ücret, güvenlik, mevki gibi nedenlerden
çalıştığı gözükse de asıl neden motivasyondur. Yöneticiler işyerlerinde
insanlar arası diyaloğu en iyi şekilde sağlamalıdırlar. Herşeyden önce
çalışanlar insandırlar unutulmamalıdır. İnsanların kendileri için
çalışmalarının sebebi, onların kendi gereksinimleridir. Siz bu gereksinimleri
onlara en iyi şekilde verirseniz onlarda sizler için daha iyi
çalışacaklardır. 7-İşe Başlatma Yeni insanların işletmeye alınması oldukça pahalı olabilir.
Oysa ki zamanın da okullarla temasa geçilip mezun olanlar alınabilirse yaz
kampları şeklindeki kurslarla bu yeni mezunlar işletmeye kazandırılabilir.
Modern şirketlerin çoğunda personel yöneticisin çoğu vakti Üniversite son sınıflara
seminer vermekle geçer. Kendisinin zaman kaybı ve yorgunluk yanına kâr
kalıyor dense de o kendi işletmesi için iyi bir reklam ve işçi tespiti yapar. Yeni insanlar alınır: Bunlar her atama döneminde uygun
kurslardan geçirilir. Gerekli eğitimleri sağlanıp ve geleceğin şirket
yöneticileri yetiştirilmeye çalışılır. Atama dönemlerinde uygun olmayan
ilerde çalışanlar varsa bunlar yeteneklerine göre işlere kaydırılırlar 8-Terfi Ve Gelişme İnsanları bulmak onları yetiştirmek kolay olmayan bir iştir.
Elde bulunan insanların şirket içi prosedüre göre terfi ettirilmesi, yetişen
yeteneklerin şirketin geleceği adına değerlendirilmesi sağlanmalıdır. Bu
terfi daha önceden planlanmış deneyim yoluyla gerçekleştirilebilir ya da
kendini geliştirmiş insanlar terfi ettirilir. Ayrıca insan yetiştirme
açısında varsa dışarıda açılan kurslar kullanılabilir. Terfi Ve Gelişim Etkinliklerinin Prosedürü
9-Değerlendirme Ve Ödüller Yapılan her işte olduğu gibi işletmedeki çalışanlarında
değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu değerlendirme genelde olduğu gibi
aşağıdaki şekillerde yapılmaktadır.
Bütün bu nitelikler yöneticiler için büyük önem
taşımaktadır. Bunların iyi değerlendirilmesi gereklidir. Değerlendirici bu
işi yaparken kendisini değerlendirilenin yerine koymalıdır. Yapılan işin
karşılığında verilen ücrette mutlaka değerlendirilmeye alınmalı, eğer teşvik
gerekiyorsa motiveyi daha da arttıracaksa verilmelidir. 10 -Yasa Ve İletişim Bu bölümde Birleşik Krallıkta personel yönetimi hakkında
çıkartılan yasanın incelenmesi yapılmıştır. 11-Doğru İşe Doğru Eleman: Gelecek İşletmenin gelecekteki eleman sorununun şansa bırakılmamalıdır. Bölüm yöneticisi şirketin refahı ve devamı açısından buna dikkat etmelidir. Gerekli elemanları zamanında tespit etmeli, yetenekleri kaçırmamalıdır. Çalışanlarını kazanma yoluna gitmeli onların gereksinimlerini çözmelidir. Çok önemli bir noktada ..:eğer böyle bir gelişmeye karar verilirse ilk yapılacak şey eldeki değerleri tanımak olmalıdır. Yenilikleri düşünmeye başlamadan önce eskilerin sağlamlaştırılıp, pekiştirilmesi lazımdır. Var olan insan kaynakları en iyi şekilde planlamasının yapılması gerekmektedir. |