|
BAŞARININ
OLMAYAN ROTASI Yazar : Ulaş BIÇAKÇI Yayınevi : Rota Yayınevi Baskı : İstanbul / 1996 / 419 shf. Başarının Olmayan Rotası Yönetim danışmanları için Amerika'da 'şirket doktoru'
benzetmesi yapılır. Bir şirket doktorunun iş yaşamına ilişkin teşhisleri
neler olabilir? Yazar iş hayatı ile ilgili problemleri şu şekilde teşhis
ediyor. * İş yaşamı sorunlu * Sorunlar yaygın * Sorunlar şiddetli * Değişen iş yaşamı koşullarında artık başarının belli bir
rotası yok * İş yaşamı, yaşam kalitemizi etkiliyor, hem de çok kötü bir
şekilde Teşhis 1: İş Yaşamı Sorunlu İş hayatında sorunlar, sıkıntılar, huzursuzluklar,
tatminsizlikler, hayal kırıklıkları, umutsuzluklar var. Sorunların bu boyutu
üzücü olmakla beraber başka bir boyutu daha var ki o da insanların ve
şirketlerin verimlerinin düşmesi. Teşhis 2: Sorunlar Yaygın İş yaşamına, problemleri ortaya çıkarma perspektiflerden
bakıldığı zaman bu sorunların ve doğurduğu rahatsızlıkların son derece yaygın
olduğunu görülür. Yazar yıllardır dinlediklerinden, gözlemlediklerinden,
incelemelerinden karşılaştığı problemleri zaman zaman not etmiş. Bunların 16
sayfayı bulduğu dile getiriliyor. İşte sorunlardan bazıları: *Sorumluluk çok, yetki yok. *Kim kime bağlı belli değil. *İş tanımları yok. *İyi adamlar kaçıyor. *İnsana değer verilmiyor. *Patron adam atlayarak herkesle muhatap oluyor. *Patron herşeye karışıyor, detaylarla uğraşıyor. *Çok başlılık var. * Burada insana gelecek yok. *Kimse işini kendi işi gibi benimsemiyor. *Ücret düzeyimiz düşük. *Kurumsallaşamamışız. *Burada profesyonellik yok, herkes amatör. *Bir organizasyon şemamız bile yok. Teşhis 3: Sorunlar Şiddetli İleride daha geniş bir şekilde değinileceği için burayı
geçiyorum. Teşhis 4: Değişen İş Yaşamı Koşullarında Artık Başarının
Belli Bir Rotası Yok. Değişen teknolojiye bağlı olarak yaşam koşulları değişiyor.
Bugün yaşanan değişiklikler ve yarın yaşanacak değişiklikler başarının
rotasını iyice karmaşıklaştıracak. Ancak insanların, zihniyeti, kafa yapıları
ve iş düzenleri aynı anda değişemiyor. İşte sorunların asıl kaynağı burada.
Bu değişime ayak uyduramıyoruz. Teşhis 5: İş Yaşamı, Yaşam Kalitemizi Etkiliyor, Hem De Çok
Kötü Bir Şekilde Andre Gorz "Çalışanların kaçı kimliğini işinden
bağımsız olarak tanımlayabilir?" demiş. Gerçekten de kimlik sorunlarına
kadar varan bir derinlik var işin içinde. Herkes iş yaşantısında ki
sıkıntılarını alıp eve taşıyor, aile fertlerine yakınlarına bulaştırıyor.
