|
BAŞARILI
EKİP OLUŞTURMA Yazar: Donald H. WEISS Yayınevi: Rota Yayınları GİRİŞ Bir ekibin performansının niteliği, ekip liderliğinin
niteliğine yakından bağlıdır. Yüksek performans gösteren ekipler yarım önlemlerle
ortaya çıkmaz. Sizin, yönetiminizin ve ekip üyelerinin dikkate değer çabaları
olmadan böyle bir ekip yaratılamaz. Ekip kuruculuğunun getirdiği en önemli
değişiklik, işini yapmakta kişiyi gereksiz sıkı kontrollerden kurtarmasıdır.
Ekip kuruculuğu ve ekip liderliği, liderleri ve izleyicileri sonunda bir işe;
ortak amaçların, hedeflerin ve niyetlerin başarıyla gerçekleştirilmesine
katılan partnerlere dönüştürür. EKİP OLUŞTURMANIN GEREKÇESİ Ekip oluşturmak hem yönetimin, hem de yönetim dışında kalanların
isteklerini karşılayacak iki amaca hizmet etmelidir: 1. Öncelikleri belirlemek için beraber çalışarak işin
sonuçlarını iyileştirmek, problemleri çözmek, kararlar almak ve grup içindeki
çalışma ilişkilerini düzeltmek, 2. Grup üyeleri arasındaki kişisel ilişkileri düzelterek,
grup üyelerini gereksiz yakın gözetimden kurtararak, yaşamlarını
zenginleştirerek, yaptıkları işin efendisi olmalarına izin vererek, işleri
başarıyla yapmaktan elde edilen yararlara katılmalarını sağlayarak çalışma
yaşamının niteliğini iyileştirmek. Ekip oluşturmada gerçek bir başarı için sizin, yönetimin ve
grup üyelerinin bu iki amaca bağlanması zorunludur. İddia edildiğine göre, okumak yüze 10, duymak yüzde 20, okur
ya da dinlerken seyretmek yüzde 30,bir işin yapılmasını izlemek yüzde 50,
kavrayış sağlarken işin yapılmasına katılmak yüzde 70 oranında kavrayış
getirir. İşin kendisini yapmada (ya da taklit etmede) ise yüzde 90'a çıkar. EKİP NEDİR Ekipler; görece küçük bir insan grubudurlar, ortak çıkarlar,
değerler ve tarih etrafında biçimlenirler, görece kısa erimli bir dizi özgül
amaç ve hedefin yerine getirilmesi için oluşturulurlar. Ekip üyeleri birbirlerinin ve ekibin ihtiyaçlarına karşı
duyarlı olmalıdır. Ekip üyeleri sahip oldukları bilgileri “istif etmek”
yerine başkalarıyla paylaşarak (bildiklerini ya da yapabileceklerini
aktararak) birbirleriyle işbirliği yapmaya ve tüm ekip faaliyetlerinde
birlikte çalışmaya istekli davranmalıdır. Ama hepsinden önemlisi, etkili bir
iletişimin var olması için ekip üyelerinin birbirlerine saygı ve güven
duyması gerekir. Yetki Verme Yetki verme, işin içine katmaktan öte bir şeydir; Yetki
vermenin var olması için aşağıdaki koşulların bulunması gerekir: 1. Liderlik paylaşılmalı; 2. Ekibin vizyonu paylaşılmalı; 3. Sorumluluk paylaşılmalı; 4. Duyarlılık paylaşılmalı; BİR EKİP NE ZAMAN OLUŞTURULMALI? Ekipler her zaman uygun düşmez. Bazı işler tek başına
çalışan bir kişinin teknik becerilerine ihtiyaç duyar. Örneğin, karmaşık bir
bilgisayar programı üretilmesi ekip çalışmasına pek uygun düşmeyecektir. Şu
koşullar bir ekibi başarıyla oluşturmakta son derece önemlidir: 1. Özel bir iş konusunun bir ekip yaklaşımını gerektirmesi. 2. Kararları tartışma ve görüşmeye zaman olması. 3. Bir kişinin tek başına sağlayamayacağı bilgi ya da
becerilere ihtiyaç duyulması. 4. Ekip çalışmasının kararların benimsenmesini sağlaması ya
da morali yüksek tutması. 5. Ekibin veriminin organizasyon içindeki yatay ve dikey
ilişkileri etkileyebilmesi. 6. Ekip çalışmasının alınan kararların ve yapılan işlerin
niteliğini artırması. 7. Ekip çalışmasının başarısızlık riskini azaltması. 8. Grup kararları ve eylem planlarının yürütülmesi için
değişik insanlara ihtiyaç duyulması. Bireylere Sağladığı Yararlar Ekiplerde çalışan bireyler işlerini daha az stresli
bulurlar. Paylaşılan sorumluluk, tek başına çalışan işçinin çok yüksek
hedefler yada zorluklarla karşılaştığı zaman yaşadığı panik ve çaresizliği
hafifletir. Ekip içindeki statü bir bütün olarak organizasyon içindeki
statüye dönüşür. Ekip üyeleri ekibe olan katkı ve etkilerini görür ve bununla
tanınırlar; ekip bütün organizasyona olan katkı ve etkisini görür ve bununla
bilinir. Ekip çalışmasının bireye sağladığı yarar organizasyona da
fayda sağlar. Organizasyona Sağladığı Yararlar Ekipler karlılığa, büyüme ve gelişmeye önemli katkılarda
bulunur. Sonuçta iş yaptığı pazar ve sektörlerde lider konumuna yükselir. Bazı ekip üyelerinin diğerlerinden daha fazla kazandığı
durumlarda bir ekip çalışması ruhu yaratmak zordur. Birçok profesyonel spor
takımı böylesi eşitsizliklerin yarattığı stresi yaşar Ekibin verimliliğini sadece yapısal engeller kısıtlamaz.
Kötü tasarlanmış ya da kötü yürütülen yönetim sistemleri de -işe alma, ücret,
politika ve prosedürleri, hedef koyma, iletişim sistemleri- aynı sonucu
doğurabilir. Yönetimsel Engeller Yöneticiler karar alma ve gereken işleri yapmaları için
ekiplere genellikle yetki vermezler. Yetki ve sorumluluk verilmesi ekibi
olumsuz etkiler. Çünkü ekipler gerekli güç olmadan gelişemezler ve çoğu kez
çaba harcamaktan vazgeçerler. Ya da ekip biraz ileri gidip izinsiz bir şeyler
yaparsa, bunun yapmakta haklı olsa bile, yönetici tarafından cezalandırılır.
Bu cezalandırma genellikle kaynakların kısılması biçiminde olur. Organizasyon Desteği İdeal olarak, yöneticiler insanları yönlendirir ve bir
çalışma grubunun günlük çalışmalarına destek olurlar; teknisyen ya da üretim
uzmanı olmalarına gerek yoktur. Sadece yönetici olmalıdırlar. Ekip, işin bir bütün olarak yapılmasından (kârlılık, gelişme
ve pazar liderliği amaçlarının gerçekleştirilmesi) zorunludur: Ekibin
yöneticisi atanabilir ya da ekip tarafında seçilebilir veya hiç yönetici
olmayabilir. Ayrıca tasarımcılar ya da yardımcı elemanlar gibi bazı ekip
üyeleri ihtiyaca göre ekibe alınabilir ya da ekipten çıkarılabilir. Ve
nihayet bazı ekip üyeleri -tasarımcılar, yardımcılar ya da pazarlamacılar ve
satıcılar- birden fazla ekipte yer alabilir. Organizasyonun aşağıdaki konuları içeren açık iş hedeflerini
tanımlayıp duyururlar: * Misyon ya da vizyon * Kâra geçmek, büyük ve çalışanları geliştirmek için hedefler * Operasyonel hedefler. * Sektörün liderliğine gelebilmek için stratejik planlar. Bunlar; organizasyonun, birimin ve bireylerin performansının
ölçülebileceği niceliksel standartlar oluşturur ve bunları duyururlar. Ve en
önemlisi, gerekli kaynakları yaratmanın bütünsel bir parçası olarak
sorumluluk kadar yetki de aktarırlar. Yönetimsel Destek Çoğu yönetici işletmenin hisselerine sahip olsa bile, kendi
organizasyonlarının sahibi değildir. Bu yüzden yöneticiler de içinde olmak
üzere, organizasyon için çalışan herkes işçidir. Amerikan iş yasalarında
kabul edildiği gibi, yönetimde çalışanlar ve yönetim dışında çalışanlar
vardır, ama bunların hepsi işçidir. Bu bakış açısı oyun alanını aynı seviyeye getirir: “üst ve
“alt”ın önemi yok olur; yöneticilerin gücü ve etkisi yönetici olarak
taşıdıkları resmi statüden (konumsal güç) değil, diğer insanlarla olan
ilişkilerinden (kişisel güç) kaynaklanır. SONUÇ Çalışma birimlerinin verimliliğini artırmak bir yönetim
hedefidir. Bazen bir ekip olması kararlaştırılmış ama ekiple uzaktan yakından
ilgisi olmayan bir grubu devralabilirsiniz. Gerçekten de pek çok geleneksel
çalışma birimi bir ekip ortamında daha iyi iş görebilirdi. Çok fazla sayıda
eleman daha önceki birliklerin geleneksel çalışma tarzlarıyla boğuşarak kendi
potansiyellerini ve maddi kaynakları harcamak zorunda kalmaktadır. EKİP OLUŞTURMA VE GELİŞME Kalıcı gruplarda değişiklikler her yeni üye alınışında ya da
yeni bir hedef belirlendiğinde ortaya çıkabilir. Ekibin içinde bulunduğu
koşullar evrim sürecini ve bu sürecin tekrarlanma sıklığını belirler. Üye
bileşimindeki değişiklik kalıcı ekipleri benzer biçimde etkiler.
