|
ETKİLİ
HATIRLAMA TEKNİKLERİ Yazar : Donald A.LAİRD-Eleanor C.LAİRD Yayınevi : İlgi Yayınları Baskı : İstanbul / 1989 / 199 shf. BÖLÜM 1 - Dört genel kural : İnsanın aklından dakikada 8 ila 12 arasında düşünce
geçtiğini ileri süren David c.Mcclelland’ın tezi göz önüne alındığında;
Hatırlamanın önemi günlük iş hayatımızda apaçık görülür. Yaşanan deneyimler
taşıdığı anlam ve önemin hatırlanması hayatın daha az acılı ve daha az hatalı
geçmesini sağlar. Hatırlamanın önemli olduğu durumları göz önünde
bulundurursak; i-Matematiksel işlemlerde ii-Önemli adreslerde iii-Önemli randevularda iv-Doğum günleri ve yıldönümlerinde v-Gidilmesi gereken yerlerde vi-Verilen talimatları hatırlamada vii-Kişi adları ve yüzleri viii-Şiir ezberlemek ......vb. Dünyadaki mevcud insan hatırlaması üzerine olaylardan
bahsediliyor. Örneğin; Lonnie duyduğu ismi ve gördüğü insanları unutmadığını
buna karşın düşünme özürlü bir insan olduğundan, hafıza konusunda iyi bir
eğitici olan Weld’in ayı ve günü zorlukla hatırlayabildiğini, hatta kış mı
yoksa yaz mı olduğunu ancak pencereden bakarak söylediğinden bahsedilir. İyi
bir etkin hatırlama için 4 Altın kuralı bütün yeteneklerin ortaya çıkabilmesi
için bilinçli olarak uygulamıştır. Bu kurallar; 1-Zamanın da ve doğru hatırlamak için, hatırlamaya gayret
gösterin. Bunu için beyninizi hazırlayın ve istekli olun. 2-Hatırlamanız gereken şeylere etkin olarak tepki gösterin!
Tüm duygularınızı ona yöneltin. Ona bakın, onu dinleyin, onu konuşun. 3-Önemli anlarda belleğini tazeleyin ve onun kusursuz olarak
çalışmasını sağlayın 4-Düşüncelerinizi önceden derlediğiniz bilgiler üzerinde
yoğunlaştırın BÖLÜM 2 - Beşinci mantık kuralı: Bu önceki 4 temel kural İnsan zekasının ne kadar deha olursa
olsun bazı önemli noktaları unuttuğu görülmüş. Pırıl pırıl bir zekaya sahip
birinin bile unuttukları hatırladıklarından daha çoktur. Daha iyi
hatırlamanın en emin yolu önemli şeyleri bir yere yazarak gerçekleştirilir.
Bu yüzden beşinci ve son derece elverişli yolu : Not almak! Şu an dünya çapında ün yapmış kişilerin hayatlarına
bakıldığın da daima yanların da bir not defterlerinin bulunduğu ve
gerçeklerin saptırılmasına engel oldukları görülmüştür. Nitekim Dünya çapında
ünlü ve üretken bilim adamı Baron Von Humboldt; Not tutmayan insanların,
kendilerinin doğal insanlık tanımından uzaklaştıklarını ve bazı şeylerin en
sağlıklı bellekten dahi yok olacağını bu nedenle ileride kullanılacak
bilgilerin saklamanın doğru olduğu kanaatindeydi. Bu nedenle iki yol vardır; a-)Sistematik bir şekilde Not almak b-)Kısa alınan notların devamlı düzenlenmesi. Dr. A. T. Wolford İnsan yaşlandıkça not almanın gereğini
savunarak “Belleğinizi zorlayacağınıza Not alın”tavsiyesinde bulunmuştur. Günlük işler, yazılı oldukları veya karşımıza çıktıkları an
çözümlenebilecek konulardır. Bu mantık kuralını izleyen, işini bilen üst
düzey yöneticiler, birlikte çalıştıkları kişinin masasında bir ajandanın
bulunmasını şart koşarlar. Bir ajanda ve önemli konuları toplayacağınız bir ajanda
kullanın. Not alacağınız anda ajandanız yoksa bir kağıda yazarak not alın.
