NERİMAN ALTINDAĞ
TÜFEKÇİ
1926 yılında İstanbul’da
doğdu. Annesi Erzurumlu Hayriye Hanım, babası Amasyalı Nurettin Behiç
Bey’dir. İlköğretimini, şimdiki adı Nilüfer Hatun olan, 19. İlkokul’da,
ortaöğretimini Nişantaşı Kız Lisesi’nde tamamladı [1942]. Mezun olduğu
yıl açılan stajyer sınavını kazanarak Ankara Radyosu’na ses sanatçısı
olarak girdi. O yıllarda bir konser nedeniyle Ankara’da bulunan Orkestra
Şefi Hermann Scherhen’in ses kalitesi nedeniyle kendisine mutlaka opera
sanatçısı olması gerektiği yönündeki uyarı ve tekliflerini, teşekkür
ederek geri çevirdi.
Türkiye Radyo Kurumu
bünyesinde; Türk Halk Müziği’nin bağımsız bir dal olarak ayrılmasından
sonra, bu ihtisas dalını seçen ilk sanatçı oldu. 1949 yılında Yurttan
Sesler Korosu şef yardımcılığına atandı. 1950 yılında repetitörlük ve
1953 yılında da sanatçı-öğretmenlik derecelerine yükseldi. 1957 yılında
Ankara Radyosu’nda Kadınlar Korosu’nu kurup yöneten sanatçı, 1959
yılında İstanbul Radyosu’na naklen geldi. Burada da, solistliğin yanı
sıra Yurttan Sesler Kadınlar Korosu’nu kurup yönetti ve ayrıca Türk
Müziği Şube Müdür Yardımcılığı görevini üstlendi. 1972 yılında tekrar
Ankara Radyosu’na dönerek solistlik ve şeflik görevlerini burada
sürdürdü.
İstanbul’da kurulmakta olan Türk Musikîsi Devlet Konservatuarı’nın
kuruluş çalışmalarına katılmak amacıyla 1976 yılında TRT’den ayrılarak
Konservatuar’a “Kurucu Yönetim Kurulu Üyesi ve Öğretim Görevlisi” olarak
atandı. İTÜ Türk Musikîsi Devlet Konservatuarı’nın lisans ve yüksek
lisans programlarında “Sanatçı Öğretim Görevlisi” ve “Danışma Birimi
Üyesi” olarak uzun yıllar görev yaptı. İTÜ Türk Musikîsi Devlet
Konservatuarı’ndaki görevini 1998 yılında noktalayan Neriman Altındağ
Tüfekçi; aynı yıl T.C. Kültür Bakanlığı tarafından “Devlet Sanatçısı”
unvanına layık görüldü.
Muzaffer Sarısözen ile
1951’den 1956’ya kadar süren evliliğinden oğlu Memil Sarısözen (1952) ve
Nida Tüfekçi ile 1958’den 1993’te ölümüne kadar süren evliliğinden de
kızı Gamze Tüfekçi [Yazıcı] (1958) dünyaya geldi.
Sanat yaşamı boyunca
çeşitli görevler üstlenmiş olan Neriman Altındağ Tüfekçi, repertuarında
yer alan tüm yörelere ait türkü ve özellikle uzun havaları aslına ve
yöre üslubuna uygun yorumuyla solist olarak büyük başarı ve ün
kazanmıştır. Zamanın akademik eğitim veren tek kuruluşu olan Ankara
Radyosu’nda oluşturulan büyük jürilerce yapılan sınavları üstün başarı
ile kazanarak; ilk kadın solist, ilk kadın öğretmen, ilk kadın şef ve
bugüne kadar Halk Müziği dalında verilen ilk ve tek kadın
sanatçı-öğretmen unvanlarına layık görülmüştür. İstanbul Nişantaşı’nda
doğup büyüdüğü ve ablası Perihan Altındağ Sözeri’nin Türk Sanat Müziği
dalını seçmiş olmasına rağmen, O Türk Halk Müziği’ne çok küçük yaşlarda
hayran olmuş ve bir İstanbullu için çok zor olan yöresel tavırları,
hançere özelliği ve sesinin genişliği yanı sıra çok titiz çalışması ile
başarmış ve bu özellikleri onun gerek uzun havalar gerekse kırık havalar
konusunda en geniş repertuara sahip Halk Müziği sanatçısı olmasını
sağlamıştır. Yüzden fazla derlemesi bulunan Neriman Altındağ Tüfekçi’nin
Nida Tüfekçi ile birlikte yazdığı “Memleket Türküleri” adlı bir
de kitabı vardır. Gerek şef ve gerek solist olarak çeşitli radyo ve
televizyon konserlerinin yanı sıra, Japon Kültür Bakanlığı’nın özel
davetlisi olarak Tokyo ve İşikava’da açıklamalı konserler vermiştir.
İstanbul Festivali gibi birçok müzik etkinliğine de şef ve solist olarak
katılan, ulusal ve uluslararası kongre, rostrum ve sempozyumlarda
çeşitli bildiriler sunan Neriman Altındağ Tüfekçi, Halk Müziği ile
ilgili çeşitli konularda konferanslar vermiştir. Bugün Halk Müziği’nin
ön sıralarında yer alan sanatçıların çoğu O’nun öğrencileridir. Neriman
Altındağ Tüfekçi’nin bölgesel özelliklere olan yatkınlığı, her yöreye
aynı derecede eğilmesi ve tüm türküleri aslından dinleyerek çalışması
O’nu kendi döneminin, Halk Müziği alanında en geniş repertuarına sahip
sanatçısı konumuna getirmiştir. Doğu, Güney Doğu ve Kerkük Bölgelerinin
en zor uzun havalarını en güzel, en doğru ve otantik icra eden; ekol
olmuş bir sanatçıdır.
Tanınmış Halkbilimci Halil
Bedii Yönetken “Derleme Notları” adlı kitabında Neriman Hanım
için: “Halk türkülerimizin ideal üslubunun çok değerli temsilcisi”
diye yazmıştır.
Türk Edebiyatının büyük
ustalarından Yaşar Kemal de kendisi için Ahmet Karaman’ın “İşte Biz”
adlı kitabında şu sözlere yer verir: “Bizim Müziğin en ustalarından
biridir Neriman Tüfekçi”.
Türkü âşığı şair–ressam
Bedri Rahmi Eyüboğlu da bir söyleşisinde: “Neriman’dan başka kimseyi
dinlemem, hele Kışlalar Doldu Bugün çalacaksanız sakın başkasından
çalmayın, dinlemem” diyerek sanatçıya olan hayranlığını dile
getirmiştir.
|