ELE512
İLERİ ANALOG TÜMDEVRE
TASARIMI
Yüksek Lisans,
2009-2010 Eğitim-Öğretim Yılı, Bahar Yarıyılı
Öğretim üyesi : Prof. Dr.
H. Hakan Kuntman
Dersin içeriği :
Analog MOS tümdevre
tekniği Analog tümdevrelerde MOS
teknolojisinin yeri, MOS tranzistoru karakterize eden
temel bağıntılar.
Temel
yapıtaşları: Diyot bağlı
NMOS tranzistor, NMOS akım aynaları, kuvvetlendirici
yapıları, Referans gerilimi üreteçleri.
Aktif dirençler.
MOS
işlemsel kuvvetlendiriciler: CMOS
işlemsel kuvvetlendirici, CMOS işlemsel kuvvetlendiricilerde dengesizlik,
frekans kompanzasyonu, yükselme eğimi, gürültü.
Yüksek performanslı işlemsel kuvvetlendiriciler.
CMOS
geçiş iletkenliği kuvvetlendiricisi, OTA: CMOS OTA tasarımı, basit OTA yapısı, Miller OTA, simetrik
CMOS OTA yapısı, DOTA (çift çıkışlı OTA) yapısı, yüksek başarımlı OTA yapıları.
CMOS
akım taşıyıcı: CMOS
CCII+ devresi, negatif akım taşıyıcı (CCII-). Akım taşıyıcının başarımı. Akım
taşıyıcı türevleri: ECCII (Elektronik olarak kontrol edilebilen akım taşıyıcı)
DDCC (Farksal fark akım taşıyıcı) ve DVCC (Farksal gerilim akım taşıyıcı),
FDCCII (tümüyle farksal akım taşıyıcı) vb devre yapıları. Akım taşıyıcılarda
ideal olmama etkilerinin modellenmesi.
MOS
analog çarpma devreleri: CMOS çarpma devreleri, basit çarpma
devresi, MOS Gilbert hücresi, CMOS dört bölgeli analog çarpma devresi.
MOS
osilatör devreleri: s-C osilatörleri,
MOS dolup-boşalmalı osilatörler, CMOS OTA-C osilatörler, akım taşıyıcı RC osilatörleri.
Analog işaret işleme: s-C süzgeçleri, CMOS OTA-C aktif
süzgeçleri, akım taşıyıcı ile gerçekleştirilen aktif süzgeç yapıları.
Eşikaltı bölgesinde çalışan analog
yapı blokları: Eşikaltı MOS modeli bağıntıları, eşikaltı bölgesinde çalıştırılan akım referansı devreleri,
fark kuvvetlendiricisi, eşikaltında çalışan MOS tranzistorlarla kurulan analog
çarpma devreleri, düşük güç tüketimli işlemsel kuvvetlendiriciler.
Yararlanılacak Kaynaklar
[1] |
H. Hakan Kuntman, Analog MOS Tümdevre Tekniği (Ders Kitabı), ITÜ Kütüphanesi, Sayı
1587, 1997. |
[2] |
P.E. Allen and D.R. Holberg, CMOS analog circuit design (Second Edition), Oxford University Press, New York
Oxford, 2002. |
[3] |
B. Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuits, Mc Graw-Hill, , 2000. |
[4] |
W. M. C. Sansen, Analog Design Essentials, Springer, The Netherlands, 2006. |
[5] |
D. Johns, K.
Martin, Analog Integrated
Circuit Design, John Wiley & Sons, |
[6] |
G. |
[7] |
K. R. Laker, W. M. C. Sansen, Design of Analog Integrated Circuits and Systems, Mc Graw-Hill,
1994. |
[8] |
P.R. Gray,
P.J. Hurst, S.H. Lewis,
R.G. Meyer, Analysis and design of analog integrated circuits, John Wiley & Sons, Inc.,
2001. |
[9] |
G. W. Roberts, V. M. Leung, Design and analysis
of integrator based log-domain filter circuits, Kluwer Academic Publishers, 2000. |
[10] |
J. Mulder et al (Editor),
Dynamic translinear and log-domain circuits: Analysis and Synthesis, Kluwer Academic Publishers, 1999. |
[11] |
L
. Wanhammar, Analog filters using MATLAB, Springer Verlag, 2009. |
[12] |
D.
Leblebici, Y. Leblebici, Fundamentals
of High-Frequency CMOS Analog Integrated Circuits, Cambridge University Press,
2009. |
Ders projeksiyon cihazı yardımıyla kaynak
kitaptan yararlanılarak yürütülecektir. Kaynaklar listesinde ilk sırada yer
alan kitabın öğrencilerin elinde bulunması, dersin kolayca izlenebilmesi
açısından yararlı olacaktır. Bu kitap dersi alan öğrencilere ücretsiz olarak dağıtılacaktır.
Yıliçi Çalışmaları:
Yıliçi çalışmaları 1 yıliçi
sınavı, 1 seminer ödevi ve 4 ödevden oluşacaktır.
Ödevler:
Yarıyıl boyunca her öğrenciye DÖRT tasarım ve devre
benzetimi ödevi verilecektir. Bu DÖRT ödevden alınacak notlar %20 oranında yıliçi notuna etki edecektir. Öğrenciler, gereken
tasarımları, hesapları ve benzetimleri kendi başlarına yapacaklar, yapılan
tasarımları, hesapları, benzetimleri ve bunların yorumunu içeren ayrıntılı bir
raporu belirtilen sürenin sonunda teslim edeceklerdir. Bu ödevlerin hazırlanabilmesi için öğrencilerin SPICE benzetim programını
kullanmayı bilmeleri veya öğrenmeleri gerekmektedir.
Seminer:
Her öğrenciye güncel çalışmalardan, genellikle yeni
yayınlanmış makale ve bildirilerden seçilecek seminer konuları verilecek,
öğrenci aldığı konuyu ilgili kaynaklardan yararlanarak ayrıntılı bir biçimde
araştıracak, elde ettiği bulguları bir rapor halinde hazırlayacak ve teslim
edecek, kendisine ayrılan gün ve saatte sınıfa anlatacaktır. Programı daha
sonra duyurulacak olan seminerler yarıyılın bitimine bir ay kala başlayacak ve
yarıyıl sonuna kadar sürecektir.
Yılsonu sınavı (projesi):
Yılsonu projesi olarak öğrencilere derste ele alınmış
güncel konularda bir devre tasarımı ve benzetimi projesi verilecektir.
Öğrenciler, yıliçi ödevlerindekine benzer biçimde,
gereken tasarımları, hesapları ve benzetimleri kendi başlarına
yapacaklar, yapılan tasarımları, hesapları, benzetimleri ve bunların yorumunu
içeren ayrıntılı bir raporu belirtilen sürenin sonunda teslim edeceklerdir.
Başarının belirlenmesi:
Yıliçi çalışmalarının ve
yılsonu sınavının başarıya katkısı:
Yıliçi sınavı (%15)
Seminer ödevi (%15)
Ödevler (%20)
________________________________
Toplam Yıliçi katkısı (%50)
Yılsonu sınavı projesi : (%50)