Günlük işleriniz dışında yapacağınız etkinlikleri not edin (Gidilmesi gereken
yerler, Yollanacak mesajlar, telefonlar, kişiler vb..).Uzun vadede
kullanılacak notlar hazırlayın (Anlaşmalar, sözler, kayıtlar, konuşmalar
vb..). Ezberlemeye yardımcı olmak amacıyla küçük hatırlamalar kullanın
(formül, fiyatlar, oranlar, teknik terimler ve isimler gibi).Kağıt
harcamaktan kaçınmayın ve not aldığınız zaman kısaltmalar kullanmayın.
Örneğin; İ.’yi ara sonra baktığınızda İhsan olabilir, İsmet olabilir,
İski olabilir, İlkay olabilir, bu nedenle dikkat etmek gerekir. BÖLÜM 3 - Sayıları hatırlanması bazı önemli noktaları
aydınlatır: Sürekli çalışıldığı zaman insan da sayıları hafıza tutma
oranı fazlalaşır ve yetenek artar. İnsan kendini zorlarsa çok yararlı şeyler
elde eder .Sekiz haneli bir sayıyı kişisel farklılık gözetmek sizin her insan
hatırlar. Sözgelimi kadınlar, genelde sayıları hatırlamada erkeklerden farklı
olmalarına rağmen sözcük hatırlamada onlardan üstündür. Churcill’in korumalarından biri onu belleğinin sayı tutmada
zayıf olduğunu hatta takma dişlerini dahi unuttuğunu fakat anlamları
hatırlamada bir deha olduğundan bahsetmektedir. Sayıları hatırlamada gruplama işimizi kolaylaştırır. Örneğin
insan beyninin üçerli gruplamaları daha iyi hatırladığını, Gruplamanın
hatırlanması gereken çok uzun dizileri kolay ve küçük dizinlere ayırdığı için
hem uzun süreli hemde yararlı bir yardımcıdır. Birkaç kural uygulandığında
insan çok şey kazanabilir. Böylece tarihleri, sayıları, ve kelimeleri uzun
vadede ezberlenebilir. Dr. Woodrow hatırlamaya yardımcı kurallarla ilgili
Kısa açıklama vermiştir; -Ritm ve kavramlarını kullanın. -Hatırlayabileceğinizden emin olun -Bölümler halinde değil bir bütün olarak gayret edin -Hatırlamanız gerekeni dikkatinizin odak noktasında toplayın -Daha önceki hatırladıklarınızla ilişki kurun .Bellek, sahip
olduğunuz deneyimlerinizi aklınızda tutabilme ve gerektiğinde hatırlayarak
ortaya çıkarabilme yeteneğidir. Hatırlamak belirli bir madde veya kafamızın
içindeki somut bir yer değildir. Hatırlamak işlevini eğer yerine
getirebilirsek daha iyi bir şekilde işlevini yerine getiren bir dizi
işlemdir. 1.Kural Zamanın da ve doğru hatırlamak için, hatırlamaya gayret
gösterin. Bunu için beyninizi hazırlayın ve istekli olun BÖLÜM 4 - Zihninizi hatırlamaya yöneltin: Hatırlama kendiğilinden gerçekleşmez. İnsanlar hatırlamanın
yetersizliğine ilişkin verilen örnekte hatırlayabileceklerinden son derece
emin oldukları için olayın gerçekleşmesine bel bağlanmaz. Bir sekreterin
büroyu soymaya giren hırsızı 20dk. sonra hatırlayamaması, yine faturaları
gönderdiği halde hatırlayamaması, bunları etkin bir şekilde zihnine
kaydetmediği için buna hafıza zayıflığı da denir. Eğer kişi etkin şekilde
gayret ederse hatırlama o kadar kolay olur. İnsanlardan bir hikayedeki geçen
kelimeleri saymaları istenir fakat sonunda hatırladıkları kelimeler, er
sorulur en fazla 7 tane olduğu görülür. Başka bir guruba hikayeyi anlatılması
için dinlenilmesi istenir bu sefer 7 kat fazla çıkar. Unutmama konusunda bugüne dek ortaya atılan görüşlerden en
önemlisi hatırlamaya çaba göstermektir. Öğrenciler sınav için çalıştıkları
bir dersi iki gün sonra sorulduğunda hatırlamadıkları tespit edilmiştir. Eğer
bellekteki bilginin kalıcı olmasını istiyorsak; onu uzun süre hatırlamayı
amaç edinerek ezberlenmeli. İşe yeni alınan iki işçiye birisine hiç bir şey söylenmeden,
birine hayati önemi olduğu söylenen Güvenlik kuralları verilir. İlk işçi çok
hata yaparken ikinci işçi işin bilincinde olduğu için kurallara harfiyen
