
NATOnun Kosova operasyonu sirasinda stealth
öezellkilerine sahip bir F-117 ucaginin
düsürülmesi konusunda her ne kadar hicbiri
resmen dogrulanmis olmasada bircok teori ortaya
atildi.
Ben burada, uzman cevrelerin en gercege yakin
olarak gördügü bir aciklamayi aktarmak istiyorum.
Gercektende sözkonusu aciklamanin bir resmen
dogrulanmadigi kaldi.
Kisacasi asagidaki Ingiliz bilgi servis
kaynaklarindan derlenmis aciklama, gercekleri
yansitan en mantikli teori.
Eski Yugoslavya üzerinde, NATO operasyonunun
baslamasinin ücüncü günü, Sirp ekollü Yugoslavya
Devlet Televizyonu, bir F-117A ucaginin enkazini
göstermeye baslayinca bircok cevre soguk dus
almisti.
TV ekranlarinda bile enkazin video kayidi en
fazla iki defa izlendiginde bile, ucagin
düsürülmüs olmasi varsayimi düsüncesi
kacinilmazdi.
NATO ise ucagin düstügünü inkar edemeyecegini
anlayinca, konu hakkinda su resmi aciklamayi
yapti:
Ana hava üssü Holloman Air Base olan, 8.
Fightersquadron filosuna ait, 806 kuyruk
numarali bir F-117A ucagi, 27 Mart 1999,
Cumartesi günü, saat 20.38 sularinda, teknik bir
ariza sebebiyle, Belgradin yaklasik 40 km
batisinda düsmüstür.
Bilindigi gibi Gece Kartali nin pilotu
Yüzbasi Dale Zelco, ucak düsmeden kendini
firlatmayi saglamis ve kisa sürede özel bir
arama/kurtarma helikopter timi tarafindan
basarili bir operasyonla kurtarilmisti.
Su bir gercektirki NATO, bu hava operasyonlari
esnasinda ucak ve pilot kaybini asgari seviyede
tutmaya gayret göstermistir.
Bu genelde, her hava/kara/deniz muharebeleri
sirasinda güdülen bir gayedir fakat, birtakim
askeri kayiplarin kalkülasyonunun taktik ve
stratejik muharebelerde daima yapilmasi,
kacinilmaz bir husustur.
Adi gecen Kosova NATO operasyonunu özellikle Rus
ve Cin muhalefeti yüzünden BM bazinda vize
alamadigi icin, NATO kayiplarinin kendi
saflarinda dahi tartismalara yol acma potansiyli
kacinilmazdi.
Durum böyle olunca, en tehlikeli ve önemli
görevler, bu tür tehlikeli görevleri yerine
basari ile getirebilecek, özel kabiliyetli
F-117A Night-Hawk, Tornado-ECR ve B-2 Spirit
ucaklarina verildi.
Bilindigi gibi stealth özelliklerine sahip
F-117A ucagi burada taktik bombardiman
görevlerinin bir kismini devraldi ve bu
ödevlerin basari ile üstesinden geldi.
Bu ucagin klasik radarlara tespit ve teshisinin
yapilmasi pratikte cok zor/veya mümkün degildir.
Nitekim F-117, yukarida bahsettigim 27 Mart 1999
tarihine kadar cok basarili sortiler
gerceklestirerek, önemli sabit tesis ve askeri
hedefleri etkisiz hale gertirme icrasinda
bulundu.
Düstümü, düsürüldümü hayalet ucak ?
Bugün itibariyle biliniyorki, ucak kesin olarak
düsürülmüstür. Bunu tüm kaynaklar resmen
olmasada dogrulamaktadir. Hatta ucagin biraz
sonrada deginecegim gibi, hangi silah ve ucakla
düsürüldügü bile kanitlanmistir, fakat burada
tartisma olasiligi yaratan konu, ucagin
düsürülüp düsürülmedigi degil, nasil
düsürüldügüdür. Bu bir tesadüfmüdür, nasil
cereyan etmistir bu trajedi ?
Yanitlar:
Ne yazik ki 806 nolu F-117A Gece Kartali nin
kaderini talihsizlik degil, bir Fransiz subayi
belirlemistir.
Bu subay Rusya tarafi icin calisan bir askeri
ajan olup (para herseyin kapasini acar), F-117A
Night-Hawk ucaginin ucus rotasini ve o günkü
tahrip etmesi gereken hedefini belirtmistir.
Bu bilgilerde zaman kaybedilmeden
degerlendirilip, Moskova üzerinden süratle zaten
istihbarat beklentisi icerisinde olan Belgrada
aktarimlistir.
Bu sayede Yugoslav savunma uzmanlari özel bir
savunma plani hazirlama firsati elde etmislerdir.
