(Bu söyleşiler 23 Ekim 2005’te NTV.COM.TR'de yaymlandı)
SUHA ÇALKIVİK
Duru Tiyatro, ‘Kara
Sohbet’te...
Duru Tiyatro, bu sezon yine ‘Kara Sohbet’ ile perdelerini açıyor. Emre Kınay'ın
kurucusu olduğu tiyatro, ilk oyun olarak farklı bir seçimle seyirciye merhaba
diyor. Eser, son yıllarda adından çok söz edilen, Belçikalı yazar Amelie
Nothomb'un romanı ‘Kara Sohbet’in aynı adlı oyun uyarlaması. 24 Ekim’de Oyun
Atölyesi’nde sahnelenecek olan iki kişilik oyunda Textor Texel'i canlandıran Emre Kınay ve Jérome Angust karakterini canlandıran Arif Akkaya
ile görüştük.
Duru Tiyatro'da nasıl bir tiyatro
anlayışından yola çıkarak
çalışıyorsunuz?
Emre Kınay- Geçen sezon 8 Mart 2005’te DURU TİYATRO, ‘Kara Sohbet’ ile Profilo
Kültür Merkezi’nde perdelerini açmıştır. Duru Tiyatro her ne kadar adını küçük kızımdan almışsa da adı gibi pür
tiyatro, salt tiyatro yapmak amacıyla Arif Akkaya ve Arzu Bigat Baril ile
kurduğumuz bir yapı. Amacımız Dünya Edebiyatı’nın seçkin tiyatro eserlerini,
özellikle Türkiye’de daha önce sahnelenmemiş ve/veya sahnelenmeye cesaret
edilmemiş oyunları seyre sunmaktır. İlk oyunumuz ‘Kara Sohbet’ de bu anlayışla
sahnelediğimiz ilk oyunumuz. Oyun, bir roman uyarlaması. Amelie Nothomb’un
romanından ekip çalışması ile oyunlaştırdığımız ve dünya prömiyeri Duru Tiyatro
tarafından yapılan bir oyun.
Arif Akkaya- Nasıl bir tiyatro yaptığımızı veya yapmak
istediğimizi söylemek değil, sahnede göstermektir önemli olan bence. Ama üç ayrı
kurumdan üç insanı bir araya toplayan şey "dışarıda soluk almak" diyebiliriz.
Siyasi baskılardan uzak, özgür çalışma arzusu. Gişe kaygısı gütmeyen oyunları
seçmenin ve bunu kabul etmenin zorluğu, oyuncu ve yönetmen olarak kendini
değiştirmeyi ve varetmeyi yaşamanın özlemi, beraber karar verebilmenin hazzı,
afişini kendin tasarlamanın zevki, çay paralarını ve kirayı denkleştirmenin
hüznü. Tiyatroya önem vermeyen toplumda sponsor kapılarının yüzüne çarpmasıyla
pes etmeden dizi paralarını harcayan arkadaşın...Yani ilkelerin aslında bu
değişen toplum ve sanat düzeyinde "düzeysiz" kalıyor. O zaman da proje bazlı
oyunlar ve belli insanlarla çalışmayı düşünüyorsun. Kirlenmiş de olsa saf
kalanları safa çekmek için bir heyecan bu. Arzu Bigat’ın (yönetmen) projesiydi
üçümüzü biraraya getiren. Burada beraber durmayı becerdiğimizi düşünüyorum.
Tabii ki takdir seyredenin, ama daha yolun başındayız yani bu yaşa rağmen duru
kalmayı istiyoruz.
-Amelie Nothomb'un ‘Kara Sohbet’ eseri, Duru Tiyatro 'nun
ilk oyunu. Neden bu eseri seçtiniz?
Emre Kınay- Seyircinin ucuza, kolaya alıştırılmasından mutlu değilim.
Yapabildiğim kadar bunun karşısında duracağım. Belki bir özel tiyatronun
yapmayacağı şeyleri bu yüzden yapacağız. Hem oyun seçimimiz, hem prodüksiyon
biçimimiz böyle belirlenecek. Örneğin bu yüzden oyundaki bazı aksiyonel
sahneleri filme çektik. Bu film sahnede yeni bir anlatım biçimine
ulaşmamıza yardımcı oluyor. Arkadaşlarımın da benim de söyleyeceklerimiz var,
enerjimiz var, yeteneğimiz var. En iyi bildiğimiz yerden, sahneden, bunları
seyirciye ulaştırmak istiyoruz. Söylediklerimiz de, dilimiz de farklı olacak.
