|
AVRUPADA
YÖNETİCİ EĞİTİMİ Yazar : Alison ALSBURY Yayınevi : Milliyet Yayınları Baskı : İstanbul / 1996 / 243 shf. GENEL YÖNETİCİ EĞİTİMİ Bu bölüm genel nitelikte ola, genel yönetim becerilerini öğrete,
ortak yönetim sorunlarını paylaşan ve her düzeydeki yöneticiler
karşılaşabilecekleri sorunları ele alan programları incelemektedir. bununla
birlikte uluslararası boyutu veya Avrupa boyutu üzerinde duran programları
dışta tutmaktadır. Bölümlemeler bir ölçüde yapay olmakla birlikte, bu bölüm
üç kesime ayrılmıştır: Genel yönetim programları: strateji yönetimi ve proje
yönetimi, bazı programlar her üçünü de kapsamaktadır. Bölümleme programın
içeriğinin bütününe değil, esas vurgusuna dayalıdır. Temel örgütsel değişim
genellikle stratejik amaçlardaki önemli bir değişikliğin bir sonucu
olduğundan, stratejiye ilişkin kesim, örgütsel değişim ve bunun sonuçlarına
ilişkin programları da içermektedir. GENEL YÖNETİM: Genel yönetim gereksinimleri, ideal olarak, bunun içinde yer
alan yöneticiler kadar çeşitli olmalıdır. Meslek yaşamlarının farklı
aşamalarında bulunan yöneticiler ve farklı örgütsel kültürlerden gelen
yöneticilerin gereksinimleri farklı olacaktır. En üst düzey yöneticiler,
belki de büyük örgütlerin genel müdürleri, kendilerini daha fazla
geliştirebilmek için deneyimleri bir araya getirmeye ve entellektüel bir
meydan okuma ile karşı karşıya kalmaya gereksinim duyabilirler. Genel
müdürler, genel yönetim tekniklerin ilişkin deneyime sahip oldukları ve fonksiyonel
yöneticilerin becerileri çok özel olabileceği için, genel müdürlerin
gereksinimleri fonksiyonel yöneticilerden farklı olacaktır. Bu çeşitlilik
tavsiye edilen programlara yansımıştır. Bunlar fonksiyonel yöneticilere genel
yönetim becerilerini geliştirmede yardımcı olan programlardan hızla ilerlemek
isteyen yöneticiler için hızlandırılmış geliştirme programlarına ve herhangi
bir yönetim düzeyi için uygun olan liderlik becerilerine ilişkin kurslara
kadar uzanmaktadır. Kursların biçimide önemli farklılıklar göstermektedir.
Bazıları, esas olarak deneyimlerin paylaşılması için bir forum
niteliğindedir, bazıları önemli ölçüde pratik beceri eğitimi vermektedir ve
bazıları spesifik bir rolü ele almakta ve o rolün yönetimini incelemektedir.
Genel yönetime ilişkin kesimde, politikanın çerçevesini çizme rollerinden ve
kamusal sorumluluklarından dolayı farklı sorunlarla karşı karşıya kalan
devlet yöneticileri ve kamu sektörü yöneticileri için iki program da yer
almaktadır.
Katılımcı Profili: Borsaya kote edilmiş ve veya aile
şirketlerinin ve bağlı şirketlerin yönetim kurulu üyeleri
Bu bölüm beş kesime ayrılmıştır. Yönetimin tüm fonksiyonel
alanları: imalat ve teknoloji, finansman ve muhasebe, pazarlama, satış ve
çevresel yönetim. Her kesim kendi içinde açıklayıcıdır, fakat kısa bir özet,
sunulan programların çok fazla olan çeşitlerine ilişkin bir bilgi
vermektedir. İnsan Kaynakları: Soru
kağıtları insan kaynakları yönetiminde, yönetimin diğer herhangi bir alanına
göre, hem içerik hem de biçim açısından çok daha fazla çeşitliliği ortaya
koymuştur. Burada çoklu beceriye dayalı programlar tavsiye edilmiştir:
Danışmanlık, pazarlık ve etkileme becerilerini, işe alma ve seçme
stratejilerini, haberleşme ve sunuşu öğreten kursların tümü popüler kurslar olarak
belirlenmiştir. Bir diğer program kategorisi insan kaynakları yönetiminin
günlük işleyişinde söz konusu olan sorunları ve bir insan kaynakları
politikasının geliştirilmesini incelemiştir. İmalat ve Teknoloji Yönetimi: Genellikle imalat sürecinin etkin yönetimi, ArGe' den bilgi
