(Bu yazı,
CNBC-e Dergi’nin Ocak
2004 sayısında yayımlanmıştır)
© Suha
Çalkıvik
GERÇEKÜSTÜCÜ BİR SİNEMA CAMBAZI:
Federico Fellini
Fellini Satyricon (1969) ve Fellini’s Roma (1972) filmleri
ile Federico Fellini, bu ay CNBC-e ekranlarında Ustalara Saygı kuşağında
boy gösteriyor. Gaius Petronius’un aynı adlı oyununun bir bölümüne dayanan
Satyricon, bir uyarlamadan çok, özgün eserin temaları üzerine özgür bir
fantezi sergisi. Zevk düşkünlüğü ve iktidar sarhoşluğunun mekânı olan antik
dönem Roma’sı atmosferinde Fellini sinemasını oluşturan garip tiplemeler ve
olaylar düşsel, marazi ve en uç üslupla dile getiriliyor. Film, imparator
Neron’un sarayındaki ilişkilerin ekseninde Roma’dan çok Roma’nın perde arkasını
anlatıyor. Hicivsel, gerçeküstücü ve erotik ögelerle örülmüş Satyricon,
Pasolini’ye adeta bir saygı duruşu.
Fellini’s Roma
filminde ise yönetmen, aşk, tiksinti ve kötümserlikle bağlandığı Roma’yı
geçit töreni yaparmışcasına görsel bir şölene dönüştürüyor. Bu şölende
Fellini’nin kente karşı hissettikleri kaosa
dönüşür. Dramatik bir bütünlük gözetmeden çekilen filmde Anna Magnani’nin
incelikli oyunculuk performansı da gücünü hissettiriyor. Film çekildiği
sıralarda kanserle mücadele eden Anna Magnani bir yıl sonra hayata veda
edecekti. Bu dev oyuncunun göründüğü son kareleriyle Fellini’nin Roma’sı
bir başka anlam kazanıyor.
Federico Fellini 1920’de
Rimini’de doğdu. Rahiplerin yönettiği yatılı bir ilkokulda okurken 10 yaşında evden kaçarak
bir sirke katıldı. Kasabalarda dolaşarak geçen ilkgençlik yıllarının ardından
Floransa’ya taşınarak üniversite’ye kaydoldu. Derslere devam etmeyip, bir mizah
dergisinde karikatürler çizmeye, yazılar yazmaya başladı. 1939’da Roma’ya giden
Fellini senaryo çalışmaları yaparken, bir yandan da radyo
skeçleri yazıyordu. 2. Dünya Savaşı sırasında bir
tiyatro kumpanyası ile tüm İtalya’yı dolaştı. 1943’te oyuncu Giulietta Messina
ile evlenen Fellini aynı yıl aradığı fırsatları buldu. Roberto Rossellini ile
Roma, Citta Aperta-Roma, Açık Şehir ve Paisa’nın senaryoları üzerine
birlikte çalıştı. Alberto Lattuada ve Pietro
Germi ile
de senaryo çalışmaları yaptı. 1950’de Lattuada ile ortaklaşa çektikleri Luci
del Varieta-Varyete Işıkları ile yönetmenliğe ilk adımını attı. Yönetmenliğe
1952’de çektiği
Suha Çalkıvik