Lilypond

 

Frescobaldi

Nota Arşivleri

Osmanlı - Türk Mûsikî

Osmanlı - Türk Mûsiki Biçimleri

 

 

 

Mevlevi Âyin-i Şerîf

 

 

 

Bayâtî Âyin-i Şerîf-i ( Derviş Mustafa Dede ) ( Pesrev )

 

Bayâtî Âyin-i Şerîf-i (Birinci Selam)

Ferahfeza Âyin-i Şerîf-i ( İsmail Dede Efendi )( Dördüncü Selam )

 

 

 

 

Mevlevi ayinleri, Kul'un kendi benliğinden kurtulup, Hakk ile hak olma yolunda verdiği mücadelenin sembolü olarak yapılageliyor.

Mevlevihanelerin Semahane bölümlerinde 'Mutrıp Heyeti' tarafından çalınıyor ve söyleniyor.

'Mutrıp Heyeti' içinde, ney ve kudüm olmak üzere, Türk muziği içinde yer alan diğer enstrümanları çalanlarla birlikte ayini okuyan 'Naathan' grubu da bulunuyor.

'Mutrıp Heyeti' ve 'Semazenler'in Mevleviliğe ait özel giyisilerle icra ettiği Mevlevi ayinleri dört ana bölümden oluşuyor. Her bölüm 'Selam' ismi ile anılıyor.

'Birinci Selam' da âşıklar şüpheden kurtulup Allah'a iman ediyor.

'İkinci Selam' da Allah'ın birliğini görüş haline getiriyor.

'Üçüncü Selam' da bu biliş ve görüş, olgunluk devresine eriyor; 'mutlak olgunluk durağı' na ulaşılıyor.

'Dördüncü Selam' da ise 'birlik durağı' nda ayak direterek,

kendi merkezleri etrafında dönmeye başlanıyor.

Bu Selam'da 'Şeyh' de semaya katılıyor.

Ortada 'sema eden' 'Şeyh' Mevlana'yı temsil ediyor.

'Şeyh' 'sema' dan sonra makamı olan 'Post' a vardığında 'sema' sona eriyor ve

Kur'an okunmaya başlanıyor. Ardından yapılan dua ile ayin sona eriyor.