Elbette bu söz konusu özel plan icin Ruslardan
teknik ve taktik nitelikli destek ve yardim
alindigi süphesi yüksek orandadir, fakat önemli
olan savunma planini Yugoslav, Rus veya iki
ülkenin ortak, kimin hazirladigi degil, bir NATO
köstebegi Fransiz subayi istihbarati
dogrultusunda hangi önlemler alindigidir ?
Evet, savunma planinin ana unsuru, kisa sürede
üc adet klasik, eski Sovyet yapimi P-12 radar
istasyonunun devreye sokulmasini kapsiyordu.
Stealth özellikli ucagin isinim yansimasini daha
iyi algilayabilmak icin, bu eski tip radar
sensörlerinde kücük capta modifikasyonlar
yapildi.
Ayrica savunma plani, yine F-117A ucaginin radar
yansimasindan sonra, bu ucagi bertaraf etmek
icin güdümlü hava/hava füzeleri ile donatilmis,
bugün icin demode sayilan MiG-21 Fishbed
ucaklari saldirisini öngörüyordu.
Yine plan kapsaminda bu üc radar istayonu,
hedefin bulundugu Nikinci askeri üssü
cevresindeki degisik pozisyonlara yerlestirildi.
Burada her radarin bulundugu noktadan, diger
radarin yansittigi ve ucagin kendi ekosunu
geometrik stealth dizayni sayesinde baska yöne
gönderdigi isinim dalgalarini algilamasi
saglandi.
Ve nihayet 27 Mart 1999, Cumartesi günü 806
kuyruk nolu ucak belirlenmis saatinde üssünden
havalandi ve hedefi olan Nikinci askeri tesisine
yöneldi.
Ucak hemen radar ücgeni tuzagina düstü ve
algilandi. Bu teshisin ardindan ayni sularda
Budyanovici yakinlarinda havada görevini
bekleyen MiG-21 ucagina beklenen vur emiri
verildi.
MiG-21nin koordinasyonunu yer personeli
saglandi ve bu sayede MiG-21, F-117ye arkadan
yavasca sokuldu.
Sizan bilgilere göre Fishbed, Nighthawk ucagina
o kadar cok yaklasabilmis ki, F-117nin teshisi
MiG-21 ucagi tarafindan optik olarak dahi
yapilmis.
Burada o gece meteoroloji durumlarinin iyi
olmasi ve ayin dolunaya yakin olmasi, Sirplar
lehine büyük rol oynamis.
Bilinen su ki F-117 pilotu böyle bir saldiriyi
kesinlikle beklemiyormus ve aniden böyle tatsiz
bir sürprizle karsilasinca ne yapacagini
sasirmis.
Burada MiG-21 pilotu iki adet hava/hava güdümlü
füzesi, muhtemelen R-60 (AA-8 Aphid), ateslemis.
Füzelerden bir tanesi hedefi iskalarken, öbürü
hedefin sol motoruna isabet etmis.
Daha sonra MiG-21 pilotu ucagin dahili silahi
olan makinali top atesini acmis.
Night-Hawk pilotu ucagini pike yaparak ve yere
dogru dalarak kurtarmaya calistiysada, bu
seferde yere cok yaklastigi icin bir yer/hava
füze bataryasinin radarlarina takilmis.
Ucaga son darbeyi vuranda bu hava savunma
bataryasinin füzesi olmus. Burada adi gecen
batarya füzesinin üzerinde bazi tartismalar
yapildi, Kub/SA-6 Gainfull mu, yoksa Newa/SA-3
Goa füzesimi diye ?
Sonucta önemli olan demin de bahsettigim gibi
ucagin neyle degil, nasil düsürüldügüdür.
F-117, Nikinci askeri üssüne 7 km, Budjanovici
kasabasi yakinlarina cakildi.
Pilot basinda da belirttigim gibi kendini
firlatmayi basararak, parasütle atlayarak
kurtuldu.
Cok riskli bir operasyon kapsaminda özel bir tim
tarafindan pilot o tehliklei bölgeden kisa
sürede kurtarildi.
Bu kurtarma operasyonuda bize NATOnun en
tehlikli bölgelerde dahi özel arama/kurtarma
operasyonlari gerceklestirebilecegini gösteriyor.
806 nolu ucagin kaybi bugüne kadar bir muharebe
esnasinda kaybedilen ilk ve son F-117A ucagi
oldu.
Burada cesitli faktörler iyi degerlendirilip,
profesyönelce bir plan hazirlanmis. Uzmanlarin
yillardir, bir stealth ucaginin klasik eski
radarlarla tespitinin teorik olarak mümkün
oldugunu söyledigini biliyorduk.
Burada bu teori üstelik de zor sartlar altinda
kisa sürede hayata gecirilip, pratiktede
ispatlanmistir.