Nezaretçilerin olup biteni ve nedenini açıklayarak bu süreci özendirmesi ve
kolaylaştırması gerekir. Böylece sorunların önüne geçilmiş olur. Ekip Gelişimi Başlangıç: Bir grup halinde biraraya gelmek; personel
eklenmesi veya değiştirilmesi, birbiri hakkında bilgi edinmek. Sahnenin Düzenlenmesi: Ana
kuralların ortaya konması; atmosferin yaratılması. Sondaj/Deneme: Birbirini
tanıma; grup içinde konumlanma; güven ve samimiyetin gelişmesi Yaratma: Hedefleri belirleme;
problemleri çözme; iş yapma yöntemlerini tasarlama; yenilik ve üretkenliğe
ortam oluşturma. Üretim: Ekibin işlevlerini
yerine getirmesi Sürdürme:
İhtiyaçların sürekliliğine dikkat gösterme Her grubun atmosferi değişik olabilir. Kişiler arasında en
az çatışmayla birlikte güven ve samimiyet bazı gruplarda daha baştan
egemendir. Hiçbir düşmanlık olmadan fikir alış-verişi yapılır, ekip üyeleri
olumlu ve üretken bir duygu birliği içinde olur. Ancak bazı gruplar sürekli
çekişme içinde bulunur; hedeflerine ulaşsalar bile olumsuz duygular kolayca
yok olmaz. Bir grubun ekip yaşamının bu gerçekleriyle nasıl başa çıkacağı
çoğu kez grup liderine bağlıdır. Sahnenin Düzenlenmesi Liderler ekibin rengini ya da atmosferini oluşturduğu için,
onun yaptıkları ve söyledikleri ekibin davranışına yön verir. Lider
davranışlarıyla, ekip liderinin ekip üyelerinden ne yapmalarını istediği,
nasıl davranmalarını beklediği ve ekibin misyonunun gerçekleşmesindeki
rollerin ne olacağı konusunda eğitir. Lider ekibindeki üyelerin tam
katılımını istiyorsa, salonları ekip etkinliklerinin organize edilmesine ve
yönlendirilmesine dahil etmelidirler. Ekibin görevinin ne olduğundan çok
bunun nasıl yerine getirileceği üzerine yoğunlaşmak, ekip üyelerinin ekibin
başarısını etkileyecek kararlara katılmasına olanak tanır. Sondaj ve Deneme İnsanlar her zaman araştırır ve denerler. Örneğin, güçlü
fikirleri olan konuşkan bir kişi, öteki ekip üyeleri onu geveze ya da ben
merkezci biri olarak görse bile, aslında ekibin rızasını sınıyor olabilir.
Öte yandan, içine kapanık bir kişi tartışmalara girmemekle grubun ihtiyaç ve
hedeflerine ilgisiz gibi görünebilir. Oysa bu kişi sadece riske girmekten
çekiniyor ya da korkuyor olabilir. Ya da pek açık sözlü olmayan bir ekip
üyesi, ekibe değerli katkılarda bulunabilen, dikkatli ve titiz bir üretici
olabilir. Bir liderin görevi ise samimiyet ve açıklığı teşvik edip
geliştirmektir. Bu tür kişilerarası etkinliklerin farkında olmak önemlidir,
çünkü ekibin büyümesini engelleyen koşullar önemsenmez ya da kendi haline
bırakılırsa grubu parçalayabilir. Yakınlaşma ihtiyacı ekip üyeliğinin ötesinde bir şeydir:
Liderler bir ekibi başarılı kılan davranışlara dayalı ekip performansı
standartlarını yaratmak ve güçlendirmek için ekiplerini teşvik etmelidir. Her
insan gruptaki etkilenmelerin tam olarak sınanması ve ölçülmesi konusunda
kişisel sorumluluk üstlenmelidir. Olumlu karşıtlık yüksek performanslı
ekiplerin bir normudur. Yaratma Yeni bir ekibin oluşturulması ya da bir ekibin yeni
hedeflerle yüz yüze gelmesi yaratıcı düşünce ve yenilik gerektirir. Üyeler ekibin niteliğinin (ya da kültürünün) yaratılmasında
yer aldıkları zaman kendilerini ekibin hedef ve amaçlarına adamakta daha
hevesli davranırlar: Ekip kendi ekipleri olur, ekibin hedef ve amaçları (üst
yönetimce empoze edilmiş olsa dahi) daha kolay benimsenir ve sonuçlarla
ödüller birer gurur vesilesi haline gelir. Yenilikçiliğin teşvik edilmesi ise yenilikçi düşünceyi
yaratacak; ekip üyelerini ekibin üretim problemlerini çözmeye yöneltmek daha
üretken bir ekip ortaya çıkaracaktır. Öte yandan, emirler yağdırmak bütün
soruları cevaplandırmak ve bütün problemleri çözmek, ya da sadece dizginleri
sıkı tutar gibi görünmek ekibin yaratıcı enerjisini kurutacak, bir öfke,
küskünlük ve vurdum duymazlık atmosferi yaratacaktır. “Bozulmadıkça onarmaya kalkma” zihniyeti durgunluk -yüksek
performanslı bir ekibin harcı olmayan bir şey- üretir. Tam tersine birçok
Japon firması, “Bozulmamışsa, geliştir” yaklaşımının yüksek performanslı
ekipleri daha fazla yaratıcı olmaya ve risk almaya yönelttiğini ortaya
koyuyor. Üretim Bir yüksek performanslı ekip ne kadar yaratıcı ve enerjik
olursa olsun, kendi varlık nedenlerini oluşturan hedeflerini asla akıldan
çıkarmamalıdır. Sürdürme Ekip lideri, ekibi başarıya götüren sürekli fonksiyon ve
dinamikleri; görevin sürdürülmesini (yönetimsel ayrıntılar, üretim ve dağıtım
ihtiyaçları gibi) ve sürecin sürdürülmesini (grup dinamikleri ve iletişim
ihtiyaçları gibi), destekleyecek önlemler almalıdır: Ekip içinde olup biteni gözleyecek ve onu düzeltip
ayarlayacak birisine ihtiyaç vardır. Ekibin işleyişini ya ekip lideri ya da
ekibin kendisi izleyebilir. Ama izleme sorumluluğu kimde olursa olsun, ekibin
sürekliliğinden asıl sorumlu olan kişi liderdir. Dinamiklerden birini
yönetmekte başarısız kalmak ekibin “yerle bir olması”na yol açabilir. Görev Dinamiği Verimli olmak için, ekip kendisine verilen direktifi alıp,
kendi vizyonunu (ya da amaçlarını) ve taktik hedeflerini (misyonunu nasıl
yerine getireceğini) tanımlamalı ya da anlaşılır hale getirmelidir. Lider,
gerek vizyonu yaratıp taktikleri belirleyerek, gerekse vizyonun ve
taktiklerin oluşturulmasında ekibi teşvik ederek ekibe yardımcı olabilir. Hiç
kimsenin bütün işleri yapması gerekmez. Değişik insanlar değişik roller
üstlenir ve herhangi bir kişi farklı zamanlarda birkaç rol üstlenebilir. Süreç Dinamikleri Hiç kimse bir ekibin bütün isteklerini karşılayamaz. Bir
ekip oluşturulmasının birinci nedeni budur. Katılım belki de ekip üyeliği
için en önemli özendiricidir. İnsanlar, kendilerini adadıkları ve ekip
arkadaşlarının da aynı derecede adamış olduklarına inandıkları zaman, bir
karşılıklı bağımlılık duygusu edinirler. EKİBİN AMAÇLARINA DOĞRU İLERLEMESİNİ YÖNETMEK Yüksek performanslı bir ekibe katılanlar ekibin iç ve dış
koşullarını sürekli değerlendirir ve ekip amaçlarına ulaşmak için
birbirlerine durmadan cesaret verirler. EKİBİN GÖREV DİNAMİKLERİNİ YÖNETMEK Bir plan ekibin gideceği yönü ve oraya nasıl gideceğinin ana
hatlarını ortaya koyar; plan yeni olayların ve standart ya da hedeflerden
olası sapmaların belirlenmesine yardımcı olur. Yüksek performanslı ekipleri daha düşük seviyeli gruplardan
