YARIİLETKEN ELEMANLARIN VE DÜZENLERİN MODELLENMESİ
2006-2007
Ders Yılı
Prof. Dr. H.
Hakan Kuntman
Yer:
Mustafa Santur Seminer Odası
Gün:
Çarşamba, 10:00-13:00
Dersin
İçeriği:
Modelleme
kavramı. Eleman Modelleri: Diyot Modelleri. Bipolar Tranzistor modelleri: EM
(Ebers- Moll) 1 modeli, EM2 modeli, EM3 modeli, Gummel-Poon modeli, SPICE
Gummel-Poon modeli, Geliştirilmiş EM modeli. JFET Modelleri: SPICE JFET
modeli, yüksek doğruluklu JFET modeli. MOSFET Modelleri: SPICE 1.
düzey, 2. düzey, 3. düzey, 4. düzey MOS modelleri. Yüksek doğruluklu MOSFET
modeli. Makromodeller: İşlemsel kuvvetlendirici, Gerilim karşılaştırıcı,
OTA, Akım taşıyıcı, analog çarpma devresi makromodelleri. Güç Elektroniği
Elemanlarının Modellenmesi. Model parametrelerinin Ölçülmesi.
Yararlanılacak
Kaynaklar:
[1] |
H. Kuntman, Elektronik Elemanların Modellenmesi,
İTÜ Kütüphanesi, 1998. |
[2] |
H. Hakan Kuntman, Analog MOS Tümdevre Tekniği, İTÜ Kütüphanesi, Sayı: 1587, 1997. |
[3] |
D. P. Foty, MOSFET modeling with SPICE Principles and Practice,
Prentice Hall, 1997. |
[4] |
Y. Cheng, Chenming Hu, MOSFET modeling
& BSIM3 user’s guide, Kluwer Academic
Publishers, Boston/ Dorddrect/ London, 1999. |
[5] |
T. A. Fjeldly, T. Ytterdal, M. Shur, Introduction to device modeling and circuit
simulation, John |
[6] |
W. Lu,
MOSFET models for SPICE simulation including BSIM3v3 and BSIM4, John Wiley
& Sons, |
[7] |
P.R. Gray,
R.G. Meyer, Analysis and design of analog integrated circuits, John Wiley,
1993. |
[8] |
I.E. Getreu, Modeling the bipolar transistor, Tektronix Inc.
Beaverton, Oregon, 1976. |
Yıliçi
Çalışmaları:
Yıliçi
çalışmaları 1 yıliçi sınavı, 1 seminer ödevi ve 4 ödevden oluşacaktır.
Ödevler:
Yarıyıl boyunca her öğrenciye DÖRT ödev verilecektir. Bu ödevler, çeşitli
elektronik elemanların modelleri için parametre ölçülmesine yönelik
uygulamalı ödevler, yahut herhangi bir aktif eleman için yeni bir model
oluşturulması veya ölçümler için bir yöntem önerilmesi yönünde araştırmaya ve
benzetime yönelik ödevler olacaktır. Öğrenciler, ödevin gerektirdiği
çalışmaları (ölçümleri, gerekli olan hesapları vb) kendi başlarına yapacaklar,
yapılan çalışmaları, ölçümleri, benzetimleri ve bunların yorumunu içeren
ayrıntılı bir raporu belirtilen sürenin sonunda teslim edeceklerdir.
Dersi alacak öğrencilerin SPICE benzetim programını kullanmayı bilmeleri
yahut öğrenmeleri gerekmektedir.
Seminer:
Her öğrenciye güncel çalışmalardan, genellikle yeni yayınlanmış makale ve
bildirilerden seçilecek seminer konuları verilecek, öğrenci aldığı konuyu
ilgili kaynaklardan yararlanarak ayrıntılı bir biçimde araştıracak, elde ettiği
bulguları bir rapor halinde hazırlayacak ve teslim edecek, kendisine ayrılan gün
ve saatte sınıfa anlatacaktır. Programı daha sonra duyurulacak olan seminerler
yarıyılın bitimine bir ay kala başlayacak ve yarıyıl sonuna kadar sürecektir.
Başarının
belirlenmesi:
Yıliçi
Sınavı: %15
Seminer
Ödevi: %15
Ödevler:
% 20
----------------------------------
Toplam
Yıliçi katkısı: %50
Yılsonu
Sınavı: %50