teknolojisine kadar tüm teknoloji yönetimini içerdiğinden bu iki alan aynı
grupta toplanmıştır. Bu kesimde, üretim sürecinin yönetimini ele alan
programların yanı sıra, toplam kalite yönetimi, ArGe yönetimi, bilgi
teknolojisi stratejisi ve yönetimi ve lojistiğe ilişkin programlar yer
almaktadır. Finansman ve Muhasebe: Bu
programların düzeyi oldukça farklılık göstermektedir. Tavsiye edilen çok
çeşitli kurslar finansman yöneticilerinin ihtiyaç duyduğu becerileri ve bir
stratejik perspektif geliştirmeye duydukları ihtiyacı ele almaktadır. Bazı
kurslar finansal performansın iyileştirilmesini incelemektedir. Ancak insan
kaynakları müdürleri, finansmancı olmayan müdürler için finansmana ve
muhasebe becerileri sağlayan programları da tavsiye etmiştir; bunlardan
bazıları karmaşık finansal karar vermeyi ele alan programlara gerek olduğunu
da belirtmiştir. bu kesim, tüm bu programların iyi bir bileşimini vermeye
çalışmaktadır. Pazarlama ve Satış Yönetimi: Bir işletmeden diğerine pazarlama, pazarlama yönetimi ve
stratejisi, satış gücünün yönetimi dahil, bu iki alanın tüm boyutları bu
kesimde saptanmıştır. Teknolojik ürün ve sanayi ürünü pazarlaması ve
profesyonel hizmetler dahil, hizmet işletenleri için pazarlama. Çevre: Çevreye ilişkin olarak
yönetimin tavırları hızla değişmektedir. Çevre bilinci ve çevreye ilişkin
olarak duyulan sorumluluk, bugün bir şirketin halkla ilişkilerinde önemlidir
ve genellikle pazarlama stratejisinin bir parçasıdır. Birkaç eğitim kurumu
çevresel yönetim konusunda pratik eğitim kurslarının gereğini kavramaya
başlamıştır. Çevreye ilişkin konuların halledilmesi az sayıdaki genel yönetim
programında yer almakla birlikte, işletmecilik okullarının çoğu henüz
çevresel yönetim programları geliştirmemiştir. Burada yer alan programlar
yalnızca tavsiye edilenlerden oluşmaktadır. INSEAD 1: İnsanların Yönetimi Katılımcı Profili: İnsan kaynakları politikalarında daha
etkin olma gereğini kavrayan genel müdürler diğer kıdemli yöneticiler,
örgütlerinin politika ve uygulamalarını formüle teme sorumluluğunu üstlenmiş
personel ve insan kaynakları yöneticileri. Bu program uluslararası örgütlerde
çalışanların ilgi alanlarına özel bir dikkat göstermektedir. Programın Yararları: Bu program katılımcılara, işletme ve
örgüt stratejisinin insan kaynakları yönetimi üzerideki etkilerini gözden
geçirmek için bir olanak sağlamaktadır. İnsan kaynaklarını planlama ve
geliştirmenin, stratejik ve örgütsel ihtiyaçlarla, bireyin kişisel ve mesleki
gelişmeye duyduğu ihtiyacı nasıl bağdaştırdığını görmelerini sağlar. Kurs,
ortaya çıkmakta olan insan kaynakları sorunlarının yanı sıra bunların
temelinde yatan değişim ve uygulama görevlerinin üstesinden gelmek için bir
fırsat oluşturmayı hedeflemektir. İçerik: Program iki bölüme ayrılmıştır. İlk dört gün, seminerin
temelini oluşturan dört modüle ayrılmıştır. Stratejik ve örgütsel sorunlar,
insan kaynakları yönetiminin çokuluslu koşulları, insan kaynakları yönetimi
yoluyla rekabet avantajı, insan kaynakları planlaması ve uygulaması Süre: Dokuz gün Sıklık: Yılda bir kez Ücret:37.000 FF
Konaklama için haftada 3500 FF ULUSLARARSI PERSPEKTİF Görüş ufku ulusal düzeyden Avrupa sınırlarına kaydıkça ve
siyasal gruplamalar değiştikçe, yöneticilerin içinde faaliyet gösterdikleri
uluslararası çevre de aynı biçimde değişmektedir. Bir çok kıdemli yönetici,
ya uzun süre yurt dışında çalışarak veya çok uluslu bir örgütün çeşitli