ayıran şey, ekibin tüm enerjisinin amaçların başarılması etrafında
yoğunlaşmasıdır. Başarılı ekip çalışması, amaçla ilgili ortak bağlar bulmak
ve üst yönetimden düz işçilere kadar bütün asıl oyuncular arasında “örgütsel
sınırları kesen ilişkiler” kurmaktan ibarettir. Bu ortak bağın bulunmasından
sonra gelen adım ise amaca ulaşmaya yönelik bir planı yürürlüğe koymaktır. Ekip, hedefleri özel görevlere ayrıştırabilir ve olaylara
ilgili tutarlı bir program oluşturabilir. Ekip liderinin görevi, kaynaklar
standartların altına düştüğünde, üst örgüte ekibin ihtiyaçlarını
bildirmektir. Ekip lideri, uzun verimli faaliyetler için ekibin enflasyon
faktörlerini de göz önünde bulundurarak çalışmanın her alanına ilişkin doğru
ve yeni mali tahminler geliştirmesini sağlamalıdır. PDGT DİYAGRAMI Ekibin temel oyuncularının katıldığı bir toplantıda ekibin
bütün iş yükünün bir hedefler dizisine nasıl ayrıştırılacağı ve herkesin
sürece katılmasının nasıl sağlanacağını tartışılır. Toplantının sonunda her
hedef için kaba bir çizelge çıkarılması gerekir. Daha sonra bunu karmaşık
diyagramlara dönüştürebilirsiniz. Aşağıdaki soruları yanıtlayarak gündemi ve
kimlerin katılması gerektiğini kararlaştırın: * Hangi bilgilere ihtiyacınız var? * Hangi bilgileri kendiniz sağlayabilirsiniz? * Hangi bilgileri başkalarından sağlayacaksınız? * Kim girdi sağlayabilir? * Toplantıya kimler katılacak? Herkese şu soruları düşünmesi için zaman tanımak amacıyla
toplantıyı yeterince ileri bir tarihe koyun: * Ekibin tanımlanmış hedefleri nelerdir? * Her bir hedefin ana faaliyetleri nelerdir? * Faaliyetlerin temel olayları nelerdir ve analiz ne kadar ayrıntılı
olmalıdır? * Her faaliyetin başlama ve bitiş tarihi nedir? * Her faaliyetin sorumlusu kim olacak? * Her faaliyetin kaynak ihtiyaçları nedir? * Faaliyet ve etkinlikler nasıl sıralanıyor? Toplantı hedeflerini ve herkesten ne istediğinizi
açıklayarak toplantıyı açın. Ayrıca ekibe yüklenen talepleri ve
zorunlulukları da belirtin. Her hedefi ya da projeyi tek tek ele alın, her
ana görevi faaliyetlere ayrıştırın. Hangi faaliyetlerin yürütüleceğini belirlemenin yanı sıra
ekip şunları da yapmalıdır: * Faaliyetleri öncelik sırasına koymak. * Her faaliyetin neden yapılması gerektiğini yanıtlamak. * Her faaliyet için gerekli kaynakları belirlemek. * Mevcut ve ihtiyaç duyulan kaynakları belirlemek. * Sorumluluk vermek. * Her faaliyetin nerede yürütüleceğini saptamak. * Her faaliyetin nasıl yürütüleceğini planlamaya başlamak. Sağlıklı Çatışma, Yıkıcı Rekabet Sağlıklı çatışma -hergünkü karşı çıkışlarınız- yaratıcılık
üretir. Ekip içinde rekabet ise ekibi acze düşürür. Ekip içinde işbirliğini, öteki gruplarla ise akılcı rekabeti
teşvik edin. Ekipteki insanlar birbirlerinin çabalarını desteklemeli,
birbirlerine yardımcı olmalı ve teşvik etmelidir. Bireyler standartlara karşı
kendileriyle yarışıyor ve bir iç rekabet içinde olmaları gerekiyorsa, bırakın
diğer ekiplerdeki inanlarla dostça yarışsınlar. Görev-ağırlıklı bir grup süreç faktörlerini küçümseyerek ya
da ihmal ederek kendi misyonunu üzerinde yoğunlaşır. Üyeler nüfuz, ödül ve
itibar için birbirleriyle yarışırlar. Bu durum, görevle ilgili faaliyetleri
engelleyen, dahası grup üyelerini hayal kırıklığına uğratan öfke, gücenme ve
moral bozukluğu doğurur. Süreç-ağırlıklı bir grup ise sağlıklı çatışmayı bastırarak
ve anlaşmazlıkları çözme yerine üstlerini örterek, kişiler-arası ilişkilere
vurgu yapar. Ekip, amaçlarını gerçekleştirmekte zorluklarla karşılaşır; fakat
çoğu grup üyesi, kendilerini ekip için önemli, birbirlerine bağlı ve ilgili
hissettiklerinden dolayı başarılı olduğunu sanır. Oysa görev yönetimli grup
üyeleri hayal kırıklığına uğrayıp gücenebilirler. Başka insanların ne istediğine bakmaksızın kendi bildiğini
okumak. İnsanları kontrol etmek için onlara kendi başlarına yerine
getiremeyecekleri görevler verilebilir. Bu durumda diğer insanların girdisine
bağımlı olacak ve yaptıklarına karşılık onları tanımak zorunda kalacaklardır.
Bir başka seçenek, liderin insanları görevin başarıyla yapılmasına
yönlendirebileceği bir konuma yerleştirmesidir. Bu durumda lider, onlara
kontrolün asıl hedefi olanın ya da tepkisiz davranışın ne demek olduğunu
anlamalarına yardımcı olabilir. Geri çekilen ekip üyeleri kontrol dışı tepkisiz insanları
yansıtır. Bazı insanlar grup içinde tümüyle utangaç davranırlar ve
kabuklarından çıkarılmaları gerekir. Pasif davranış bozan başarı ya da
katkılarından dolayı takdir edilmemekten kaynaklanabilir. Her durumda,
kişinin ve grubun ihtiyaçlarını karşılayan olumlu destek pasifliği sona
erdirecektir. Kimileri grubun görev faaliyetleriyle bağlantıyı yitirdiği
ya da olan biteni anlamadığı aman kendini kontrol dışı ama tepkili gördüğü
için reddedilme korkusuyla aşırı derecede samimi ve dostça davranabilir.
Kadın ya da erkek bu kişinin biraz daha ek yönlendiriciliğe ve yol
göstericiliğe, belki de işle ilgili görevlerine ek olarak toplumsal bir
faaliyet konusunda sorumluluğu ihtiyacı vardır. Bu, söz konusu kişiye
toplumsal ihtiyaçları gidermesi için bir çıkış yolu sağlayabilir. Bununla
birlikte, ancak iş ile ilgili görevler yerine getiriliyorsa toplumsal görev
üstlenmesi için olumlu destek sağlayın. Ekip liderleri böylesi davranışların çoğunu kontrol
edebilir; ama kontrol-dışı davranışı genellikle nörotik bir hal alan aşırı
derece zor insanlar daha büyük bir tehlike oluşturur. Bunların kendi
üzerlerinde kontrolleri yoktur ve grubu zorla rahatsız ederler. Durmadan
sağlıksız davranışları gösteren ama başka yönlerden değerli bir kişiyle
karşılaştığınızda, sadece iş ile ilgili konulara değinin ve kişi ya da grubun
çalışmasını engellemediği sürece kişisel alışkanlıklara ilişkin çatışmalardan
kaçının. Olmazsa Personel Bölümü'nden yardım isteyin. Her şeyden önce, “Sen
alkoliksin” ya da “Sen delisin” gibi suçlamalar yapmayın. Böylesi ifadeler
mahkemelerde sizi zor duruma sokar. EKİP ÇALIŞMASINI ÖZENDİRMEK Bir ekibin motivasyonunu işlev bozucu davranış, özellikle
rekabetçilik kadar hızlı biçimde bozan hiçbir şey yoktur. Ekip liderinin
koruma ve coşturma işlevleri iletişim kanallarının açık tutulmasına, heyecan
ve şevk yaratılmasına yardımcı olur, fakat her ikisinin de etkisi sınırlıdır.