Diğer bir deyişle insanların hayatlarını kesin çizgilerle iş-hayatı, aile-hayatı,
… gibi birbirinden ayırmak mümkün olmadığı gibi bunların birbirini
etkilemesinin de önüne geçilemez. Kitapta bu dile getirilirken problemlerden
birinin de bu olduğu vurgulanmış, iş hayatının bizi kötü yönde etkilediği
dile getirilmiş. İleri ki kısımlarda bunun nasıl aşılacağına dair bir takım
tavsiyeler sunulmuş. İlk 3 Teşhis: İş Yaşamı Sorunlu, Sorunlar Şiddetli Ve Yaygın İş yaşamının sorunlu, sorunların yaygın ve şiddetli olduğu
teşhisi oldukça açık ve net. Onun için bu üç teşhis bir arada incelenerek
bazı örnekler verilmiş. Bu örnekleri fazla tafsile girmeden, umumi
problemleri yansıtması açısından bir kaç madde halinde verelim. Örnek 1: Bir özel şirketin
cirosunu 60 milyon dolardan 160 milyon dolara çıkartan genel müdür, buna
karşılık patronundan gerekli ilgiyi görmediği gibi satıştaki artışların
primlere yansımadığını hatta kendisine bir teşekkür bile edilmediğini
söylüyor. Örnek 2: Büyük bir grupta mali
koordinatör olarak çalışan bir kişi, genel müdürün isteği üzerine hafta sonu
tatilini iptal ederek bir rapor hazırlayıp, pazartesi sabah genel müdüre
teslim etmek zorunda kalıyor. Pazartesi günü ise müdür rapora bakmak lüzumunu
bile hissetmiyor ve bir ara bakarız diyor. Örnek 3: Yine
Libya'da iş yapan bir firmanın patronu Boğaziçi Üniversitesinden mezun bir
genci işe alıyor. Kendisinden firmasının Libya’daki durumu ile ilgili hayati
bir rapor hazırlamasını istiyor. Genç canını dişine takarak kapsamlı bir
rapor hazırlıyor. Patron ise "Rapor dediğin böyle kalın olmaz, kim
okuyacak onu!" diyerek geri iade ediyor. *Kimse kimseye başarıyı öğretemez. Sen, kendin öğrenirsin
ve onu sen kendin gerçekleştirirsin. Yazar, kendisine gelip, başarıya ulaşma konusunda bir reçete
isteyenlere karşı şunu söylüyor. "İnsanlar doğal olarak başarıyı
öğrenmek istiyorlar. Buraya kadar pek bir şey yok. Hatalı olan şu, bu
öğrenmeyi kısa yoldan gerçekleştirmek istiyorlar; kısa reçeteler, püf
noktalar, altın kurallar okuyarak! Ama başarı pasif bir öğrenme süreci değil,
aktif bir eylem sürecidir." * Şirketler küçülerek büyüyor. Şirketler artık eski "Kendin pişir kendin ye"
felsefesini bırakıyorlar. Şirketler sadece kendi işleriyle ilgilenerek
lojistik destek diyebileceğimiz işlere eleman ayırmaktan vazgeçiyorlar.
Bunları piyasada bu işler için kurulmuş firmalara yaptırtarak bu tür işler
için personel çalıştırmıyorlar. Mesela; aşçı, bulaşıkçı, kurye hizmetleri,
nakliye hizmetleri, güvenlik hizmetleri, sekreteryal hizmetler, bakım-onarım
hizmetleri… Bu yeni eğilimi Tom Peters şöyle dile getiriyor:
"Şirket ruhu hariç verebileceğin herşeyi dışarı ver." Kitabın bundan sonraki kısımlarında yazarın reçete olarak
sunduğu tavsiyeler yer alıyor. Başta reçetelere karşı olduğunu belirtmişti.
Burada kendisininkinin sihirli reçete olmadığı, insanların her şeye rağmen
istediği öz öğütler listesi olduğunu söylüyor. Madde 1: İş Yaşamını Algılayış Biçimleri Değişmeli Teorik olarak, kuramsal olarak, kitabi olarak, ideal olarak,
kağıt üzerinde yazılı-çizili şekliyle doğru, başarılı ve güzel olan şeyler
gerçek yaşamda daha farklı bir şekilde gerçekleşiyor. İnsanlar bu farkları
anlamaya çalışmıyorlar, olması lazım gelenin etkisinde kalıp hayal
kırıklığına uğruyorlar. İnsanlar -meli -malı sendromunun etkisinde
kalıyorlar. Halbuki olan ile olması lazım gelen arasındaki farka hazır olmak
gerek. Bunun iki yararı olacak. Birincisi olayların içine girdiğinde onların
nereye doğru yöneldiğini bilecek ve tedbirlerini ona göre alacaksın.
