Hala Bürokrasi Günlük hayatta karşılaştığımız olaylara bazen şaşırıyoruz. Yaşadıklarımız hangi çağda yaşıyoruz sorusunu gündeme getirmeye devam ediyor. Bu günlerde devlet memurlarına ve bakmakla yükümlü oldukları kişilere yeni sağlık karneleri çıkarılıyor. Sağlık karnesi için bakmakla yükümlü olduklarınız için sağ olduğuna dair belge hariç neredeyse her şey isteniyor. Bunda ne var diyebilirsiniz. O zaman size hemen sorarlar. Siz hangi yıllarda yaşıyorsunuz? 1980-1990'lı yıllarda iseniz sorun yok. İstenen belgeler için şaşırmamak gerekir. Yok yıl 2002 ise. Sizden bakmakla yükümlü olduğunuz kişiler için SSK, bağkur, vergi dairesi vs.den belgeler isteniyorsa biraz duraksıyorsunuz. Bilgi çağındaki ilerlemeler, teknolojik nimetler kolaylıklar sunuyor. Birçok ülke teknolojiden istifade yoluna gidiyor. Teknolojinin bizlere sunduklarını saymakla bitiremeyiz. Örneğin tekrarlamaların kalkması, işlemlerin hız kazanması, vakit ve nakit kaybının azalması, israfın önlenmesi bazılarıdır. Bir anda ses hızından ışık hızına geçiyorsunuz. Tabiri caizse üç yüz bin defa hızlanıyorsunuz. Geri kalmışlığın zararlarını saymakla bitiremeyiz. Örneğin milyonlarca kişiye verilen sağlık karnelerinin çevreye verdiği hasar. Bir tarafta çocuklarımıza ağaçları koruyalım diyoruz. Diğer taraftan katledilmelilerini sağlıyoruz. Bu ne perhiz bu ne lahana turşusu. Bütün bunlar yerine geçtiğimiz aylarda verilen kimlik numaraları ile bütün işlemler yapılabilirdi. Sanal ortamda kim nereden sigortalı, kimlere bakmakla yükümlü, kim ne zaman sağlık muayenesi geçirmiş, hangi ilaçlar verilmiş. Bütün istatistiki bilgiler elde edilebilirdi. Böylece doktor, hemşire istihdamından hastane yapımına, ilaç üretimine kadar her şeyin planı yapılabilir. Sevkler de olduğu gibi birçok alanda gereksiz kağıt kullanımlarının tarihe geçme zamanı gelmiştir artık. Geçen hafta sona eren çevre temizlik vergileri de yatırmakta harcanan zaman, astarını yüzünden pahalı hale getiriyor. Bu arada bazı belediyeleri tebrik ederiz. Vatandaşı bıktıran bürokrasiyi azaltmak için sanal ortamdan istifade etmeye başladılar. Hizmet denince sadece yol, çevre vs gibi hizmetler anlaşılmamalı. Asıl hizmet bürokrasiyi teknoloji ile azaltmaya çalışma becerisini gösterebilmektir. Bu belediyelerde çevre vergisi gibi birçok ödemeler İnternet ortamında sanal olarak yapılabiliyor. İETT'yi de tebrik ederiz. Otobüslerin yol güzargahları kalkış saatlerini internete taşıyarak çağa ayak uydurmuş. Tabii ki bu arada otobüslerin de ilgili saatlerde kalkmasını sağlama başarısını daha da yükseltmeleri ümidiyle... |