Rektörlük Programı

 

4. İTÜ'ye Yaraşır Bir Eğitim Kalitesi

Üniversitemizde eğitim kalitesi, son yıllarda teknoloji destekli eğitim gereçlerinin ve ileri eğitim yaklaşımlarının gelişmesine paralel olarak istenen ölçüde artmamış ve % 30 İngilizce ders yapısı üniversite giriş sınavı puanlarında beklenen artışı gerçekleştirmemiştir. Eğitim kalitesinin iyileştirilmesinde; öğretim elemanlarına ve öğrencilere yönelik bir dizi motive edici önlemin alınması gerektiğine inanıyorum. Akademik programlarımız, hiç şüphesiz, yeraldığımız çeşitli uluslararası akreditasyon sistemlerinin kalite kontrol süreçlerinde elde edilen bilgiler ışığında iyileştirilmeli ve denetlenmelidir, ancak İTÜ, uluslararası akreditasyon süreçlerini yerelleştirilerek ulusal akreditasyon kurumlarının oluşturulmasına da önderlik etmelidir.  

Yaşam ve çevre için yapacaklarımız:

  • Uzun dönemli bir Kampüs Gelişme Planı (Master Plan) acilen hazırlanacak ve Üniversite kamuoyununa sunulacaktır.
  • Bu plan çerçevesinde İTÜ Maslak yerleşkesinin günde 24 saat ve haftanın 7 günü yaşayan bir mekan olması hedef alınacaktır.
  •  ‘’İTÜ Yaşanabilir Sağlıklı Çevre Yönetim Projesi’’ kapsamında bütün kampüslerimizde:
    • Peyzaj Geliştirme, Çevre Düzenleme ve Koruma faaliyetleri,
    • Yürüyüş, koşu ve bisiklet yolları inşaası,
    • Maslakta bir “doğa keşif patikası” (Nature Discovery Trail) inşaası,
    • Doğal bitki örtüsünün korunması ve ağaçlandırma,
    • Uzman görüşü alınarak doğal vejetasyon ve iklime uygun bitki örtüsü ve sulama sisteminin yaratılması,
    • Yaya kaldırımları ve yaya bölgelerinin yaratılması,
    • Kampüs yollarının bakımının ve  trafik sinyalizasyonunun yapılması,
    • Kampüsteki “araç egemenliğinin” yayalar lehine “insan odaklı” olarak değiştirilmesi ve Maslak Kampüsü’nün her batı üniversitesi kampüsünde olduğu gibi, ‘yaya yaşamına’ saygılı hale getirilerek kazalardan arındırılması,
    • Her türlü katı atıkların ve laboratuar atıklarının çevre açısından güvenli bir biçimde uzaklaştırılması,
    • Cam ve kağıt atık kumbaralarının Kampüs’te yer almasının sağlanması,
    • Baltalimanı giriş kapısının açılması,
    • Güvenlik duvarının tamamlanması,
    • İTÜ Orman alanlarını yangından koruma projesinin hayata geçirilmesi,
    • Kampüslerde yol ışıklandırması ve aydınlatması ile güvenlik devriyesi sisteminin oluşturulması,
    • Park sorununun çözülmesi, yeni otopark alanlarının ve her öğretim elemanına özel tahsis edilmiş bir park alanının yaratılması,
    • Maslak kampüsünün moloz, harab bina ve eski şantiyelerden temizlenmesi,
    • Maslak Kampüsü’müzdeki başıboş hayvan sorununa ilişkin olarak, ekolojik dengeyi bozmayacak ve insancıl bir çözümün, uzman ve kamuoyu görüşlerini alarak acilen üretilmesi,

sağlanacaktır.

Kampüslerde yapılacak çevre düzenlemeleri konusunda üniversitede bir “kamuoyu yoklaması” yapılarak, mensuplarımızın beklentileri ve öncelikleri konusunda görüşleri alınacaktır.