İnsanlara ancak güdümlendikleri hissine kapılıncaya kadar moral verebilir ve
coşturabilirsiniz. Diğer insanlardan en iyi şekilde yararlanmak, üretici bir
ortam yaratmak ve cesaret veren bir kişi haline gelmek demektir. Ama liderler
kendilerinden çok fazla talep etmemelidirler. Motivasyonun asıl içten geldiğini, liderlerin insanları
ancak motivasyonlarını koruma ve ekibin enerjisini sürdürme ya da yeniden
oluşturma konusunda teşvik edebileceğini kabul edin. Lider, gerçekçi
standartlar koyarak ve bunların gerçekleştirilmesini bekleyerek ekip
üyelerinden en iyi sonucu elde eder. Eğer lider ekibin amaçları ve misyonu,
ekipteki insanlar ve kendisi konusunda coşkulu davranırsa, insanlarda
çoğunlukla aynı biçimde karşılık verecektir. Liderler ekiplerine yön göstermeli ama bir şey yapmalarını
emretmemelidir. Ekip üyeleri, kendi problemlerini çözmeleri yönünde
cesaretlendirilmeli ve kendi çalışmalarının sorumluluğunu üstlenmelerine izin
verilmelidir. Motivasyonlar Bazı dürtüler, doyurulmadan bırakıldıklarında başa çıkması
güç olan zorunluluklar tarafından yönlendirilir. Abraham Maslow beş temel
dürtü saptar. Herkes, diye iddia eder, ihtiyaçlarıyla hiyerarşik bir sıra
içinde ilgilenir. İlk önce fiziksel ihtiyaçların karşılanması gelir; daha
sonra emniyet ya da güvenlik ihtiyaçları; özsaygı ya da benlik
ihtiyaçlarından önce, toplumsal ihtiyaçlar gelir ve son olarak bütün bu
ihtiyaçlar karşılandıktan sonra kendi kendini gerçekleştirme ve gelişme için
gelişme ihtiyacının, giderilmesi gerekir. İnsanlar, kendi yaşamlarına hükmetmekten yoksun
bırakıldıklarına inandıkları zaman kendilerini alçalmış, itibarlarını
yitirmiş, gururları kırılmış hissederler. Öte yandan, insan kişisel güç
kullanmayı, benlik ihtiyaçlarının karşılanması kontrol-içi/tepkisiz davranışa
dönüştüğü zaman olduğu gibi, aşırıya götürebilir. Ekip üyeleri ağırlıklarını
ortaya koyduklarında çatışma başlar; bunu yönetici yaptığında ise motivasyon
bozulması ekibin verimliliğini baltalar. İnsanları hangi karşılığın motive ettiğini kesinlikle bilmek
olanaksızdır. Ancak davranışları izlenebilir ve bazı tahminlerde
bulunulabilir, eğer birisi benlik ihtiyaçlarıyla harekete geçer gibi
görünüyorsa, ekip lideri iyi yapılmış işin ödüllendirileceğinin güvenini
verebilir. Aynı şekilde ekip lideri, işin nasıl yapıldığından bağımsız olarak
korunma peşinde olan bir elemanın güvenlik ihtiyaçlarını dikkate almalıdır. İhtiyaçları tatmin eden ödüller sürekli olumlu geri besleme
yoluyla olumlu destek sağlar. İşyerindeki ekip liderleri işin iyi yapılması,
ekip amaçları, standart ya da normların yerine getirilmesi için verilen
ödüller, özellikle de davranışı güçlendiren ve düzeltebilen saygınlık gibi
elle tutulamayan şeyleri kontrol ederler. Lider ödüllerin kişiye uygun
olmasına dikkat etmelidir. Yanlış kişiye verilen doğru bir ödül olumsuz
sonuçlar doğurabilir. Bütün bu psikolojik kavramların vereceği bir şeyler olduğu
için, ekipten en iyi sonucu elde etmeye çalışırken motivasyon teorilerini
ödüller ve öteki destekleme biçimlerine ilişkin fikirlerle birleştirmek
önemlidir. İhtiyaç teorileri içeriğe dikkat çeker. İnsanların ne gibi özel
ihtiyaçları vardır. Beklenti teorisi sürece dikkat çeker: Bir kişi nasıl
motive edilir. Ödül ve destekleme teorileri ise hangi teşviklerin işe
yarayacağı ve nasıl kullanılabileceği üzerinde durur. Bu teoriler birlikte
kullanıldığında ayrı ayrı kullanılmalarından daha kolay uygulanabilir. Bu
teorilerin bütünleştirilmesi şunlar sağlar: 1. İnsanların karşılamaya uğraştıkları ihtiyaçlar üzerine
konuşma yolu. 2. İnsanların bu ihtiyaçları nasıl karşıladıklarını anlama. 3. Onların aradıkları karşılıkları saptama yolu. SONUÇ Ekibin amaç ve hedefleri ekibi belirler ve onun varlık
nedenini oluşturur. Ekip lideri amaçlarını belirleme ve bunları hem etkili, hem
de verimli biçimde gerçekleştirme yollarını planlama konusunda ekibe yardımcı
olmalı. Bunun anlamı, liderin gerek görev, gerekse süreç dinamikleriyle
ilgili ekibi faaliyetlerini izlemesi gerektiğidir. EKİBİN DİLİ Ekip içinde canlı enformasyon akışı ancak ekibin iletişimine
samimiyet ve güvenin egemen olmasıyla olur; samimiyet ve güven ise ancak ekip
etkili bir iletişime sahipse vardır. Misyonlarını her iki dile eklemle ve hem
görev, hem de süreç dinamikleriyle ilişkili enformasyonu iletme yeteneği
yüksek performanslı ekipleri düşük performanslı ya da hiç performans
gösteremeyen ekiplerden ayırt eder. GRUP İÇİ İLETİŞİM Bir ekibin kararlarının niteliği, ekipteki enformasyon
akışına ve ekip üyelerinin birbirlerinden etkilenme konusundaki
istekliliklerine bağlıdır. İnsanlar birbirleriyle konuşmaya özendirilmedikçe
bunların hiçbiri gerçekleşmez. Birbirlerine söyleyecek sözleri olmayan ekip üyeleri
misyonlarını, kendilerinin veya başkalarının ekipteki rollerini anlamazlar ya
da korku, boy ölçüşme ihtiyacı veya kendilerini ifade etme yeteneksizliği
yüzünden büyük bir olasılıkla iletişime girmezler. Diyalogu Teşvik Etme Çalışma saatleri sırasında işçilerin kendi aralarına
konuşmasını engelleyen işyerleri üretkenliğin korunduğu değil, düştüğü bir
durumla karşılaşabilir. Ekip üyeleri arasındaki tek gündemli toplantılar çoğunlukla
tek başına ya da bireysel çalışan insanların başarmaları pek mümkün olamayan
sonuçlar sinerji doğurur. Kapıları Açmak Ekip liderleri, kendileri ya da ekip üyelerinin yarattığı
engeller yüzünden kapanan iletişim kapılarını sık sık açmak zorunda kalırlar.
Bu kapılar katılımın risklerini azaltılmak ve güveni artırmakla açılır.
Liderler bunu ancak samimi ve karşılıklı saygıya dayalı bir ortam yaratarak
yapabilirler. Gerçekte, yönetim ve işçiden kaynaklanan engeller aynı anda
ortaya çıkar. EKİP LİDERLERİ TARAFINDAN YARATILAN ENGELLER Bazı liderler dayatmacı tipler olmak karşımıza çıkar. Zaten
bu yüzden seçilmişlerdir. Güçlü, sözünü sakınmaz, zeki ve hükmedicidirler.
