Bu sayfanın oluşmasında, cevapları ile bana destek olan öğrencilerimize teşekkür ederim. Bu sayfalar değerli katkılarınızla yaşayacaktır... Dr. Serdar Bilgi, Mayıs 2006-... |
||||||||||||||||||||||||
Soru: Sayısal mekan modeli ile sayısal kartografik model arasındaki farkları yazınız. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
(E.Y.M. 2006): Sayısal mekan modeli, o mekanın dijital ortama yansımasından ibarettir. Bunun için bir takım sayılar ve numaralar kullanılabilir ancak bu model hiçbir zaman bir kartografın bilim aydınlığıyla parlayan kartografik bir projesinin, bir modelin güvenirliğini yansıtmaz. Bir kartograf şüphesiz ki sayısal mekan modeli oluşturabilir ama kartografı kartograf yapan kartografik mekan modelidir. Sayısal kartografik model, o mekanın her türlü ölçüsünü dikkate alır ve sabit bir ölçeklendirme ile bunu yansıtır. Sayısal mekan modeli ise tam olarak böyle değildir. Daha bir ölçeksizdir, baştan savmadır. Kartografik model sayısal modelden iyidir diyebiliriz.
|
||||||||||||||||||||||||
Soru: Coğrafi Bilgi Sistemlerinde analog harita üretimine yönelik olarak hangi önlemlerin alınması gerekir? | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
(E.Y.M. 2006): Böyle bir projede,
çok ama çok ehemmiyet verilmelidir. eğer buna göre önlemler alınmazsa haritalarda görmek istemediğimiz talihsiz görüntülere şahit olabiliriz. Nitekim bu 4 maddenin ihlali "4 kusurlu hareket" kapsamına girer ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin penaltı nedenleridir. Kartografların ve kartograf adaylarının bu konu üzerinde çok dikkatle durmaları ve ona göre idman yapmaları şarttır.
|
||||||||||||||||||||||||
Soru: Kartografik iletişim ağını çiziniz. | ||||||||||||||||||||||||
Doğru cevap:
(N.Ç. 2006):
|
||||||||||||||||||||||||
Soru: Piri Reis'in 1513 tarihli haritasının özelliklerini açıklayınız. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
(S.B. 2007):
(E.Y. 2012):
.........Sanatsal zenginliklerle haritasını güçlendirmiştir. Tabi harita bulunduktan sonra çeşitli söylentiler çıkmıştır. Haritayı Piri Reis'in üretmediğinden, başkalarından aldığı yönünde, tabi bu söylentiler ispatlanamamıştır. Açıkçası o dönemde böyle bir harika eseri Türklerin yapmış olduğunu Batılılar kendilerine yedirememişlerdir. Tabi Piri Reis de başkaları tarafından ve bazı haritalardan örnek aldığını inkar etmeyecek kadar da onurlu bir denizciydi.
(H. O. Y. 2012): ...Örneğin büyük ölçekli haritalardan küçük ölçekli harita üretebiliriz. Literatürde hala böyle bir yöntem varken, Piri Reis'in bunu o dönemde kullanması takdire şayandır efenim.
(E. Y. G. 2012): ...Piri Resis bu haritayı, amcası Amiral Kemal Reis ile birlikte küçük veya büyük savaşlara katıldığı sıralarda üretmiştir. Zamanında ortaya atılan, uzaylılar tarafından çekilmiş resimlerden ve Kritsof Kolomb'un yaptığı haritalardan kopya olarak ürettiği ileri sürülse de Piri Reis'in yaptığı eserlere gölge düşmemiştir.
|
||||||||||||||||||||||||
Soru: Mürsiyeli İbrahim Portolonunun özelliklerini açıklayınız. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
(S.A. 2007):
|
||||||||||||||||||||||||
SORU: Bilgisayar teknolojileri ve destekli donanımların harita tasarımı ve mekansal veri sunumunun geleceğine olan katkıları hakkındaki görüşlerinizi yazınız. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
(R.G. 2008): Harita tasarımı ve sunumunda gelişen bilgisayar teknolojisi ve uydu teknolojileri sayesinde ilerleyen zamanda çok büyük değişimler olacaktır. Benim fikrimce uydudan alınan resimlerin direk olarak haritaya çevrilmesi gündeme gelecek, yani “real-time” haritalama gündemde olacak, bugünki araçlarda kullanılan yol haritalarının ekranda direk uydu bağlantılı olması gündeme gelebilir. Bir diğer fikir ise mini map’lerin kol saatlerinde navigasyonla, GPS ile insanların kullanımını kolaylaştırabilirler.