ulusal bölümlerinde çalışarak çok uluslu bir perspektif edinmiş durumdadır. Yalnızca ulusal perspektife sahip olan fakat şimdi
ufuklarını genişletmelerini gerektiğini kavrayan yöneticiler için çeşitli
programlar mevcuttur. Bunlardan bazıları uluslar arası yönetim sorunlarını
ele almaktadırlar: bunlar arasında, artık genellikle ulusal sınırların
ötesine giden şirket birleşmeleri ve şirket satın alınması ile ilgili olanlar
vardır. Bu bölümün ilk iki kesimi bu programları anlatmaktadır. Önce
uluslararası yönetim programları daha sonra da şirket ittifakları ve satın
almalarına ilişkin bir kesim bulunmaktadır. Bazı programlar çok uluslu
şirketlerdeki yöneticilerin karşı karşıya kaldıkları sorunlar üzerinde
odaklaşmaktadır. Programların hepsi, Avrupa'lı yöneticileri yeni piyasa
güçlüklerine karşı koyabilmek için donatma çabasıyla faaliyet alanını
ulusaldan uluslararası alana genişletmektedir. Yönetimin tüm düzeyleri için, doğası gereği, hem kültürel
eğitim, hem de dil eğitimi aynı biçimde geçerli olduğundan, ilgili yönetim
düzeylerin belirten tablolar verilmemiştir. Bilgi verilen dil kursları,
kurslarını iş adamlarının ihtiyaçlarına göre düzenlemiş olanlarla sınırlı
tutulmuştur: Birçok şirket, sayıp sıralanamayacak kadar fazla olan yerel dil
okullarından yararlanmıştır. Yurt dışındaki yöneticilere İngilizce öğreten
iki kurs hakkında da bilgi verilmiştir. Irish Management Institute(IMI): Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolcaya Başlangıç Programları:
Katılımcı Profili: Tümüyle yeni başlayanlar için Programın Yararları: Kurs, dört adet üçer günlük bloklar
biçiminde dört aya yayılmıştır ve yalnızca 12 gün sürmektedir. Uzaktan
öğrenim malzemesini sağladığı motivasyon ve izleme sayesinde, katılımcıların
bu 12 gün içinde çok daha uzun düzenli bir kursdaki kadar öğrenmeleri
mümkündür. Bu da programa katılan örgüt için açık bir tasarruf sağlamaktadır. İçerik: Eğitim yöntemleri çeşitlidir: Rol oynama, iki
kişinin karşılıklı konuşması, eğitimci ile bire bir eğitim seansları, audio
bantlar. Eğitimciler tüm kurs malzemelerini ve kelimeleri, özellikle işin
ihtiyaçlarıyla uyumlu olacak biçimde tasarlamışladır. Kurs katılımcılara şunları öğretecektir.
Süre: Ayda bir kez, 4 ay süren, 4 tane üçer günlük modüller
biçiminde 12 gün Sıklık: Her dil kursu yılda iki kez Ücret: 965 Sterlin EĞİTİMDEKİ GELİŞMELER Eğitim Becerilerinin Geliştirilmesi: Eğitime ilişkin perspektifler bir defalık kurlardan
her bireyin ve grubun ihtiyaçlarına göre planlanmış eğitim programlarına
doğru değişmektedir. Eğitimcinin rolü artık daha geniş bir çerçevede
görülmektedir: Sorunları teşhis eden, kara vermeyi etkileyen ve yöneticilere,
eğitim ihtiyaçlarına ilişkin bir analizde belirlenen tüm konularda
danışmanlık yapan uzmanlarla kıdemli yöneticiler arasında daha yakın bir
ilişki mevcuttur. Eğitimcilerin iş performansını artıran eğitim faaliyetlerini
gerçekleştirebilmeleri ve değişimin etkin biçimde yönetiminin
gerçekleştirilebilmesi için eğitimcilerin eğitilmesi yaşamsal önemde bir
görev durumuna gelmektedir. Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi, bir eğitim
programının tasarlanması, eğitimin değerlendirilmesi, açık öğretimin
yönetimi, eğitimcinin eğitilmesi gereken konulardır. Eğitimciler giderek, yöneticilere zor ve değişen koşullar
için eğitim sağlama durumunda kaldıklarından, ihtiyaçların analizi, program
tasarımı, sunuş ve analiz konusundaki temel uzmanlıklarının ötesine giderek
kişisel gelişme ve bireysel gelişme alanlarına yönelmeleri gerekmektedir.