 Ayrıca,

  • Kojenerasyon projesi ve ısı iletim altyapısının geliştirilmesi,
  • Tüm kampüslerde enerji tasarrufu için gerekli önlemlerin alınması,
  • Maslak Göleti yanında üniversitemiz mensuplarının çalışma sonrası dinlenebilecekleri bir mekanın yaratılması,
  • Çamlık lokali yakınındaki çamlık tepenin rehabilitasyonu ve doğal dokuyu bozmayacak, açık hava odaklı bir kafeteryanın inşaası,
  • İTÜ Maslak Kampüsü’nün sembolü olacak bir öğrenci sosyo-kültürel merkezinin yaratılması

master plan çerçevesinde ele alınarak hayata geçirilecektir.

İTÜ’ye yaraşır bir eğitim kalitesine ulaşmak amacı ile aşağıda belirtilen önlemleri almayı planlıyoruz:

 

  • Araştırma ağırlıklı bir ün¡vers¡te olmak üzere gerekli yapılanma sürdürülecek ve %40 L¡sans Üstü,  %60 L¡sans öğrencisi yüzdelerine ulaşılacaktır.

  • Özellikle Fen-Edebiyat Fakültesi’nce verilen temel bilim servis derslerinde ve kimi zaman da meslek derslerinde karşılaşılan kalabalık sınıf yapılarından uzaklaşarak, öğrenci ve öğretim üyesinin bire bir ilişki kurabildiği ve bilginin daha etkin aktarılabildiği düşük öğrenci adedli sınıflar amaçlanacaktır.

  • Ders vermede eğitim teknolojilerinin gelişen tüm olanaklarından yararlanılacak; bu kapsamda tüm üniversitede aşamalı olarak dersliklerde bilgisayar, projektör, perde ve elektronik tahta altyapısını kurulacaktır.

  • Tüm dersliklerde Internet erişimi sağlanacaktır.

  • Öğretim üyelerinin verdikleri derslerle ilgili olarak kullanacakları, ders içeriği, duyurular, ödevler ve elektronik forum/e-posta olanaklarının sunulacağı bir öğretim üyesi/öğrenci portalı tüm üniversitede yaygınlaştırılacaktır.

  • Öğretim üyelerinin web-tabanlı (on-line) olarak hazırlayacakları dersler için kendilerine 7,5 Milyar TL den az olmayacak bir telif ücreti ödenmesini sağlanacaktır.

  • ‘On-line’ ders materyalinin, kullanıldığı her eğitim-öğretim dönemi için, öğretim üyesine ek ders ücreti ödenmesi için gerekli girişimlerde bulunulacaktır. 

  • ‘On-line’ ders hazırlamak isteyen öğretim üyeleri arasında her yıl yarışma açılarak en iyi hazırlanmış üç derse ödül verilecektir.

  • ‘On-line’ ders hazırlamak isteyen öğretim üyelerinin en az bir dönem süresince (dersin içeriğine göre bu 2 döneme de uzayabilir) sadece 1 ders vermeleri ve bu yolla enerjilerini hazırladıkları derste yoğunlaştırmaları kolaylaştırılacaktır.

  • Endüstri deneyimi nedeniyle kendisine ilgili bilim sektöründe yer edinmiş üst düzey özel sektör mensuplarından, Bölümlerde 400 ve 500 kodlu olarak açılacak ‘seçme konular/special topics’ seçmeli derslerinde okutman olarak yararlanılacak ve bu yolla endüstri deneyiminin üniversiteye akışı kolaylaştırılacaktır.

  • Öğretim üyelerinin, sadece yurtdışı üniversite ve sınırlı tipteki ileri araştırma kuruluşları dışında değil, yurtiçi ve yurtdışı endüstri kuruluşlarında da ücretli izin kullanmalarına olanak tanınacaktır.

  • Yüksek öğrenci sayıları nedeniyle yoğunluk yaşanan ya da yeni kurulan disiplinlerde ders vermek üzere yurtdışından Türk ya da yabancı “doktoralı” genç elemanlar, özendirici tedbirler de kullanılarak üniversiteye kazandırılacak ve bu yolla üniversite dokusununu ‘renklendirmek’ mümkün olacaktır.

  • İTÜ’de doktorasını yeni tamamlamış öğretim elemanlarının en az 1 yıl süreli yurtdışı doktora sonrası araştırma programlarıyla desteklenmeleri ve yurda dönüşlerinde İTÜ’de akademik kadrolara-yükseltme ölçütlerini sağlamaları koşuluyla-alınmaları konusunda inisyatif geliştirilecektir.