uyar. Burdan hatırlanacak işe önemle üzerinde durulmalı. Birey bir şeyin amaçlı ve bilinçli yönlendirme veya kendini
hazırlama sayesinde, hazırlamak istediği konular üzerinde kendini aşırı
yorarak bunalıma girmekten kurtulmuş olur. Hatırlama işlemine zamanında
başlanmadıkça pek yararı yoktur. Bu nedenlerle insan belirli evrelerden
geçer; -Okuyarak, İzleyerek, ad vererek yada talimatla deneyimi
kaydedin. Böylece sinir sisteminde belirli bir izin veya izlenimin
belirlenmesini sağlayın. -Olayın hasıl ettiği izlenimi kısa ve uzun bir zaman için
akılda tutun. -İleride gerektiğinde kullanabilmek için hasıl etti
izlenimleri yeniden canlandırarak onu bir kez daha hatırlayın. -Hatırladığınız deneyimin üstünüzde çok büyük bir etkisi
olduğunu kabul edin. Hatırlamaya değer olan şeyleri hatırlamaya değer verin. BÖLÜM 5 - Hatırlamayı amaçlı bir şekle sokacak dürtüler nasıl oluşur? Unuttuğumuz için şikayet etmemeliyiz aslında birçok şeyi
hatırlarız. Aklımıza gelen yaklaşık 10.000 düşüncenin hepsini hatırlamaya
çalışsa idik kafamız nedenli dolu ve karmaşık olacağı aşikardır.”Güçlü Bellek
“ aranılan bir nitelik değildir. En çok istenilen belleğin yönetilmesidir. Hedef belleğin yönetilmesine faydalı olur. Güdüler
hatırlamak için amaçtır. İnsan eğer bir güdüsü varsa belleğini çok kolay
yönetir. Doğru amaçları bulup ortaya çıkardığımız zaman, hatırlamayı harekete
geçirecek olan dürtü de güçlü olur. Hedeflerinizi kendiniz belirleyin. Normal
liselerde okuyan talebelere nazaran teknik ve endüstri meslek liselerinde okuyan
Talebelerin daha başarılı oldukları, bunlarınsa hedeflerini kendileri
belirledikleri için başarılı oldukları gözlenmiştir. Kendi hedeflerine
gidenlerin genellikle emeklerinin karşılığını aldıkları görülür. Lise
mezunları gibi bir çok yetişkin hatırlamayı amaçlı kılacak hedefleri olmadığı
için başarı güdüleri zayıftır. Bu nedenle başarıyı arttırmak için ; 1-Kendiniz için yeni yeni hedefler bulun 2-Diğerlerinin de bir hedef edinmesi için, mevcut hedefleri
kabullendirmek yerine yol gösterin. Hedeflerin açık ve kesin olmasın isteyin. mesela “dizel
motor işine giriyorum” ve “Kendi işimi kurmaya çalışıyorum” bu iki cümleden
hedef kritiği yapılabilir. Belirlediğiniz bu hedeflere imkanlarınız elverdiği
ölçüde ulaşmaya çalışın. Uzun vadeli ileriye dönük hedefler, doğal olarak
cazip ve gerçekleşmesi istenilen hedeflerdir. Uzun vadedeki hedefleri nasıl
kısa vadeli hedeflere dönüştürüldüğünü Muhasebecilik ve Yabancı dil
öğreniminde gördük. Sürekli olabilecek hedefler bulun. Sürekli olan hedefler,
hatırlamayı amaçlara daha bağlı hale sokar. Ayrıca sürekli hedefler,
hatırlamada ilerleme sağlar. Yeni bir yere taşınırken; ABD nüfusunu 1/5 her yıl taşınır
kişi, yer, iş adresleri değişi ve yeni kimliklerle karşılaşır ve ne
yapacağını bilmez hale gelir. sıkıntıya düşer fakat 5 yıl sonra alışarak
rahatlar. Kişi sorunlarını en yakın çevrelerinden başlayarak çemberi
büyültecek şekilde etrafına davranırsa daha başarılı olur. Amaçlı hatırlama
sayesinde, yeni çevrenizde sanki yıllardan beri oturuyormuş gibi
rahatlayacağınıza hiç kuşkunuz olmasın. Yeni bir işe girdiğiniz de yine karışılaşacağınız yeni
kurallar yüzlerce yüz, yeni ortam, farklı iş, insanların rekabet hissi, araç
ve gereçlerin durumu ve yeri, fabrika girdisi çıktısı, yeni işçiyi bekleyen
sorunlardır. Öğrenmeyi oluruna bırakma zayıflığı, uyum sağlama dönemini her
şeyden fazla etkiler. Anlama yeteneğinizi şöyle kolaylaştırabilirsiniz; -Hedefleri adım adım belirlemek -Zamanla kendi işinizi, sonrada tüm işi bütün haline
getirerek 2.Kural -Hatırlamanız gereken şeylere etkin olarak tepki gösterin!
