MAK 395

UYGULAMALI MAKİNA PROJESİ

KONU:

Enerji kaynağı olarak sadece mavi ispirto kullanarak yük  kadıran bir aracın tasarım ve imalatı

 

Konu ile ilgili kısıtlar:

 

 

DERSİN YÜRÜTÜLMESİ

 

Uygulamalı Makina Projesi dersi teknik serbest seçim dersleri arasındadır. Öğrenciler 2 kişiden oluşan gruplar halinde çalışmalarını yapacaklardır.

 

Çalışmayı yürütecek Öğretim Üyeleri:

 

Y.Doç.Dr. Muzaffer ERTEN

Y.Doç.Dr. Vedat TEMİZ

 

İlk toplantı 08.02.2005 Cuma günü saat 10:00’de Takım Tezgahları Laboratuvarı’nda (Y.Doç.Dr.Muzaffer ERTEN’in ofisi) yapılmış ve grupların gerçek danışmanları aşağıdaki şekilde oluşmuştur.

 

GRUP DANIŞMAN

Bilen Emek ABALI

Ata İYİYAZICI

Y.Doç.Dr. Vedat TEMİZ

Talha V. GÜGEN

Volkan TEĞEN

Y.Doç.Dr. Vedat TEMİZ

Göksel ŞENOL

Altan MÜFTÜOĞLU

Y.Doç.Dr. Muzaffer ERTEN

Serkan EFE

Canalp YÜKSEL

Y.Doç.Dr. Muzaffer ERTEN

 

Ders 3 aşamada tamamlanacaktır.

 

  1. Tasarım Aşaması (Puan değeri 30/100)

Yukarıda açıklanan konu ile ilgili doküman toplama, değerlendirme, en az 3 taslak çözüm oluşturma, en uygun çözümü seçme, bu çözümle ilgili gerekli hesapları yapma, montaj ve parça imalat resimlerini çizme ve elde edilecek verim, enerji tüketimi, hız, ağırlık vb. değerleri gösteren tahmini performans hesaplarını kapsayan tüm raporun bir dosya içinde teslim edilmesi. Bu aşamada projeler yukarıdaki öğretim üyelerinden oluşan Jüriye sunulur, savunulur ve uygun bulunanlar imal edilme onayını alır. İmalat onayı alamayan hatalı veya eksik projeler geri verilir ve tamamlanmak üzere belli bir süre tanınır. Puanlandırmada fonksiyonellik yanında sadelik, özgünlük, yaratıcılık, işin programa uygun yürütülmesi 1.derecede, projenin çizim şekli ve sunum kalitesi 2.derecede etkili olacaktır.

 

PROJE TESLİM TARİHİ: 25 Mart 2005

 

  1. İmalat Aşaması (Puan Değeri 30/100)

 Onaylanmış projelerin parçalarının temin, satın alma ve/veya imal edilerek monte edilmesi ve bitmiş aracın en geç sondan iki önceki hafta Çarşamba günü saat 17:00 ye kadar teslim edilmesi. Üzerine grubu tarafından bir etiket yapıştırılıp teslim edilen projelerin imalat bakımından puanlandırılması, jüri tarafından proje raporunun incelenmesi, önceden belirlenen çalışma programına bağlı olarak projenin gelişimi ve o gruptaki öğrencilerin tek tek çalışmaları hakkında ilgili Öğretim Üyesi ve/veya Araştırma Görevlisinin vereceği bilgiler, imalat aşamasındaki çalışmalar ve rapordaki çözüm ve tasarıma sadakat, aracın estetik olarak değerlendirilmesi esas alınarak yapılır. Grup çalışması sırasında işlerin dengesiz paylaşılması halinde, gruptaki elemanların notları farklı olacaktır.

  

  1. Yarışma Aşaması (Puan Değeri 40/100)

 Sondan bir önceki ders haftası içinde uygun bir günde grupların imal ettikleri araçlar yarışacaktır. Yarışma aşamasında her proje belirlenecek 6 kritere göre puan alacaktır. Her kriterin değeri 8 puandır. Araçların yarışmadan puan alabilmesi için sistemlerin çalışması gerekir.

 

a)    En ağır yükü kaldıran araç 8 puan, en hafif yükü kaldıran araç 1 puan alacak, diğerleri için interpolasyon yapılacaktır.

b)    En yükseğe yükü kaldıran araç 8 puan, bunun tersi ise  1 puan alacak, diğerleri için interpolasyon yapılacaktır. 

c)    En az enerji harcayan araç 8 puan, en çok enerji harcayan makina 1 puan alacak, diğerleri için interpolasyon yapılacaktır.

d)    Raporda ön görülen performans değerlerinin tutturulma oranı.

e)    Özel performans (en hızlı yük taşıma vb.)

f)    En iyi tasarım (güvenilirlik, fonksiyonu tekrar edebilirlik, sağlamlık, ekstra fonksiyon vb.)

 

Yarışma sırasında çalışmayan veya minimum performansı sağlayamayan araçların yarışma notu, sorun aynı gün içinde halledilirse %10, ertesi gün halledilirse %20, toplam 5 günü geçmemek üzere her gün için %10 azaltılır.

  

PROJE KURALLARI

 

 1.     Araçların Tasarımı Sırasında

a)      Genel amaçlı makina elemanları (kaymalı yatak, rulmanlı yatak, elektrik motoru, dişli çark, vida vb.) ve

b)     Özel elemanlar (gövde, mekanizma elemanları, kafes vb.) kullanılacaktır.

 

Fakültemiz tarafından her gruba belirli özelliklerde DC motor temin edilecektir. Ancak öğrenciler kendi temin ettikleri motorları da kullanabilirler. Normal halde tek motor kullanılacaktır. Çözümün özelliğine göre önceden izin alınmak koşulu ile daha fazla sayıda motor kullanılabilecektir. Bütün elemanlar esas fonksiyonlarında kullanılacak, örneğin rulmanlar tekerlek olarak veya stropor plakalar gövde elemanı olarak kullanılmayacaktır.

 

2.      Elemanların Kabul Edilebilirliği:

 

EVET

HAYIR

Dişliler, yaylar, yataklar vd.

Zincir dişlileri, zincirler, kayışlar

Hazır tekerlekler, tamburlar, kasnaklar

Elektrik butonları, kablolar

Elektromanyetik elemanlar

Yalıtım amaçlı stropor, yapı elemanı olarak

plastik levha, alüminyum, plexiglas, çeşitli hazır gövdeler.

Yapı elemanı olarak stropor

Bağlama elemanı olarak seloteyp ve benzerleri (koli bandı gibi)

Yapı elemanı olarak karton, mukavva vb.

 

3.  a) Proje tasarım aşamasından yarı puandan az alan gruplar yarışmaya   katılamayacaktır.

b)  İmalata başlamadan önce onay alınacaktır.

c) İmalat sırasında proje raporundaki tasarım ve imalat resimlerine göre köklü değişiklikler olmamalıdır. Rapordaki çözüm ve resimlere sadakat, jüri değerlendirmesi sırasında göz önüne alınan ana kriterlerden biridir.