Yönetim ve İdari Yapı


IV- YÖNETİM ve İDARİ YAPI:

Verici konumundaki üniversitelerin herbirinde. kendi öğrencisi bulunmayan, amacı, kadrosu yeterli düzeye ulaşmamış universitelere eğitim desteği vermek olan birer birim kurulacaktır. İlk aşmada, verici olarak öngörülen üniversitelerİTÜ, ODTÜ, ve BÜ'dir. İTÜ'deki birim, bu program için koordinasyon merkezi olarak da görev yapacaktır.

 Bu birimlerin herbirinde:

  1. Teknik altyapıyı kurup sağlıklı biçimde çalıştıran bir teknik ekip,
  2. Alıcı üniversitelerle gerekli ilişkileri kuran, devam ettiren ve verilecek programları buna göre planlayan ve düzenleyen, verici üniversitelerdeki programlarla uyumlu olarak uygulanması için gerekli koordinasyonu yapan bir yönetim birimi,
  3. Öğretim üyelerine gerekli ders destek materyallerini ve araçlarını sağlayan, ders notları, kitaplar, yazılımlar v.b. nin çoğaltılıp dağıtılması ile görevli bir destek biriminden oluşacaktır.
Bu birimlerin görev tanımları, ilişkileri, tanımlanmış olan görevlerin gerektiği gibi yapılabilmesi için gerekli kadrodaki eleman sayı ve nitelikleri, uygulamanın her aşaması için belirlenecek iş hacmi ile bağlantılı olarak belirlenip sağlanmalıdır. Verici ve alıcı üniversitelerde, uzaktan eğitim ağı çerçevesinde istihdamı gereken personel ile ilgili bir ön tasarı Ek. 1'de verilmiştir.

 Birinci gerçekleştirme aşaması: İTÜ, ODTÜ ve BÜ'lerinin verici üniversiteler olarak, ve 30 ulusal alıcı üniversitenin onar adet sınıfla yer aldığı ağın teknik alt yapısı kurulacaktır. Teknik uygulamanın gerçekleştirilmesi için de bir an önce, öğrenciler açısından:

Öğretmenler açısından problemlerin çözümüne yönelik yasal ve teknik düzenlemeler sonuçlandırılmalıdır.

Bu işler için verici üniversiteler içinde, konu uzmanlık komisyonları kurulup uygulanacak eğitim programından uyduya çıkılacak işarete kadar bütün aşamaların bu komisyonlar tarafından çözümlenmesi, ve ayrıca üniversiteler arası bir Akademik Uzaktan Eğitim Kurulu ile üniversite komisyonlarının koordinasyonunun sağlanması uygun olacaktir. Uzaktan Eğitim Kuruluna bir veya iki eğitim teknolojisi uzmanının da katılması gereklidir. Esasen, ilk uygulamaların konuda deneyim sağlayacağı, ve öğrenci reaksiyonunun bu konuda en geçerli ölçek olacağı açıktır.

 Birinci gerçekleştirme aşamasında hazır video malzemelerin de tercümeleri, adaptasyonu ve derslerin uygun noktalarında destek olarak kullanılmaları öngörülmektedir.

Bu program için gerekli kaynak T.C. 1997 Bütçesinin Eğitim Harcamaları Yatırım Giderleri içinde sağlanması öngörülmektedir. Bu programın gerektirdiği kaynak, aynı amacın geleneksel yollardan sağlanmaya çalışılması hali için gerekli olacak olan kaynağa göre küçük ve devlet bütçesi olanakları içindedir. Kurulacak altyapının sürekli-eğitim, hazırlık kursları gibi amaçlar için de kullanılması, kültürel yayınlar, reklamlar v.b. sair programlar ile sistem için gelir kaynakları da oluşturulabilir.

 Uzaktan eğitim ağı, her kaynak üniversitede, o üniversite rektörlüğüne bağlı bir bölüm statüsünde olan bir uzaktan eğitim merkezi tarafından yürütülecektir. Bu merkezlerin işlemesi ile ilgili kadrolar ve görevler Ek 1.'de verilmiştir. Ayrıca akademik işlevler ve programlar için, her merkezin 3'er adet program sorumlusu öğretim üyesi olacaktır. Bu 3 program sorumlusu, sırayla, Lisans Öğretimi, Lisans Üstü Öğretimi, ve Üniversite-Sanayi işbirliği çerçevesinde verilecek Yaşam Boyu Eğitim Programlarına bakarlar. Her program sorumlusu başkanlığında ise, bir danışma komitesi oluşturulacaktır. Komisyon niteliğindeki bu komiteler ve başkanları, eğitim programlarını hazırlayacaklardır. Farklı kaynak üniversitelerin program sorumluları, her yıl belirlenen tarihlerde İTÜ-A Merkez'de Akademik Uzaktan Eğitim Kurulu olarak toplanarak, ağ programları, ilkeleri ve uygulama esaslarını değerlendirirler. Program sorumluları ve Danışma Komiteleri üyeleri, verici üniversitelerin mevcut kadroları içinden görevlendirilirler; bu görevler için ek kadro talep edilmemektedir.