Konuşmaları sert ve dolaysızdır. Sık sık söze karışırlar; başkaları problemi
düşünme fırsatı bulmadan çözümler önerirler. O zaman insanlar, yöneticilere
olan inançlarını yitirir ve geri çekilmeye yönelirler. Başka yöneticiler ise yetenekli olmalarına rağmen, daha
çekingendir. “Burada ileri-geri konuşmuyoruz” mesajını verirler. Ekibin bir
iletişim merkezi yoktur ve çoğunlukla kimse bir başkasıyla konuşmaz. Ekip
üyeleri kendi aralarında konuşsalar bile önemli bilgiler ortaya çıkmaz ya da
gerçeklerin yerini dedikodular alabilir. Güven düzeyleri düşer ve nihayet
yönetici dışında biri fiilen ekip liderliğine “seçilir”. Dinleme Ekip lideri dikkatle dinlediği zaman insanların
söylediklerine açık ve ilgili olduğu görünümü verir; işçiler iş ve kişisel
problemleri konusunda ona başvurur ve hatalarını dürüstçe söyler. Öneri Öneri istemek ve bunu dikkatle incelemek, işçilerinizin
yaşamlarını etkileyen kararlara katılmasını olanaklı kılar. İşçiler
kendilerine danışılmadığı zaman bile önerilerde bulunmaktan çekinmezler. Hem
süreç, hem görev dinamikleri iyi biçimde sürdürülür. İçtenlik Samimi iletişim ekip üyelerinin birbirleriyle nasıl iletişim
kurması gerektiği konusunda olumlu bir rol modeli sunar; bu davranış güven
düzeylerini yükseltir, görev ve süreç dinamiklerinin ihtiyaçlarını yerine
getirir. Sözsüz Anlatımlar Hiç kimse beden dilinin ya da öteki sözsüz mesajlarının
sürekli olarak bilincinde olamaz ; fakat bunları daha fazla bilince çıkarmak
için bir çaba harcarsanız ifade ettiğiniz duygular kafanızdaki mesaja daha
çok denk düşecek ve insanlar söylediğinize inanacaktır. Güven, grup içindeki
süreç ve görev dinamiklerini destekleyen bir norm haline gelir. Kendinizi nasıl
ifade edeceğinizi bilinçli şekilde kontrol etmemek kafa karışıklığına, düşük
güven düzeylerine, belirsizliğe, üretkenliğin yok olmasına (özellikle
toplantılarda) yol açabilir. Konuşma Söyledikleriniz açık ve eksiksiz olduğu sürece konu dışına
çıkmadan kısa konuşmak bir yandan görev ihtiyaçlarını giderir, bir yandan da
diğer insanlara daha fazla konuşma fırsatı verir (dolayısıyla süreç
dinamiklerini tatmin eder.) Bu durumda yapacağınız katkı daha iyi dinlenir ve
daha ikna edici olur. Söyledikleriniz, konu dışına ne kadar çıktığınıza ya da
boşa harcadığınız üretken olmayan zamana bağlı olarak değer yitirecektir. Enformasyon Sağlamak Ekibin ihtiyaç duyduğu bütün enformasyonu, bu enformasyon
başka birinden gelse bile, veren yöneticiler konuşma süresini iyi
bölüştüremez. Ekibe başlıca katkıyı yapan birisinden çok, enformasyonu yerli
yerinde ve ihtiyaç olduğu zaman değil, kendisinin uygun gördüğü biçimde
dağıtan kişiler olarak görülürler. Bu liderler, özellikle başkasının
sağladığı bilgiden dolayı itibar kazınıyorlarsa, bilgi istifçileri gibi
algılanırlar. Bu durumda gerek görev, gerek süreç dinamiklerine verilen
zararı gidermek zor olabilir. Ya güven düzeyine verilen zarar? İnsanlara fikirlerini, yaratıcı düşüncelerini ya da
kendilerine has çözümlerini sunma olanağı tanımak. İnsanların Sözünü Kesmek Konuşurlarken insanların sözünü kesmek de onlara sizinle
aynı fikirde olsalar bile, tahammül edemediğinizin işaretidir. Bunu yapan
yöneticiler grubun zamanını, faaliyetlerini ve işin yapılmasıyla ilgili
işlemleri tamamen kontrol altında tutar ve süreçle ilgili ihtiyaçlardan çok
görevle ilgili ihtiyaçların karşılanmasıyla ilgilenirler. Başka insanların fikirlerine ya da önünüze getirdikleri
enformasyona açık olmak işbirliğini besler. Ancak tartışmalar üzerinde tahakküm
kuran ya da ekibin ilerlemesini engelleyen insanların sözünün ara sıra
kesilmesi zorunludur, yoksa ekip üyeleri lideri pasif ya da etkisiz biri
olarak algılayabilir. Bu durumda, insanların sözünü yarıda keserken kişinin
gururunu incitmemek son derece önemlidir. Enformasyonu Paylaşmak Hızlı, kısa ve kesik cümlelerle konuşan lider, insanlardan
kendisini dinlemelerini, söylediklerini anlamalarını ve sorular sormalarını,
yorum yapmalarını beklediğini anlatmaktadır. Böyleleri aşırı derecede görev
-yönetimli olabilir. Anlaşmazlığın ifade edilmesi çok enderdir. Bu koşullarda
grubun havasına güven değil, militarist bir itaat atmosferi nüfuz eder. Bazı yöneticiler gereğinden yavaş ve yumuşak konuşarak grubu
kontrol etmek gibi bir başka aşırı uca savrulur. İnsanlar söylenenleri duymak
için çaba harcamak zorunda kalır ve giderek söylenenler arasındaki bağlantıyı
yitirmeye başlarlar. Fikirler önerme a da karşı çıkma isteğinin yerine duyma
ve anlama çabası geçer. Yavaş Cevap Verme Derin düşünme bir erdemdir, ama aşırıya götürülürse
zayıflığa dönüşebilir. İnsanların söylediklerine yeterli biçimde karşılık
vermezseniz (7), söylenenleri dinlemediğinizi ya da durumu kavramadığınızı
düşünebilirler. Tutarsız cevaplar, insanların kafasını hiç cevap vermemekten
daha çok karıştırabilir. Hiç cevap vermezseniz, insanlar en azından sizden ne
bekleyeceklerini bilirler. Ama her iki durumda da hem görev, hem de süreç
dinamiklerinin önüne engeller dikersiniz. Aynı fikirde olun ya da olmayın, diğer insanların
söylediklerini kabul edin, yoksa sizinle konuşmayı keseceklerdir. Birisinin
söylediğini kabul etmek için onunla aynı fikirde olmanız gerekmez. “Bu,
ilginç, bir fikir, haydi tartışalım” yaklaşımı sessiz kalmaktan daha
değerlidir. Duyguları Açıklama Bir toplantı sarısında ekip üyesine kızmak toplantıyı, hatta
gelecekteki toplantıları mahvedebilir; ekip üyelerini azarlamanın tek katkısı
askersel bir atmosfer yaratmaktır. Ayrıca, başkalarının önünde birisini övmek
de bu kişiyi sıkabilir. Bu nedenle, ekip üyelerine nasıl davrandığınız
çalışma ilişkileriniz açısından çok önemlidir. Koşullara uygun olarak
kendinizi ifade ederseniz, ekibinizin sizi sevecen, duygulu bir kişi olarak
görme olasılığı artacaktır. Çatışmaya Karşı Koymak Anlaşmazlığın düşmanlık anlamına gelmesi gerekmez. Konuya
açıklık getirilmesini ya da daha fazla bilgi verilmesini istemek gibi
seçenekler bulunmaktadır. Bunlara verilecek yanıtlar anlaşmazlığın daha fazla
büyümesini önleyebilir. Ne olursa olsu, ekibin dinamiklerini bozan sorunlarla
başa çıkmak zorundasınız. Duygularını ifade eteleri için insanları teşvik edin, fakat
çatışmalarla başa çıkmaları için de yardımcı olun. Kişisel saldırılar, öfke
patlamaları, dolaplar çevirme son derece yıkıcı olabilir ve eğer bunlara izin
verirseniz, kontrolü kaybettiğiniz düşünülebilir. Anlaşmazlıkları yoluna
koymak ve çatışmaları çözmek görevinizin ayrılmaz bir parçasıdır. İlerideki
bölümlerde bu konuya ilişkin daha çok şey söyleyeceğiz. Ekip Üyeleri Tarafından Yaratılan Engelleri Yıkmak Başkalarının bu kişilere yüz yüze konuşarak onları nasıl
gördüklerine ilişkin geri besleme vermesi, bir yandan insanları daha uygun
değerli bilgi ya da geri besleme vermeye özendirir, öte yandan da istenmeyen
davranışı kontrol etmelerinde yardımcı olur. “İnsanların seninle
ilgilenmesini istiyorsan o zaman..” tavsiyesi genellikle işe yarar. Rekabet dolayısıyla düşüncelerin “en sona bırakılması”
konusuna gelince. Biri iyi bir düşünceyi toplantı sona erinceye kadar
söylemezse, düşünceyi alarak durumu idare etmelisiniz. Ama davranışın
uygunsuzluğuna dikkat çekin. Davranışı değil, düşünceyi ödüllendirin. Yüksek nitelikli kararlar; yüksek nitelikli katkıların,
olumlu etkilemenin yüksek düzeylerinin ve üyeler arasında yüksek düzeyde de
bir güvenin birleşmesinden oluşur. Ekip ortalamaları bir şeylerin yüksek performansı
engellediğine işaret etmektedir. Bu sonuçlarla ilgili açık bir tartışma temel
problemleri açığa çıkarabilir ve etki konusunda ekibin anlayışını
geliştirecek bir dizi düzeltici adımlar atılmaya başlanabilir. DIŞ İLETİŞİM Ekip bir boşluk içinde çalışmaz. Ekip ister kalıcı bir
çalışma grubu, ister geçici bir ekip olsun, ekip yöneticisi ekip ile üst
organizasyon arasında bağlantı kurmalı, ekibi üst yönetimde ve proje ekipleri
söz konusu olduğu zaman diğer ekiplerin yöneticileri karşısında temsil
etmelidir. Bu iletişimler; amaç ve standartları, organizasyonun durumunu,
beklentileri karşılama yolunda ekibin ilerlemesi, ekibin karşı karşıya olduğu
problemleri (özellikle kaynaklar konusunda) ve performans değerlendirmelerini
kapsamalıdır. Organizasyonunu Durumu Ekip, yakın ilgi alanlarının ötesinde olup bitenler
konusunda doğru ve taze verilere sahip olmak ister. Organizasyonda işlerin
nasıl gittiği konusunda -özellikle ekibi etkileyen ya da ekibin etkilediği
yanlar üzerine- bilgilenmek için ekip üyeleri size dayanır. Ekibin
yaptıklarının nihai sonucu karlılığı, pazar liderliğini, büyümeyi ya da
gelişmeyi (bir işin dört temel amacı) etkiler. Bu iş amaçlarından birisinin
ya da daha fazlasının başarılmasında kendi çalışmasının etki yada katkısı olduğuna
inanması için, ekip organizasyonun nasıl iş gördüğüne ilişkin göstergelere
ihtiyaç duyar. Ekibin İlerlemesi Ekip, haklı olarak başarılarının tanınmasını bekler.