Tüm duygularınızı ona yöneltin. Ona bakın, onu dinleyin, onu konuşun BÖLÜM 6 - İlgi göstermeniz hatırlamanıza yardımcı olabilir: Tepki güçlü hatırlama sağlar. Çevremizdeki olaylara etkin
biçimde ilgi göstermediğimizden dolayı etrafımızdaki olayları pek
hatırlamayız. Eğer bazen gerektiği gibi ilgi gösterilmezse hatırlama yeteneği
tamamen ortadan kalkar, hatta bu durum yaşayışımızda dahi değişikliklere
neden olur. Yeterli tepki gösterme, sinir sisteminde hasıl etme açısında son
derece yararlıdır. Beyin dalgaları beynin tepki göstermesine ilişkin geçerli
bilgilerin kazanılmasında çok önemlidir. -Derin uyku zamanın da beyin dalgaları en düşük düzeydedir. -Uykuya dalmak üzere iken derin uyku dalgasındaki gibi yavaş
değildir. -Gözler kapalı düşüncelerden arınmış, ama uyanık ve gevşemiş
bir durumunda yatarken dalgalar biraz daha fazladır. -Yukarıda anlatıldığı gibi gevşemiş bir durumda yatarken
gözlerinizi açarak herhangi bir şeye bakın. Yeniden tepki gösterme durumuna
geçtiğinizi hissedeceksiniz. Beyin dalgaların boyu gün boyu değişir.
Bölünemeyecek kadar küçük olan voltajları ile genel durumları da değişir.
Olaylar karşısında ki tavrımızı değiştirdikçe beyin dalgalarımızda değişime
uğrayacağını söylemek doğru olur. Birey, olaylar karşısında daha etkin tepkide bulunmak ve
olaylar yönetmek için yaşamını düzenleme şansına sahiptir. Eleştiri beyin
faaliyetini yavaşlatmaktadır. 50 kadın ve erkeğe çevirmeleri için basit
cümleler verildi. Çeviri işlemi devam ederken eleştirilere tabii tutuldular
ve hepsinin hızını ortalama % 8 azalttı. BÖLÜM 7 - Daha iyi Hatırlamamıza yardımcı olacak ısınma
yolları Düşünme ve hatırlama da etkin olmak isteniyorsa, zihinsel
eylemlerle birlikte, sinir kanal ve merkezlerinin de yeter düzeye ulaşması
gerekmektedir. Sizde, daha önce düşünmediğiniz bir konu üzerinde karara
varmak için, düşüncelerinizi konu üzerinde yoğunlaştırarak, birkaç dakikanızı
bu işleme ayırmalısınız. Isınmayı mümkün olduğu kadar, konuyla doğrudan
ilgili bir ilgili alanda gerçekleştirin. Isınmaya gereksinim, hayatın verimli
çağları sona erdikten sonra daha da artar. İnsanlar sabah kalktıktan ancak 1 saat sonra olaylara
tepkide bulunabilirler. Yataktan kalkar kalkmaz, kahvaltı yapmak, giyinmek,
diş fırçalamak, gibi alışkanlıkları farkında olmaksızın yaparız. Sabah sabah,
günün ilk ışıklarında yapılan bazı toplantılarda bazı sakıncalar vardır.
