Barter

 

Bakış Açısı

Dr. Hüseyin TOROS

huseyintoros@yahoo.com

BARTER

Geçmişi çok eskilere dayanan BARTER, çağımıza uyarlanarak alternatif bir alışveriş sistemi olarak devamlılığını sürdürüyor.

İlk çaplarda arz ve talebin sadece değiş tokuşla yapıldığını tarih kitaplarından hep okuduk. Tarih boyunca hala devamlılığını sürdüren malların değiş tokuşu Anadolu'da azda olsa geçerliliğini koruyor. Anadolu'da bir köye uğradığınızda insanların genellikle parasızlık yüzünden ürünlerini veya işgüçlerinin takas yaptıklarını görürüz. Geçen yaz yaz uğradığımı bir kaç köyde insanların tarlalarda buğday tarlalarında hasat sonucu başta buğday olmak üzere değişik ürün karşılığında çalıştıklarını gördüm.

Kurumsal olarak 1960 yıllarından sonra Amerika'da hizmet vermeye başlayan barter sistemi ülkemizde ise 1990'lı yıllarda barter şirketleri kurulmaya başlamıştır. Kurumsal barter sistemi bir arz ve talep havuzundan oluşmaktadır. Barter firması üyelerinin alışveriş yapabildikleri bir ortak pazar olan havuz sayesinde satın alınan mal veya hizmet bedeli üretilen mal veya hizmetle ödenen bir ekonomik sitemdir.

Hep şikayet eder dururuz 10 liralık bir ürün son kullanıcıya birkaç yüz lira ya satılıyor diye. Bu son kullanıcı ve üretici hep daha az kar etmektedir. Tüccarlar ise bin bir emek harcayarak üretim yapanlardan daha fazla kar etmektedirler. Değiş tokuş sayesinde ürünler daha kısa yoldan el değiştireceğinden son kullanıcıya daha ucuza ulaşacaktır.

Çağdaş kurumsal barter firmaları sayesinde oluşturulan havuzda çeşitli ve alternatif ürünlerin bulunması arz ve talebi pratikleştirir. Bilgisayar ve Internet teknolojileri sayesinde online olarak yapılan alışverişler mekan ve zaman dan bağımsızdır.

Hangi konuya değinirsek değinelim konumuz hep dönüp dolaşıp bilişim teknolojileri den yüksek oranda istifade etmeye dayanıyor. Yarınlarda yaşamak istiyorsak bilişimsiz olmayacağa benziyor. Bugünlerde çok tartışılan Avrupa birliği sisteminin ekonomik boyutunda sanal olarak ticaret yapmamızı engelleyici sınırlar azalıyor.