İkincisi, daha baştan hazırlıklı olduğundan bu farklar seni sarsmayacak,
üzmeyecek ve iş yapmanı engellemeyecek. *Geleneksel görüşler üzerimizde hala etkili, bunlardan
kurtulmak gerek. Eskiden etkili olmuş ve başarıya ulaşmış görüşlerin bugün de
etkili olacağı düşünülüyor. Halbuki teknolojide, özellikle enformasyon
teknolojisindeki gelişmeler değişimi zorunlu kılmaktadır. Bunlar artık iş
hayatının felsefsini derinden etkilemiştir. Bu gelişmelere paralel bir
değişiklik gereklidir ve eski felsefelerle de bu olmuyor. Madde 2: İş Yaşamı Felsefeleri Gözden Geçirilmeli Ve Gerekli
Değişiklikler Yapılmalı * Bir vizyon edinilmeli: Vizyon
(çizgi) değeri olan bir şeydir. Çizgi para eder. İnsanlar belli bir çizgiyi
tutturmuş, imajını sabitleştirmiş yerlerle iş yapmayı tercih ederler. Onun
için bir vizyon edinmek gereklidir. Ama bu uzun vade isteyen şey için aceleci
olmamak gerek. * Şarklı ezikliği sendromundan kurtul: Bizde şu anlayış iyice yerleşmiş. Her şeyin en iyisi
batıda, veya batıdaki her şey bizden daha iyi. Bu yanlış mantaliteyi aşmak
gerekli. Yazar batıda incelediği ve birlikte çalıştığı yerlerin her zaman
dört dörtlük olmadığını belirtiyor. * Bildiğin ve sevdiğin işi yapmaya özen göster. Eğer mümkünse sevdiğiniz ve kendinizi verebileceğiniz bir
işe girişiniz. Bu başarı oranınızı yükselttiği gibi karşılaştığınız stres ve
zorluklara karşı tahammül oranınızı yükseltir. * Kişisel kalitene tutkun ol: Kişisel kalite; insanın verimliliği artı etkinliği artı
ürettiği ürünün kalitesi artı ürettiği hizmetin kalitesi artı ilişkilerinin
kalitesi demektir. En iyi ve mükemmeli yakalamaya çalışmalı. İdeale ulaşmak
imkansız gibidir. Yazar şunu tavsiye ediyor. "En iyiyi yakalayamadığına
değil hedefleyemediğine üzül." * Büyüme hırsı kontrol edilmeli ve kök işe bağlı kalınmalı,
çok dağılmamalı: Vehbi Koç bunu "İşadamları ve
sanayiciler birdenbire zengin olmaya çalışmamalı. Böyle yapmaya çalışanlar
yok olup gittiler." Şeklinde özetliyor. Ayrıca büyürken daha değişik
alanlara yayılarak büyüme yerine, bir alanda en söz sahibi olmayı ve o
sektörde otorite olmayı tavsiye ediyor. * Güvenilir, dürüst ve itibarlı ol: Bunu en iyi İhlas Holdingin sahibi Dr. Enver Ören özetliyor.
"İtibar kaybedeceğime para kaybedeceğim." * Hayat mücadele değil, mücadele hayattır: Rekabetin kişiyi veya şirketleri daima ileriye götürdüğü
vurgulanmış ve "Mücadele edersen yaşarsın" şeklinde özetlenmiş. Bu
bir denkleme dökülerek Konfor + Bahtiyarlık = Sabit denilerek konfor ve
bahtiyarlığın ters orantılı olduğu vurgulanmış. Madde 3: Belli Bir Kişisel Kalite Tutturulmalı *Aşırı bilimsellik (Kalın kafalı rasyonellik): İnsanlar çok uzun süredir yöneticiliği bilimsel yapma
çabası içine girmişlerdir. İstenmiştir ki yönetim ve yöneticilik pozitif
bilimler gibi determinist neden-sonuç ilişkisine dayanan bir bilim dalı olsun
da işletmelerin, organizasyonların yönetimi, yöneticiler tarafından
öğrenilerek belli kurallara dayalı bir şekilde doğru olarak yapılsın. Bugün
iş yaşamında duruma göre demek olan "Durumsallık yaklaşımı" gibi
akımlar geliştirilmiş olmasına rağmen yukarıdaki düşünce insanları hala
bilimselliğin yukarıdaki şekline koşullandırmıştır. Burada iş yaşamında
bilimsel metodların kullanılmasına karşı çıkılmamakla beraber tamamen
bilimsel metodlara bel bağlanmaması gerektiği tavsiye ediliyor. İş hayatında
her zaman aynı metodların aynı sonucu vermeyeceği gerçeği dile getirilmiş ve
esnekliğe de yer verilmesi istenmiş. * Çalışma metotları ve yanlış şartlanmalar: İnsanların kişisel kalitelerini, iş yaşamı ve yaşam
kalitelerini ve dolayısı ile başarılarını etkileyen sonuç olarak ta sorunlar
doğmasına neden olan faktörlerden biri de iş yapış biçimlerine ait yanlış ve
aşırı şartlanmalardır. Bunlardan bazılarını şöyle sıralamak mümkün. -Yönetim tarzı: Otokratik mi, demokratik mi olmalı? Duruma
göre değişmeli. Bir çok faktöre; teknolojinin yapısı, çalışanların bilgi ve