Toplantıya katılanların çoğu henüz ısınmış olmadıkları gibi, daha sabah
mahmurluğunu da üzerlerinden atamamışlardır. Bu yüzden kafaları bir saat
sonra hazırlanmaları gerekli raporun ana noktaları üstünde toplayacak güçte
değildir. En parlak fikirlerse, kafalarına toplantı bittikten sonra
doluşuverir. Hastalık hatırlamayı olumsuz etkilemektedir. Yorgunluk ta tepki
gösterme düzeyini azaltır. Uykusuzluk tepki düzeyini azalttığı gibi hatırlama
düzeyini de düşürür. Az miktarda alınan alkol dahi hatırlama düzeyini azaltır
ve hafıza alanını azaltır. Yine bireyin yaşı ne olursa olsun B vitamini
eksikliği tepki düzeyini azaltır. 3.Kural Önemli anlarda belleğini tazeleyin ve onun kusursuz olarak
çalışmasını sağlayın Gazete okunurken okunanların okunulanların hatırlanmasının
özel bir dikkat gösterilmediği için unutulanlar akılda kalanlarda çok daha
fazladır. Bu unutkanlığın ilk nedeni her şeyden önce anlam hatırlamaya çalışmamız
olmamızdır. İlk bir iki gün unutma oranı en üst düzeydedir. ilk iki günü
izleyen iki hafta için de ise bu kötü durum sürer. Ama hemen pes etmeyin bu
iki hafta en kötüsüdür. İki haftadan sonra hatırlananların daha çok uzun süre
hatırda kalıcı olma şansı vardır. Üzerinden iki hafta geçmeden eski
bilgilerinizi yenileyin .Unutmayı engellediğinizi göreceksiniz. BÖLÜM 12 - Bilgi Tazeleme yöntemleri: Bilgilerinizin düzenli bir bakıma gereksinimi vardır.
Bilgilerinizi zaman geçirmeden tazeleyin. Bilgilerinizi yatmadan önce
tazeleyerek yenileyin. Yine hafta boyunca tekrarlar yapara tazeleme işlemine
devam edin. Konu ne olursa olsun, hatırlanması gereken şeyleri hatırlamada
belleğimizle savaşmak en önemli amaçlarımızdan olmalı. Unutmaya karşı
savaşmak veya bellek tazeleme yöntemleri diğerlerine oranla en etkin
olanıdır. Hatırlamaya değer bulduğunuz her hangi bir şeyle karşılaştığınızda
kısa bir süre durup bunu tekrarlamaya yada başka bir işe başlamadan önce onu
konuşmalarınızın içine katmaya çalışın. Unutmayı önlemek için bilgilerin
tazeleneceği en uygun zaman yatmadan hemen öncesidir. Algılanan en son
olgular aynı sinir yollarında ve merkezlerinde bir yer edinmek amacı ile bir
yarış içine girerler. Kendi kişisel düşüncelerimizde bazı silinmelere neden
olur. İyi bir belleğe sahip olmanın diğer bir sırrı da edindiğimiz bilgileri
tam anlamıyla belleyinceye kadar onları bütün bir hafta boyunca zaman zaman
tekrarlayarak yeni gelecek bilgilerin eskileri silmesine engel olacaktır.
Hafta sonunu sessiz ve yavaş temposu en uygun zaman birimidir. Bu dönemde
algılanan izlenimlerin eksiklerini silebilme oranı en düşük düzeydedir.
Tazeleme işlemini eğer sadece hatırlayabildiklerimize dayanarak yardımcı
unsurlar kullanmadan gerçekleştirirsek bir takım ayrıntıları atlayabiliriz. Belleğimize
eksik veya yanlış bilgiler doldurmamak için hatırladıklarımızı mutlaka yazılı
bir belgeye kitaba veya nota bakarak kontrol etmeliyiz. BÖLÜM 13 - Belleğinize ne kadar güvenebilirsiniz: Korkun bir tuzak olarak yanlış hatırlamanın sonuçları insanı
etkiler. Yanlış hatırlama insanı bazen etrafındaki insanlara karşı mahcup
edebilir. Bizi sık sık yanıltan o masum belleğimiz tarafından
düşürülüveririz. Unutmayalım!Eskilerin dediği gibi hafıza-i beşer nisyan ile
malüldür yani belleklerimizin unutma gibi bir sakatlığı vardır. Her şeyi
ötesinde unutulanlar yanlış hatırlananlara oranla çok daha az sorun yaratır.
