İ.T.Ü. Makina Fakültesi - Otomotiv Laboratuvarı |
Prof.Dr. Cem Soruşbay |
Investigation of the Effect of Boost Pressure and Exhaust Gas Recirculation Rate on Nitrogen Oxide and Particulate Matter Emissions in Diesel Engines
Proje No. 109M729 Destekleyen Kuruluşlar : TÜBİTAK , Türkiye ve Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR), İtalya Proje Yöneticisi : Cem Soruşbay (Eş Yürütücü, İTÜ), Gerardo Valentino (Eş Yürütücü, CNR Istituto Motori) Proje Ekibi : Metin Ergeneman, Alper Çalık, Anıl Diler, Sedat Çevirgen, Halil Özen, Luigi Allocca ve Felice E. Corcione Proje Süresi : 2010 - 2012
Proje Özeti : Son yıllarda giderek artan çevre kirliliği ve iklim değişikliği sorunları nedeniyle içten yanmalı motorlarda boyut küçültme uygulamasına gidilmektedir. Küçük strok hacimli motorların kullanımı özellikle şehir içi araç kullanım koşullarında taşıtlardan kaynaklanan emisyonların azaltılmasını, yakıt tüketiminin düşürülmesini sağlamaktadır. Ancak gerektiğinde, motordan yeterli güç sağlanabilmesi için aşırı doldurma sistemleri uygulanmaktadır. Bu çalışma kapsamında, düşük yük bölgelerinde çalışma durumunda doldurma basınçlarının artırılmasının Diesel motorlarının oluşturduğu kirletici emisyonlar arasında en önemli iki bileşen olan NOx ve PM emisyonları üzerindeki etkisi incelenmektedir. Çalışma kapsamında motor performansını olumsuz etkilemeden, silindir doldurma basıncı ve egzoz gazı resirkülasyon (EGR) oranlarının emisyon azaltımına yönelik olarak incelenmesi hedeflenmektedir. Çalışma kapsamında özellikle düşük ve orta yüklerde, yüksek doldurma basıncı ve EGR uygulaması ile özgül emisyonlarda azaltım sağlanması; böylece hem NOx, hem de PM emisyonlarının birlikte istenilen düzeye indirilmesi amaçlanmaktadır.
|