Tasarım Projesi (Bitirme ödevi)
çalışmalarını benimle yapmak isteyen öğrencilerin
aşağıdaki maddeleri dikkatle okumalarını öneririm.
1.
Tasarım projesi (Bitirme ödevi) almak için yapılması
gerekenler:
·
Kapsamlı bir ödev yapabilmek için çalışmalara erken
başlamak gereklidir. Bahar döneminde mezun olacak öğrencilerin 3ncü sınıfın
sonunda yaz tatili başlamadan önce benimle görüşmelerini öneririm.
·
Güz dönemi sonunda mezun olacak öğrencilerin ise bir
önceki güz döneminin sonunda benimle görüşmeleri gerekir.
·
Bitirme ödevi istemek için görüşmeye gelmeden önce lütfen
not dökümü belgenizi gönderin. Bu belge hangi alanlarda daha başarılı olduğunuz
hakkında bilgi verecektir.
·
Bitirme ödevi almak için başvururken aşağıda belirtilen
şekilde bir konu belirlemiş olmanız gerekir.
·
Her öğretim üyesine belli sayıda bitirme ödevi öğrencisi
düşmektedir.
·
Öğrencilerimle görüşme saatlerimi
her dönem haftalık çalışma planımda duyuruyorum. Bu
saatler dışında diğer işlerim nedeniyle öğrencilerimle görüşmem mümkün
olmamaktadır.
2.
Bitirme ödevinin konusu:
·
Bitirme ödevlerinizi yazılım ya da donanım konularında
yapabilirsiniz.
·
Bazı bitirme ödevi konuları önceden benim tarafımdan
duyurulmaktadır. Son önerilen konular: Graduation
Project Topics
·
Ancak bu konuların sayısı yeterli olmayabilir.
Öğrencilerimin çalışmak istedikleri konuları ve geliştirmek istedikleri
uygulamayı kendilerinin seçmelerini ve bana bir öneriyle gelmelerini tercih
ederim.
·
Daha önceki yıllarda benim danışmanlığımda yapılmış olan
bazı bitirme ödevleri bitirme
ödevleri sayfasında yayımlanmaktadır. Bitirme ödevi konuları
ile ilgili bir fikir edinebilmek için bu sayfadan yararlanabilirsiniz.
·
Yazılım ödevleri için öneriler Google Summer of Code.
3.
Bitirme ödevinin başarılı olabilmesi için aşağıdaki
özelliklere sahip olması gerekmektedir:
·
Üniversite öğreniminde elde edilmiş olan mühendislik
bilgilerinin gerektiği şekilde kullanılması ve bu bilgilere yenilerinin
katılması.
o Eğer yazılım konusunda
bir çalışma yapılıyorsa ödev mutlaka nesneye dayalı yönteme göre orijinal bir
kod içermeli.
o Yazılım; karar verme,
öğrenme, hesaplama gibi “akıllı” algoritmalarından birini veya bir kaçını
içermeli.
o Nesneye dayalı tasarımın
prensiplerine uyulmalı. Esnek, kolay genişletilebilir bir tasarım hedeflenmeli.
o Yazılım mühendisliği
yöntemleri uygulanmalı.
o Donanım konusundaki
çalışmalarda ise bir devre tasarımı yapılmalı ve bu devreyi denetleyen program
parçaları yazılmalıdır.
o Bitirme ödevi projesinde
geliştirilen sistemin başarımı ve kullanılabilirliği sınanarak olumlu yönleri
gösterilmeli.
o Bitirme ödevi çalışması
sırasında yapılan araştırmalarla yeni bilgiler öğrenilmeli ve bu yeni
bilgilerle ödev zenginleştirilmelidir.
·
Ödevde geliştirilecek olan uygulamanın ilginç ve orijinal
bir fikir içermesi tercih edilir.
·
Diğer bir tercih nedeni de kullanılabilir bir ürünün
ortaya çıkartılabilmesidir.
4.
Destekler ve Yarışmalar:
·
Bazı yıllarda TÜBİTAK bitirme ödevi öğrencilerine
destekler sağlamaktadır. Bu tür desteklerle ilgili bilgileri TÜBİTAK web
sayfasında bulabilirsiniz.
·
Bazı kuruluşlar da proje yarışmaları düzenlemekte ve bu
yarışmalara katılan öğrencilere çeşitli olanaklar sağlamaktadırlar. Bunlardan
biri uluslararası Imagine Cup yarışmasıdır.
·
IBM, Microsoft gibi firmaların Türkiye web sayfalarını
inceleyip o yıl için bir yarışma düzenlenip düzenlenmediğini kontrol etmelerini
öğrencilere öneririm.
Öğrencilerimize
bitirme ödevi çalışmalarıyla bu yarışmalara katılmalarını öneririm.
Yarışmalara katılmak isteyen
öğrencilerin
o ikişer kişilik gruplar
oluşturmaları,
o bitirme ödevi çalışmalarına
erken başlamaları
yararlı olacaktır.
Son Güncelleme: 21.3.2019
[Feza BUZLUCA ]