belediyelere acik mektup

 

Bakış Açısı

Dr. Hüseyin TOROS

huseyintoros@yahoo.com

Belediyelere Açık Mektup

Bilhassa yeni yerleşimlerin olduğu belediyelerde yöneticilerin işi biraz zordur. Ülkemizde ise alt yapı yetersizliği nedeniyle bu tür sorunlar bizlere de olumsuz şekilde yansımaktadır.

Geçen aylarda belediyelerin gelirinin bir gecede %60 oranında azalması ise bu tür sorunları daha da arttırmaktadır.

Büyük şehirlerde ulaşımda büyük sorundur. Nedense çoğunluğumuzun evi ile işyeri birbirine yakın değildir. Bu uzaklık konut alanı ile sanayi ve ticaret alanının ayrı ayrı yerlerde olmasından dolayı olsa makul karşılanabilir. Fakat gerçek bu şekilde değil.

Birimizin evi yakınında başkasının işyeri olurken maalesef bizim işyerimiz de onların evi yakınında olmaktadır. Örneğin İstanbul'da çoğu insan Asya yakasında oturmakta ve işyeri Avrupa yakasında bulunmaktadır. Veya tersi geçerlidir. Fuzuli bir ulaşım sorunu oluşmaktadır.

İş yerlerimize bir çoğumuz özel araçlarımızla gider geliriz. Böylece trafik yoğunluğuna neden oluruz. Bir çoğumuz ise bazen çevreye daha az zarar vermek ve bazen de mecburiyetten toplu taşıma araçlarını kullanarak yolculuk yaparız.

Toplu taşıma araçlarında ücret ödemeleri çoğu zaman zorluklar içerir. Örneğin belediye otobüslerinde bilet sorunu veya minibüs ve halk otobüslerinde bozuk para sorununu hep yaşar dururuz.

İstanbul Büyükşehir belediyesi akıllı bilet Akbil'i çıkararak büyük kolaylıklar sağladı. Fakat hala Akbil'i kullanmamakta direnenler için ise bilet kullanımı devam ediyor. Bilet kullanımında ise sahte biletler bir türlü önlenemiyordu.

Belediye sahte biletleri önlemek için yeni taklit edilemez biletleri devreye soktu. Bu sistem ise şu an itibariyle tam bir başarı sağlayamamış görünüyor.

Sürekli belediye otobüslerini kullanan biri yeni sistemdeki aksaklıkları görünce neler olabilir veya olabilirdi diye düşündüm. Eminim ki sizler çok daha güzelini düşüneceksinizdir.

Bu gibi konularda belediyeciler genç beyinleri düşünmeye teşvik için yarışmalar açabilir. Yarışma sonunda dikkate değer olanlar değerlendirilebilir. Bu tür teşvikler ülkemiz insanlarının yarınları için en iyi yatırımlardandır.

Geçen gün yine bilet alam cihazlarında aksaklıklar görünce keşke bu kadar pahalı sistemler yerine daha ekonomik akıllı sistemler olsaydı diye düşündüm.

Bu bağlamda toplu taşıma araçlarında resmi kimlik bilgilerini içeren kredi kartları kullanılabilirse bir çok avantajı beraberinde getirecek gibi görünüyor. Bu kartlar aynı zamanda Akbil'den de hem daha kullanışlı ve hem de daha ucuz bir sistem olacaktır.

Bunlar arasında halk otobüslerinde gereksiz bilet kesilmeleri önlenerek birçok ağacın kesilmesi de önlenecektir. Belediyeler kredi kartları ile seyahatler zorunlu kılındığında vergi kontrolü ve diğer istatistik'i bilgiler çıkarılabilir.

Belediye otobüslerinde seyahat ücretleri uzaklığa bağlı olarak ayarlanabilir. Kişiler otobüse binerken ve inerken sisteme kartlarını göstererek birçok bilgi alınabilir. Aylık belli değerin üzerinde binme durumlarına göre inirimler ayarlanabilir.

Kartı olmayanlar en uzak mesafe üzerinde ücret ödemek şartıyla bir başkasının kartıyla geçiş yapabilir.

Yine geçen hafta İETT başkanının açıklamasında otobüslere binen yolcu biniş ve inişlerini kontrol eden duyargalar yerleştirileceğini söyledi. Bu sistem de fuzuli olabilir.

Kredi kartlar 20-25 cm uzaktan algılanabilen duyargalar içerebilir. Belediyeler bu sistem için bir kuruş bile vermeden bankalara ihale edebilir.

Bankalar için ise böyle geniş bir kullanım alanı olacak sistemi kurmak çok büyük bir müşteri topluğu demektir.

Sonuç olarak belediyelerin teknolojik sistemleri kullanma çalışmalarını tebrik ediyoruz. Fakat bu sistemler mümkün mertebe çok amaçlı olmalı. Çevreye duyarlı olmalı. Ekonomik olmalı. Dinamik olmalı.