  • Doktorasını yapmakta olan genç öğretim elemanlarını öğretim üyeliğine hazırlamak amacı ile bir  “Akademik Kariyer Geliştirme Merkezi” kurulacaktır.

  • Akreditasyon için elde edilen bilgilerin sistematik bir biçimde saklanması ve değerlendirilmesi ile ilgili çalışmaları yürütecek bir “Ölçme Değerlendirme Merkezi” kurulacaktır.

  • Her yıl bölümlerinde, lisans ve lisansüstü eğitim ve öğretimde en başarılı olan öğretim üyelerine, Rektörlük başarı ödülleri verilecektir.

  • Video-konferans ve Internet teknolojilerini kullanarak, konularında saygın uluslararası uzmanların İTÜ’de geniş öğrenci kitlelerine seminer ve ders vermelerini sağlanacaktır.

  • Daha çok sayıda yabancı ve yerli uzmanın üniversitemizi ziyaret etmesi ve seminerler vermeleri sağlanacak ve ilk kişisel bağlantıları kuracak öğretim üyelerimize lojistik destek verecek bir “uluslararası etkinlikler koordinasyon birimi” kurulacaktır.

  • Laboratuar altyapısını geliştirilecek ve öğrenc¡ laboratuarlarının araştırma laboratuarlarından ayrılması sağlanacaktır.

  • Ortadoğu Teknik Üniversitesi başta olmak üzere öğrenci sayısı itibariyle bazı muvadil devlet üniversitelerinin sahip oldukları araştırma görevlisi/uzman kadrosu sayılarının, üniversitemizdekiyle karşılaştırıldığında daha fazla olduğu gözlenmektedir. Üniversitemizin birçok biriminlerinde, yeterli sayıda araştırma görevlisi bulunmayışı nedeniyle, laboratuvarların ve yardımcı ders hizmetlerinin yeterince verilemediği belirtilmektedir. Üniversitemize yeterli sayıda kadro tahsisi konusunda Hükümet nezninde gereken tüm girişimler yapılarak öğrenci sayımızla uyumlu bir kadro sayısına ulaşmak hedeflenecektir.

  • Eğitim kalitesini geliştirici maddi ödül mekanizmaları oluşturulacak, bu amaçla endüstriden bağış ve destek sağlanması yoluna gidilecektir. Bu ödüllere başvuru sürecinde öğretim üyelerine, başvurularını hazırlama ve sunmada destek verecek bir büro kurulacaktır.

  • Ders içeriklerinin güncelleşt¡r¡lmes¡ ve geliştirilmesi konusunda Bölümlerin inisyatif kullanmaları sağlanacaktır.

  • Yabancı d¡l eğ¡t¡minin kal¡tes¡n¡ gel¡şt¡rmek üzere önlemler alınacak ve Yabancı Diller Yüksek Okulu’nda daha çok sayıda yabancı okutman istihdam edilmesi konusunda çalışılacaktır.

  • Akred¡tasyon sürec¡nin yaygınlaştırılması, Lisansüstü programlara uygulanması ve sürekl¡ gel¡şt¡r¡lmesi sağlanacaktır.

  • %30 İngilizce eğitime devam edilmesi ilkedir, zira yabancı dil eğitiminin, her öğretim döneminde belli bir düzeyin altına düşmeden sürmesi, öğrencilerimize;

    • yeterli yabancı dil formasyonu taşıma ve yabancı dildeki kaynaklara erişme,

    • dünya üniversitelerine yabancı dil sorunu olmaksızın kabul edilme,

    • yabancı öğretim üyelerinden ders alma ve

    • öğrenci değişim/uluslararası staj programlarından yararlanma olanağı ile, hiç şüphesiz bir zenginlik olarak görülmesi gereken,

    • üniversitemizde yabancı öğretim üyesi istihdam etme şansını da sağlamaktadır.

