YARIİLETKEN
ELEMANLARIN VE DÜZENLERİN MODELLENMESİ
2013-2014 Eğitim-öğretim
Yılı
Prof. Dr. H. Hakan
Kuntman
Yer: Mustafa Santur Seminer Odası
Gün: Çarşamba, 13:30-16:30
Dersin İçeriği:
Modelleme kavramı. Eleman Modelleri: Diyot
Modelleri. Bipolar Tranzistor modelleri: EM (Ebers- Moll) modeli, Gummel-Poon modeli, SPICE Gummel-Poon modeli, Geliştirilmiş
EM modeli. MOSFET Modelleri: SPICE 1. düzey, 2. düzey, 3. düzey
MOS modelleri. BSIM modelleri. Yüksek doğruluklu MOSFET modeli. Makromodeller:
İşlemsel kuvvetlendirici, OTA, Akım taşıyıcı, analog çarpma devresi
makromodelleri. Güç Elektroniği Elemanlarının Modellenmesi. Model parametrelerinin Ölçülmesi.
Ders projeksiyon cihazı yardımıyla kaynak kitaptan yararlanılarak
yürütülecektir. Kaynaklar listesinde ilk sırada yer alan kitabın öğrencilerin
elinde bulunması, dersin kolayca izlenebilmesi açısından yararlı olacaktır.
Dersi
alacak öğrencilerin SPICE benzetim programını kullanmayı bilmeleri veya
öğrenmeleri gerekmektedir.
Dersin
açılması için minimum 3 öğrencinin dersi alması gerekmektedir.
Yararlanılacak Kaynaklar:
[1] |
H.
Kuntman, Elektronik Elemanların Modellenmesi, İTÜ Kütüphanesi, 1998. |
[2] |
D. P. Foty,
MOSFET modeling with
SPICE Principles and Practice, Prentice Hall, 1997. |
[3] |
Y. Cheng,
Chenming Hu, MOSFET modeling
& BSIM3 user’s guide,
Kluwer Academic Publishers, Boston/ Dorddrect/ London, 1999. |
[4] |
T. A. Fjeldly,
T. Ytterdal, M. Shur, Introduction to device modeling and circuit simulation, John |
[5] |
W. Lu,
MOSFET models for SPICE simulation including BSIM3v3 and BSIM4, John Wiley & Sons, |
[6] |
P. Antognetti, G. Massobrio, Semiconductor device
modeling with SPICE, Mc Graw Hill,
1988 |
Yıliçi Çalışmaları:
Yıliçi çalışmaları 1 yıliçi sınavı, 1 seminer
ödevi ve 4 ödevden oluşacaktır.
Verilmiş olan kaynakların dışında gerekli
olabilecek bazı bilgiler, ilgili konular ele alındığı sırada, bu sayfada
öğrencilere aktarılacaktır.
Ödevler:
Yarıyıl boyunca her öğrenciye DÖRT ödev
verilecektir. Bu ödevler, çeşitli elektronik elemanların modelleri için
parametre ölçülmesine yönelik uygulamalı ödevler,
yahut herhangi bir aktif eleman için yeni bir model oluşturulması veya ölçümler
için bir yöntem önerilmesi yönünde araştırmaya ve benzetime yönelik ödevler
olacaktır. Öğrenciler, ödevin gerektirdiği çalışmaları (ölçümleri, gerekli olan
hesapları vb) kendi başlarına yapacaklar, yapılan çalışmaları, ölçümleri,
benzetimleri ve bunların yorumunu içeren ayrıntılı bir raporu belirtilen
sürenin sonunda teslim edeceklerdir.
Yıliçi
Sınavı:
Öğrencilerin
derste ele alınan konuların tümünden sorumlu olacağı bir yıliçi
sınavı yapılacaktır.
Seminer:
Her öğrenciye güncel
çalışmalardan, genellikle yeni yayınlanmış makale ve bildirilerden seçilecek
seminer konuları verilecek, öğrenci aldığı konuyu ilgili kaynaklardan
yararlanarak ayrıntılı bir biçimde araştıracak, elde ettiği bulguları bir rapor
halinde hazırlayacak ve teslim edecek, kendisine ayrılan gün ve saatte sınıfa
anlatacaktır. Programı daha sonra duyurulacak olan seminerler yarıyılın
bitimine bir ay kala başlayacak ve yarıyıl sonuna kadar sürecektir.
Dönem Projesi:
Öğrencilere derste görülen yahut seminer
ödevlerinde ele alınan konulara dayanan (model oluşturma, eleman parametresi
ölçülmesi vb.) bir çalışma konusu verilecek, öğrenciler öngörülen çalışmaları
gerçekleştirerek ayrıntılı bir rapor halinde belirtilen süre içinde teslim
edeceklerdir.
Başarının belirlenmesi:
Yıliçi Sınavı: %15
Seminer Ödevi: %15
Ödevler: % 20
Dönem Projesi: %50
Final ve
Bütünleme sınavı yoktur. Yıliçi çalışmaları başarıyı
belirleyecektir.