İlk oyun olarak belki çok da bilinçli olarak Amelie Nothomb'u seçişimizin nedeni
budur. Belki de içten içe, genç bir tiyatroya da genç ve farklı bir dil kullanan
bir yazarın oyunu yaraşır diye düşündük.
Arif Akkaya-
‘Kara Sohbet’ bir roman aslında, ama sanki tiyatro oyunu olmak için yazılmış.
Çağımızın kirlenmiş insan sorgulamasını veya hesaplaşmasını hem felsefi hem de
insan yanıyla çok iyi tartışıyor, hem de kişilik tartışmasına yeni bir boyut
katıyor. Hastalıklı bir çağda, rahatsız insanın bir açılımı sanki. Hangi ülkede
olursa olsun farketmeyecek cinsten. Neden bu oyun? Biz bu metni çok ama çok
sevdik ve çok heyecanlandık, inandık.
Oyun kişilerine sahnede can katarken nasıl bir yöntem
izlediniz?
Arif Akkaya-
Masa başında başlayan süreçten itibaren bir kere çok eğlenerek
çalıştık. Doğaçlama çalışmaları ile üçümüz metnin altını araştırıp neler
bulabileceğimize baktık. Sonra bunları süzgeçten geçirip (yapamadıklarımız da
dahil) sahnede tartıştık. Özgür alanlar yarattık kendimize, bazen kaybolduk
bazen suyun yüzündeydik. Eksiklerimiz hep oldu ve yönetmenimiz ile onları
toparlamaya çalıştık, hala da çalışıyoruz.
Bu sezon başka hangi oyun ya da oyunları
sahneye koymayı düşünüyorsunuz?
Emre Kınay- Duru Tiyatro, 2005-2006 sezonu boyunca Beşiktaş’ta Akatlar Kültür Merkezi ve Moda’da ‘Oyun Atölyesi’ sahnelerinde faaliyet gösterecek. Ayrıca yine bu sezon Georg Tabori’nin yazdığı bir Hitler ironisi oyunu olan ‘Kavgam’ ve ‘Deri Ceket’ adlı oyunlarını sahnelemek düşüncesindeyiz.
‘Kara Sohbet’ üzerine bilgi
Jérome Angust, havaalanında uçağının
gecikmeli kalkacağını öğrendiğinde bunun başına ne dertler açacağından
habersizdir. Uçak saatinin gelmesini beklerken çantasındaki kitabını açıp
okumaya başlar. Yanına yanaşıp onunla zorla sohbet etmeye çalışan densiz adamı
önce pek önemsemez. Ne var ki işin rengi kısa sürede değişir. Adının Texel
Textor olduğunu söyleyen tuhaf yabancı,onu canından bezdirecek kadar sinir
bozucu biridir. Jerome Angust hiç istemediği halde onu dinlemek zorunda kalır.
Yaşam öyküsünü anlatmaya başlar. Küçüklüğünde yediği kedi mamalarından tecavüze,
cinayetlere kadar yığınla saplantı.. Jérome Angust’u adım adım çileden çıkaran
büyük bir işkenceye dönüşür bu sohbet. Amelie Nothomb, her kitabında olduğu
gibi, ‘Kara Sohbet’te de gerilimi giderek arttırıyor,olayları mizahla yoğurup
hiç beklenmedik bir finale gidiyor. “Kara Sohbet” müthiş bir kara mizah diyalogu
sunuyor seyirciye. Oyun, diyaloglardan kurulu olarak yazılmış romanın, hiç
değiştirilmeden neredeyse bütünüyle sahneye taşınmasıyla oluşturulmuş. Amelie
Nothomb’un bütün kitapları gibi, ‘Kara Sohbet’ de pek çok dilde yayımlanmış ve
‘çok satanlar listesine’ girmiş. Eser, ilk kez Türkiye’de oyun olarak oynanıyor.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yazan:AMELİE NOTHOMB
Orijinal Adı: COSMETİQUE DE L’ENNEMİ
Çeviren:SİNEM YENEL
Yönetmen: ARZU BİGAT BARİL
Oynayanlar: EMRE KINAY - ARİF AKKAYA
Dekor : ALİ YENEL
Işık: KEMAL YİĞİTCAN
Kostüm: DİLARA ENDİCAN
Vtr-Film Reji: EMRE KINAY-VOLKAN DURAN
Vtr-Film Kast: EMİNE ÜN KINAY
Oyunun fotoğrafları Gülay Yiğitcan tarafından çekilmiştir.