Bunu kolaylaştıran kurslar, diğerlerini bir derin öğrenme sürecinden
geçirebilmek için, eğitimcileri kendi tavırları, değerleri ve inançları ile
karşı karşıya kalmalarını sağlamaktadır. Bu gelişme, bundan sonraki kesimde
ele alınacak olan kendini geliştirme ile paralel gitmektedir. Kendi kendine eğitim, eğitim alnındaki bir diğer ilginç
gelişmedir. Bu yolu seçen eğitimciler, kendi yönetim deneyimlerine öğrenme
ihtiyaçlarına ve örgütlerinin kültürüne uygun olacak biçimde kendi
eğitimlerini tasarlamak ve denetlemek isteyen yöneticileri geliştirmeyi umut
etmektedirler. Roffey Park, yeni "uluslararası kendi kendine eğitim
merkezi" ile bu yaklaşımda öncü olmuştur. Bu kurum kişinin kendisi
tarafından yönetilen bir eğitim programının planlanması, bunun bir örgütün
yapısı ve yönetim geliştirme faaliyeti ile bütünleştirmesi konusunda pratik
kurslar vermektedir. Roffey Park Management College 4: Kişiler Arası İlişki Becerisi Eğitimi Yöntemleri: Katılımcı. Profili: Eğitimciler, yönetim geliştirme
uzmanları, personel uzmanları ve eğitim yöneticileri. Programın yararları: Bu program kişiler arası ilişki
becerisi eğitimine ilişkin bir dizi yaklaşımı sunmayı amaçlamaktadır. Bu
yaklaşımların avantaj, dezavantaj ve uygunluklarını inceleyecektir.
Eğitimcinin kişiler arası ilişki becerileri, eğitime ilişkin çeşitli rolleri
ve sorumluluklarını inceleyerek bu tür bit eğitimi daha etkin biçime
getirecek ve kişinin bilgisini artıracaktır. İçerik: Program, kişiler arası ilişki becerileri eğitimine
bir genel bakışın yanı sıra aşağıdaki çeşitli yaklaşımları ele alacaktır.
Kişiler arası ilişki becerisi uygulamasında eğitimcinin
rolü, geri besleme yönetimi ve bu rolün ortaya çıkardığı mesleki sorunlar ele
alınmaktadır. Süre: 5 gün Sıklık: Yılda 3 kez Ücret: 1650 Sterlin+KDV Konaklama
dahil EĞİTİM KURUMLARI VE SUNDUKLARI ŞİRKETE ÖZEL EĞİTİM
OLANAKLARI Yaptığımız anket, olayı tam olarak veriyorsa, büyük
şirketlerin hepsinin şirket içi eğitimlerinin en azından bir bölümünü ya
kendi olanaklarını kullanarak, ya da bir eğitim kurumu ile birlikte şirkete
özel programlar düzenleyerek örgütledikleri belirtilebilir. Bunun iki açık
nedeni vardır: Genellikle şirket tarafından dışarıdan uzman konuşmacılar
getirilerek düzenlenen bir kurs çok daha ucuza mal olacağı için birinci neden
maliyettir. Görüştüğüm bazı şirketler bu yolu seçmektedir. Çoğu kez gerekli
dış girdiyi sağlamak için işletmecilik okullarından profesörleri veya
sektörden uzmanları getirerek kendi kurs ve seminer dizilerini
oluşturmaktadırlar. İkinci ve belki de daha önemli neden, konunun ilgisidir:
Şirkete özel spesifik bir kurs şirketin içinde yer aldığı sektöre özel bir
eğitimi verir ve bu sektöre uygun eğitim malzemelerini kullanır. Şirket içi
eğitim ayrıca şirketim kültür, örgütsel yapı ve stratejik amaçlarını da
yansıtabilir. Büyük şirketlerde genellikle bölümler arası iletişimin artması
biçiminde ek bir yarar daha sağlar. Londra İşletmecilik Okulu(LBS) Londra işletmecilik okulu, Londra’da Regents Parkın kenarında yer almaktadır. Tesisleri büyüleyicidir ve bilgi teknolojisinden sağlık merkezlerine kadar çok çeşitlidir. LBS Avrupa’daki en büyük işletmecilik kütüphanesini geliştirmiştir ve bu kütüphane 20'den fazla On-Line servisi bulunan hayli itibarlı bir bilgi servisine sahiptir. LBS yöneticilere kendilerine daha fazla güven duyan daha etkin ve rekabetçi duruma gelebilmeleri için kariyerlerinin her aşamasında onlara yardımcı olmak için bir yönetici programları portföyü sunmaktadır. Hızlandırılmış geliştirme programı belki de yüksek potansiyelli yöneticiler için dünya üzerindeki etkin kurstur. |