    Önde gelen Batı üniversitelerinin en büyük zenginliği çeşitli milliyetlerden öğretim üyesi ve araştırmacıları bünyelerinde toplayabilmeleri ve kendilerine en yaygın bilim dili olan İngilizce’de öğretme ve araştırma yapma olanağı tanımalarından kaynaklanır. Bu ilkelere bağlı kalmak koşuluyla, Bölümlerin açacakları İngilizce derslerin, öğrencinin 4 yılda tamamlayacağı toplam İngilizce ders kredisi içindeki yüzdesini belirlemede kendi iradelerini kullanmalarını olanaklı kılmak ve öğrencilerimizin yabancı dil okuryazarlığını, olabildiğince yabancı öğretim üyelerinden alacakları derslerle desteklemek, demokratik yönetim yaklaşımımız itibariyle esas ve akılcı olacaktır.

  • Türk Musikisi Devlet Konservatuarı’nda izlenen %30 İngilizce programının Konservatuarın yapısına uygun hale getirilmesi için konservatuar Öğretim Elemanları ile birlikte akılcı bir çözüm üretilecektir.

  • Türk Musikisi Devlet Konservatuarı’na yeterli Araştırma Görevlisi kadrosu verilmesi sağlanacaktır. Ayrıca öğrenci asistanlıkları için de yeterli saat ayrılacaktır.

  • Lisansüstü programları konusunda salt akademik programların yanısıra, toplumun beklentilerine yanıt verecek yeni karma disiplinli Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının da açılması ve yaygınlaştırılması sağlanacaktır.

  • İTÜ ile ABD üniversiteleri arasında açılmış bulunan ve öğrencilerin İTÜ ve yabancı üniversitede zaman paylaşımlı olarak okuyarak her iki kurumun da diplomasını aldıkları ücretli Uluslararası çift diplomalı Lisans programları (halen İTÜ-SUNY Programları) çeşitli yabancı üniversiteleri de kapsayacak şekilde yaygınlaştırılacak ve bu programlar kapsamında İTÜ ile yabancı üniversiteler arasında kısa süreli öğretim üyesi değişimi sağlanacaktır.

  • Uluslararası ortak derece  programlarının Yüksek Lisans düzeyinde de açılmaları sağlanacaktır.

  • Uluslararası programların yaygınlaştırılması ile gerek üniversiteye, gerekse öğretim üyelerine memnunluk verici düzeyde bir gelirin, yapılması zorunlu yasal kesintiler en aza indirilerek döndürülmesi sağlanacaktır.

  • Bir çok saygın Batı üniversitesinde yer aldığı gibi İTÜ’nün de ücretli on-line lisans ve yüksek lisans programları açması konusuna önem verilecektir. İleri eğitim teknolojilerinin yardımıyla kaliteden ödün verilmeden yürütülecek olan bu programlarla çok sayıda öğrenciye İTÜ’lü olma şansı verilecek ve programlardan sağlanan gelir minimum zorunlu kısıntılarla ders veren öğretim üyelerine döndürülecektir.

  • Öğrencilerin motivasyonunu arttırmak üzere endüstri desteği de alınarak öğrenci proje ödülleri konulacak ve bunun yanısıra prototip geliştirmeye istekli yetenekli öğrencilerin bu süreçte endüstriden maddi destek almalarını sağlayan bir öğrenci ‘inkübasyon’ mekanizması geliştirilecektir.

  • Öğrencilerimiz yeni gelişen evrensel eğitim yaklaşımlarına paralel olarak, öğrenci odaklı öğrenme konusunda teşvik edilecek, bu alanda yaygın kısa eğitim programları ve seminerler düzenlenecektir.

  • Öğrencilerimize akademik ve mesleki etik ilkeleri öğrenimlerinin ilk yılında öğretilecek ve bu ilkelere uymaları özenle izlenecektir.

  • Yabancı üniversitelerle yürütülen öğrenci değişim programlarına hız verilecek ve bu alanda faaliyet gösterecek bir “uluslararası öğrenci etkinlikleri” ofisi kurulacaktır.

  • Öğrenci Otomasyon sisteminin yürütlmesinde karşılaşılan teknik aksaklıklar ve kayıt sırasında karşılaşılan “aşırı yüklenme” sorunları alınacak teknik önlemlerle hızla giderilecektir.

Önceki ] Sonraki ]