(M.F.K. 2008): …Turizm açısından da turizm şirketleri bunları demolar gibi kullanarak üç boyutlu gösterimi sağlayan gözlükler aracılığı ile müşterinin gezmek görmek istediği mekanlarda ne gibi güzelliklerle karşılaşabileceğini mekana gitmeden hayal edebilir. Arabalardaki navigasyon sistemleri ile yön tayini dışında her bir arabadaki sinyal vericiler aracılığı ile yollardaki yoğunluk herkese ulaşarak alternatif yollara girilmesi sağlanır ve trafik yoğunluğunun az da olsa önüne geçilebilir.
(İ.Y. 2008): Günümüzün teknolojisiyle elde edilen verilerden oluşturulan haritalar göz önüne alınırsa şu an bile birkaç yıl öncesine kadar hızlı gelişmeler yaşanmıştır. EDM’ler ve T ve K serileri teodolitlerin karşılaştırılması bile günümüzdeki teknolojinin hızını ve harita üzerindeki etkili kullanımını ortaya koymaktadır. Analog haritalardan dijital haritalara geçiş dönemi olan bu yıllar gelecek zamanda nelere gebe olabileceğini az çok işaret edebilmektedir… Şu an dijital haritaları en uygun biçimde kullanabilmekteyiz hatta sanal ortamda birtakım gereçler yardımı ile üç boyutlu görüş sağlanabilmektedir. İleriki yıllarda uydu teknolojilerinin daha çok geliştiği, nokta doğruluğunun uydudan 5-10 m değil de 5-10 mm olduğunu bir düşünün. Böyle bir zamanda inanılmaz doğruluklarla inanılmaz hızlarla müthiş işler başarılabilir. Yapmış olduğunuz bir haritayı kolunuzdaki bir saatten üç boyutlu olarak yansıttığınızı düşünsenize. Her ne zaman isterseniz her nerede olursanız her şey elinizin altında olacak. Tabi ki bunların kullanımı için eğitimde de ileri gidilmelidir. Teknoloji nesillere aktarılmalı ve anlatılmalıdır.
(E.S.İ. 2008): Bilmediğimiz bir şehre düzenlediğimiz herhangi bir gezide yol üstünde rastladığımız sesli konuşan bir aletle şehrin neresinde bulunduğumuzu ve elektronik bir atlasla istediğimiz yere nasıl gidebileceğimiz öğrenebiliriz. Teknoloji bu denli hızlı ilerlerken oluşturulan sistemler de kişilerin birbirleri hakkında bilgi edinebileceği veya işlerine evlerinde bilgisayar başında devam edebileceklerini düşünmek mümkün…. Belki de tüm adresler bilgisayarda saklı olacak internetten sipariş ettiğimiz kitap, evimize çağrılan herhangi bir taksi konum belirtmeksizin bize ulaşacaktır. Emek, zaman kavramları boşa harcanmayacak, ayrıca tabiri caizse dünya küçülecek cebimizde taşıyabileceğimiz bir veritabanı ile ifade edilebilecektir.
(K.K. 2008): Harita tasarımı ve mekansal verilerin sunumunda gelecekte bilgisayar teknolojileri hakim olacak, tüm veriler bilgisayar ortamında taşınarak tüm bilgiler hard disk, CD, DVD vb aletlerde saklanarak gerekli ortamlara taşınacaktır. Pafta altlığı olarak artık kağıt yerine yıpranması daha zor metal veya plastik altlıklar kullanılabilir…. |
||||||||||||||||||||||||
SORU: İnternet haritalarının kaliteleri hakkındaki görüşlerinizi değişik ölçütler altında yazınız. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
E.Y. (2008)
Kaliteli bir harita estetik olmalıdır, kullanıcıya hitap etmelidir. Ancak internet haritalarında bu sanatkarlıkları görmek pek de mümkün değildir. Haritaya kaliteyi veren kartografların kalemidir. Kaliteli harita “asıl kullanıcısına” hitap etmelidir. Kullanıcı için bir anlam ifade ediyor mu, etmiyor mu önemlidir.
|
||||||||||||||||||||||||
SORU: İnternet haritalarının avantajlarını ve dezavantajlarını maddeleyiniz. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
Cevaplarınızdan seçmeler...
|
||||||||||||||||||||||||
SORU: Portolon haritalara 15. yüzyılda olan talep artışını ve 17. yüzyıla doğru yavaş yavaş terk edilişini gerekçeleriyle açıklayınız. | ||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP: Portolan haritaları genellikle deniz kıyısı haritası olup kıyı ada liman nehir ağızları kayalıklar ve sığ yerleri gösteren haritalardır. Kıyı boyunca giden bir denizcinin rastlayacağı limanları, aralarındaki mesafeleriyle sıralayan portolanlar genelde kıyıları gerçekçi bir şekilde ama kıyı içlerini boş gösteren, gündelik kullanıma yönelik haritalardı. Pusula ve portolon haritasıyla denizciler, kıyıları izlemek zorunda kalmadan rota çizgileri üzerinde seyrederek gidecekleri yere varabilirlerdi.
