DOSYA: MACAR SİNEMASI

Yeni İnsan Yeni Sinema dergisinin 25. Sayısında yayımlanan bu dosya, 2010 yılında kitap olarak yayımlanması plânlanan ‘Macar Sineması’ adlı derleme çalışmasının bir özetidir. 23 Kasım 2009 tarihinde Nâzım Hikmet Kültür Merkezi’nde, Nâzım Hikmet Akademisi öğrencilerine yapılan sunumun metnidir.

Hans Magnus Enzensberger ‘Ah Avrupa!’ adlı kitabında “Macaristan’ı herkes sever” diye yazar. Budapeşte’yi görür görmez kente aşık olursunuz. Macarları tanıdıkça da kültürel zenginliklerine sahip çıkmaları, sanatsal üretimlere olan saygıları ve entelektüel birikimleri karşısında şaşkınlığa uğrarsınız. Sinema sanatı da bu verimli ovada (Macaristan) kendine hak ettiği yeri bulmuştur.  Miklós Jancsó’nun ‘Magyar rapszódia’ / ‘Macar Rapsodisi’ ve ‘Csillagosok, katonák’ / ‘Kırmızı ve Beyaz’; István Szabó’nun ‘Mephisto’ ve ‘A Napfény ize / Gün Işığı’ ; Márta Mészáros’un ‘Napló gyermekeimnek’ / ‘Çocuklarıma Günce’ ve ‘Kisvilma-Az utolsó napló’ / ‘Küçük Vilma-Son Günce’; Zoltán Fábri’nin ‘Életjel’ / ‘Tehlikede Ondört Kişi’ ve ‘Vihar / Fırtına’; Béla Tarr’ın ‘Sátántangó’ ve ‘Werckmeister harmóniák’ / ‘Werkmeister Armonileri’  filmlerini izleyen herkes zengin bir sinema kültürü ile karşılaşır.Macar Sineması, tarihi boyunca sanatsal mükemmellik ve çeşitlilik göstermiştir.Yüzbin kilometre kareden küçük bir alana yayılmış olan bu on milyon nüfuslu ülkede 80’lere kadar üçbinden fazla sinema salonu, sinema eleştirmenleri ve neler olup bittiğini bilerek izleyen, eleştirile­ri ile sinemalarını destekleyen halk, Macar Sinemasının ge­lişmesinde etkin rol oynamıştır.

 

 BÖLÜM BAŞLIKLARI:

MACARİSTAN'DA SİNEMANIN DOĞUŞU

MACAR SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN KURULUŞU

BİRİNCİ DEVLETLEŞTİRME DÖNEMİ

SESLİ (SÖZLÜ) SİNEMA DÖNEMİ

İKİNCİ  ‘DEVLETLEŞTİRME’ DÖNEMİ

90’LARDAN GÜNÜMÜZE

EKLER:

Uluslar arası Ödüller

Diasporada Macar Sinemacılar

Macar Sinema Basını

Sinema Okulları

“Sansür” konusu üzerine

Filmografi