F-117 ucagi eski ve demode sayilan MiG-21
ucagina yem olmustur.
Bildigim kadari ile F-117nin dahili mühimmat
bölümünde kendini savunma amacli Sidewinder gibi
bir füze o gece yoktu. Zaten son görevide bunu o
gece gerektirmiyordu, fakat bir hava/hava füzesi
o gün olsaydi bile, arkadan ve asagidan acilan
atese karsi bu füzelerle de sansi olmayacakti
Gece Kartalinin.
Burada tekrar altini cizmek istiyorum. Yukarida
bahsettigim Yugoslav P-12 radarlari ve MiG-21
ucagi 60li ve 70li yillarin teknolojisini
icermektedir. Burada akillara yerlesen sual,
ileride durumun modern radar ve ucaklarla neye
dönüsecegidir ?
Stealth:
Bilindigi gibi stealth ucaklarinin klasik
radarlara yakalanma ihtimali düsük/yok denecek
kadar az, veya radar kesitinin asgari capta
olmasi, cesitli faktörlerin daha henüz
konstrüksiyon/imal asamasinda göz önünde
bulundurulmasindan kaynaklanmaktadir.
Günümüzde safkan stealth teknolojisi iceren ve
seri imalati yapilmis veya yapilacak ucaklar
arasinda: taktik av/bomardiman F-117A
Night-Hawk, stratejik bombardiman B-2 Spirit ve
taktik av/bombardiman F-22A Raptor ucaklarini
gösterebiliriz.
Steath ucaklarina Reaganin demode oyuncagi kemik
lakapli B-1B Lancer ucagini dahil etmiyorum.
Yalniz safkan olmasada kismi stealth
özelliklerine sahip B-1Bnin en kayda deger
özelliklerinden birisi, swing kanatlari
sayesinde, Air Forceun en süratli stratejik
bombardiman ucagi olma ünvanina sahip olmasidir.
Ceminde bahsettigi gibi Izmirdeki ucus
gösterilerine de istirak etti bu kemik lakapli
ucak.
Stealth teknolojisi teorisi her ne kadar
eskilere dayansada ilk defa 70li yillarda
pratikte ele alnimis bir projedir.
Genel presnipler su özellikleri icermektedir:
- Ucagin gövde, kanat ve kuyruguna, radar ve
optik cihazlarla tespitini minimuma indirecek
kismen 45 derece acilik geometrik dizayn
verilmesi.
- Ucagin gövde, kavat ve kuyruk
konstruksiyonlarinda radar isinim dalgalarini
emen RAM (Radar Absorbent Materilas)
materyallerinin kullanimi.
- Ucagin aerodinamik yapisini düsürmek icin,
kanat/gövde altinda yakit ve silah podu
tasinmamasi ve bu tür yüklerin gövde icine,
dahili bülüme alinmasi.
- Ucaktan yapilan telsiz ve elektromanyetik
frekans/dalgalarin asgari seviyeye indirilmesi.
- Ucus esnasinda ucak motorlarinin asgari
seviyede gürültü cikarmasi.
Günümüzde artik radar teknoloji gelistirimine
hiz verilmektedir. 10-15 sene sonra sadece
gelismis ülkeler degil, gelismekte olan
devletlerde de klasik radar tesislerinin yerini,
günümüzün tehliklerine karsilik verebilen daha
modern tesknolojik radar tesisleri alacaktir.
Yani hava/yer hedeflerine karsi taktik bir F-22
veya F-117A gidip, hedefin tepesine (veya
yakinindan) bomba yagdirip, geri dönecek ve
bundan kimsenin ruhu bile duymayacak diye birsey
olmayacaktir.
Burada sürekli ön plana cikarilan konu bir
ucagin radar kesitidir. Yani kim kimi daha önce
tespit ve teshis edecektir konusudur. Buda
hayati önem tasiyabilecektir. Örnegin bir F-22,
dahili mühimmat bölümü disinda silah
tasiyamayacaktir, buda tasidigi mühimmat
kapasitesini düsürecektir. Dahili kapaklar
acildigi zaman ise radar kesiti daha da
büyüyecek ve daha önceden tespit edilebilecektir.
Bu konuda ileride, dünayin en pahali ucagi olma
özellgine sahip B-2 Spirit ucagi yüksekten
uctugu icin daha avantajlidir.
Bildigim kadari ile EF-2000 Typhoon II. Block
ucaklari icin, F-22 örneginde oldugu gibi, dikey
yönde hareketli türbin projesi (vector
technology) halen gelistirilmektedir ve bir 5
sene sonrasina yetistirilmesi calisilmaktadir.
Ayni projede Stealth konusuna ise klasik bazda,
ikinci planda önem verilmektedir (RAM) gibi. |