vasfı yetenekleri, sayılarına göre ayarlanmalı. -Yaşam bir sahnedir, oynayacaksan kendini oyna: Yazar en
kıymetli silahın insanın kendi öz kişiliği olduğunu söylüyor. Piyasada
kişilere çeşitli durumlarda nasıl davranmaları gerektiğine dair yazılan
kitapların insanı rol yapmaya ittiği ve başarıyı engellediğini söylüyor. -Başarmak için çok çalışmak lazım: Kitapta çok çalışmak
yerine sıkı çalışmayı öneriyor. Profesyonel kendisine ayıracağı zaman çok
olsun diye daha sıkı çalışır. -İş-yaşamı, özel-yaşam ayırımı: Yazar bu ayırımın
yapılamayacağını vurgulayarak, "Yaşamımızın tümünü kapsayan aktiviteleri
yeterince sürdürebilme konusundaki inisiyatifsizliğimizi, sürekli öğrenme ve
gelişme konusundaki ataletimizi gerçeklerin arkasına saklanarak örtbas etmeye
çalışıyoruz… Oysa tek bir hayat yaşarız… Sınırları kaldırın. Evinizi işinize,
işinizi evinize taşıyınız" diyor. *İş yaşamında profesyonelizm: Yazar aşağıdaki anlamlardaki
profesyonellik tanımlarını reddediyor. -Profesyonel saatini kiralayan adamdır. -Profesyonel yönetici, yöneticiliği meslek edinmiş adamdır. -Profesyonel, mesleğini iyi bilen, iyi okumuş ve tecrübeli
adamdır. -Mesleğini para karşılığı icra eden adamdır. -Emeğini satan adamdır. Buna karşılık "Onlar kendilerini çalıştıkları şirkete
herhangi bir ortaklık bağı olmadan, ücret karşılığı emeğini o şirkete satan
adamdır" tanımını getirilmiş. Yazara göre Profesyonellik Şartnamesi: -Profesyonel işinin üzerine gider. -Profesyonel işine sarılır. - Profesyonel mesai saatlerini aşsa da işlerini neticeye
ulaştırır. -Profesyonel işlerini yerine getirebilmek için gerekli
yetkiyi ne yapıp yapıp elde eder. -Profesyonel kısıtları engelleri aşmaya çalışan yapıcıdır. -Profesyonel üstlerini de yönetmesini becerir. -Profesyonel kaybetmekten hemen hemen hiç korkmaz. -Profesyonel bir hata yapınca "Benim hatam oldu"
der. -Profesyonel söz verir, profesyonel olmayan vaat eder. Madde 4 ve 5: Şirketlerdeki Yaşam Felsefesi Ve Yapısal
Değişim: Yazara göre gelecekte şirketleri bekleyen değişimler şunlar: 1-Hiyerarşi darbe alacaktır. 2-Hiyerarşideki piramit modeli yerini daha basık bir modele
bırakacak, orta kademelerdeki yönetici sayısı azalacak. 3-İnsanları belli görevlere tasnif eden organizasyon
şemaları kalkacak. 4-Astlık üstlük ilişkisi kalkacak. 5-Müdürlük, şeflik vs kalkacak, bunun yerine unvan olarak
insanlar yaptıkları işlerin ismini kullanacak. 6-Üstün astı kontrolü yerini oto kontrole bırakacak. 7- Dikey terfiler yerlerini yatay terfilere bırakacak. 8-Otoritenin kaynağı kurallardan ziyade bilgi olacak. 9-İnsanların kapasitelerini daha fazla artırmak için her
türlü baskı, otorite, disiplin ve sistemler terk edilecek. 10-İnsanı sisteme, bireyi müesseseye yeğleyen mantık ortadan
kalkacak. 11-Şirketlerde dikey karar alma prosesi yerini yatay karar
alma prosesine bırakacak. 12-Tüm yazılı kurallar, talimatnameler yönetmelikler
fevkalade azalacak. 13-Şirket merkezleri ve holdingler küçülecek ve buralardaki
kurmay görevliler azalacak. 14-Kalite bugünkü gibi sadece üretilen ürün ve hizmetin
kalitesini değil, kişisel ve örgütsel, iç ve dış tüm ilişkilerin kalitesinide
kapsayacaktır. 15-Büyük şirketler hızlı hareket edemediklerinden
küçülecekler. Büyüklük anlayışı tamamen değişecek. Yazar bundan sonra da şirketler için iş felsefesi veriyor. *Şirketlerin amaçları net olmalı. *Kök işine sadık ol. *Şirkette başkalarına yaptırabileceğin işler için personel
istihdam etme. *Bilmediğin işlere girmektense, bulunduğun sektörde söz
sahibi olmaya çalış. *Yeni bir işe girmek durumunda kalırsan bu işi iyice öğren. *Otonom, küçük birimlerle çalış. *Merkezi yapılar kurup diğer şirketler üzerinde egemenlik
kurma. *Erken holdingleşme sevdasına kapılma. *Normal insanlarla normalin üzerinde iş yapmayı bil. *Rekabetten korkma. *Sadece kısa vadeli kar peşinde koşma. *İtibarına yatırım yap. *Toplam kalite kültürünü şirkete yay. *Her şeyi sıkı sıkı birbirine bağlı sistemler haline getirme. *Elin işin üzerinde olsun.
|