Organizasyonun bu başarıların farkında olması gerekir. Beklentilerin
karşılanması yönündeki ilerleme düzenli biçimde rapor edilmelidir. İlerleme
raporları, ekibin neler yaptığı ve bunları nasıl yaptığı üzerinde
yoğunlaşmalıdır. Problemleri gizlemek yerine, bunları ve düzeltilmeleri için
neler yapıldığını rapor edin. Bu, ekibin ve organizasyonun başarısını
etkileyen konulara ekibin hakim olduğu görünümünü verir. Üst yönetimini
etkili bir planlama yapabilmesini önemli ölçüde etkileyecek herhangi bir
sapmayı da mutlaka rapor edin. Performans Değerlendirmeleri Geçici bir ekibin üyeleri genellikle doğrudan size rapor
vermez ve onların performanslarının değerlendirilmesinden ya da
ödüllendirilmesinden siz sorumlu olmazsınız. Bu sorumlulukları taşıyan
insanlara rapor edilmedikçe kimse ekip içinde gerçekte neler olduğunu
bilmeyecektir. Kimsenin hakkını yememek için işçilerle birlikte
hazırlayacağınız performans değerlendirmelerini bu işçilerin yöneticilerine
vermelisiniz. Bu değerlendirmeler daha sonra üst organizasyonun değerlendirme
sürecinde biraraya getirilebilir. SONUÇ Yüksek performanslı ekiplerin dili, böylesi ekiplere uygun
düşen görev ve süreç dinamikleri arasındaki dengeleri yansıtır. Ekip
liderleri iletişim yöntemlerini gözden geçirirlerse, engellerin ortaya
çıkmasını önler ve grup katılımın doğasında var olan riskleri azaltırlar.
Aynı zamanda işbirliği ve karşılıklı yardımlaşmayı güçlendiren bir güven
ortamının yaratılmasına yardımcı olurlar. Ekibinizi ne kadar iyi
yönettiğinizin gerçek göstergesi, ekip içindeki ve ekibin dış çevresiyle
iletişimi ne kadar iyi yönettiğinizdir. DEĞİŞİMİN YARATTIĞI PROBLEMLER Bir ekibi yerle bir edebilecek beş yaygın değişiklik
şunlardır: 1. Ekibin misyonunda ya da hedeflerindeki değişiklikler. 2. Pazarın çeşitlenmesi gibi dışsal ya da çevresel
değişiklikler. 3. Organizasyonla ilgili uzun vadeli değişiklikler. 4. Uzun vadeli sonuçları olan hızlandırılmış örgütsel
değişiklikler. 5. Ekip üyeliğindeki devir. Kontrol edilemeyen bazı tehditler şunlardır: 1. Bunalım gibi büyük ekonomik alt üst oluşlar. 2. Savaş gibi şiddete dayalı sosyopolitik değişiklikler. 3. Müşteri güveninin ya da satın alma kalıplarının kayma
göstermesi gibi önemli endüstriyel değişiklikler. 4. Misyon değişikliği, rakip bir grup tarafından ele
geçirilme ya da küçülme gibi organizasyonla ilgili büyük değişiklikler. Duyarsızlık Ekip lideri sabahleyin işe gelmeye istek duymuyorsa, bu
durumda hem liderin, hem de ekibin başı belada demektir. Duyarsızlığı ölçmek
için, nihai sonuçlar etkileme konusundaki güçsüzlük ya da çaresizlik
duygularını araştırın; Grup Düşünce Grup düşüncesi; korku kararların esas olarak süreç
dinamiklerine dayanılarak alınmasına yol açtığı ya da amaca ulaşma bütün
diğer ilgili alanlarının üstüne çıktığı zaman ortaya çıkar. Anlaşmazlığın gruba yarar sağladığı, iyi yönetilen çatışma
sağlıklıdır. İnsanlar dostlarıyla kendilerini güven içinde hissederler; çünkü
amacın, ortak bir tehdit ya da riske karşılıklı olarak kabul edilebilir bir
çözüm bulmak olduğunu bilirler. “Biz böyle yapmayız” zihniyeti ve “biz
birbirimizle kavga etmeyiz” tutumu sağlıklı çatışmayı bastırır. Ekip, kazanma
dürtüsünü tehdit ya da risklerin yarattığı meydan okumaları karşılamaya
yöneltmelidir. Korkunun Dışındaki Engeller Düşünceleri kabul etme konusunda belirsiz ya da çift anlamlı
ölçütler, veri yokluğu, varsayımlara dayalı ve deneysel düşünememe,
düşüncelerin sınanmasının karşısına engeller çıkarır. Kötü yönetilen testler,
ekibin etkinsizliğe mahkum eden kutuplaşmalar yaratır. Kutuplaşma karar alma sürecinin önünü tıkar. Bu koşullar
altında oylamaya başvurmak etkili karar alınmasını önler, çünkü azınlığın
düşüncelerinin ciddi biçimde göz önüne alınmasını engeller. Problem Çeşitleri Birey-merkezli problemler, sorumluluğun tümüyle ekip
liderine düştüğü problemlerdir. Çünkü bu problemler ya liderin sorumluluk
alanının bir parçasıdır ya da lidere tek başına çalışması emredilmiştir.
