Kül bulutunun etkisinde
Dr. Hüseyin TOROS
Hollanda Kraliyet
Meteoroloji Enstitüsü
huseyintoros@yahoo.com
HAYATIMIZDA planlar yaparken hiç
aklımıza gelmeyecek engeller karşımıza çıkabilmektedir.
Bunlardan bir tanesi 16 Nisan 2010 Cuma gününden beri Avrupa’da
binlerce kişi tarafından yaşanıyor. İzlanda adalarında 20 Mart
2010 tarihinde
Eyjafjallajoekull Yanardağı tekrar faaliyete geçti. Bu yanardağ
1821’de faaliyete geçmiş ve bir yıl kadar aktif kalmıştı. Bu
yanardağın 14 Nisan Çarşamba günü çok miktarda kül püskürtmesi
ile atmosferi kül bulutu sardı.
Herhangi bir tehlikeye karşı Batı
Avrupa’da uçuşlar durduruldu. Uçuşların durmasıyla son üç gün
içinde birlerce insanın planları altüst oldu. Belki de hiç kimse
volkan patlamasından dolayı uçuş yapamayacağını aklına
getirmemişti. Bu mevsim Avrupa’da yaşayan emekli Türklerin de
yazlarını ülkemizde geçirmek üzere gelmeye başladıkları dönem
olduğu için onlar da zamanında ülkelerine dönemeyecekler.
Onlar için bir hafta veya on gün sonra
gelmeleri önemli değil. Bununla birlikte hastalar, cenazeler vs
için ise gerçekten çok zor bir durum. Yine iş toplantıları için
seyahat edecekler için de büyük kayıplar olacak. Bu arada en
büyük kaybı hava yolları ve sigorta şirketleri çekecekler.
Yolculardan bazıları biletini iptal ettiriyor, bazıları ise
otellerde kalıyor. Yaptıkları veya yapacakları masrafların
faturalarını hava yollarına veya sigorta şirketlerine
kesecekler. Tahminlere göre hava yollarının günlük kaybı 300-400
milyon TL civarında.
KÜL BULUTU ÜLKEMİZİ
ETKİLEYECEK Mİ?
İzlanda’da faaliyete geçen yanardağ
yoğun şekilde atmosfere kül püskürttü. Atmosfere püskürtülen kül
bulutları 5-10 km yükseklikte hava hareketleri ile yoluna devam
etmektedir. Püskürmeyle birlikte atmosfere birçok iri parçacık,
kaya parçacıkları ve hatta cam parçacıkları salınmaktadır.
1982 yılında İngiliz havayollarına ait
bir uçak kül bulutundan geçerken 4 motoru birden durmuştur. Uçak
motorları kül bulutundan çıktıktan sonra çalışmış ve kazasız
belasız inmiştir. Diğer bir olay ise Hollanda havayollarına ait
bir uçakta 12 Aralık 1989 yılında yaşanmıştır. Şu ana kadar
yapılan atmosferik taşınım model çalışmaları sonuçlarına göre,
ülkemiz yanardağın bıraktığı kül bulutlarından
etkilenmeyecektir.
Şu an kül bulutu 5 km ve üzerindeki
yükseklikte hava hareketlerine bağlı olarak seyrine devam
etmektedir. Yanardağ yakınlarında havada yoğun olan kül ülkemiz
üzerine gelinceye kadar yoğunluğu önemli ölçüde azalmaktadır.
Geçen yıl sonundan beri, araştırmalar
yapmak amacıyla Hollanda Meteoroloji Enstitüsü’nde bulunuyorum.
Hollanda içinde herkes gibi ben de bisiklet kullanıyorum. Cuma
günü Utrecht’te iş dönüşü yanardağın etkisini hissettim. Akşam
saat 6 sıralarında bir anda kükürt kokusu almaya başladım. Son
iki gündür de boğazım tahriş olmuş.
Umarım kısa zamanda etkisi geçer. Bu
arada uzmanlar yanardağdan oluşan kül sebebiyle kükürt, çürük
yumurta veya güçlü bir asidik koku alınabileceğini söylüyorlar.
Uzmanlar bu tür kokuyu aldığımızda dışarıda isek hemen kapalı
alanlara geçmemizi öneriyorlar. Bilhassa kronik bronşiti veya
astımı olanların çok daha dikkatli olmaları öneriliyor.
|