(Bu yazı, 28 Ocak
2007’de yayımlanmıştır)
Suha
ÇALKIVİK
Sundance’te son söz Latinlerin!
Sundance Film Festivali Büyük Jüri Ödülleri’nde
PADRE NUESTRO ve MANDA BALA gibi
yapımlar Latin Rüzgârı estirirken; Seyirci ve Jüri Özel Ödülleri ile ABD’nin
Irak politikalarına tepki gösterilmiş oldu.
Bağımsız sinemacıların kalesi Sundance Film Festivali’nde ödüller açıklandı. Büyük Jüri, ABD çapında yaptığı değerlendirmede dramatik film dalında Christopher Zalla’nın yönettiği PADRE NUESTRO filmine birinciliğe değer bulurken, Dünya Sineması dramatik film kategorisinde İsrailli yönetmen Dror Shaul’un SWEET MUD (ADAMA MESHUGAAT) filmini en iyi film olarak seçti.
Büyük Jüri Belgesel dalında ABD’de üretilen filmler içinde Jason Kohn’un MANDA BALA (SEND A BULLET) filmini; Dünya Sineması En iyi belgesel kategorisinde ise Eva Mulvad ve Anja Al Erhayem’in birlikte yönettikleri Danimarka yapımı ENEMIES OF HAPPINESS (VORES LYKKES FJENDER) filmini En İyi Belgesel Film olarak ilân etti.
PADRE NUESTRO’da yönetmen Christopher Zalla, Bolivya’da İspanyolca öğrenip New York’taki Meksikalılar’la beraber yaşayarak, onların kaybettikleri kimliklerinin, umut ve korkuyla harmanlanmış öyküsünü dile getirir. Pedro adında bir genç Brooklyn’e uzun süredir kayıp olan zengin babasını bulmaya giderken, Meksika’dan New York’a kaçak olarak yolculuk eden göçmenlerin arasında, suç dolu geçmişinden kaçan Juan’la karşılaşır. Juan, Pedro’nun babasının servetini ele geçirmeye çalışacaktır.
Dror Shaul’un SWEET MUD (ADAMA MESHUGAAT) filmi 1970’lerde İsrail’de bir çiftlikte Dvir Avni annesinin bir akıl hastası olduğunu anlar. Bu kapalı ve despot kuralları olan toplum içerisinde Dvir, İsrail’deki kollektif çiftlikteki eşitlik anlayışını irdelerken ve bu toplumun annesinin hastalığını önemsememesinin hikâyesini anlatır.
Brezilya’da geçen MANDA BALA belgeseli, bir politikacının kaplumbağa çiftliğini kullanarak milyonlarca dolar kazanmasını, zengin bir işadamının arabasını kurşun geçirmez yapmak için küçük bir servet harcamasını, bir estetik cerrahın mağdur insanların yüzlerini güzelleştirmesi dile getirir.
Dünya çapında En İyi Belgesel Film seçilen ENEMIES OF HAPPINESS ise, 28 yaşında bir Afgan Kadını olan Malalai Joya’nın, 2005 yılında Afganistan’da yapılan ilk demokratik parlemento seçiminde tarihi bir zafer kazanışını ve Afganistan’da kadının rolünün yeniden tanımlanışını dile getiriyor.
Sundance Film Festivali’nde seyirci oylarıyla
belirlenen en iyi filmler:
-ABD bölgesi dramatik film dalında James C. Strouse’un yönettiği GRACE IS GONE;
-Dünya Sineması dramatik film dalında John Carney’nin İrlanda yapımı ONCE;
-ABD bölgesi belgesel film dalında Irene Taylor Brodsky’nin HEAR AND NOW;
-Dünya Sineması Belgesel film dalında David Sington’ın yönettiği İngiliz yapımı IN THE SHADOW OF THE MOON
En İyi Yönetmen Ödülleri:
Belgesel dalında En İyi Yönetmen: Sean Fine ve Andrea Nix Fine, WAR/DANCE
Dramatik film dalında En İyi Yönetmen: Jeffrey Blitz, ROCKET SCIENCE.
En İyi Görüntü Yönetmenleri:
Belgesel dalında En İyi Görüntü Yönetmeni: Heloisa Passos, MANDA BALA (SEND A BULLET)
Dramatik film dalında En İyi Görüntü Yönetmeni: Benoit Debie, JOSHUA
Waldo Salt adına verilen En İyi Senaryo Ödülü: James C. Strouse, GRACE IS
GONE
Jüri Özel
Ödülleri:
Belgesel Film Yönetmeni Charles Ferguson, NO END IN SIGHT ile Jüri Özel Ödülü’ne değer bulunurken; belgeselde savaş, Bush ve Irak üçgeninde, savaşın tanıklarıyla yapılan röportajlara yer verilirken, ABD’nin Irak politikası eleştiriliyor.
Oyunculuk performansları: Jess Weixler, (TEETH) ve Tamara Podemski (FOUR SHEETS TO THE WIND)
Diğer Jüri Özel Ödülleri:
-Yönetmen Chris Smith, mükemmel vizyonu nedeniyle THE POOL adlı filmiyle;
-Yönetmen Shimon Dotan, Dünya Sineması Belgesel dalında HOT HOUSE filmiyle,
-Yönetmenler Géla Babluani ve Temur Babluani, Dünya Sineması Dramatik film dalında THE LEGACY (L’HERITAGE) adlı Fransız yapımı filmleriyle Jüri Özel Ödülleri’ni kazandılar.
Kısa Film dalında
Ödüller:
Jüri Ödülü: EVERYTHING WILL BE OK, yön: Don Hertzfeldt
Uluslararası alanda Kısa Film Ödülü: THE TUBE WITH A HAT / Romanya, yön: Radu Jude.