Ayrıca zaman yetersizliği, danışma ve mutabakat için bir engel oluşturduğunda
da, liderin bu problemlerle tek başına uğraşması gerekir. İhtiyaç duyulan
bilgi özel olduğu, başka kimsede bulunmayan özel becerilere gerek duyulduğu
ya da problem başkalarıyla paylaşılamayacak kadar kişisel nitelikte olduğu
zamanlarda da aynı durum söz konusudur. Bu koşullarda ekip yolu tıkar. Örgütsel problemler grup içinde oluşur ya da grup içi kimi
süreçleri etkiler. Problemler üstünde çalışmak konusunda yüksek bir rahatlık
düzeyi ve gerekli bilgi ya da becerilere sahip olduğu ya da edinebildiği
sürece, iyi donanımlı bir grup herhangi bir kişiden daha etkili sonuçlar
yaratır. Ekip çalışması daha fazla zaman alır, dolayısıyla yeterli zamanın
olması ve birey-merkezli problemlere ilişkin diğer kısıtlamaların bulunmaması
gerekir. BİRLEŞTİRİCİ DÜŞÜNCE Çözmeye çalışmadan problemi elinizden geldiği kadar farklı
biçimlerde inceleyin. Problemin ne olduğuna ilişkin bir fikir edinmeye
çalışın. Bütün manzarayı bir anda görebileceğiniz problemin, işaretlerini
zihninizde birbirine bağlamaya çalışın. AYRIŞTIRICI DÜŞÜNCE Ekip çok sayıda parçadan oluşan zor bir problemi mümkün olan
en küçük parçalara ayırmalıdır. Ekip üyeleri muhtemel bütün problemlerin bir
listesini çıkarmalı, herbir parçayı incelemeli ve en iyi yargılarını pratiğe
geçirerek, en önemli gibi görünen parçaya yüklenmelidir. Ekip o sırada bir
tek bu iş üstünde çalışılıyorsa, öteki sorunları süreç içinde geride
bırakabilir. Bazen birkaç parçasını çözerek problemin tümünü çözebilirsiniz. Bir problemi gerek teşhis etmeye, gerekse çözmeye yönelik
muhtemel bütün fikirleri gözden geçirmenin bir yolu olarak ayrıştırıcı
düşünce ve beyin fırtınasının eleştirel olmayan aşamaları birlikte çok iyi iş
görür. Çünkü her ikisi de, fikirleri geliştirirken onları analiz etmemenizi
ya da eleştirmemenizi talep eder. Hiçbir fikir dikkate alınmayacak kadar
tuhaf değildir; tuhaf görülüp dışlanan pek çok fikir başarılı, para
kazandırıcı ürünlere dönüşmüştür. BEYİN FIRTINASI Bu teknik, sürecin eleştirel olmayan aşamasında her türlü
fikrin su yüzüne çıkmasını sağlayarak ayrıştırıcı ve birleştirici düşünce
kalıplarını bütünleştirir. Yöntem, organizasyon-merkezli problemlerde çok iyi
iş görür, ama bu tekniği kendinize de uygulamanızı engelleyecek hiçbir şey
yoktur. Tek ihtiyacınız kağıt ve kalemdir. Bir ekibin beyin fırtınası yöntemini uygulaması için,
toplantıya katılan herkesin yazılı bir gündem ve hazır fikirlerle gelmesi
gerekir. İnsanlar toplantı süresince yöneticinin koyduğu kurallara göre
hareket eder. Yöneticilik rolünü alan kimse, yerine başka birisi geçip ona
aktif olarak katılma izni verinceye kadar, tartışmanın ve sürecin dışında
kalmayı kabul etmiş demektir. Analiz, aynı zamanda şu ya da bu nedenden dolayı dikkate
alınamayacağı ya da alınmaması gerektiği konusunda herkesin anlaştığı
fikirlerin ayıklanmasıyla alternatif planların çizilip seçilmesine götürür.
Bu da mutabakata dayalı kabul edilebilir bir planın seçimini kolaylaştırır. Mutabakata varmak biraz zaman alabilir ve bu süre boyunca
grup birçok anlaşmazlıkla karşı karşıya gelebilir. Fakat çoğunluk kararına
dayalı oylama, başarıya götüren en kestirme yol değildir. Oylamada kazananlar
ve kaybedenler vardır. Mutabakatta ise sadece kazananlar olur. Şu 6 adımı gerektiği kadar çok kullanarak mutabakata varın; Ö Yoklama mahiyetinde ifadeler
geliştirin Ö Her ifade için bir olay sunun. Ö Anlaşmazlıkları çözün. Ö Bir karar matrisi üzerinde çalışın. Ö Alternatifleri öncelik sırasına koyun. Ö Bir karara varın Ekibiniz karmaşık bir problemle boğuşuyorsa bir toplantıda
mutabakat sağlamayı beklemeyin. Ekibin bir oturumda problemi çözmeye
çalışması yerine problemi akla uygun parçalara ayırıp, değişik insanları
-bireysel olarak ya da alt gruplar şeklinde- değişik parçalar üzerinde
çalışmaya sevk edin. Kısacası, fiili bir lokmada yutmaya çalışmayın. GÖZÜNDE CANLANDIRMA Çoğu insan hayal kurar. Düşey bir dünyada yaşamaya alışkın
insanlar -analitik düşünürler- hayal kurma konusunda kendilerini yatay
düşünürler kadar eğitebilirler ve hayal kurmayı, düz bir problemde
birbirinden kopabilen bağlantıları “görecek şekilde kullanabilirler. Hayal
kurma ayrıca birleştirici düşünceyi besler, çünkü tasavvur etme yoluyla
olanaksızı kavrayabilirsiniz. Gözünde canlandırma yöntemi herkesin yönetim tarzına uymaz.
Kendi üzerinizde denemedikçe ve ekip üyeleriniz organizasyon-merkezli
problemlerin (özellikle karmaşık problemlerin) üstüne gitmenin bir yolu
olarak hayatı kurmayı kullanmak konusunda rahat değillerse, bu yöntemi
kullanmanızı tavsiye etmeyiz. SONUÇ Çatışmayı yönetin ve yönetim konusundaki anlaşmazlıklar gibi
sağlıklı çatışma biçimlerinden yararlanın. Duyarsızlık, grup düşüncesi,
kişilerarası engeller ve metodolojik engeller konusunda grubu kontrol edin.
Bunlarla ilgilenin. Bunların su altında kangrenleşmesine izin vermeyin, yoksa
performansla ilgili çözemediğiniz her hangi bir konudan daha derin bir
problem yaratırsınız. ÖZ YÖNETİM VE DÖNÜŞÜMCÜ LİDERLİK Lider, ekibin iletişim merkezi olarak, ekibin günü birlik
süreç dinamiklerinin yaratılıp sürdürülmesinde yaşamsal rol oynar. İlişki
oluşturucu temel faktörlere -kapı açma, özendirme, gözlemleme, esneklik
gösterme ve kabul etme- ilave olarak, ekip lidere özellikle iş koşullarının
organizasyonun rekabet yeteneğini etkilediği zor dönelerde insanları
yüreklendiren ve uyumu koruyan bir kişi olarak bakacaktır. Ekip lideri bir yöneticidir ve yönetici niteliği bulunmayan
ekibe değil, yönetime dahildir. Bağlılıkları parçalamak istikrarsızlık
yaratmaktan başka bir işe yaramaz. Ekibin her üyesi ekibin başarısına katkıda bulunur ve
değişik zamanlarda değişik roller oynar. Herkes yetkiyle donatılmıştır (etki
sahibidir), dolayısıyla kimsenin güç kazanmak için mücadele etmesi gerekmez;
zorla güç kazanmaya çalışanlara iyi gözle bakılmaz. KENDİ KENDİNİ YÖNETEN EKİPLERİN DEĞERİ Kendi kendini yöneten ekipler kavramı yeni değildir;
yönetici ve yönetici olmayan tanımlamasının doğal bir sonucudur.
Yöneticilerin ve yönetici olmayanların bir dizi farlı görev ve sorumlulukları
vardır. Kendi kendini yöneten çalışma gruplarının değeri ise, herkese
kendisinden bekleneni yapma olanağı tanımasıdır. Yöneticiye Yararları Kendi kendini yöneten bir ekip çalışma sorunlarıyla baş
etmek üzere daha fazla işçiyi harekete geçirir, bu da karar almanın
hızlandırmasına ve kararların niteliğinin yükseltilmesine yardımcı olur. Çok
yönlü eğitimden geçirilip, daha sonra nasıl birlikte çalışacakları
öğretildiği zaman, işçiler daha üretken olur. Kısaca, insanlar daha fazla ve
daha iyi iş çıkarır. Kendi kendini yöneten bir ekipte herkes -lider dahil- grup
liderlerinden biri haline gelir. Grup faaliyetlerine tam olarak katılma
herkese önemli katkılarda (genellikle kendi alanlarında) bulunma olanağı
verir. İnsanlar ekip lideri için değil, ekip lideriyle birlikte çalıştıkları
duygusunu taşır. Sorumluluklar, Otorite ve Hesap Verme Ekibin yaşamı ve çalışma konusunda sorumluluk yüklenmeleri
için ekip üyelerine yetki devretmek, organizasyon boyunca görev dağılımı
yapmanın doğal bir sonucudur. Yönetim kurulu şirketi çalıştırma yetkisini üst
yönetime verir. Üst yönetim yetkilerinin bazılarını yöneticilere devreder,
onlar da yeri geldiğinde çalışma biriminin hedefleri açısından yetkilerinin
bir bölümünü çalışanlarına aktırır ve onlara sorumluluk verirler. Bunlar,
çalışma birimlerini gözetleyen nezaretçiler ya da işi yapan yönetimi dışı
çalışanlar olabilir. Çoğu yönetici, kendisi ekip ile ekibin hedefleri arasında
durduğunda, başardıkları ya da başaramadıklarından dolayı ekipten hesap
sorulamayacağını kavramaz. Şefler” kendilerini her şeyden sorumlu tutarak
bütün bütün yetkiyi ellerinde topladıkları zaman, ekip üyeleri işleri ya da
yaşamları konusunda sorumluluk almak için hiçbir neden görmezler. Kendi kendini yöneten bir ekibin yaratılması, grubun bu
sorumluluk ve yetkiyi benimseme isteği ve yeteneğine uygun düşmelidir.