- 15. yy’da deniz yolu ticaretin önemli olması, - Keşiflerin yoğun olduğu bir dönem olması, - Sömürge yönteminide deniz aşırı ülkelerin bulunması isteği, - Büyük devletlerin savaş yolu ile denizlerde hakimiyet kurması isteği 15. yy’da portolon haritalara olan talebi artırmıştır.
- Dünyanın yuvarlaklığını göz önüne almayan bu haritalar, okyanuslar için uygun olmayıp, özellikle Akdeniz veya Kızıldeniz gibi küçük denizlerde kullanışı idiler. - Enlem ve boylam ölçüm tekniklerinin bulunmasıyla portolan haritaları yerlerini 17. yy'da daha gelişkin haritalara bıraktılar.
E.A. (2012)
17. yüzyılda portolonlara talebin yavaş yavaş azalmasının gerekçeleri; - Din adamlarının etkisi, - Artan savaşlarda harita üretebilecek kişilerin ölmesi
|
||||||||||||||||||||||||
SORU: Bir ölçme noktasında teodolitin ölçmeye hazır hale getirilmesi için gerekli işlem adımlarını sıralayınız. İnce tesviyeyi anlatınız. |
||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
İNCE TESVİYE: İnce tesviye, silindir düzeç kabarcığının ortalanması işlemidir. Silindir düzeç ekseni herhangi 2 tesviye vidasına paralel konuma getirilir. Bu vidalar içe-dışa çevirilerek silindir düzeç kabarcığının ortanması sağlanır daha sonra teodolit 100 grad çevrilerek diğer tesviye vidasıyla ortalama işlemi yapılır. Bu işlem birkaç kez tekrarlanarak ince tesviye tamamlanır.
E.G. (2012-Maden Fakültesi) Teodolitin hazır hale gelmesi için önce teodolit tripodun üzerine yerleştirilir. Daha sonra ayaklardan elimizle tutarak kaba tesviyesini yaparız. Gaz pıtırcığını çemberin içine denk getirmeye çalışırız. Bu işlem teodolitimizin aşağı yukarı yatay konuma geldiğini gösterir.
M.Ç. (2012-Maden Fakültesi) Teodolitin ince tesviyeti, teodolitin ayaklarını boyutunu ayarladıktan sonra ¤'sının denge durumuna gelmesi yani köresel düzeç kabarcığının ortlanması işlemine denir.Ölçme noktasında tedolitin ölçmeye hazır hale gelmesi için gerekli işlemler;
Kısacası 4. soruda vermiş olduğunuz tabloyu işlem sırasına göre teodolitte tek tek ölçüp gerekli işlemlerini yaparak ölçüm yaparım. Hazır hale gelmesi için ilk üç madde.
Ö.C.E. (2012-Maden Fakültesi)
E.T. (2012-Maden Fakültesi)
|
||||||||||||||||||||||||
SORU: Düşey açıyı tanımlayınız ve çeşitlerini yazınız. |
||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
Ö. S. (2011-2012, Maden Fakültesi)
Düşey açı ikiye ayrılır.
|
||||||||||||||||||||||||
SORU: Bir mühendislik projesine altlık teşkil edecek büyük ölçekli, eşyükseklik eğrili bir haritanın üretimi için yapılması gereken iş adımlarını sırasıyla yazınız. |
||||||||||||||||||||||||
DOĞRU CEVAP:
Ö. T. (2012-2013, Maden Fakültesi) ...orta noktalara nivo kurulur ve ayarlarını yaptıktan sonra geri ve ileri okumalar sayesinde yükseklik farkı bulunur. En son tekrar poligon noktalarına teodolit kurularak miranın da yardımıyla "birsürü" nokta belirlenir...
G.U. (2012-2013, Maden Fakültesi) Uygun kot sembolü kullanılmalıdır. Kot farkı olan yüzeylerde kotlandırma eksiksiz olarak yapılmalıdır. Yapının esas girişi önündeki zemin kotu, başlangıç kotuna göre değerlendirilmelidir. Kotlar başlangıç kotuna göre toplu olarak yazılmalıdır. Düşey kot sembolleri ölçülendirilerek yüzeyin üstünde veya "hizzasında" olarak yazılmalıdır. |
Ziyaretçi Sayısı |