Hatırlamada görülen çarpıklıklarda eğilim ve ön yargıların bilinç altında
yarattığı büyük etkinin rolüne şaşmamak gerekir. BÖLÜM 14 - Daha güvenilir bir bellek için yedi yol: 1-Başlangıçta mümkün olduğu kadar iyi ezberleyin 2-Hatırladıklarınızın doğruluğuna özen gösterin 3-Size yol gösterecek yazılı notlar alın. 4-Önemli kararlar almadan yada tartışmaya neden olabilecek
görüşlerinizi açıklamadan önce bilgilerinizi bir kez daha gözden geçirin. 5-İsteklerinizi iyice belirleyin 6-Yanlış hatırlayabileceğinizi sezdiğinizde düşüncelerinizi
eleştirici bir gözle inceleyin 7-Bir konuyu en başından itibaren iyi anlayın BÖLÜM 15 - Yarım yamalak hatırlamaya ilişkin bazı örnekler Günümüzde psikologlar hatırlama konusunu zincirdeki 4 halka
ile tamamlanması mümkün olabilecek bir dizi farklı işlem olarak bakmaktadır. Algılama-Akılda Tutma-Hatırlama-Tanıma sağlam az sağlam çözülebilir lastik bant En iyi biçimde düzenlenmiş bellekte bile hatırlamaya ısınma
zaman alır. Hatırlamak istediğiniz bir konu üzerinde zihninizi tazelemek için
bilgilerinizi tekrarlayın ve yoğun düşünün BÖLÜM 16 - Hatırlama güçleştiğinde ne yapılmalı: 1-Durumu eylemi canlandırma ve ruh halini canlandırma
yöntemi ile hatırlama Yaralarını daha önce gördüğümüz kendi kendine konuşma adlar
ve teknik terimler konusunda kas hafızanızı yeniden canlandırabilecek çok
değerli bir yöntemdir. 2-Başlangıç noktasına dönmek her zaman sonuç vermeye bilir
bu nedenle Jurvr bekle yöntemi tercih edilebilir. Bu Yöntem; -Kısa bir süre olay üzerinde yoğu bir şekilde düşünülerek
ilk hızı verecek zembereğin kurulması sağlanır. -Daha sonra düşüncelerin algılanmış izlenimleri kendi
yöntemleri ile yeniden canlanması gerekir. 4.Kural Düşüncelerinizi önceden derlediğiniz bilgiler üzerinde
yoğunlaştırın BÖLÜM 17 - Anlamları etkin olarak araştırın: Anlamları bilmek bilgilerin daha iyi hatırlanmasını sağlar.
Anlamlar hatırlamanın ana amacı olmalıdır. Bir anlam dağarcığı kurabilmek
için ciddi bir şekilde araştırın. Anlamları araştırmaya yönelik zihinsel
egzersiz yapın. Düşün Olayları yorumlama ve kendi kendine düşünmeni sağlayacak
sorular sor. BÖLÜM 18 - Düşüncelerinize nasıl çeki düzen verebilirsiniz: -Kendinize doğru sorular sorun -Kendinize eleyici nitelikte sorular sorun -Nasıl çalışıyor, nasıl kullanılabilir, başka ne işe yarar
gibi sorular sorun -Bununla ilgili ne hatırlıyorum? Sorusunu sorun -Bu başka bir anlamada gelebilir mi sorusunu sorun -Bunu hatırladıklarımla ne tür bir ilgisi olabilir? Sorusunu
sorun -Bunu aynı şekilde başka birine nasıl açıklayabilirim?
Sorusunu sorun BÖLÜM 19 - Okuduklarınızı nasıl daha iyi
hatırlayabilirsiniz? Bu özel bir zihinsel beceri yetenek gerektirir. Ciddi bir
okuma da zihinsel yeteneklerin ne zaman kullanılacağı ve Belleğinizi
tazeleyerek ısınmaya başlanılmalıdır. Gözden geçirme ısınmaya yardımcı olur. Belgesel bir kitabı üç bölümde gözden geçirin; 1-Kitabın yayınlandığı tarihe dikkat edin 2-İçindekiler kısmına bakın 3-Daha sonra ön sözü okuyarak yazarın kanıtlanmamış
görüşlerimi yoksa uzmanların da kabul ettiği gerçeklere mi bağlı kaldığını
öğrenim Kendinize sürekli olarak düşünceyi zorlayıcı soruları sormalısınız. Bu soruları kendi yorumunuzla yanıtlarken okumaya bir süre ara vermelisiniz |