Ayrıca, yöneticinin hesap verme konusunda standartlar belirlemesi de gerekir.
Planlama Çalışması Kendi kendini yöneten bir ekibin yaratılmasını iç içe geçen
alanların yöneticileriyle tartışmak da iyi bir fikirdir. Bir şirket bölümler
arası çalışmanın akışıyla ilgili grup planlama toplantıları yapmıyorsa, ekip
çalışmasının etkilediği alanların nezaretçileriyle ile tek tek toplantılar
yapılmalıdır. Mevcut Kaynaklar Kendi kendini yöneten bir ekip yaratmadan önce yöneticiler
işçilerini tanımak zorundadır. Çünkü işi yapacak olanlar onlardır. Yönetici,
işçilerinin işe alınma nedenlerine ek olarak neler yapabilecekleri konusunda
bir fikir edinmek için bir yetenek ve beceri bankası oluşturmalıdır. Çünkü
önceki işlerini hobilerinde, ilgi alanlarında ve boş zaman uğraşlarında gizli
eğilirler işçilerin ilgi, istek ve arzularını ortaya çıkarır. Bunu Neden İstiyorsunuz? Yöneticiler kendi kendini yöneten bir ekip yaratmanın bazı
iş ihtiyaçlarını nasıl yerine getireceğini tarif etmelidir. Daha önemlisi,
ekip üyelerinin bunu yapmaktan ne kazanacaklarını anlamaya ihtiyaçları
vardır. Yöneticinin Yarattığı Engeller Yöneticiler sorumlulukla eşit yetki devretmeyerek ya da
ulaşılması hedeflenen şey için ekipten hesap sormakta başarısız kalarak etkili
ekip çalışmasının önüne kendi engellerini koyarlar. Bazen kendi kendini
yöneten ekipler, orta kademe yöneticilerin kendilerinin gereksizleşeceğinden
endişe etmesini haklı çıkarmaktadır. Ekip Üyelerinin Yarattığı Engeller Yönetici, kendi kendini yönetmenin gerektiğini
sorumlulukları üstlenmeye hazır olmayan insanlarla kendi kendini yöneten bir
ekip yaratmaya çalışırsa, birçok olumsuz duyguya yol açar. Bu durumda kendi
kendine yönetim teşvik edilse bile, işçiler yüklenme, ilgisizlik, durgunluk,
korku, hırs ve iktidar oyunu olarak adlandırdığımız sorunlara hedef
olacaktır. Yüklenme Bazı işçiler kendi kendini yönetmenin sorumluluklarını
kesinlikle kabul etmeyebilir. Bunlar genellikle yabancılaşma duygusu içindeki
insanlardır. Kendisine sadece sıradan ve düşük ücretli görevler verilen bir
işçi asgari ölçüde gerekenden daha fazlasını yapmayacaktır; böyleleri ücret
çeklerinden başka bir şey için çalışmaz. Elde etmek için mücadele etmeleri
gereken bir işe kendilerini motive etmek onlara zor gelir ve böyle bir çaba
muhtemelen başarısızlıkla sonuçlanır. İlgisizlik Bazı işçiler kendilerini neyin beklediğini ya da kendileri
için ne istediklerini bilmedikleri için, işlerini yapıp ücret çeklerini
almaktan öte bir şey yapmak istemeyebilir. neler kazanacaklarını bilmeleri ve
başarı karşılığında elde edecekleri teşviklerin tarif edilmesi durumunda bu
insanları harekete geçirmek daha kolaydır. Durgunluk Bazı insanlar değişmek istemez. Kendi kabuklarına
çekilmişlerdir ve orada kalmak isterler. Kendi kendilerini dışlar ve hem
işlere, hem de kendilerine kaşı duyarsız olurlar. Kendi kendini yöneten bir
ekip yaratırken, lider kadar ekip de bu insanları göz önünde bulundurmalıdır.
Ama eğer gruptaki herkes bu tür şeyler hissediyorsa, kendi kendini yönetmek
hemen hemen olanaksızdır. Yönetici değişimi aşama aşama sunmalıdır. Bu, ekip
üyelerinin kendilerini daha az tehdit altında hissetmesine katkıda bulunur.
Değişimden, ortaya çıkmadan önce söz etmek, ekip üyelerini her adımın
atılmasına katmak, her adımı mümkün olduğu kadar basitleştirmek, değişimin
koşullarını kontrol etmede ve her adıma bağlı hedefleri başarmada ekip
üyelerine yardım edecektir. Her başarı daha fazla aktivite ve yeni başarılar
getirecektir. Arkadaş baskısı, bütün ekibin kendi kendine yönetim fikrine
bağlanmasına zarar veriyorsa, baskının kaynağını açığa çıkarın. Baskı bir
kişiden, bir grup davranışından ya da organizasyonun kültüründen kaynaklanmış
olabilir. Kaynak ne olursu olsun, bunun sorumlusu olanlarla konuşun.
Uyguladıkları baskının hem kendileri, hem de organizasyon açısından yarattığı
problemleri gösterin. Birisinden çevresine meydan okumasını bekleyebilmek
için, yönetici önce baskıyı ortadan kaldırmalıdır. Hevesi boğmamak gerektiği halde, aşırı hevesin yarattığı
problemlerin bilicinde olun. Her ne kadar hırslı kuzgunlara ihtiyaç varsa ve bunların
coşkusunu beslemek gerekiyorsa da, bu gibi insanların aynı zamanda yavaş
atılması da gerekir. Ekibin öğrenme çizgisini yavaş ve dikkatli biçimde
yukarıya çıkarın, başarıyla yapabilmeleri için onlara yeteneklerine göre
görevler verin. İktidar Oyunu Kendi kendini yöneten bir ekibin yaratılmasında işbirliği
yapmaktan çok, ekip liderliğini kontrol etme için didinirler. Böyle davranan
birisi belirlendiği zaman, yönetici oyunu kurullarını -iktidar oyunun olumsuz
sonuçları da dahil- tam olarak uygulamalıdır. Ekipler hem görev, hem süreç dinamikleri üstünde
odaklanmalıdır. Çalışmanın iyileştirilmesi, önceliklerin saptanması, problem
çözümü gibi iş yönetimi konuları, açık iletişim ve karar alma gibi grup
işleyişi konuları, değerle ve duygular gibi kişilerarası ilişki konuları eşit
derecede önemlidir. Kendi zamanlarında, kendi yerlerinde ve kendi
özgüllükleri içerisinde ele alınmaları gerekir. Dış yardım bu nedenlerden
gereklidir. Bir ekip nasıl etkili kararlar alınacağı konusunda
eğitilirken kendi örgütsel yapısını yaratmaya, kendi rol ve standartlarını
görüşmeye hazır olmalıdır. Bu sırada gruptan yöneticinin ekip içindeki rolünü
tanımlanmasına yardımcı olması da istenebilir. Ekip üyelerine yöneticiden ne
beklediklerini ya da istediklerini ekip lideri ve üst örgütün ne tür
ihtiyaçlarını karşılaması gerektiğini düşündüklerini sorun. Bu, sadece
yöneticinin konumunun korumanın değil, gerçek grup ihtiyaçlarını karşılayan
yönetim işlevlerinin yerine getirilmesinin de biricik yoludur. SONUÇ Kendi kendini yöneten bir ekibin yaratılması dönüştürücü,
belki de devrimci bir düşünceyi talep eder. Çoğu durumda en azından birkaç
yönetim reformu yapılmasını gerektirecektir. Kendi kendini yöneten bir ekip
yaratılmadan önce, yönetici ekibi olduğu gibi değil olabileceği şekliyle
görmelidir. Karşılıklı yardımlaşma ve arkadaş baskısı kendi kendine
yönetimi destekler, Grupta, konumdan kaynaklanan güç kullanımına çok az gerek
ve fırsat olacaktır. Uygun ödüllendirme ya da ödüllerin kısıtlanması kendi
kendine yönetimi pekiştirir; güç kullanılması ise tam tersini yapar. Ekibe özyönetim doğrultusunda tanınan fırsatlar, liderliğin grup içindeki katkısını ve gerçek bir ekip çalışmasının gelişmesini teşvik eder. Liderliğin bu şekilde bölüşülmesi -özel projeler ve faaliyetler üstünde çalışma olanaklarıyla birlikte- özgüveni artırır, grup düşüncesini engeller. Kimse grubu gözdağı veremez ve grup yaltaklanmaları hoş karşılamaz. Özyönetimi teşvik etmek organizasyonun kâr, liderlik, büyüme ve gelişme potansiyelini artırır. |